Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Xandyr:

Version 2 med 16gb minne. Köpt i höstas, pratat med nvidia kundtjänst som bad mig återställa enheten. Inte hunnit testa det ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Att återställa kan hjälpa. Lycka till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2014

Någon mer som fått problem att styra Shield TV med Google Home efter senaste uppdateringen?

Innan gick det utmärkt att sätta på/stänga av TVn, styra Viaplay och YouTube etc. Nu fungerar ingenting. Jag har provat en återställning, lagt till/tagit bort och skapat om hemmet i Google Home.

Enheten dyker upp i Google Home precis som den ska.

.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av razejam:

Hej

Hittar inget på internet om detta. Jag tycker att bilden inte är lika skarp på min shield om man jämför med min tvs (samsung nu8055) inbyggda appar netflix och youtube tex. Har provat med olika sladdar och nu är den kopplad direkt in i tv istället för soundbaren so jag hade först.

Sen får jag ingen hdr på youtube men på netflix. stödjer inte shielden hdr på youtube?

tack för svar.

Jag reagerade på samma sak då när jag skaffade min shield.

Men shielden är så snabb och min tv så otroligt långsam så jag skulle aldrig kunna gå tillbaks av den anledningen. Dessutom har TVn bara stöd för Netflix och YouTube av det jag använder, shielden har stöd för mer.

Men ja jag tyckte bilden var suddigare med shielden.

Jag kör bara 1080p, funderade på att sätta en omvandlare från 4K till 1080p emellan shield och tv för att få upp kvalité lite men den kostade lika mkt som hela shielden så jag var för snål. Vet ju inte hur mkt bättre det hade blivit heller. Hursomhelst inget alternativ för dig som redan kör 4K.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Har funderat länge på att köpa en Shield och nu väntar jag i stort sett bara på att få tag i en till ett bra pris. ≈2.000 är lite saftigt med tanke på att jag egentligen inte måste ha en. (Jag har lagt upp en köpesannons för en Shield här i marknaden, hint hint )

Men jag har fortfarande ett par frågor som jag är tacksam ifall någon kan svara på.

1. Finns det en app som tillåter att jag styr musikuppspelningen från en iPhone/iPad? D.v.s. utan att jag behöver starta TV:n. Jag är inte intresserad utav att casta ljudet eller något sådant, tanken är att jag ska spela .flac från en NAS.

2. Är det möjligt att starta en specifik app genom en enkel knapptryckning eller måste man starta Shielden och sedan trycka något i stil med "ned, ned, höger, enter"?
Jag har nämligen en Harmony Hub + fjärrkontroll och jag har blivit bortskämd hur jag kan starta plex från min raspberry pi med en enda knapptryckning.

3. Om svaret på fråga två är "nej". Är det realistiskt att jag programmerar min fjärrkontroll att göra något i stil med "starta shielden, tryck ned, tryck ned, enter". Eller händer det att menyn laggar eller man startar från olika punkter i menyn eller dyl.?

4. Plex på min raspberry pi har så vitt jag minns aldrig krånglat, fryst eller på något sätt buggat sig, annat än att kanske vara lite seg ibland. Med handen på hjärtat, hur stabil är en Nvidia Shield?

5. Är det någon som ångrar sitt köp av en Shield? Är det någon som i efterhand hade valt en annan enhet? Varför?
Man läser ju en del om hur vissa tycker att bilden är dålig och hur uppdateringar ställer till det. Problemet är ju att veta ifall det är ett stort problem eller om det bara drabbar ett försvinnande litet antal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Tdoll:

Har funderat länge på att köpa en Shield och nu väntar jag i stort sett bara på att få tag i en till ett bra pris. ≈2.000 är lite saftigt med tanke på att jag egentligen inte måste ha en. (Jag har lagt upp en köpesannons för en Shield här i marknaden, hint hint )

Men jag har fortfarande ett par frågor som jag är tacksam ifall någon kan svara på.

1. Finns det en app som tillåter att jag styr musikuppspelningen från en iPhone/iPad? D.v.s. utan att jag behöver starta TV:n. Jag är inte intresserad utav att casta ljudet eller något sådant, tanken är att jag ska spela .flac från en NAS.

2. Är det möjligt att starta en specifik app genom en enkel knapptryckning eller måste man starta Shielden och sedan trycka något i stil med "ned, ned, höger, enter"?
Jag har nämligen en Harmony Hub + fjärrkontroll och jag har blivit bortskämd hur jag kan starta plex från min raspberry pi med en enda knapptryckning.

3. Om svaret på fråga två är "nej". Är det realistiskt att jag programmerar min fjärrkontroll att göra något i stil med "starta shielden, tryck ned, tryck ned, enter". Eller händer det att menyn laggar eller man startar från olika punkter i menyn eller dyl.?

4. Plex på min raspberry pi har så vitt jag minns aldrig krånglat, fryst eller på något sätt buggat sig, annat än att kanske vara lite seg ibland. Med handen på hjärtat, hur stabil är en Nvidia Shield?

5. Är det någon som ångrar sitt köp av en Shield? Är det någon som i efterhand hade valt en annan enhet? Varför?
Man läser ju en del om hur vissa tycker att bilden är dålig och hur uppdateringar ställer till det. Problemet är ju att veta ifall det är ett stort problem eller om det bara drabbar ett försvinnande litet antal.

Enda skälet till att min shield blir använd ibland är stödet för atmos.

Annars är appletvn bättre på i stort sett allt annat enligt mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002

@Tdoll: Precis som föregående inlägg så är min för passthrough för ljudet.

Men jag testade här om dagen Plex-klienten igen på AppleTV med med "enhanced player" aktiverad och står nu i valet om jag skall ge upp ljudet för bilden.

Argumentet som skall smälta in är att om jag verkligen vill ha rätt ljud kan jag plocka fram Blu-ray-filmen.

Youtube ger mig inte HDR via Shield men väl via TV:n.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060