Hjälp med trådlöst bredband, nyinflyttad

Permalänk
Medlem

Hjälp med trådlöst bredband, nyinflyttad

Hej, jag är precis nyinflyttad och lyckas inte lista ut hur jag ska få igång trådlöst surf, all hjälp med tydliga förklaringar uppslattas stort.

Leverantör är telia med fiber.
Hårdvara som finns i lägenheten:
Inteno switch XG6745, WAN port plus fyra uttag.

Zyxel ES-105A, 5st uttag.

Motorola VIP1003

Uttag i vardagsrummet märkta 1&2, samt i hallen märkta IN, 1 & 2.

Jag har tidigare haft uppkoppling genom uttaget i vardagsrummet, genom bredbandsswitchen och med kabel in i datorn, men jag testade att få igång det i hallen och nu får jag ingen uppkoppling alls, plus vill jag ha allt trådlöst och jag har ingen router så hur blir jag uppkopplad när jag inte har något wifi eller lösenord?

Stort tack på förhand, förklarar gärna tydligare om det behövs

Permalänk
Medlem

Vad jag fattar har du ingen wifi i din bredbandsrouter (kan ha fel)
Följande finns enl. beskr.:

1 * Bredbandsrouter ( XG6745 )
2 * TV-låda ( VIP1003 )
3 * Simpel switch ( ES-105A ) för PC-uttag i rummen
4 * Lägenheten har fasta uttag i alla rum via TP till en central panel

Inkommande nätverk kopplas till bredbandsroutern ( XG6745 ) och uttag märkt "WAN"

Det gula uttaget används för TV, kopplas till box (2,VIP1003) sedan vidare med HDMI till TV:n
(Oftast hamnar TV-boxen vid TV:n, man använder då ett av de fasta uttagen (4) i lgh för detta)

Dator kopplas till det röda uttaget.
Vill man ha fler uttag för dator kopplar man ett uttag i switchen (3) till det röda uttaget och de
övriga till resp. rum som ska vara inkopplade.

Vill du ha wifi kan du troligen byta ut bredbandsroutern (hos Telia) mot en med wifi, eller köpa
en egen wifi-router. Den kopplas då in i det röda uttaget före switchen.

WAN-uttaget på wifi-routern kopplas in i det röda uttaget i bredbandsroutern och ett av de andra uttagen till
switchen som i sin tur är kopplade till rummen.
Alla fasta uttag samt wifi kommer nu att ligga lite skyddat på ett eget lokalt nätverk.
(Du kan nu få upp till 1 Gbit mellan de PC:n som är anslutna via kabel. Bra för filöverföring och backup)
I wifi-routern bestämmer du namn för din wifi och sätter ett lösenord.
En wifi-router kommer grundinställd, anslut en PC via kabel och konfigurera via en
webläsare. (Om du inte har några speciella krav duger en billigare äldre wifi-router för 600-800:-)

Permalänk
Medlem

@lassesjo:

Tja! Tack för ditt svar, hoppas du kan hjälpa mig med nästa problem jag stött på.

Jag har köpt en Asus RT-AC51U och kopplat den enligt instruktion, skapat nätverksnamn med lösen ord o.s.v.

Nätverksikonen längst ner till höger säger att jag är ansluten till mitt nätverk, men jag kan inte surfa, Asus hemsida säger också att min internet status är frånkopplad. Alla lampor både på router och switchen som ska lysa, lyser, d.v.s. på routern power, 2,4 + 5 GHz, WAN och LAN1, på switchen Power, WAN och LAN1.

Permalänk
Medlem

https://www.telia.se/privat/bredband/kollektiva-tjanster/
Var noga med att välja rätt lägenhetsnummer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Put7:

@lassesjo:

Tja! Tack för ditt svar, hoppas du kan hjälpa mig med nästa problem jag stött på.

Jag har köpt en Asus RT-AC51U och kopplat den enligt instruktion, skapat nätverksnamn med lösen ord o.s.v.

Nätverksikonen längst ner till höger säger att jag är ansluten till mitt nätverk, men jag kan inte surfa, Asus hemsida säger också att min internet status är frånkopplad. Alla lampor både på router och switchen som ska lysa, lyser, d.v.s. på routern power, 2,4 + 5 GHz, WAN och LAN1, på switchen Power, WAN och LAN1.

Asus RT-AC51U är en extrem skitprodukt och kan du lämna tillbaka den så gör det omedelbart!
Den har 100 Mbit ethernetportar och det gör den totalt olämplig att få existera.

Bortsett från det så har Telia maclås och har du kört utan router innan så måste du vänta på att det släpper och låser om när du skiftar apparaten du kopplar mot datauttaget i tjänstefördelaren, timern är oftast på 20 minuter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Kan du rekommendera en respektabel router? Allt jag planerar ha är TV, PS4, telefon,dator, surfplatta. Under tusenlappen helst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Put7:

@mrqaffe: Kan du rekommendera en respektabel router? Allt jag planerar ha är TV, PS4, telefon,dator, surfplatta. Under tusenlappen helst.

Har inte koll på specifika modeller men undvik allt som inte har Gbit portar för porthastigheten i sig kommer att bli en strypning och det är nog också billigast tänkbara kretsar i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.