Permalänk

Gaming i User Benchmark

Hej

Håller på att titta på en bättre CPU och jämför då dom i User Benchmark. Men blir inte riktigt klok på siffrorna.
Min i5 2500k har 72 under gaming, men i7 2600k har bara 69, betyder det att min 2500k är bättre i spel ?
i7 3770k har 73, i7 4770k har 78. Ingen stor skillnad eller ?

Under desktop och workstation är det lite större skillnad.
Kanske en dum fråga, men är ej så där jätte kunnig i detta.

Permalänk
Medlem

Vilka siffror är det du jämför? Förmodligen har grafikkortet eller resten av systemen en betydelse också.

Eller om din CPU är överklockad så är det möjligt att den får högre poäng än en oklockad 2600K.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera att kolla på riktiga reviews på t.ex. Youtube där du faktiskt kan se skillnaden i de spel du spelar/vill spela.
Dessa siffror på User Benchmark säger inte så mycket om faktiskt prestanda egentligen då prestanda i spel är otroligt beroende av vilket grafikkort du parar ihop din CPU med t.ex.

Permalänk
Avstängd

Ignorera den sidan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

Kan bara rekommendera att kolla på riktiga reviews på t.ex. Youtube där du faktiskt kan se skillnaden i de spel du spelar/vill spela.
Dessa siffror på User Benchmark säger inte så mycket om faktiskt prestanda egentligen då prestanda i spel är otroligt beroende av vilket grafikkort du parar ihop din CPU med t.ex.

Så man kan inte utgå från dessa värden alls då ? Sen förstår jag att kringutrustning spelar stor roll. Och vilka spel man har.

Permalänk
Medlem

@andersgog:

Det kan väl ge dig en tumvisning, men jag skulle försöka undvika den hemsidan. Kolla på testerna som görs här på Sweclockers istället.

Ska du köpa nytt så är det ju annat du ska titta på. Nu finns ju 9:e generationens Intelprocessorer t.ex.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Så man kan inte utgå från dessa värden alls då ? Sen förstår jag att kringutrustning spelar stor roll. Och vilka spel man har.

Rent beräkningsmässigt kanske, men det speglar inte faktisk prestanda i riktiga spel/applikationer.

Kolla in Sweclockers test här t.ex. där de jämför i7 2600k mot 2018 års processorer: https://www.sweclockers.com/test/25900-intel-core-i7-2600k-oc...

En 2600k är sen snabbare i många moderna spel än en 2500k då den har 8 trådar mot 4 trådar. Sen är de båda ifrånsprungna rätt rejält om man går till en modernare plattform.

Hade personligen inte funderat på att uppgradera till en 2600k om jag inte fått den snorbilligt (typ en femhundring) och sen överklockat den till 4.5GHz+
Det är helt enkelt ett för litet steg och en plattform som nu är 8 år gammal, moderkortet kan ge upp när som helst och socket 1155 moderkort är hårdvaluta på begagnatmarknaden så svårt att få tag i för vettiga pengar.

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

Rent beräkningsmässigt kanske, men det speglar inte faktisk prestanda i riktiga spel/applikationer.

Kolla in Sweclockers test här t.ex. där de jämför i7 2600k mot 2018 års processorer: https://www.sweclockers.com/test/25900-intel-core-i7-2600k-oc...

En 2600k är sen snabbare i många moderna spel än en 2500k då den har 8 trådar mot 4 trådar. Sen är de båda ifrånsprungna rätt rejält om man går till en modernare plattform.

Hade personligen inte funderat på att uppgradera till en 2600k om jag inte fått den snorbilligt (typ en femhundring) och sen överklockat den till 4.5GHz+
Det är helt enkelt ett för litet steg och en plattform som nu är 8 år gammal, moderkortet kan ge upp när som helst och socket 1155 moderkort är hårdvaluta på begagnatmarknaden så svårt att få tag i för vettiga pengar.

@b1ghen tack för info. Har tittat på en i7 4930k också. Får byta mobo också då. Det bästa hade så klart varit ett system med DDR4 men vi är inte riktigt där idag. Alltså vad jag vill lägga på datadelar.