Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2012

Processorn får datorn att krascha (?)

Hej,

Min dator har sedan ett halvår tillbaka börjat frysa när jag spelar, främst under LoL-games. Förr kunde jag köra en alt-tab och kallstänga programmet för att kunna starta det igen. Sedan 1-2 veckor tillbaka kan jag inte ens komma åt aktivitetshanteraren när datorn fryser, utan jag måste logga ut/in - och då fryser den gärna igen om jag försöker starta Discord och spelet igen. Jag har märkt att min processor ofta drar upp på 100% och ligger där ett tag, för att sedan sjunka till ~80% när jag använder Discord, Spotify, har Chrome uppe och spelar (vilket kanske är normalt?). Jag är medveten om att Chrome tuggar mycket CPU och har provat stänga av det vid spel, men likt väl kraschar det ändå..
Jag har provat att sänka grafikinställningarna men det kraschar ändå. Mina komponenter är följande;

Lagring - Samsung 850-Series EVO 250GB + Seagate Barracuda 1TB
RAM - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
Processor - Intel Core i5 6600K 3.5 GHz
Moderkort - Gigabyte Z170-HD3
Nätagg - Cooler Master GM 750W
Grafikkort - ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC
Operativsystem - Windows 10
Skärm - Någon BenQ 144hZ

Men ovanstående komponenter tycker jag att jag borde kunna spela LoL på high/very high, men jag kan ha fel.
Jag har även provat att ominstallera programmen jag använder men det har inte heller hjälpt.

Har någon en idé om varför min dator kraschar när jag spelar? Är LoL ett dåligt optimerat pisspel eller beror det på min hårdvara?

Tacksam för hjälp
Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2008

Omformatera, ominstallera windows, börja från scratch

Låter som ett mjukvaruproblem, kan vara vad som helst och är lite som att försöka hitta nålen i en hö-stack.

Skulle problemet fortfarande vara kvar så kan du börja kika på hårddiskarna eventuellt dina ram ifall det är dom som krånglar.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Dax123:

Omformatera, ominstallera windows, börja från scratch

Låter som ett mjukvaruproblem, kan vara vad som helst och är lite som att försöka hitta nålen i en hö-stack.

Skulle problemet fortfarande vara kvar så kan du börja kika på hårddiskarna eventuellt dina ram ifall det är dom som krånglar.

Tack så mycket! Jag får formatera om den till helgen och se om det hjälper.
Mvh

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2019

@Nunch:
Helt omöjligt säga vad det kan vara.
Jag skulle ominstallera OCH ressätta bios så alla inställningar blir "fabriks" och köra så för ett se hur den då fungerar.
Fortfarande problem.. mest troligt minnesfel men det går inte avgöra utan tester..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Nunch:

Har någon en idé om varför min dator kraschar när jag spelar? Är LoL ett dåligt optimerat pisspel eller beror det på min hårdvara?

Testa med andra spel. Kraschar den då också? Om inte, installera om spelet samt patcha det.

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av devilrat:

Testa med andra spel. Kraschar den då också? Om inte, installera om spelet samt patcha det.

Det är det som är grejen. Datorn kraschar inte av andra spel. Jag har provat att ominstallera spelet 2 gånger, även installerat det på en annan hårddisk men problemet kvarstår. Det var därför jag undrade om någon hade kunskap kring om spelet är dåligt optimerat överlag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2008

League är inte känt för att vara dåligt optimerat eller särskilt krävande för den delen heller.

Du kan alltid annars testa köra några stresstester med t.ex. furmark eller prime95

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

@Nunch: Prova att köra spelet i adminstratörsläget. Sedan ska du även ha, förutom senaste versionen av DotNet Framework, ha version 3.5 installerad. Testa även att ändra inställningar i själva spelet, om det hjälper. Kan också testa med att installera om DirectX.

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|