Permalänk
Medlem

Allround-dator för 30-35k

Hallåsan!

Det börjar bli dags att se efter en ny dator, men då min kunskap har försvunnit helt och hållet i hårdvaruvärlden är jag helt borta, vilket medfört en del förvirring.
Det största problemet har inte varit att förstå vad som är bra eller inte utan vad som är rimligt eller inte rimligt. Hoppas på att få lite klarhet om jag är helt åt tjotahejti eller om det jag tänker är rimligt.

Så det jag tänkt använda datorn till är en hel del. Tänker mig att en lista kan vara rimlig:

• Virtualisering i främst Virtualbox där en del servrar körs.

• En del casual spelande.

• Väääldigt mycket utveckling. Inte mot något speciellt område.

Det jag har tänkt mig hittills är att jag vill ha en dator där allt flyter på. Med det sagt så förstår jag att datorn inte kommer vara i sin prime om tio år oavsett hur dyr den är. Vill slippa behöva tänka på vilka spel som går att spela, och ångesten när man inser att man har en för dålig dator…

Om det blir spelande är tanken att detta ska ske i 4K och vad jag läst så är det även rimligt med 4K för utveckling.
Tanken är att jag ska köpa till en 4k-skärm lite längre fram, så något sådant kan ni bortse ifrån. Ni kan även bortse från eventuella lagringsdiskar då det redan finns. Utöver det behövs allt nytt.

Detta är ungefär vad jag kommit fram till. Min budget ligger på 30-35k. Frågan är om detta är rimligt för mina behov eller om jag bara slösar mina pengar? (Om man nu kan göra det på hårdvara )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloq:

Hallåsan!

Det börjar bli dags att se efter en ny dator, men då min kunskap har försvunnit helt och hållet i hårdvaruvärlden är jag helt borta, vilket medfört en del förvirring.
Det största problemet har inte varit att förstå vad som är bra eller inte utan vad som är rimligt eller inte rimligt. Hoppas på att få lite klarhet om jag är helt åt tjotahejti eller om det jag tänker är rimligt.

Så det jag tänkt använda datorn till är en hel del. Tänker mig att en lista kan vara rimlig:

• Virtualisering i främst Virtualbox där en del servrar körs.

• En del casual spelande.

• Väääldigt mycket utveckling. Inte mot något speciellt område.

Det jag har tänkt mig hittills är att jag vill ha en dator där allt flyter på. Med det sagt så förstår jag att datorn inte kommer vara i sin prime om tio år oavsett hur dyr den är. Vill slippa behöva tänka på vilka spel som går att spela, och ångesten när man inser att man har en för dålig dator…

Om det blir spelande är tanken att detta ska ske i 4K och vad jag läst så är det även rimligt med 4K för utveckling.
Tanken är att jag ska köpa till en 4k-skärm lite längre fram, så något sådant kan ni bortse ifrån. Ni kan även bortse från eventuella lagringsdiskar då det redan finns. Utöver det behövs allt nytt.

Detta är ungefär vad jag kommit fram till. Min budget ligger på 30-35k. Frågan är om detta är rimligt för mina behov eller om jag bara slösar mina pengar? (Om man nu kan göra det på hårdvara )
https://komponentkoll.se/bild/UpZDq.png

Det är bara att köra. Ser bra ut!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Du klarar dig bra med en Ryzen 2700X. Den är mera prisvärd.

9900K är svår att kyla.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Casual spelande, och köpa 4K-skärm längre fram? Kanske läge för billigare grafikkort nu då, och sen köpa bättre grafikkort när du skaffar skärm som klarar det?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Du klarar dig bra med en Ryzen 2700X. Den är mera prisvärd.

9900K är svår att kyla.

Absolut, tänker inte säga emot att den är mer prisvärd för det är den. Finns det någon motivering utöver det som gör den rimligare i mitt fall? Jag är nog mer åt Intel-hållet i detta fallet, då min upplevelse av AMD inte varit den bästa i mina tidigare byggen tyvärr...

Skrivet av Pirum:

Casual spelande, och köpa 4K-skärm längre fram? Kanske läge för billigare grafikkort nu då, och sen köpa bättre grafikkort när du skaffar skärm som klarar det?

Känns som att det kan bli en förlustaffär förutsatt att jag säljer grafikkortet när jag köper nytt? Tänker att det är bra att förbereda en så snart som möjligt, så att man slipper krångel senare.

Permalänk
Medlem

Byta moderkort.

@Bloq:

Till 9900k hade jag valt moderkortet Aorus Z390 Master, ska klara ev överklockning bättre. Har också wifi och bluetooth.

Här finns samma SSD för 500 kr billigare.
https://vpcb.se/datorutrustning/102-samsung-970-evo-plus-1tb-...

Permalänk

Du har nästan satt ihop min dator.
Här har du mitt förslag iallafall.
https://komponentkoll.se/bygg/zHfAe/

Observera att det inte medföljer några fläktar till det snygga chassit, och ett så fint chassi måste ha lite rgb.
Du måste ha lite fläktar som drar runt luften.
Jag har 3st längst ner och 3st på sidan som tar in luft och h150i tar ut luften på toppen.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.