Permalänk

Underpresterande RAM

Hej!
Det är så att efter jag bytte moderkort så är min dator inte lika rapp längre. Gjorde en benchmark (userbenchmark.com) och den visade att det är ramet som sackar efter. Jag har länge anat det men fick det bekräftat nu.

Jag har:
Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5
i7 6700k
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666 C16 2x8GB

Är det något kompatibilitet-fel mellan ram och moderkort? Går det ändra om något i bios som syncar det bättre? Eller är det bara att köpa nytt ram?

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så att stickorna sitter i rätt slots, det är viktigt. Har du inte ändrat till 2666MHz så går dom i 2133MHz också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Minnena ska väl inte bli sämre bara för att du har bytt moderkort. Har du plasserat dem i rätt slots?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Vad är rätt slots då? Grejen var att jag förste satte dom i slott #1 och #2 men då startade inte datorn och då provade jag slott #1 och #3, men det funkade inte hellre, så nu sitter dom i slott #2 och #3. Men dom syns i bios och windows visar 16 gb. Spelar det så stor roll?

Permalänk
Skrivet av dummle112:

Vad är rätt slots då? Grejen var att jag förste satte dom i slott #1 och #2 men då startade inte datorn och då provade jag slott #1 och #3, men det funkade inte hellre, så nu sitter dom i slott #2 och #3. Men dom syns i bios och windows visar 16 gb. Spelar det så stor roll?

Så vitt jag har förstått så ska de vara i varannat slot för dual channel. Detta är nog anledningen till att minnena underpresterar. Flytta det i #3 till #4 och se hur det blir när de sitter i #2 och #4.

Permalänk

@ostrichboy: Jag provade att flytta om nu... Det funkar ENDAST när de är i 3 och 4...något annat sätt så funkar det inte :S jättekonstigt.... därav problemet, ingen dual chanel. Fel på moderkortet då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dummle112:

@ostrichboy: Jag provade att flytta om nu... Det funkar ENDAST när de är i 3 och 4...något annat sätt så funkar det inte :S jättekonstigt.... därav problemet, ingen dual chanel. Fel på moderkortet då eller?

Kolla i manualen vilka slot dom ska sitta i. Fungerar inte det vet jag inte men då kan det vara fel på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Här är en länk till manualen. Och här är vad den säger om RAM-montering:

Permalänk
Medlem

Edit: Ovan var snabbare

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

@ostrichboy: Då är nog moderkortet trasigt... Det funkar inte att koppla 2 minnen så, då startar inte ens datorn och EZ-debug lampan lyser rött. Det går endast starta datorn när man kör i slot 1 och 3, Alltså de två första slotsen som sitter närmast varandra... Har provat med olika minnen.