Den nya kemikalieskatten i siffror – upp till 150 kronor dyrare elektronik

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om man ser på vår valutas värde så kan man se på lite olika tidsperspektiv.
Men om vi provar 1 och 5 år så har vi mot några valutor tappat en hel del.

1 år 5 år
EUR 3.9% 17.7%
CNY 5.6% 33.0%
JPY 2.6% 31.4%
USD 12.9% 44.6%

Vi får inte mer betalt för våra varor o tjänster
Men vi får betala mer för de varor och tjänster som vi köper.
Så fortsätter det så här i t.ex. 5 år till så får vi betala ca 13.30 för USA-dollar eller 12.30 för euron. Så vi tappar en hel del över tiden.

Slängde upp dessa i en annan tråd, men de passar bra här också.

Det är en hemlighet, men vi är i en ekonomisk union med Norge.

Vill vi ha en starkare valuta så är lösningen att skaffa euron, eller så gör vi det som danskarna gjort och knyter valutan till euron (något de gjort trots att de och Storbritannien är de enda länderna som har rätt att vägra gå över till euron, Sverige har inte det.)

Och gällande Storbritannien, Brexit kan vara mindre än två veckor bort, investerare brukar inte precis söka sig till skvalpvalutor som de norska och svenska kronorna när det råder ekonomisk oro. Så vill man köpa saker så kanske man inte bör vänta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Med det sagt så ser jag ett teoretiskt värde med alla partier hela vägen från extremvänster till extremhöger. Att kontexten, samhällsläget, och människorna bakom styret på partierna är högst avgörande om politiken blir rättvis och ansvarsfull.

Och eftersom vi just har en vänsterregering i Sverige så skulle jag inte bli förvånad om kemikalieskatten just är en sån där lömsk etikett på nått helt annat. Att minska importen till Sverige utan att informera oss om att vi har en dålig marknadsställning som försvagas ytterligare av massiv import.

Ok, kul lek.

Eftersom utredningen om kemikalieskatten startade under en högerregering och slutfördes av en utredare vald av en högerregering så skulle jag inte bli förvånad om det är en sån där lömsk skatt i fårakläder som högerregeringar gillar då man kan använda den för att minska skattetrycket för höginkomstagare och öka skattetrycket för låginkomstagare, men fortfarande få in lika mycket i skatt.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Vilket i sig är förbannat jävla dumt också haha. Varför frakta runt betong i varje tvättmaskin och tumare när vikten kan bestå av vatten som hälls upp på plats i maskinen när den är installerad?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du missade fysiken i skolan...du kanske ska googla vad betong väger kontra vatten. Samt hur vikten måste vara placerad för att göra nytta.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Ok, kul lek.

Eftersom utredningen om kemikalieskatten startade under en högerregering och slutfördes av en utredare vald av en högerregering så skulle jag inte bli förvånad om det är en sån där lömsk skatt i fårakläder som högerregeringar gillar då man kan använda den för att minska skattetrycket för höginkomstagare och öka skattetrycket för låginkomstagare, men fortfarande få in lika mycket i skatt.

2014-2018 hade vi en vänsterblocksregering. Högern kapitulerade iom DÖ - att inte regera med SD's hjälp.
År 2017 när vi fick kemikalieskatten var det primärt en S, MP och V koalition som regerade. C och L har ju nyligen precis erkänt sig själva som en lömsk ulv i fårakläder. Att dom egentligen tillhör GAL-blocket likt partierna på vänsterkanten, medans M, KD och SD numera är en äkta TAN-höger. Reinfeldt var ju iofs en GAL-ulv han med. Kinberg var inte mycket bättre hon.

Vänsterpartierna är ju fortfarande inte nöjda och både elektroniken och flyget ska miljöbeskattas ännu en gång.

Var har du belägg för att högern har varit den primära drivkraften för miljöskatten?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guineapig:

Jag tror du missade fysiken i skolan...du kanske ska googla vad betong väger kontra vatten. Samt hur vikten måste vara placerad för att göra nytta.

Nej då. Jag har ganska bra koll på fysiken här vill jag påstå :). Betong har väl i runda svängar 2-3 gånger högre densitet än vatten. Det finns en hel del tomrum kvar i maskinerna som skulle kunna vara vattentank så det är inga problem i sig att vattnet väger mindre. En ballastvikt behöver inte alltid ha specifik densitet för att fungera. Vid en del tillämpningar är densiteten av större relevans så som i bottenvikter på båtar medan fasta vikter för vibrationsdämpning så spelar densiteten mindre roll. Förstår att tanken kan kännas ovan första gången man hör det däremot.

Handlar lite om att inte bli för stel i tankemönster och säga nej på reflex tänker jag mig bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nej då. Jag har ganska bra koll på fysiken här vill jag påstå :). Betong har väl i runda svängar 2-3 gånger högre densitet än vatten. Det finns en hel del tomrum kvar i maskinerna som skulle kunna vara vattentank så det är inga problem i sig att vattnet väger mindre. En ballastvikt behöver inte alltid ha specifik densitet för att fungera. Vid en del tillämpningar är densiteten av större relevans så som i bottenvikter på båtar medan fasta vikter för vibrationsdämpning så spelar densiteten mindre roll. Förstår att tanken kan kännas ovan första gången man hör det däremot.

Handlar lite om att inte bli för stel i tankemönster och säga nej på reflex tänker jag mig bara

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har faktiskt hört om det där för flera år sedan och iden är bra men ingen tillverkare som jag vet använder sig av det. Hade för mig att jag sett en bra förklaring till varför det inte funkade praktiskt men kan inte hitta nåt. Var lite snabb på kommentaren helt enkelt.

Jag ändrar mig och hävdar bestämt motsatsen!

Permalänk
Skrivet av Petterk:
Skrivet av Utredning om ekonomiska styrmedel för kemikalier:

Utredaren ska redovisa miljö- och hälsoeffekter och andra
samhällsekonomiska konsekvenser.
Om utredaren bedömer det lämpligt att införa en skatt eller
annat ekonomiskt styrmedel, ska utredaren presentera ett
förslag på hur en sådan skatt eller ett sådant styrmedel tekniskt
ska utformas och lämna författningsförslag samt redovisa
eventuella offentligfinansiella effekter.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 januari 2015.

År 2015 satt det ett vänsterblock vid makten. I mitten av år 2017 infördes miljöskatten. 2½ år mao. Blir alltså ganska tydligt att vänsterblocket ville lägga in 2½ år av eget hokuspokus för att få igenom just detta, vilket befästs ytterligare med alla olika höjningar av miljöskatter som fortsätter komma nu under deras styre.

Det är inte ironiskt att utredningar görs.
Vad som däremot är ett faktum är att högerblocket inte infört dessa miljöskatter. Dom genomklubbade taxeringsbesluten har fattats av vänsterblocksregeringar, och nu även att vänsterblocken befäster det en än gång med ytterligare höjning av kemikalieskatt o har för avsikt att höja flygskatten ytterligare.

Så blire när regeringen måste hitta nya sätt att finansiera dom massiva kostnaderna för nytillskottet av befolkning från dom senaste åren.
Jag är egentligen inte emot miljöskatten, men det är extremt bedrägligt att förklä miljöskattens syfte i andra kläder. När det egentligen handlar om att finansiera ökade kostnader för välfärdssamhället iom vårat stora mottagande av ny befolkning, samt minska import. Om pengarna öronmärktes till miljöförbättrande ändamål skulle jag vara väldigt positiv till detta.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

År 2015 satt det ett vänsterblock vid makten. I mitten av år 2017 infördes miljöskatten. 2½ år mao. Blir alltså ganska tydligt att vänsterblocket ville lägga in 2½ år av eget hokuspokus för att få igenom just detta, vilket befästs ytterligare med alla olika höjningar av miljöskatter som fortsätter komma nu under deras styre.

Det är inte ironiskt att utredningar görs.
Vad som däremot är ett faktum är att högerblocket inte infört dessa miljöskatter. Dom genomklubbade taxeringsbesluten har fattats av vänsterblocksregeringar, och nu även att vänsterblocken befäster det en än gång med ytterligare höjning av kemikalieskatt o har för avsikt att höja flygskatten ytterligare.

Så blire när regeringen måste hitta nya sätt att finansiera dom massiva kostnaderna för nytillskottet av befolkning från dom senaste åren.

Det är ironiskt att du inte förstår ironi och sarkasm.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är ironiskt att du inte förstår ironi och sarkasm.

Jaha. Du menar att ditt och filbunke's inlägg var ett skämt. Jag tolkade det som att filbunke av någon konstig anledning hade blivit stött av mitt inlägg.
Men då är vi alltså på det klara med att detta är vänsterblockspolitik

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jaha. Du menar att ditt och filbunke's inlägg var ett skämt. Jag tolkade det som att filbunke av någon konstig anledning hade blivit stött av mitt inlägg.
Men då är vi alltså på det klara med att detta är vänsterblockspolitik

Ytterligare visar du att du inte förstår sarkasm.

P.S. det är ingen som sagt att det har med något visst block att göra och det var inte poängen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ytterligare visar du att du inte förstår sarkasm.

P.S. det är ingen som sagt att det har med något visst block att göra och det var inte poängen.

Det fanns väl ingen poäng. Jag kom med ett argument med substans, för att mötas av ett substanslöst påstående.
Hade förstått att det var sarkasm om det funnits någon verklighetsförankring i filbunke's argument, men iom att högerblocken avvecklar skatter snarare än att tillföra nya, så blev det substanslöst.

Sarkasm där substans möts med substans, eller substanslöshet möts av substanslöshet skulle jag förstått

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Det fanns väl ingen poäng. Jag kom med ett argument med substans, för att mötas av ett substanslöst påstående.
Hade förstått att det var sarkasm om det funnits någon verklighetsförankring i filbunke's argument, men iom att högerblocken avvecklar skatter snarare än att tillföra nya, så blev det substanslöst.

Sarkasm där substans möts med substans, eller substanslöshet möts av substanslöshet skulle jag förstått

Substans? Vad för substans? Förklara hemskt gärna vad du anser vara substans i ditt inlägg.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Substans? Vad för substans? Förklara hemskt gärna vad du anser vara substans i ditt inlägg.

Om du orkar ta den långa diskussionen kring all dubbelmoral och lömskhet på vänsterblockskanten?

Inlägget jag skrev som du först citerade handlade ju om just att allt, hela vägen från extremvänster till extremhöger kan fylla en viktig och hälsosam funktion i rätt samhälls-kontext, iaf med hederliga människor bakom styret.

Det finns enorma mängder exempel där vänsterblocket och msm går hand i hand, i att sopa sina egna missöden under mattan samtidigt som man kastar skit åt annat håll där man själv varit lika korrupta. Att stämpla sig själva som godhetens krigare, och sätta en massa "fina" epitet på sig själva, när facit visar något helt annat. För att ta något av det senaste så är det väldigt upp och nedvänt hur man kan nominera en miljöaktivist till fredsspriset (!?). Helt sjukt långsökt att koppla ihop fred och miljö på det viset. Medans tex Trump har gjort större framsteg med Nordkorea än någon annan president senaste decennierna. Bara att lyckas få Kim att bromsa kärnvapen programmet, och få Kim att ställa upp på en intervju med västerländska journalister för första gången någonsin är radikalt i sammanhanget. Men trump har ju "fel" politisk tillhörighet - man får ju lixom inte berömma högern för någonting.
Ett klart och tydligt exempel med substans.

Svenska kronan blir svag gentemot omvärlden och helt plötsligt dyker det upp en miljöskatt som minskar konsumptionen/kostnaderna främst inom sån elektronik vi importerar. Bara ett av alla sätt att tygla våran konsumption mot omvärlden (vilket är bra under rådande omständigheter). Men vänsterblocket är inte hederliga nog att redovisa det.
Facit visar att en massa nya konstiga skatter ploppar upp helt plötsligt i samband med att våran befolkning ökar på några år med en miljon nysvenskar, samtidigt som sjukvård, skola, och pensionärsvälfärd helt plötsligt börjar bli helt dysfunktionell.
Klar och tydlig substans, när vi betalar en väldans massa skatter men får en allt mer undermålig service och välfärd tillbaka, och det visar också hur desperata regeringen är med denna miljöskatt.

Det går att skriva flera böcker när man börjar nysta upp allt i detaljnivå och exponerar all dubbelmoral och skit som sopats under mattan av både vänsterblocket och msm.

Du kan få sista ordet, och vi kan fortsätta i PM om du vill, så vi slipper bloata denna tråd allt för mycket.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Problemet med dina konspirationsteorier förutom att de är absurda är att priserna i handeln inte ökat. Ingen är intresserad av att diskutera fenomen som inte skett med dig privat heller.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Problemet med dina konspirationsteorier förutom att de är absurda är att priserna i handeln inte ökat. Ingen är intresserad av att diskutera fenomen som inte skett med dig privat heller.

Att vi inte längre har råd att köpa svensktillverkad elektronik är ett tydligt exempel på trasig landsekonomi. På 90-talet fanns Kina som konkurrent, men vi köpte många gånger ändå produkter tillverkad i Svensk industri. Det var dyrare men vi hade råd. Nu har vi för det mesta inte råd med det längre.
Varför har vi inga svenska bärplockare? Det fanns för 50 år sen, och vi hade råd att köpa sylten, men nu helt plötsligt är det för dyrt. Väldigt märkligt.
Och med det sagt så vill ändå inte staten att vi ska bli ännu mer beroende av omvärlden (vilket är förnuftigt, eftersom vi annars kommer bli ett u-land som inte kan producera nått, och endast bli plundrade på naturresurser till skampriser).

Det där med "konspirationsteori" är ett typiskt vänsterblocks-påhopp. Man skönmålar sitt eget samtidigt som man slänger äckliga epitet på alla andra.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Att vi inte längre har råd att köpa svensktillverkad elektronik är ett tydligt exempel på trasig landsekonomi. På 90-talet fanns Kina som konkurrent, men vi köpte många gånger ändå produkter tillverkad i Svensk industri. Det var dyrare men vi hade råd. Nu har vi för det mesta inte råd med det längre.
Varför har vi inga svenska bärplockare? Det fanns för 50 år sen, och vi hade råd att köpa sylten, men nu helt plötsligt är det för dyrt. Väldigt märkligt.
Och med det sagt så vill ändå inte staten att vi ska bli ännu mer beroende av omvärlden (vilket är förnuftigt, eftersom vi annars kommer bli ett u-land som inte kan producera nått, och endast bli plundrade på naturresurser till skampriser).

Det där med "konspirationsteori" är ett typiskt vänsterblocks-påhopp. Man skönmålar sitt eget samtidigt som man slänger äckliga epitet på alla andra.

Kapitalismen är inget skönmåleri från vänstern. Anledningen att vi inte tillverkar mycket konsumentprylar i EU är för att det kräver fortlöpande investeringar vi (västvärlden) någon gång slutade göra. Sverige exporterade 100 miljarder mer än vi importerade förra året för övrigt, så vi är i mycket bättre sits än på t.ex. 80-talet när vi fortfarande hade hemelektronik, datorer och vitvaror tillverkade i landet.

Varför du tar upp Demokratiska Folkrepubliken Korea i den här tråden är ganska verklighetsfrånvänt, anledningen att de slutade testa stridsspetsar och interkontinentala missiler är för att de nu uppnått vad de var ute efter, termonukleära vapenstridsspetsar och leveransmetod. USA är inte berett att lätta på sanktionerna eller sluta ett fredsavtal även om de så skulle ge upp hela arsenalen ikväll. Det är ju också anledningen till varför det inte blir några fler samtal.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kapitalismen är inget skönmåleri från vänstern. Anledningen att vi inte tillverkar mycket konsumentprylar i EU är för att det kräver fortlöpande investeringar vi (västvärlden) någon gång slutade göra. Sverige exporterade 100 miljarder mer än vi importerade förra året för övrigt, så vi är i mycket bättre sits än på t.ex. 80-talet när vi fortfarande hade hemelektronik, datorer och vitvaror tillverkade i landet.

Varför du tar upp Demokratiska Folkrepubliken Korea i den här tråden är ganska verklighetsfrånvänt, anledningen att de slutade testa stridsspetsar och interkontinentala missiler är för att de nu uppnått vad de var ute efter, termonukleära vapenstridsspetsar och leveransmetod. USA är inte berett att lätta på sanktionerna eller sluta ett fredsavtal även om de så skulle ge upp hela arsenalen ikväll. Det är ju också anledningen till varför det inte blir några fler samtal.

Export och import påverkas också av företags/industri/statlig utförsäljning. Dvs vi förlorar makt, och dessutom förlorar vi viktiga organ. Det är engångsinkomster som står oss dyrt, och efter några år har man inga organ kvar att sälja. Vi har svenska gruvor idag som leasas till utländska aktörer. Sverige har tappat kontrollen. Sen hur vapenexport påverkar ekonomin är också en faktor.
Vi har fortfarande även en viss förmåga när det kommer till intellektuella och sociala/kulturella näringar, men det urholkas också. Och det finns inte hur många Spotifys och Skypes som helst att väga upp detta med.

Men verkligheten är att vi i branch efter branch slutar exportera till omvärlden. Snart har vi bara skogs- och gruvnäringen kvar. Vapenexporten lär också upphöra när Kina eller liknande konkurrent tar över den rollen med.

Ang Trump-Kim... Syftade inte bara på vapentester, utan även expansionen av arsenalen. Men att Kim har haft ett vänligare öga mot Trump, än vad han hade mot tex Obama, är ett faktum. Vad det beror på kan tex ha att göra med det hatiska mediadrevet mot Trump. Kim kanske kan relatera o känna viss sympati. Samt att Trump har en kommunikationsmetod som antagligen är mycket mer formell och kompatibel med dessa diktatorer. Trump har tidigare visat att sånt som tidigare politiker bara snackat om, kan man göra verklighet av. Tex arbetslöshet, och skenande skulder, där han fick många företag att börja producera inhemskt igen.
Så det vore väldigt fel att utdömma Trumps förmåga att etablera en bra lösning med Nordkorea, i det här skedet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag efterfrågade substans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Ang Trump-Kim... Syftade inte bara på vapentester, utan även expansionen av arsenalen. Men att Kim har haft ett vänligare öga mot Trump, än vad han hade mot tex Obama, är ett faktum. Vad det beror på kan tex ha att göra med det hatiska mediadrevet mot Trump. Kim kanske kan relatera o känna viss sympati. Samt att Trump har en kommunikationsmetod som antagligen är mycket mer formell och kompatibel med dessa diktatorer. Trump har tidigare visat att sånt som tidigare politiker bara snackat om, kan man göra verklighet av. Tex arbetslöshet, och skenande skulder, där han fick många företag att börja producera inhemskt igen.
Så det vore väldigt fel att utdömma Trumps förmåga att etablera en bra lösning med Nordkorea, i det här skedet.

Angående sidospåret Trump-Kim.

Hela saken har ju havererat och Trump har inte fått något ut av det.

Anläggningen som skulle skrotas, byggs upp igen.
Nordkorea verkar vara på väg att testa att skjuta upp missiler igen.

Och vad fick Kim ut?
Normalisering.
USA stoppade militära övningar med Sydkorea.
Trump köpte att Kim inte hade något att göra med att en amerikansk medborgare blev torterad till den grad att denne senare dog.

Osv.

Permalänk
Medlem

Det jag fortfarande stör mig mest på är att jag inte ser att jag betalar skatten någonstans, 99% av befolkningen vet ju inte ens att skatten existerar.
Som alla andra skatter så borde den väl redovisas på alla kvitton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det jag fortfarande stör mig mest på är att jag inte ser att jag betalar skatten någonstans, 99% av befolkningen vet ju inte ens att skatten existerar.
Som alla andra skatter så borde den väl redovisas på alla kvitton?

Skatten läggs på vid import eller tillverkning, inte vid försäljning till konsument.

Gissar att de flesta försäljare sprider kostnaden, vilket är varför man inte sett någon större prisökning på de produkter som omfattas av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Export och import påverkas också av företags/industri/statlig utförsäljning. Dvs vi förlorar makt, och dessutom förlorar vi viktiga organ. Det är engångsinkomster som står oss dyrt, och efter några år har man inga organ kvar att sälja. Vi har svenska gruvor idag som leasas till utländska aktörer. Sverige har tappat kontrollen. Sen hur vapenexport påverkar ekonomin är också en faktor.
Vi har fortfarande även en viss förmåga när det kommer till intellektuella och sociala/kulturella näringar, men det urholkas också. Och det finns inte hur många Spotifys och Skypes som helst att väga upp detta med.

Men verkligheten är att vi i branch efter branch slutar exportera till omvärlden. Snart har vi bara skogs- och gruvnäringen kvar. Vapenexporten lär också upphöra när Kina eller liknande konkurrent tar över den rollen med.

Att vi har basnäring kvar är en god sak, det är inte alla "postindustrialistiska"-länder som har det längre.

Kina är fortfarande sanktionerat när det gäller vapenexport, det är förbjudet för västvärlden att köpa vapen från dem och således också att exportera vapen och relaterad teknologi till dem. Pakistan köper därför nästan hälften av vapnen de exporterar.

Skrivet av lastninja:

Ang Trump-Kim... Syftade inte bara på vapentester, utan även expansionen av arsenalen. Men att Kim har haft ett vänligare öga mot Trump, än vad han hade mot tex Obama, är ett faktum. Vad det beror på kan tex ha att göra med det hatiska mediadrevet mot Trump. Kim kanske kan relatera o känna viss sympati. Samt att Trump har en kommunikationsmetod som antagligen är mycket mer formell och kompatibel med dessa diktatorer. Trump har tidigare visat att sånt som tidigare politiker bara snackat om, kan man göra verklighet av. Tex arbetslöshet, och skenande skulder, där han fick många företag att börja producera inhemskt igen.
Så det vore väldigt fel att utdömma Trumps förmåga att etablera en bra lösning med Nordkorea, i det här skedet.

Det är inget att diskutera här, men vilket parti USAs president tillhör är inget som avgör hur omvärlden ser på presidenten som ledare.

Trump är allt annat än formell och har inte någon möjlighet att få till stånd fred med landet. USA måste kunna leverera när de lovar normalisering, och det har de inte kunnat (de levererade inte enligt Agreed Framework) och kan inte idag. Kunde republikanen Nixon det med Kina? Ja. Det är ingen höger-vänsterfråga det heller.

Demokratiska folkrepublikens produktion av fissilt material är inget som går att övervaka, och deras centrifuger har aldrig stoppats. Tester har stoppats eftersom de inte behövs längre.

Samtalen är över för gott, så jag vet inte varför du maler på. USA är inte beredda att lyfta (ens några av) sanktionerna, samt följa en plan för normalisering och således finns det ingen fördel för DFRK att ge upp kärnvapen och interkontinentala missilerna, eller för den delen frysa eller skala ner sin arsenal. Trump kommer inte träffa Kim igen.

Inget av detta har med kemikalieskatt att göra och behöver inte fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det jag fortfarande stör mig mest på är att jag inte ser att jag betalar skatten någonstans, 99% av befolkningen vet ju inte ens att skatten existerar.
Som alla andra skatter så borde den väl redovisas på alla kvitton?

Alkoholskatten redovisas inte på kvittot från systemet heller. Ingen punktskatt redovisas på kvitton i handeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

År 2015 satt det ett vänsterblock vid makten. I mitten av år 2017 infördes miljöskatten. 2½ år mao. Blir alltså ganska tydligt att vänsterblocket ville lägga in 2½ år av eget hokuspokus för att få igenom just detta, vilket befästs ytterligare med alla olika höjningar av miljöskatter som fortsätter komma nu under deras styre.

Blir lite nyfiken här, hur låg tid tar det normalt för att ett utredning av denna typ går från färdigt förslag till att bli genomfört? Rent spontnat kan tänka mig att det ska ut på remiss och att branschen ska få en viss tid på sig att implementera lämplig administration osv. Men eftersom dessa 2 1/2 år tydligen är något underligt i just detta fallet så undrar jag helt enkelt hur lång tid det normalt tar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

År 2015 satt det ett vänsterblock vid makten. I mitten av år 2017 infördes miljöskatten. 2½ år mao. Blir alltså ganska tydligt att vänsterblocket ville lägga in 2½ år av eget hokuspokus för att få igenom just detta, vilket befästs ytterligare med alla olika höjningar av miljöskatter som fortsätter komma nu under deras styre.

Japp och det måste ha gått väldigt fort för dem att att lägga in det!

Här är betänkandet från utredaren, det kom ut i mars 2015, bara sex månader efter att nya regeringen tillträdde, och innehåller följande:

Citat:

Skatt på viss elektronik
Den föreslagna skatten på viss elektronik har utformats på så sätt att sådana varor som används ofta i hemmiljö och därmed orsakar risk för att vissa farliga ämnen tillförs människors hemmiljö ska vara föremål för beskattning. De varor som omfattas av skatteplikt definieras med hjälp av tulltaxans indelning i KN-nummer. Bland annat omfattas spisar, mikrovågsugnar, kylskåp, frysskåp, disk-maskiner, tvättmaskiner, torktumlare, datorer, bärbara datorer, läsplattor, dammsugare, mobiltelefoner, vanliga telefoner, trådlösa telefoner, routrar, trådlösa nätverk, CD-spelare, DVD-spelare, radioapparater, TV-apparater, TV-dioder, dataskärmar samt spelkonsoler. Skatten ska uppgå till 8 kronor per kilo vara för vitvaror och 120 kronor per kilo vara för övrig elektronik. Det maximala skattebeloppet ska dock uppgå till 320 kronor per vara. Det ska finnas möjlighet till avdrag för skatt med 50 procent för den elektronik som inte innehåller additiva föreningar av bromklor eller fosfor. För elektronik som inte innehåller nämnda additiva föreningar och inte heller reaktivt tillsatta brom- eller klorföreningar medges i stället avdrag med 75 procent. Eftersom all elektronik innehåller mer eller mindre farliga kemikalier kommer det inte att vara möjligt att göra avdrag för hela skatten.

Så lagen skiljer sig vad jag ser inte alls gällande vilka produkter det gäller, hur mycket skatten skall vara, möjligheten till avdrag, och att det inte skall vara möjligt att göra avdrag för hela skatten.

Men, du kanske ser en konspiration här? Kanske att utredaren när det blev ny regering gjorde om hela förslaget så det skulle passa den nya regeringen (han kanske ville ha få jobb från dem också...) Eller att miljöpartisterna hotade honom om han inte fixade ett betänkande som de gillade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Blir lite nyfiken här, hur låg tid tar det normalt för att ett utredning av denna typ går från färdigt förslag till att bli genomfört? Rent spontnat kan tänka mig att det ska ut på remiss och att branschen ska få en viss tid på sig att implementera lämplig administration osv. Men eftersom dessa 2 1/2 år tydligen är något underligt i just detta fallet så undrar jag helt enkelt hur lång tid det normalt tar?

Såg du väl i tråden? Kan tillägga att Centerpartiet lovade att (uttryckte att de ville) utreda kemikalieskatt på Almedalen 2013. Centerpartiet och Liberalerna har haft det som fråga, tyckte det var positivt att den infördes och Centerpartiet har velat utöka den till fler produkter. C och L är givetvis (de facto) ekonomisk höger.

Permalänk
Skrivet av lastninja:

Det fanns väl ingen poäng. Jag kom med ett argument med substans, för att mötas av ett substanslöst påstående.
Hade förstått att det var sarkasm om det funnits någon verklighetsförankring i filbunke's argument, men iom att högerblocken avvecklar skatter snarare än att tillföra nya, så blev det substanslöst.

Sarkasm där substans möts med substans, eller substanslöshet möts av substanslöshet skulle jag förstått

Högerpartier avecklar skatter och döper om dem till egenavgifter var det väl du menade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Såg du väl i tråden? Kan tillägga att Centerpartiet lovade att (uttryckte att de ville) utreda kemikalieskatt på Almedalen 2013. Centerpartiet och Liberalerna har haft det som fråga, tyckte det var positivt att den infördes och Centerpartiet har velat utöka den till fler produkter. C och L är givetvis (de facto) ekonomisk höger.

Öhm, måste erkänna att jag inte riktigt hänger med här. Som jag förstod det så skulle utredningen varit klar i början av 2015 och att skatten infördes i mitten av 2017. @lastninja konstaterade att "vänsterblocket ville lägga in 2½ år av eget hokuspokus för att få igenom just detta" vilket jag då tolkar som att det är det är en onormal tidsrymd från det att utredningen är färdig till det att skatten införs.

För att kunna förhålla mig till detta undrar jag då hur långt det normalt tar? Var detta ett onormalt tidsspann då man behövde tid för att "lägga in eget hokuspokus", eller är det ett fullt normalt tidsspann som @lastninja vill att man ska läsa in konspirationer i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Öhm, måste erkänna att jag inte riktigt hänger med här. Som jag förstod det så skulle utredningen varit klar i början av 2015 och att skatten infördes i mitten av 2017. @lastninja konstaterade att "vänsterblocket ville lägga in 2½ år av eget hokuspokus för att få igenom just detta" vilket jag då tolkar som att det är det är en onormal tidsrymd från det att utredningen är färdig till det att skatten införs.

För att kunna förhålla mig till detta undrar jag då hur långt det normalt tar? Var detta ett onormalt tidsspann då man behövde tid för att "lägga in eget hokuspokus", eller är det ett fullt normalt tidsspann som @lastninja vill att man ska läsa in konspirationer i?

Sett till att betänkandet och lagen inte verkar skilja sig alls när det gäller de viktigare punkterna, så verkar det iallafall inte handla om att "vänsterblocket la in sitt egna hokuspokus".

Det kan ju spela roll, sett till tiden det tog, att det var en annan regering som satte igång utredningen än den som klubbade igenom lagen, den var nog inte särskilt prioriterad.

Gissar också att mängder av utredningar inte slutar med en lag när regeringen byts ut, främst då mer idiologiska sådana.