Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Skrivet av Xandyr:

Version 2 med 16gb minne. Köpt i höstas, pratat med nvidia kundtjänst som bad mig återställa enheten. Inte hunnit testa det ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Att återställa kan hjälpa. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Någon mer som fått problem att styra Shield TV med Google Home efter senaste uppdateringen?

Innan gick det utmärkt att sätta på/stänga av TVn, styra Viaplay och YouTube etc. Nu fungerar ingenting. Jag har provat en återställning, lagt till/tagit bort och skapat om hemmet i Google Home.

Enheten dyker upp i Google Home precis som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razejam:

Hej

Hittar inget på internet om detta. Jag tycker att bilden inte är lika skarp på min shield om man jämför med min tvs (samsung nu8055) inbyggda appar netflix och youtube tex. Har provat med olika sladdar och nu är den kopplad direkt in i tv istället för soundbaren so jag hade först.

Sen får jag ingen hdr på youtube men på netflix. stödjer inte shielden hdr på youtube?

tack för svar.

Jag reagerade på samma sak då när jag skaffade min shield.

Men shielden är så snabb och min tv så otroligt långsam så jag skulle aldrig kunna gå tillbaks av den anledningen. Dessutom har TVn bara stöd för Netflix och YouTube av det jag använder, shielden har stöd för mer.

Men ja jag tyckte bilden var suddigare med shielden.

Jag kör bara 1080p, funderade på att sätta en omvandlare från 4K till 1080p emellan shield och tv för att få upp kvalité lite men den kostade lika mkt som hela shielden så jag var för snål. Vet ju inte hur mkt bättre det hade blivit heller. Hursomhelst inget alternativ för dig som redan kör 4K.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har funderat länge på att köpa en Shield och nu väntar jag i stort sett bara på att få tag i en till ett bra pris. ≈2.000 är lite saftigt med tanke på att jag egentligen inte måste ha en. (Jag har lagt upp en köpesannons för en Shield här i marknaden, hint hint )

Men jag har fortfarande ett par frågor som jag är tacksam ifall någon kan svara på.

1. Finns det en app som tillåter att jag styr musikuppspelningen från en iPhone/iPad? D.v.s. utan att jag behöver starta TV:n. Jag är inte intresserad utav att casta ljudet eller något sådant, tanken är att jag ska spela .flac från en NAS.

2. Är det möjligt att starta en specifik app genom en enkel knapptryckning eller måste man starta Shielden och sedan trycka något i stil med "ned, ned, höger, enter"?
Jag har nämligen en Harmony Hub + fjärrkontroll och jag har blivit bortskämd hur jag kan starta plex från min raspberry pi med en enda knapptryckning.

3. Om svaret på fråga två är "nej". Är det realistiskt att jag programmerar min fjärrkontroll att göra något i stil med "starta shielden, tryck ned, tryck ned, enter". Eller händer det att menyn laggar eller man startar från olika punkter i menyn eller dyl.?

4. Plex på min raspberry pi har så vitt jag minns aldrig krånglat, fryst eller på något sätt buggat sig, annat än att kanske vara lite seg ibland. Med handen på hjärtat, hur stabil är en Nvidia Shield?

5. Är det någon som ångrar sitt köp av en Shield? Är det någon som i efterhand hade valt en annan enhet? Varför?
Man läser ju en del om hur vissa tycker att bilden är dålig och hur uppdateringar ställer till det. Problemet är ju att veta ifall det är ett stort problem eller om det bara drabbar ett försvinnande litet antal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Har funderat länge på att köpa en Shield och nu väntar jag i stort sett bara på att få tag i en till ett bra pris. ≈2.000 är lite saftigt med tanke på att jag egentligen inte måste ha en. (Jag har lagt upp en köpesannons för en Shield här i marknaden, hint hint )

Men jag har fortfarande ett par frågor som jag är tacksam ifall någon kan svara på.

1. Finns det en app som tillåter att jag styr musikuppspelningen från en iPhone/iPad? D.v.s. utan att jag behöver starta TV:n. Jag är inte intresserad utav att casta ljudet eller något sådant, tanken är att jag ska spela .flac från en NAS.

2. Är det möjligt att starta en specifik app genom en enkel knapptryckning eller måste man starta Shielden och sedan trycka något i stil med "ned, ned, höger, enter"?
Jag har nämligen en Harmony Hub + fjärrkontroll och jag har blivit bortskämd hur jag kan starta plex från min raspberry pi med en enda knapptryckning.

3. Om svaret på fråga två är "nej". Är det realistiskt att jag programmerar min fjärrkontroll att göra något i stil med "starta shielden, tryck ned, tryck ned, enter". Eller händer det att menyn laggar eller man startar från olika punkter i menyn eller dyl.?

4. Plex på min raspberry pi har så vitt jag minns aldrig krånglat, fryst eller på något sätt buggat sig, annat än att kanske vara lite seg ibland. Med handen på hjärtat, hur stabil är en Nvidia Shield?

5. Är det någon som ångrar sitt köp av en Shield? Är det någon som i efterhand hade valt en annan enhet? Varför?
Man läser ju en del om hur vissa tycker att bilden är dålig och hur uppdateringar ställer till det. Problemet är ju att veta ifall det är ett stort problem eller om det bara drabbar ett försvinnande litet antal.

Enda skälet till att min shield blir använd ibland är stödet för atmos.

Annars är appletvn bättre på i stort sett allt annat enligt mig.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Precis som föregående inlägg så är min för passthrough för ljudet.

Men jag testade här om dagen Plex-klienten igen på AppleTV med med "enhanced player" aktiverad och står nu i valet om jag skall ge upp ljudet för bilden.

Argumentet som skall smälta in är att om jag verkligen vill ha rätt ljud kan jag plocka fram Blu-ray-filmen.

Youtube ger mig inte HDR via Shield men väl via TV:n.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Vilka iptv-appar rekommenderas? Har testat Smart iptv, gse iptv och via kodi. Gse är väl mest användarvänlig kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Vilka iptv-appar rekommenderas? Har testat Smart iptv, gse iptv och via kodi. Gse är väl mest användarvänlig kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Iptv extreme...

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Iptv extreme...

Tack! Riktigt bra
😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag skaffat en Shield TV, ruskigt nöjd.

Gud va skönt att kunna slöa i soffan när man spelar "casual" bilspel från datorn. Superenkelt också att få till PS-emulator. Skönt också att ha två sladdar mindre på baksidan av TV:n eftersom jag kan ta bort Chromecasten.

Det finns däremot en liten sak som är sämre än när jag hade raspberry pi. På raspberryn så laddade Plex all information om filmer m.m. nästintill ögonblickligen. På Shielden så kan det ibland ta en sekund eller tre. Likaså när jag ska starta filmen så tar det någon sekund eller tre innan den börjar.

Det är förstås inget stort problem men finns det något jag kan göra för att få det lika rappt som på den betydligt klenare raspberryn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Vilka iptv-appar rekommenderas? Har testat Smart iptv, gse iptv och via kodi. Gse är väl mest användarvänlig kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker TVIRL med Live Channels är riktigt nice, och är ju integrerat med Android TV.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa en extern hårddisk till min Shield.
Vilken kan ni rekommendera?
Hade kollat på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3831125

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Iptv extreme...

Vet du om man kan ordna favoriter på kanaler på nåt sätt ? Nu när man ska ner till viasat fotboll som ex, så är det sjukt mkt scrollande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Vet du om man kan ordna favoriter på kanaler på nåt sätt ? Nu när man ska ner till viasat fotboll som ex, så är det sjukt mkt scrollande.

Du har det under group management..

Permalänk
Medlem

Hur väl funkar det att streama spel från sin PC till Skölden? Jag är extremt sugen på en för att kunna röra mig från skrivbordet och istället ligga i soffan och spela lite spel.

Spelar dock ganska mycket Rocket League och där är responstiden mycket viktig, är det någon som prövat detta och kan komma med lite insikt?

Andra frågor:
Fungerar Emby?
kan jag använda min Xbox-kontroll?
Något annat man bör tänka på innan köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur väl funkar det att streama spel från sin PC till Skölden? Jag är extremt sugen på en för att kunna röra mig från skrivbordet och istället ligga i soffan och spela lite spel.

Spelar dock ganska mycket Rocket League och där är responstiden mycket viktig, är det någon som prövat detta och kan komma med lite insikt?

Andra frågor:
Fungerar Emby?
kan jag använda min Xbox-kontroll?
Något annat man bör tänka på innan köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en Emby for Android TV.
Du kan använda Xbox One v2 kontrollers.

Och streama spel funkar oväntat bra. Rocket League borde fungera bra.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur väl funkar det att streama spel från sin PC till Skölden? Jag är extremt sugen på en för att kunna röra mig från skrivbordet och istället ligga i soffan och spela lite spel.

Spelar dock ganska mycket Rocket League och där är responstiden mycket viktig, är det någon som prövat detta och kan komma med lite insikt?

Andra frågor:
Fungerar Emby?
kan jag använda min Xbox-kontroll?
Något annat man bör tänka på innan köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar mycket sällan på min shield tv, men då och då när jag gör det har jag inget att klaga på. Det ska sägas att ibland när jag kör 4k kan det upplevas lite segt, men 1080p tycker jag aldrig strular.

Min xbox 360 kontroll fungerar fin fint åtminstone.

Då jag blev less på Plex efter några år gick jag över till Emby som backend för samlingen, och MrMc som frontend, fungerar mycket bra för utom att jag personligen inte gillar deras skins.

Jag använder den gamla 2015 Pro modellen med (just nu) 250GB SSD, har haft en 2017 16GB modell med en gång i tiden(såld pga annat boende) och där var det kun Kodi installerad för hembiosalen, utöver det har jag inga åsikter om 16GB versionen.

Skrivet av calippo81:

Vilka iptv-appar rekommenderas? Har testat Smart iptv, gse iptv och via kodi. Gse är väl mest användarvänlig kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder till vanligt TiviMate som i mitt tycke ser riktigt bra ut(den enda som gör det). Men har också Smart IPTV, som jag tror jag gillar bara för att det ger mig vibbar till min gamla Dreambox jag en gång i tiden hadde.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Min Shield (2017) verkar ha gett upp. Om jag rycker strömförsörjningen och bootar om den får jag se NVidia-loggan en kort stund, ibland ett kort myrornas krig, sedan blir allt svart. Om man väntar en stund och sedan trycker upp och ned på handkontrollen så hörs plupp-ljuden som kommer när man flyttar sitt val upp/ned/höger/vänster på startvyn.

Någon som sett/hört talas om något liknande?

Edit: Det bättrade sig. En Fast Boot till Safe Mode verkar ha fixat problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Spelar mycket sällan på min shield tv, men då och då när jag gör det har jag inget att klaga på. Det ska sägas att ibland när jag kör 4k kan det upplevas lite segt, men 1080p tycker jag aldrig strular.

Min xbox 360 kontroll fungerar fin fint åtminstone.

Då jag blev less på Plex efter några år gick jag över till Emby som backend för samlingen, och MrMc som frontend, fungerar mycket bra för utom att jag personligen inte gillar deras skins.

Jag använder den gamla 2015 Pro modellen med (just nu) 250GB SSD, har haft en 2017 16GB modell med en gång i tiden(såld pga annat boende) och där var det kun Kodi installerad för hembiosalen, utöver det har jag inga åsikter om 16GB versionen.

Använder till vanligt TiviMate som i mitt tycke ser riktigt bra ut(den enda som gör det). Men har också Smart IPTV, som jag tror jag gillar bara för att det ger mig vibbar till min gamla Dreambox jag en gång i tiden hadde.

Är det enkelt att byta den interna hårddisken nu för tiden? vet att det var väldigt krångligt förr om det ens gick..

Permalänk

Shielden är fortfarande väldigt dålig på casting, ibland står det bara och snurrar, då får man starta om den, då kan det fungera. Allt går inte att casta heller t.ex en del serier på cmore.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@calippo81: Det är tyvärr så att Cmore tagit bort stöd för andra enheter än Google Chromecast att casta till, vilket är bedrövlig av Cmore med tanke på att de inte har en Android TV-app heller.

Permalänk
Skrivet av BiffenL:

@calippo81: Det är tyvärr så att Cmore tagit bort stöd för andra enheter än Google Chromecast att casta till, vilket är bedrövlig av Cmore med tanke på att de inte har en Android TV-app heller.

Ja men inte allt, mkt går ju fortfarande att casta från cmore. Känns nästan som man måste köpa en Chromecast som komplement, det är illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@calippo81: Du har rätt, jag hade inte testat på ett tag nu. Men jäklar vad dålig kvalitet det var på Cmore via Shielden på TVn.

Permalänk

Har en Nvidia shield med senaste mjukvaran.
Uppkopplad på mitt wifi 5ghz (enda 5ghz) i närheten.

Jag har fruktansvärda problem med att den hoppar över videos jag castar via mobilen.
Thumbnail visas på TVn sen går den till nästa video.
Har provat allt , byta router , accesspunkt , rensat cache både på Youtube appen i telefonen och shielden.
Återställt shielden , nedgraderat YouTube.
Någon som haft liknande problem ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De som hade liknande problem som mig med att Shield TV startade av sig själv hela tiden med en Samsung TV så har den buggen blivit fixad av Samsung med nyaste firmwaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Har funderat länge på att köpa en Shield och nu väntar jag i stort sett bara på att få tag i en till ett bra pris. ≈2.000 är lite saftigt med tanke på att jag egentligen inte måste ha en. (Jag har lagt upp en köpesannons för en Shield här i marknaden, hint hint )

Men jag har fortfarande ett par frågor som jag är tacksam ifall någon kan svara på.

1. Finns det en app som tillåter att jag styr musikuppspelningen från en iPhone/iPad? D.v.s. utan att jag behöver starta TV:n. Jag är inte intresserad utav att casta ljudet eller något sådant, tanken är att jag ska spela .flac från en NAS.

2. Är det möjligt att starta en specifik app genom en enkel knapptryckning eller måste man starta Shielden och sedan trycka något i stil med "ned, ned, höger, enter"?
Jag har nämligen en Harmony Hub + fjärrkontroll och jag har blivit bortskämd hur jag kan starta plex från min raspberry pi med en enda knapptryckning.

3. Om svaret på fråga två är "nej". Är det realistiskt att jag programmerar min fjärrkontroll att göra något i stil med "starta shielden, tryck ned, tryck ned, enter". Eller händer det att menyn laggar eller man startar från olika punkter i menyn eller dyl.?

4. Plex på min raspberry pi har så vitt jag minns aldrig krånglat, fryst eller på något sätt buggat sig, annat än att kanske vara lite seg ibland. Med handen på hjärtat, hur stabil är en Nvidia Shield?

5. Är det någon som ångrar sitt köp av en Shield? Är det någon som i efterhand hade valt en annan enhet? Varför?
Man läser ju en del om hur vissa tycker att bilden är dålig och hur uppdateringar ställer till det. Problemet är ju att veta ifall det är ett stort problem eller om det bara drabbar ett försvinnande litet antal.

Jag hade nog klarat mig med en Xiaomi mi box om det inte varit att min tidigare tv inte fick något ljud på allt som hade dolby ljud via den så därav blev det en Nvidia Shield tv v2 istället för det dubbla priset av en Xiaomi mi box nu har jag åkt på buzzing noice på strömadaptern och skall få den utbytt av Nvidia.
Stör mig även på att Fjärrkontrollen efter start tar ca 1min på sig att komma igång så den reagerar detta hände efter typ 2-3 uppdateringar tillbaka.

Den nya Xiaomi mi boxen alt att jag bytt tv sen jag köpte Nvidia shielden skulle troligen ha gjort att jag köpt en xiaomi mi box istället.
Men jag är ändock nöjd med Nvidia Sheilden och vet att den är strået vassare också plus att man kan spela lite spel då jag köpte med fjärrkontrollen när Elgiganten hade Black Friday.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Är det enkelt att byta den interna hårddisken nu för tiden? vet att det var väldigt krångligt förr om det ens gick..

Köper du en med samma kapacitet som orginalet kan du bara ta en rak kopia av hela HDD med t.ex. DD under linux rakt över till ssd'n.

Har du inte samma kapacitet på SSD'n blir det något krångligare, men relativt lätt under linux då det finns ett program som hjälper till med att patch'a boot delen.

Vad jag hadde problem med var två saker, 1. min USB3 till sata kabel som fungerar perfekt till vanligt användning lät mig inte göra en exakt kopia, 2. DD under windows ville inte heller ge min en exakt kopia, med en gång jag gjorde samma sak under Ubuntu fungerade det utan problem, utöver att jag fick göra en fabriksåterställning för att få alla partitionerna upp att köra.

btw: det behövs inte att unlock'a bootloader eller root, tar bara onödig tid.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av Absinthe66:

Har en Nvidia shield med senaste mjukvaran.
Uppkopplad på mitt wifi 5ghz (enda 5ghz) i närheten.

Jag har fruktansvärda problem med att den hoppar över videos jag castar via mobilen.
Thumbnail visas på TVn sen går den till nästa video.
Har provat allt , byta router , accesspunkt , rensat cache både på Youtube appen i telefonen och shielden.
Återställt shielden , nedgraderat YouTube.
Någon som haft liknande problem ?

Skickades från m.sweclockers.com

Även provat med nätverkskabel nu.
Samma problem

Permalänk
Medlem

Googles rekommendationer på startskärmen i AndroidTV är det som får bägaren att rinna över.

Nu är det jag som gör mig av med Shield.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller