Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Skrivet av Perb:

Inga idéer men förslag på ersättare:
https://www.amazon.de/gp/product/B07P66RFYS/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Funkar bra mycket bättre än originalfjärren.

Dax för ny fjärr här till både Shielden och Mi Boxen.
Så denna såg ju intressant ut, kopplar jag denna via WIFI-direct utan dongel till Shielden?

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Dax för ny fjärr här till både Shielden och Mi Boxen.
Så denna såg ju intressant ut, kopplar jag denna via WIFI-direct utan dongel till Shielden?

Mini-dongel. Funkar direkt och jag upplever den som mycket rappare. Ett tryck på pause-knappen pausar filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Dax för ny fjärr här till både Shielden och Mi Boxen.
Så denna såg ju intressant ut, kopplar jag denna via WIFI-direct utan dongel till Shielden?

Om du inte har en väldigt begränsad budget så rekommenderar jag Logitech Harmony Hub + Harmony Companion. Den förra är som namnet antyder en hub, den senare är en fjärrkontroll. Vill du flasha till det rejält finns det ännu dyrare varianter.

Med en hub + companion så kan du styra via bluetooth, ir och wi-fi. Allt som kan styras via wifi kan dock inte styras med dessa, vet inte om det finns olika protokoll eller hur det fungerar. Kanske är samma sak med bluetooth men där har jag aldrig stött på problem.

Jag köpte hub + companion av tre anledningar.
1. För att gömma all elektronik vid TV:n. Numera kan jag, trots att de är bakom stängda luckor, styra förstärkaren, shielden och en raspberry pi (pi:n kräver en ir-modul).
2. För att kunna gömma alla fjärrkontroller. Nu har jag en fjärrkontroll till allt hembiorelaterat, plus att den kan styra philips hue och några smarta eluttag jag har.
3. För att göra det idiotsäkert. Flickvännen och släktingar fick t.ex. inte alltid igång rätt kanal eller, ve och fasa, höjde ljudet på TV:n istället för förstärkaren. Nu behöver man t.ex. bara trycka på en knapp för att allting ska startas samt att allt ska få rätt kanal.

Till och med flickvännen som är väldigt konservativ när det kommer till sånt här tycker att det var ett väldigt bra köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Inga idéer men förslag på ersättare:
https://www.amazon.de/gp/product/B07P66RFYS/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Funkar bra mycket bättre än originalfjärren.

Ser klart intressant ut, tack för tipset!

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det må låta långsökt, men har du kollat så det verkligen är någon juice i de nya batterierna?

Kolla även så kontaktblecken i batterihållaren ser schyssta ut och batterierna verkar ha bra kontakt. Glöm inte de inuti kontrollen heller.

Ja, tyvärr så verkar allt sådant vara i sin ordning...

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Hände samma för mig, men jag hade ett par månader garanti kvar så jag fick en ny.
Det var kretskortet som hade gett upp på min enligt dom som elgiganten skickade den till.

Det verkar ju som att det har varit problem med fjärren sedan lanseringen av första modellen men det är ju likafullt surt för den som råkar ut för det. Tur att det löste sig med garanti för din del!

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Min fjärr tvärdog i förra veckan efter att ha fungerat klockrent sedan köpet 2017. Visserligen uppdaterade jag firmware för ett par veckor sedan men den har fungerat fint efter det.

Först klagades det på dåligt batteri helt plötsligt och därefter dog den mer eller mindre omedelbart efter det. Nu har jag bytt batterier men det är helt omöjligt hittills att få liv i den igen.

Jag har provat de trick jag har lyckats hitta såhär långt på internet: reset av fjärren (bakåtpil + home-knapp i minst 15 s), stoppa blåtandsappen, rensa cache och data och sedan starta om shielden men inget verkar hjälpa. Vid pairing så händer absolut inget och den blå lampan på toppen av fjärren lyser inte öht.

(Än så länge kan jag till nöds använda appen för att styra men det är ju betydligt krångligare än att använda fjärren)

Någon som har några idéer innan jag får krypa till korset och köpa en ny?

Fick exakt samma problem för en-två månader sedan. Jag kontaktade nVidia och fick en ny på garanti efter jag skickat in den gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Fick exakt samma problem för en-två månader sedan. Jag kontaktade nVidia och fick en ny på garanti efter jag skickat in den gamla.

Hmm, intressant. Var du fortfarande inom garantitiden? Det är nämligen inte jag...

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Hmm, intressant. Var du fortfarande inom garantitiden? Det är nämligen inte jag...

Hur gammal är den? du har ju fortfarande 3 års reklamationsrätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Hur gammal är den? du har ju fortfarande 3 års reklamationsrätt..

Jag får kolla helt enkelt. Återkommer!

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Hmm, intressant. Var du fortfarande inom garantitiden? Det är nämligen inte jag...

Ja, ca 2 år gammal. Gå via nvidia chatt och fråga innan du köper ny. Det kan ju gå vägen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fler som inte kommer åt sin Shield efter senaste uppdateringen både i Shield och Windows 10. Kan greja med registret för SMB1 men inget jag vill göra eller göra så här tycker heller inte ska behövas

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fler som inte kommer åt sin Shield efter senaste uppdateringen både i Shield och Windows 10. Kan greja med registret för SMB1 men inget jag vill göra eller göra så här tycker heller inte ska behövas

https://youtu.be/Hb401hufUUY

Fast vill man ha smb v1? Det är ju det protokollet som wannacry och andra använder sig utav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Ja, ca 2 år gammal. Gå via nvidia chatt och fråga innan du köper ny. Det kan ju gå vägen!

Skickades från m.sweclockers.com

OK, jag känner mig lite fåraktig nu men jag letade iaf upp kvittot och konstaterade till min glädje att det var från november 2017. Med andra ord inom garantitiden. Sagt och gjort så chattade jag lite snabbt med nvidia och efter att ha gett dem serienumret på fjärren så blev den direkt godkänd för retur. Nu sitter jag och väntar på FedEx och håller tummarna för att jag snabbt får en ny fjärr.

Tack allihop för tipsen och jag får erkänna att jag kunde ha gjort det lättare för mig själv och er genom att faktiskt kolla upp kvittot innan jag ställde frågan här...

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk

För mig som är lite lat och inte orkar läsa igenom 41 sidor. Jag har läst flera rykten om att en ny Shield är på väg, kanske med Stadia-stöd. Vet vi om det är så och vad har den för "kodnamn" eller liknande om jag ska söka/följa den? Antar att det inte är Shield TV v2 eftersom denna tråd började 2016

Jag har ingen Shield idag men är sugen på något åt det hållet och en ny Shield med Stadia-stöd skulle vara perfekt för mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

För mig som är lite lat och inte orkar läsa igenom 41 sidor. Jag har läst flera rykten om att en ny Shield är på väg, kanske med Stadia-stöd. Vet vi om det är så och vad har den för "kodnamn" eller liknande om jag ska söka/följa den? Antar att det inte är Shield TV v2 eftersom denna tråd började 2016

Jag har ingen Shield idag men är sugen på något åt det hållet och en ny Shield med Stadia-stöd skulle vara perfekt för mina behov.

Var har du fått dessa rykten ifrån? Sökte på nätet: Länk 1, Länk 2

Skrivet av pocket-lint:

At the weekend, internet code sleuths at XDA developers discovered some references to a new Nvidia Shield TV set-top-box, going by the codename "mdarcy".

A reference in the Google Play Developer Device Catalogue suggests this means that a new, slightly refreshed version of the Nvidia Shield TV is inbound. It is said to be coming with the same Tegra X1 chipset as the current model, but powered by Android 9 and slightly overclocked to give it more oomph.

In addition, The Digital Fix claims that its sources reveal the new box will also be geared towards Google Stadia cloud gaming - with Nvidia maybe even boasting that it'll be the best Stadia console around.

There are a couple of discrepancies in the site's report. It says that a Shield TV without a controller will be sold, to connect to the Stadia controller instead. However, the Stadia controller connects straight to your home Wi-Fi no matter the streaming device and connecting it to the new Shield would actually add latency, so we can't see that as beneficial. pocket-lint: New Nvidia Shield TV inbound, running Android 9 and Google Stadia (update)

Vad de borde uppgradera är handkontroller och den lilla kontrollen. Där kan kvalitén höjas. Samt spelstöd för vissa Steam-spel.
Jag hoppas att v2 också kan köra Stadia spel och funktioner. Jag vill inte köpa en ny Shield redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

För mig som är lite lat och inte orkar läsa igenom 41 sidor. Jag har läst flera rykten om att en ny Shield är på väg, kanske med Stadia-stöd. Vet vi om det är så och vad har den för "kodnamn" eller liknande om jag ska söka/följa den? Antar att det inte är Shield TV v2 eftersom denna tråd började 2016

Jag har ingen Shield idag men är sugen på något åt det hållet och en ny Shield med Stadia-stöd skulle vara perfekt för mina behov.

Jag har också läst lite att ny Shield kanske kommer i år. Är det nån som vet mer om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Var har du fått dessa rykten ifrån? Sökte på nätet: Länk 1, Länk 2

Behövs en ny Shield? Inte ännu om man frågar mig. Hårdvaran och funktionaliteten är mer än tillräcklig för den moderna video och tv lösningen.
Vad de borde uppgradera är handkontroller och den lilla kontrollen. Där kan kvalitén höjas. Samt spelstöd för vissa Steam-spel.

Jag skulle gärna se mer ram i min shield, när jag streamar 4k bluray genom plex så kan det ibland lagga, beror mycket på min lösning där plex ligger på google drive med lite varierande hastighet från google men med lite mer ram kan den buffra mer och då är problemet löst.
Men med dagens 2GB ram så kan jag "bara" buffra upp ca 400mb i ram minnet.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag skulle gärna se mer ram i min shield, när jag streamar 4k bluray genom plex så kan det ibland lagga, beror mycket på min lösning där plex ligger på google drive med lite varierande hastighet från google men med lite mer ram kan den buffra mer och då är problemet löst.
Men med dagens 2GB ram så kan jag "bara" buffra upp ca 400mb i ram minnet.

Nvidia Shield har 3GB ram. Hur bra fungerar det att streama 4K Bluray från Google Drive på andra enheter? Jag är skeptisk till att det skulle vara en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Nvidia Shield har 3GB ram. Hur bra fungerar det att streama 4K Bluray från Google Drive på andra enheter? Jag är skeptisk till att det skulle vara en bra idé.

Typo fel visst är det 3GB ram, det går utmärkt att streama till andra enheter men just shield och min mi box tröttnar ibland men till android telefoner med mera ram samt datorer funkar det utmärkt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fler som inte kommer åt sin Shield efter senaste uppdateringen både i Shield och Windows 10. Kan greja med registret för SMB1 men inget jag vill göra eller göra så här tycker heller inte ska behövas

https://youtu.be/Hb401hufUUY

Funkar det inte nu så prova detta.

Click on Control Panel

Click on Administrative Tools

Double Click on Services

Scroll down to Function Discovery Provider Host

Right Click on Function Discovery Provider Host

Click on Properties

Select drop down arrow on Startup Type

Select Automatic

Select Apply

Select OK

Right Click on Function Discovery Resource Publication

Click on Properties

Select drop down arrow on Startup Type

Select Automatic

Select Apply

Select OK

Reboot Computer

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag är nybliven shield-ägare och undrar vad som är rekommenderat sätt att utöka lagringsutrymmet då jag tänkte flytta över film/seriebiblioteket till en 8TB USB-disk och köra plexserver på min shield.

Formatera disken i Shield eller behålla den i NTFS?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av socsoc:

Jag har också läst lite att ny Shield kanske kommer i år. Är det nån som vet mer om detta?

Tyvärr inte mer än vad som ryktats runt på nätet. Jag hade verkligen hoppats att v2 skulle uppdateras med stöd för Stadia, den bör ju klara strömmen? Den har ju inte sämre kapacitet än en Chromecast Ultra, tex.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tyvärr inte mer än vad som ryktats runt på nätet. Jag hade verkligen hoppats att v2 skulle uppdateras med stöd för Stadia, den bör ju klara strömmen? Den har ju inte sämre kapacitet än en Chromecast Ultra, tex.

Jag har trott att det inte ska vara några problem köra Stadia till Shieldens Chromecast. Har de sagt att det inte ska funka?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Peterboxy:

Jag har trott att det inte ska vara några problem köra Stadia till Shieldens Chromecast. Har de sagt att det inte ska funka?

Jag vet inte, men det faktum att det snackas om en ny Shield som ska vara Stadia-beredd får mig att tro att de gamla inte kommer vara det. Implicit, liksom. Ingen blir gladare än jag om det visar sig att man kan köra Stadia på sin v2, men jag har en gnagande misstanke om att det inte kommer funka.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Vad har du hört, om något, som denna V2 ska ha nytt mot den nuvarande?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Lego Master

@SCORPIUS:
Den Shield som säljs just nu är v2. Den nya blir väl v3 antar jag? Det enda jag hört/sett är att den ska få en trimmad Tegra-processor.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Jag är nybliven shield-ägare och undrar vad som är rekommenderat sätt att utöka lagringsutrymmet då jag tänkte flytta över film/seriebiblioteket till en 8TB USB-disk och köra plexserver på min shield.

Formatera disken i Shield eller behålla den i NTFS?

Tänk på att för att använda hårdvaruenkodning så krävs Plex Premium. Jellyfin är ett mycket bra alternativ som har hårdvaruenkodning utan premiumtjafs.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Ah.. just det ja. Okey. Kommer det en ny så hoppas vi på fler ändringar än så.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Lego Master

@SCORPIUS:
Absolut. Det jag är orolig för bara är att man kanske inte pushar lika hårt för att befintliga v2 ska få stöd för Stadia. Då blir jag sur (även om jag redan har en Chromecast Ultra också).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield