AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Menar du att alla Core-produkter skulle vara baserade på samma arkitektur?

Ordet arkitektur är brett. Naturligtvis har det hänt saker från Westmere till Coffee lake refresh, men dessa har varit inkrementella uppdateringar. Intel hade inte kallat den 9:e generationens core om det hade varit avgörande designskillnader i form av längden på pipelinen, storlek på cache osv. Men visst, om du vill säga att byte till 3D-transistorer eller från DDR3 till DDR4-minneskontroller för en ny arkitektur så får du gärna göra det.

AMDs Piledriver är en uppdatering av Bulldozer-arkitekturen, men ingen skulle säga att Zen-arkitekturen är en uppdatering av Piledriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Funkar inte så dom går 5ghz när resten har 0 last... så funkar intel och amd lär nog fungera likadant eller så är xfr mycket bättre än intels dito.

Skickades från m.sweclockers.com

XFR 1.0 fungerade som du säger. XFR 2.0 på 2000 serien funkar mkt vettigare och som jag skrev.. XFR 3.0 Kommer nog fungera ytterligare lite bättre.
Så XFR 2.0 fungerar ~ exakt som jag sa..

https://images.anandtech.com/doci/12625/2nd Gen AMD Ryzen Desktop Processor-page-022.jpg

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Slutgiltig lineup och pris beror på yields. AMD har ju självklart de grova dragen klara. Men så här långt innan lansering så hade de ännu inte bestämt frekvenser för första generationens Ryzen, och därmed självklart inte pris heller. Retailers hade inte en susning om hur det skulle bli fyra månader innan 1800+ skulle släppas.
Så visst, läckor är intressant, men fejkade sådana är det inte. Tyvärr har inte den läckan den minsta trovärdighet. Jag kan tro läckor om specifikationer om cachestorlek och antal kärnor/trådar i olika segment, ungefärliga frekvenser kan börja bli aktuellt att tro på också. Men läckor som anger bestämda frekvenser och priser så här tidigt ska man inte tro på, allra helst inte om de kommer från en retailer.

Informationen kommer från en distributör i Singapore som läckte info om Core 9000 serien som stämde.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

XFR 1.0 fungerade som du säger. XFR 2.0 på 2000 serien funkar mkt vettigare och som jag skrev.. XFR 3.0 Kommer nog fungera ytterligare lite bättre.
Så XFR 2.0 fungerar ~ exakt som jag sa..

https://images.anandtech.com/doci/12625/2nd Gen AMD Ryzen Desktop Processor-page-022.jpg

Intressant då är det dags att intel gör likadant och tillverkare av program får allokera de snabbaste kärnorna rätt i programmet.

Edit:Din länk fungerar inte för mig

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Intressant då är det dags att intel gör likadant och tillverkare av program får allokera de snabbaste kärnorna rätt i programmet.

Edit:Din länk fungerar inte för mig

Blev nåt knas när jag skulle redigera mitt svar, blev en ny post.. Och ser att du redan hann svara så jag skriver det igen och raderar förra posten.

XFR 1.0 fungerade nästan som du säger, man kunde visst ha full last på alla kärnor och XFR boostade kanske en kärna lite högre när det fanns strömbudget.. XFR 2.0 på 2000 serien funkar mkt vettigare dvs så som jag skrev.. XFR 3.0 Kommer nog fungera ytterligare lite bättre.
Så XFR 2.0 fungerar nästan exakt som jag sa..
Kolla schemat här under, alla kärnor ligger över base clock fullt lastade och 2 kärnor kör typ full XFR samtidigt. Det är OCCT dom kör så den är då under full last!
Base clock är 3.7ghz på 2700X och ingen kärna ligger ens så lågt o inga kärnor idlar som du beskriver bara för att XFR körs.

Här nedan ser du att 1.0 fungerade typ som du sa fast alla kärnor kunde visst vara lastade då också, inte lika många kärnor boostade så högt under XFR bara men ingen åkte ned i idle som du säger.
Trode du XFR stängde av kärnor för att bli en dualcore o boosta högt o sen när det inte räcker så startar resten av kärnorna och xfr stängs av? För isåfall har du missat hur XFR fungerar totalt.
Enligt din teori betyder att XFR inte fungerar alls om man t.e.x kör cinebench, occt osv vilket då belastar varenda kärna

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Med XFR 2 är kärnorna rankade, alla boostar så högt dom kan vid varje tillfälle och den högst rankade kärnan(med en stjärna i Ryzen Master) boostar alltid högst. Det är en hel del mer klurigt än Intels Speed Boost.

Jag misstänker att en stor del i XFR är att Ryzen har något slags rekord i antal sensorer on die.

Därför traditionell OC av Ryzen inte ger så mycket, XFR beter sig som en väldigt skicklig överklockare och lägger sig väldigt nära max prestanda från kislet av sig självt.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Med XFR 2 är kärnorna rankade, alla boostar så högt dom kan vid varje tillfälle och den högst rankade kärnan(med en stjärna i Ryzen Master) boostar alltid högst. Det är en hel del mer klurigt än Intels Speed Boost.

Jag misstänker att en stor del i XFR är att Ryzen har något slags rekord i antal sensorer on die.

Därför traditionell OC av Ryzen inte ger så mycket, XFR beter sig som en väldigt skicklig överklockare och lägger sig väldigt nära max prestanda från kislet av sig självt.

Yes stämmer! Tänkte inte gå så djupt i hur det fungerar men ville ändå förklara lite lätt hur det fungerar då han jag svarade till påstår att XFR är helt värdelöst o att alla andra kärnor än XFR kärnorna går ned i idle eller är iaf inte belastade direkt XFR slås igång vilket bara är helt fel!
Förstår inte varför man ska komma med massa påståenden när man inte ens har en aning om hur saker faktiskt fungerar.

Hoppas version 3 av XFR blir ännu bättre och kan boosta olika kärnor mer och inte mest bara den högst rankade kärnan fast det gör ju Precision Boost 2.0 redan. Så det kanske är Precision Boost 3.0 man ska hoppas på. Sen så är XFR alltid bra för single/dual thread laster som slösurfande o enkla program

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av b00nde:

Yes stämmer! Tänkte inte gå så djupt i hur det fungerar men ville ändå förklara lite lätt hur det fungerar då han jag svarade till påstår att XFR är helt värdelöst o att alla andra kärnor än XFR kärnorna går ned i idle eller är iaf inte belastade direkt XFR slås igång vilket bara är helt fel!
Förstår inte varför man ska komma med massa påståenden när man inte ens har en aning om hur saker faktiskt fungerar.

Hoppas version 3 av XFR blir ännu bättre och kan boosta olika kärnor mer och inte mest bara den högst rankade kärnan fast det gör ju Precision Boost 2.0 redan. Så det kanske är Precision Boost 3.0 man ska hoppas på. Sen så är XFR alltid bra för single/dual thread laster som slösurfande o enkla program

Fast ni har väl båda missförstått detta egentligen? XFR är givetvis aktivt oavsett hur många kärnor som belastas, men:
Om bara en kärna belastas så boostar den till 4,3 Ghz
Om två kärnor belastas boostar båda till 4,2 Ghz
Etc.

Om tre kärnor belastas går alla tre i 4,1 Ghz. Det fungerar inte som så att en går i 4,3 - en i 4,2 och en i 4,1 samtidigt så att säga.

Så har åtminstone jag förstått det. Jag VET att intels teknik fungerar så, och jag tror att även Ryzen fungerar likadant. Kan någon här bekräfta/förkasta med egna tester?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Fast ni har väl båda missförstått detta egentligen? XFR är givetvis aktivt oavsett hur många kärnor som belastas, men:
Etc.

Om tre kärnor belastas går alla tre i 4,1 Ghz. Det fungerar inte som så att en går i 4,3 - en i 4,2 och en i 4,1 samtidigt så att säga.

Så har åtminstone jag förstått det. Jag VET att intels teknik fungerar så, och jag tror att även Ryzen fungerar likadant. Kan någon här bekräfta/förkasta med egna tester?

Precis så fungerar det, folk verkar inte fatta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Informationen kommer från en distributör i Singapore som läckte info om Core 9000 serien som stämde

De kompletterade redan läckt information med priser. En månad innan. Det är inte jämförbar bedrift att ha dem då, eller ens gissa dem när specs redan är ganska kända. Allra helst eftersom Intel brukar ha spikat saker längre i förväg. Det brukar oftare finnas läckor om specs och namn i ganska god tid på Intels grejer. Som sagt. Fyra månader innan lansering hade AMD inte bestämt frekvenser för 1800X, än mindre informerat retailers om dem. Tidsschemat kan ju för all del se annorlunda ut nu angående specs. Men även om vi accepterar frekvenserna som spikade så har de har inte spikat några priser. Sånt kan justeras med kort varsel.
Sedan brukar priser sällan överraska. Att gissa trovärdigt är ofta ingen konst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Precis så fungerar det, folk verkar inte fatta det.

Skrivet av Xyborg:

Etc.

Nu talar du om Precision Boost 2.0 inte XFR.

där ser du att precision boost är linjär på det sättet du skriver. XFR överklockar bara vissa kärnor när det finns power budget och temp limiten inte slagit i. Så i occt t.e.x är 2 kärnor nära 4.3ghz vilket är max medans vissa går i 4.1 o långsammaste kärnorna är på ca 4ghz. Fungerar precis så som du skrev att det inte funkar.

Ni har rätt om intel dock. Där funkar det exakt så. Men på AMD är det annorlunda!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Informationen kommer från en distributör i Singapore som läckte info om Core 9000 serien som stämde.

Man får ge en källa som har rätt tidigare att de kan ha rätt igen (de som ofta har fel kan ha fel igen gäller också). Bara mottagaren kan bearbeta informationen så är det bra att dela med sig.

Skrivet av Aleshi:

De kompletterade redan läckt information med priser. En månad innan. Det är inte jämförbar bedrift att ha dem då, eller ens gissa dem när specs redan är ganska kända. Allra helst eftersom Intel brukar ha spikat saker längre i förväg. Det brukar oftare finnas läckor om specs och namn i ganska god tid på Intels grejer. Som sagt. Fyra månader innan lansering hade AMD inte bestämt frekvenser för 1800X, än mindre informerat retailers om dem. Tidsschemat kan ju för all del se annorlunda ut nu angående specs. Men även om vi accepterar frekvenserna som spikade så har de har inte spikat några priser. Sånt kan justeras med kort varsel.
Sedan brukar priser sällan överraska. Att gissa trovärdigt är ofta ingen konst.

Men det verkar vara en liknande situation nu. De har namn och priser, inga specs.

Iallafall, de verkar ge lite spridda datum , 8 veckor respektive 6-10 veckor.

Låt oss leka med tanken att det vore sant. Vad sammanfaller inom dessa datum? Jo, AMD fyller 50 år 1 Maj. Att hålla ett event och annonsera Ryzen 3000 serien då vore passande. Med det sagt kommer jag inte bli ledsen om den inte släpps då. Om man förväntar sig inget så blir man väldigt sällan besviken.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mocka:

Informationen kommer från en distributör i Singapore som läckte info om Core 9000 serien som stämde men visst, jag ska låta bli att posta framtida läckor här på SweC.

Det är alltid kul med läckor! Dock är det ju viktigt att särskilja på en läcka och information som blivit konfirmerad av företaget självt så att säga. Vilket jag absolut tycker att du har varit tydlig med.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Blev nåt knas när jag skulle redigera mitt svar, blev en ny post.. Och ser att du redan hann svara så jag skriver det igen och raderar förra posten.

XFR 1.0 fungerade nästan som du säger, man kunde visst ha full last på alla kärnor och XFR boostade kanske en kärna lite högre när det fanns strömbudget.. XFR 2.0 på 2000 serien funkar mkt vettigare dvs så som jag skrev.. XFR 3.0 Kommer nog fungera ytterligare lite bättre.
Så XFR 2.0 fungerar nästan exakt som jag sa..
Kolla schemat här under, alla kärnor ligger över base clock fullt lastade och 2 kärnor kör typ full XFR samtidigt. Det är OCCT dom kör så den är då under full last!
Base clock är 3.7ghz på 2700X och ingen kärna ligger ens så lågt o inga kärnor idlar som du beskriver bara för att XFR körs.

Här nedan ser du att 1.0 fungerade typ som du sa fast alla kärnor kunde visst vara lastade då också, inte lika många kärnor boostade så högt under XFR bara men ingen åkte ned i idle som du säger.
Trode du XFR stängde av kärnor för att bli en dualcore o boosta högt o sen när det inte räcker så startar resten av kärnorna och xfr stängs av? För isåfall har du missat hur XFR fungerar totalt.
Enligt din teori betyder att XFR inte fungerar alls om man t.e.x kör cinebench, occt osv vilket då belastar varenda kärna

Kan bara konstatera att traditionell OC kan snart vara ett avlägset minne. Hur vet programmen hur dom ska välja kärnor med högst boost till de delar som behöver det mest? Intressant att kunna kärnor i olika frekvenser sammtidigt.
Alltid trott att allt detta med turbo, boost, xfr och allt vad det heter varit variation av samma sak men det börjar nu ändras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är alltid kul med läckor! Dock är det ju viktigt att särskilja på en läcka och information som blivit konfirmerad av företaget självt så att säga. Vilket jag absolut tycker att du har varit tydlig med.

Tack för att du förstår mig Allt jag önskade var att slänga upp något som kunde bollas runt i tråden

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort lite meninglöst tjafs i enlighet med §1. Vänligen håll diskussionen på en trevlig nivå.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Allt vi vet är rykten och inget annat då amd inte sagt mkt mer än att det troligtvis blir fler än 8 kärnor.
Intressantast att leta efter är nog eventuella mässor där amd kan befinna sig tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant läcka från återförsäljare hävdar att de får in första Ryzen 3000 processorerna redan om en månad och flaggskeppsmodellen inom två månader. 500-seriens chipsets först om två till tre månader. Gissar att vi kanske kommer få se trovärdiga prestandasiffror lite mer in-dept om kanske en månad då?

Källa: https://youtu.be/VUY5_GhE3rs

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Intressant läcka från återförsäljare hävdar att de får in första Ryzen 3000 processorerna redan om en månad och flaggskeppsmodellen inom två månader. 500-seriens chipsets först om två till tre månader. Gissar att vi kanske kommer få se trovärdiga prestandasiffror lite mer in-dept om kanske en månad då?

Källa: https://youtu.be/GEBAX0SQwWk

Fel länk antar jag? 😁

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubsen32:

Fel länk antar jag? 😁

Störigt. Delar man en video samtidigt som en reklam spelas så länkas du direkt till reklamen och inte videon. (y)
Har uppdaterat länken i inlägget.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Källa: https://youtu.be/VUY5_GhE3rs

Har ju funnits lite spekulationer att de släpper några modeller till ngt årsjubileum. Så vem vet. Ju dörr desto bättre förstås. Hellre släpp nu under våren än mitt i sommaren när man har annat att pyssla med egentligen (beroende på väder....)

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag har personligen ingen brådska, tycker 2700X fungerar kanon, men det blir kul att se vad som händer när det händer. Allt handlar om vilka frekvenser man landar på och hur mycket chiplet-designen straffar minnes latenserna. IPC är redan ok på Ryzen, framförallt flyttal, bättre heltal och AVX är vad som gäller. Vi får se, men sen kommer Intel med sin variant av chiplet med stackat kisel. Bör ju vara bra för latenser, så Zen 2/Ryzen 3 har troligen en kort tid att regera.

Vad som händer när vi får ARM-chip med 100W TDP och 5GHz+ frekvenser är möjligen ännu mer intressant!

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Min gissning är att AMD vill få ut dessa så snart som möjligt så att de hinner dominera så länge de kan innan intel får möjlighet att kontra. Dagarna för 2D chipdesign är dessutom räknade och det är nog bara en tidsfråga innan utvecklingen kommer gå från "fler kärnor/trådar" som vi ser idag, till 3D stackade chip med betydligt större cache istället för fler trådar och högre klockfrekvenser. Jag tror både AMD och intel vill hinna kapitalisera så mycket som möjligt innan det generationsskiftet träder i kraft om kanske 2-3 år. Hur som helst kommer Ryzen 3000 sannolikt bli lagom bra uppgradering från min i7 2600K för att jag ska slå till. Det blir sannolikt mitt sista 2D chip skulle jag tro.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan bara konstatera att traditionell OC kan snart vara ett avlägset minne. Hur vet programmen hur dom ska välja kärnor med högst boost till de delar som behöver det mest? Intressant att kunna kärnor i olika frekvenser sammtidigt.
Alltid trott att allt detta med turbo, boost, xfr och allt vad det heter varit variation av samma sak men det börjar nu ändras.

Programmet läser väl av ASIC kvalitén som man kan göra på gpuer med och väljer därefter, även temperatur på kärnorna och effektuttag tas i beräkning när XFR gör sin grej..
Det är dock bara X modellerna som har XFR så alla processorer har ju inte den funktionen, hoppas det ändras på 3000 serien så alla cpuer har men knappast, dom tjänar ju pengar på att sälja dyrare processorer med XFR, Många som inte kan oca själv ser nog XFR som en gåva av gud. Tänk detta är bara XFR 2.0 vilket redan är mycket bättre än 1.0 som släpptes pä 1000 serien. Undrar hur bra 3.0 är, om det ens kommer en 3.0 med denna generation, det tror jag väll att de gör.. Annars finns ju Precision boost som även den är mycket bättre än intels motsvarande speedstep som för de mesta styr alla kärnor samtidigt, den kan dock inte gå över det fasta turbovärdet. Intel har någon slags "xfr" på deras processorer med då dom också kan boosta en kärna till 5ghz medan andra kärnorna går lägre, den är dock inte lika smart som AMDs XFR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Matisse släpps "Mid-year" enligt AMD. (och 3:e generationens threadripper kommer efter det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Matisse släpps "Mid-year" enligt AMD. (och 3:e generationens threadripper kommer efter det).

https://www.overclock3d.net/gfx/articles/2019/03/06113040558s.jpg

MiD year kan vara Maj/Juni så bara vänta och se.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Programmet läser väl av ASIC kvalitén som man kan göra på gpuer med och väljer därefter, även temperatur på kärnorna och effektuttag tas i beräkning när XFR gör sin grej..
Det är dock bara X modellerna som har XFR så alla processorer har ju inte den funktionen, hoppas det ändras på 3000 serien så alla cpuer har men knappast, dom tjänar ju pengar på att sälja dyrare processorer med XFR, Många som inte kan oca själv ser nog XFR som en gåva av gud. Tänk detta är bara XFR 2.0 vilket redan är mycket bättre än 1.0 som släpptes pä 1000 serien. Undrar hur bra 3.0 är, om det ens kommer en 3.0 med denna generation, det tror jag väll att de gör.. Annars finns ju Precision boost som även den är mycket bättre än intels motsvarande speedstep som för de mesta styr alla kärnor samtidigt, den kan dock inte gå över det fasta turbovärdet. Intel har någon slags "xfr" på deras processorer med då dom också kan boosta en kärna till 5ghz medan andra kärnorna går lägre, den är dock inte lika smart som AMDs XFR.

Vi prismedvetna får alltså klocka själva om vi inte vill välja en x modell, vilket är helt okej för mig. Men om vi säger att jag köper en fet kylning till amds cpu och den kan dra upp 2 kärnor till 5ghz och de andra till 4.7ghz. finns det något som hindrar systemet för att dra upp alla till 5ghz om temperaturen är rätt? eller sätter effektförbrukning in eller helt enkelt att 2 kärnor på max frekvens är...max helt enkelt? kan man i nuläget kringå detta, tex genom att sätta ström budget på max(på min i2500k gick det) och ändra antalet kärnor som får stiga upp till 5ghz om kylningen är tillräcklig?
kan vara trevligt för de som vill ha lite extra "umpf" men bara vill sätta på en bättre kylare utan att pilla i bios.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi prismedvetna får alltså klocka själva om vi inte vill välja en x modell, vilket är helt okej för mig. Men om vi säger att jag köper en fet kylning till amds cpu och den kan dra upp 2 kärnor till 5ghz och de andra till 4.7ghz. finns det något som hindrar systemet för att dra upp alla till 5ghz om temperaturen är rätt? eller sätter effektförbrukning in eller helt enkelt att 2 kärnor på max frekvens är...max helt enkelt? kan man i nuläget kringå detta, tex genom att sätta ström budget på max(på min i2500k gick det) och ändra antalet kärnor som får stiga upp till 5ghz om kylningen är tillräcklig?
kan vara trevligt för de som vill ha lite extra "umpf" men bara vill sätta på en bättre kylare utan att pilla i bios.

AMD har maximal strömbegränsning, som man delvis låser upp med PBO, men inte helt. Det är fortfarande så att det inte går att överskrida maximal strömbudget även om den är högre med PBO. Hur löser man det? Jo, med kylning, en sval processor drar mindre ström och kan då klocka upp högre.

Jag vet inte hur det fungerar på Crosshair-korten som har väldigt överdimensionerad VRM, kan verka poänglöst, men den är till för extremklockning med exotisk kylning och jag förmodar att det finns någon switch för det i bios eller på kortet.

6.0GHz har man nått med flytande kväve och Crosshair VII:

https://hwbot.org/submission/3837155_theoverclocker_cpu_frequ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Uttrycker man sig felaktigt får man ta att folk misstolkar. "Prestanda" är inte någonstans samma sak som "antalet kärnor".

Men ja nu när jag vet att han inte tror och hoppas att AMD stryper frekvens och/eller IPC för att "spara sig" till Ryzen 4000, så antar jag att jag kan sluta andas i en påse, avboka mitt läkarbesök, och gå ut fast att det regnar

Något att titta på så du kan lugna ner dig och släppa påsen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har personligen ingen brådska, tycker 2700X fungerar kanon, men det blir kul att se vad som händer när det händer. Allt handlar om vilka frekvenser man landar på och hur mycket chiplet-designen straffar minnes latenserna. IPC är redan ok på Ryzen, framförallt flyttal, bättre heltal och AVX är vad som gäller. Vi får se, men sen kommer Intel med sin variant av chiplet med stackat kisel. Bör ju vara bra för latenser, så Zen 2/Ryzen 3 har troligen en kort tid att regera.

Vad som händer när vi får ARM-chip med 100W TDP och 5GHz+ frekvenser är möjligen ännu mer intressant!

Tror många som har en sandybridge och upp tycker precis som dig.
Enligt egna jämförelser bjuder dessa antika sytem fortfarande på konkurrenskraftig prestanda mot en Ryzen 2700 med 3200cl14 stickor i flertal av de populäraste spelen. Bara CSGO uppvisade större prestanda-gap mellan systemen i 720p

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx