Allround-dator för 30-35k
Hallåsan!
Det börjar bli dags att se efter en ny dator, men då min kunskap har försvunnit helt och hållet i hårdvaruvärlden är jag helt borta, vilket medfört en del förvirring.
Det största problemet har inte varit att förstå vad som är bra eller inte utan vad som är rimligt eller inte rimligt. Hoppas på att få lite klarhet om jag är helt åt tjotahejti eller om det jag tänker är rimligt.
Så det jag tänkt använda datorn till är en hel del. Tänker mig att en lista kan vara rimlig:
Virtualisering i främst Virtualbox där en del servrar körs.
En del casual spelande.
Väääldigt mycket utveckling. Inte mot något speciellt område.
Det jag har tänkt mig hittills är att jag vill ha en dator där allt flyter på. Med det sagt så förstår jag att datorn inte kommer vara i sin prime om tio år oavsett hur dyr den är. Vill slippa behöva tänka på vilka spel som går att spela, och ångesten när man inser att man har en för dålig dator…
Om det blir spelande är tanken att detta ska ske i 4K och vad jag läst så är det även rimligt med 4K för utveckling.
Tanken är att jag ska köpa till en 4k-skärm lite längre fram, så något sådant kan ni bortse ifrån. Ni kan även bortse från eventuella lagringsdiskar då det redan finns. Utöver det behövs allt nytt.
Detta är ungefär vad jag kommit fram till. Min budget ligger på 30-35k. Frågan är om detta är rimligt för mina behov eller om jag bara slösar mina pengar? (Om man nu kan göra det på hårdvara )