VARNING för vissa Displayport-kablar - Kan skada GPU!

Permalänk

Efter mycket meck verkar mina startproblem vara lösta, med ett MSI GT 1030 i stället för EVGA 780Ti bootar burken normalt och allt funkar som det ska! Noterar att POST-meddelanden nu visas på DP-skärmen, med 780Ti startar HDMI-skärmen först. Kanske kan ha något med saken att göra...

Visa signatur

Ignorante

Permalänk

hm snart dags för mig att byta grafikkort och finns inte dvi på nya kortet jag ska köpa som det finns på mitt nuvarande, har en asus vg248qe skärm från typ 2012 som jag gillar ordentligt än idag,

men är nu lite orolig för om DP fungerar bra på den och/eller om kablar har problem med denna skärm? typ trånga att koppla in / ut osv, har någon en asus vg248qe och kör 120/144 hz på den utan problem med DP ? vilken kabel kör ni isf?

bara att köpa en deltaco 2m kabel på webhallen och det ska funka fint ? för just den kabeln hade jag sett att nån sa att den var riktigt svår att få ut när man väl kopplat in den på asus vg248qe, pga att plasten är väldigt tjock eller nåt och det finns så lite plats pga det att trycka på lås-knappen, typ... aja svar uppskattas iaf! mvh

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Skrivet av alexander_1986:

hm snart dags för mig att byta grafikkort och finns inte dvi på nya kortet jag ska köpa som det finns på mitt nuvarande, har en asus vg248qe skärm från typ 2012 som jag gillar ordentligt än idag,

men är nu lite orolig för om DP fungerar bra på den och/eller om kablar har problem med denna skärm? typ trånga att koppla in / ut osv, har någon en asus vg248qe och kör 120/144 hz på den utan problem med DP ? vilken kabel kör ni isf?

bara att köpa en deltaco 2m kabel på webhallen och det ska funka fint ? för just den kabeln hade jag sett att nån sa att den var riktigt svår att få ut när man väl kopplat in den på asus vg248qe, pga att plasten är väldigt tjock eller nåt och det finns så lite plats pga det att trycka på lås-knappen, typ... aja svar uppskattas iaf! mvh

Är det samma kabel som denna: https://www.inet.se/produkt/8906780/displayport-1-4-ha-ha-sva...
Den har iallafall DisplayPort logon och ska vara certifierad enligt Deltaco. Jag funderar på att köpa denna.
Någon som vet ifall detta är ett safe bet?

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bossibula10: Deltacos kablar är certifierade, ja - frågan kommer upp hela tiden i tråden men den börjar bli lång så jag förstår om detta missas. Annars är informationen och språket om kabeln det rätta.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@bossibula10: Deltacos kablar är certifierade, ja - frågan kommer upp hela tiden i tråden men den börjar bli lång så jag förstår om detta missas. Annars är informationen och språket om kabeln det rätta.

kan man vara lugn även om man köper webhallens deltaco dp1.2 kabel istället för den dyrare dp1.4 kabeln?

den är iaf den mest sålda kabeln i deras shop och majoriteten av recensionerna verkar positiva, vill bara vara säker på att man slipper problem som pin-20 problemet/glitchar med svart skärm vid boot och andra skräckhistorier som elstötar etc

menar denna btw: https://www.webhallen.com/se/product/94329-Deltaco-DisplayPor...

sen en annan fråga om du vet btw, har en gammal skärm från 2012 typ, asus vg248qe, gillar skärmen än idag väldigt mycket, men har kört dvi dual link tills idag och det fungerar perfa i 144hz 1080p, skärmen har en displayport 1.2 kontakt och stödjer vad jag förstår av manualen och folk på nätet också 144hz på dp kontakten,

men googlar man typ asus vg248qe + displayport 144hz kommer det en massa problemhistorier , jag förmodar att majoriteten av problem är pga kassa kablar och att detta var för flera år sen, men ändå, om du har en aning om just den skärmen med dp i 144hz och hur bra det fungerar på den, så hade det varit nice att veta!

PS: om du vet, en bonusfråga, kör idag lightboost (blur reduction) via strobelight program på min vg248qe skärm, skärmen körs i max 120hz då, nån aning om detta skulle kunna fungera mindre bra via displayport än klockrent som det gör idag via dvi dual link?

hela anledningen att jag undrar om allt är eftersom jag ska byta till grafikkort som saknar dvi kontakt inom en snar framtid, men behålla skärmen

tack på förhand hur som helst!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Bildexpert 📺

@alexander_1986: Du som äger skärmen och lagt tid på den har bättre koll än mig. Du har redan läst in dig på frågorna och är därför den som bäst kan verifiera vad som fungerar och inte.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@alexander_1986: Du som äger skärmen och lagt tid på den har bättre koll än mig. Du har redan läst in dig på frågorna och är därför den som bäst kan verifiera vad som fungerar och inte.

njae, men okej antar dock att deltaco kabeln som länkats från webhallen ska fungera finfint?

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av alexander_1986:

njae, men okej antar dock att deltaco kabeln som länkats från webhallen ska fungera finfint?

Kabeln har funnits länge och tillverkats i omgångar. Texten på Webhallen är förmodligen lika gammal som artikeln funnits i deras system, alltså tio år. Kollar du på Deltacos hemsida finns den där: https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/deltaco-prime/DP-102...

Där finns en ritning över kabeln där pinne 20 inte är inkopplad.

Vill du ha en certifierad kabel är det denna du ska välja istället. Den brukar dock främst användas när bandbredden är kritisk, som att köra 4K i högre än 60 Hz: https://www.webhallen.com/se/product/295498-Deltaco-DP8K-1020...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kabeln har funnits länge och tillverkats i omgångar. Texten på Webhallen är förmodligen lika gammal som artikeln funnits i deras system, alltså tio år. Kollar du på Deltacos hemsida finns den där: https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/deltaco-prime/DP-102...

Där finns en ritning över kabeln där pinne 20 inte är inkopplad.

Vill du ha en certifierad kabel är det denna du ska välja istället. Den brukar dock främst användas när bandbredden är kritisk, som att köra 4K i högre än 60 Hz: https://www.webhallen.com/se/product/295498-Deltaco-DP8K-1020...

najs, tackar för hjälpen

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk

Det tackar vi för! Handlade en HAMA DP-DP kabel på Elgiganten tidigare idag då jag skaffat ny dator med nytt grafikkort och inte kunde köra Mini-DP som tidigare.

Ingen signal öht genom DP men HDMI som jag norpade från xboxet funkade utan problem. Testat det mesta (power off, drivrutiner osv) senaste timmarna men detta kände som en ganska snabbprovad fix. Tog en elektronikmejsel och böjde sönder stiftet, prioriterade ett eventuellt skadeutfall och testade i bara skärmen först utan att huset brann ner, därefter in i grafikkortet och skärmen tändes direkt.

Supertack till TS!

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk

Har nu läst:
https://www.displayport.org/cables/how-to-choose-a-displaypor...

Ska införskaffa en kabel nu och går då till:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s402868708

Nu undrar jag...Är det här bara en massa jävla skitsnack och alla kablar är likadana om de är gjorda enl spec? Version 1.2, 1.4 etc...Sitter inte det bara i hårdvaran i gpu/skärm och inte i sladden? Sladden har väl samma standard? Och bör således stödja samtliga versioner och överföringshastigheter?

Känns så himla konstigt att de verkligen försöker pracka på en en 500-kronorssladd när 50-kronorsversionen gör exakt samma sak.

Uppskattar svar av KUNNIGA personer.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Macatonia: Specen säger hur kabeln ska se ut för att följa de krav som ställs på signalöverföring med mera. Och allt som står i DP 1.4 etc. är alltså funktioner som ligger hos kretsar hos sink och source. Kabelns roll är att överföra signalen. Misslyckas det blir det ingen bild eller en bild med störningar.

Detta betyder dock inte alla alla kablar är exakt likadana. De kommer fortfarande ha olika gränser för hur slitage, signalvägar före/efter kabeln och yttre störningar påverkar den faktiska gränsen för vilken bandbredd som kan uppnås. Det finns heller inget organ som kontrollerar hur bra kabeln är. VESA:s certifieringsprocess verkar rätt blygsam, men den finns.

Alltså kan vem som helst bygga en DP-kabel som följer specen godtyckligt. Och ibland är det inte fel. Om allt man behöver är en kabel för 1080p/60 på 10 meter (ca 4,5 Gbit/s) så kommer den kabeln fungera för det ändamålet. Men inte för 4K/60 (18 Gbit/s) eller 4K/120 (36 Gbit/s) på 10 meter.

Och som det har sett ut på marknaden har väldigt många kablar inte klarat mer än 10-20 Gbit/s därför att det räcker för 99% av alla skärmar som används därute. Trots att DP 1.3 och HBR3 medger hastigheter på 36 Gbit/s så har kabeltillverkarna inte behövt bry sig värst mycket. Ingen vanlig kontorsskärm eller konsumentskärm har krävt mer än ca 20 Gbit/s fram tills under 2018 när det började komma 4K/120-skärmar.

Och det är här problemet kommer in för dig som konsument: det är svårt och nära omöjligt att avgöra vad kabeln är kapabel till. Informationen är för bristfällig. För VESA är den märkningen du är ute efter en DP8K-certifiering som betyder att kabeln ska klara allt som DP 1.4-specen faktiskt specificerar. Så sikta på det.

För HDMI har man i certiferingen kommit mycket längre med först High Speed och sedan High Speed Premium där man med app i telefonen kan läsa av QR-kod och hologram på kabeln för att se om det är en förfalskning eller inte. Detta minska risken för just förfalskningar och garanterar att kabeln är tillverkad enligt alla kraven på bandbredd och signalstörning.

Permalänk

kan i alla fall säga att deltaco kabeln på 2m för 179kr på webhallen fungerar finfint till min gamla asus vg248qe både 144hz och även 120 hz med lightboost

dvs denna https://www.webhallen.com/se/product/94329-Deltaco-DisplayPor...

och min skärm är typ från 2012, inga problem med boot eller flimmer eller något annat , än så länge iaf!

den finns lite överallt om man kollar modelnamnet antar jag, deltaco dp-1020 tror jag, mvh/

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Bildexpert 📺

144 Hz med 1080p är alltså enkelt. Det fallet inom en 10 Gbit/s vilket så gott som alla korta DP-kablar klarar. Kan vara knivigt med längre kablar. Men de flesta tillverkare tycks bemöda sig att landa på den nivån runt 10 Gbit/s eftersom det täcker in alla kontorsskärmar med just 1920x1080 och 2560x1440 i 60 Hz.

Problemet med korta 2-3 meter långa kablar som inte riktigt orkade 20 Gbit/s blev tydligt när 2560x1440/144+ Hz och liknande spelskärmar började dyka upp. Nu är inte frågorna lika vanliga längre som för 2-3 år sedan.

Permalänk
Medlem

Tråden är rätt gammal i sig, är detta något man måste fortfarande hålla koll på ?
Jag köper mina displayport från Inet som är från "Deltaco". Dock har jag märkt ibland att min skärm "hittar ingen signal" när jag tabbar ut och in mellan spel. Har ju haft den här skärmen snart 4år och det inkluderar ju display kablen med.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NoobRage:

Tråden är rätt gammal i sig, är detta något man måste fortfarande hålla koll på ?

Ja, absolut. Deltacos nyare kablar är kopplade på rätt sätt medan äldre modeller kanske inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, absolut. Deltacos nyare kablar är kopplade på rätt sätt medan äldre modeller kanske inte är det.

Tack min vän, inhandlar en till ny displaykabel på tanken min är 4år gammal

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja! Fick en ny dator igår, däremot så har den bara en HDMI in/utgång men 3 stycken DP in/utgångar. Bad farsan att köpa en DP kabel på Inet idag och undrar följande: Fungerar denna kabeln utan några problem? Läste någonstans här ovanför att Deltaco var certifierade men vill ändå dubbelkolla så att allting fungerar
DisplayPort kabeln

Visa signatur

Med vänlig hälsning, IFK.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IFK:

Tja! Fick en ny dator igår, däremot så har den bara en HDMI in/utgång. Bad farsan att köpa en DP kabel på Inet idag och undrar följande: Fungerar denna kabeln utan några problem? Läste någonstans här ovanför att Deltaco var certifierade men vill ändå dubbelkolla så att allting fungerar
DisplayPort kabeln

Hej, du kan inte koppla en DisplayPort kabel till en hdmikontakt utan adapter eller rätt kabel..
Vad har du för ingångar på skärmen du ska koppla in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Hej, du kan inte koppla en DisplayPort kabel till en hdmikontakt utan adapter eller rätt kabel..
Vad har du för ingångar på skärmen du ska koppla in?

Hej,
En HDMI en DP. På den andra enbart en HDMI så det var därför farsan fick åka och köpa en ny

Visa signatur

Med vänlig hälsning, IFK.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IFK:

Hej,
En HDMI en DP. På den andra enbart en HDMI så det var därför farsan fick åka och köpa en ny

Jaha så du pratade om kabel som var fel variant? Lät som du skaffade en DP kabel till hdmi uttag..
Ok det var lika suddigt så.. bara det fungerar så

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Jaha så du pratade om kabel som var fel variant? Lät som du skaffade en DP kabel till hdmi uttag..
Ok det var lika suddigt så.. bara det fungerar så

Nja, inte riktigt. Undrade bara om det skulle fungera med den DP kabeln i och med att tråden var om DP kablar som inte fungerar riktigt som de ska. Ville bara dubbelkolla så att min kabel var rätt och fungerar "normalt" vilket den verkar göra nu i alla fall.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, IFK.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av IFK:

Läste någonstans här ovanför att Deltaco var certifierade men vill ändå dubbelkolla så att allting fungerar
DisplayPort kabeln

Du talar om HDMI men länkar en Mini Displayport-till-Displayportkabel?

Hur som helst heter modellen du länkar Deltaco DP-1121-K och tittar man Deltacos hemsida finns följande ritning: https://www.deltaco.se/sites/cdn/InformationDocumentsLibrary/...

Där står det tydligt "(no connection)" på pinne 20. Deltaco DP-1121-K-kabeln är alltså en korrekt utformad DP-kabel.

Annars inte klar på vad egentligen frågade efter? Men oavsett: när du blandar in HDMI med DP gäller inte pinne 20-problemet längre, utan det är endast vid DP-till-DP.

Ditt grafikkort har för övrigt UTgångar. Den skickar UT bild till skärmens INgångar. Du skickar aldrig bild ut från skärmen in till grafikkortet, så rätt enkelt att skilja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du talar om HDMI men länkar en Mini Displayport-till-Displayportkabel?

Hur som helst heter modellen du länkar Deltaco DP-1121-K och tittar man Deltacos hemsida finns följande ritning: https://www.deltaco.se/sites/cdn/InformationDocumentsLibrary/...

Där står det tydligt "(no connection)" på pinne 20. Deltaco DP-1121-K-kabeln är alltså en korrekt utformad DP-kabel.

Annars inte klar på vad egentligen frågade efter? Men oavsett: när du blandar in HDMI med DP gäller inte pinne 20-problemet längre, utan det är endast vid DP-till-DP.

Ditt grafikkort har för övrigt UTgångar. Den skickar UT bild till skärmens INgångar. Du skickar aldrig bild ut från skärmen in till grafikkortet, så rätt enkelt att skilja på.

Talade om HDMI som endast min andraskärm har. Min mainskärm har en DP och en HDMI. Mitt grafikkort har 3x DP och endast en HDMI. Därför så köpte jag en DP och undrade om den skulle fungera vilket den gör. Tack i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Med vänlig hälsning, IFK.

Permalänk
Medlem

En lite dum fråga, ska köpa benq pd3200u, kan jag köra på hdmi som klarar 4k då eller är det bättre med dp kabel? Vilken i så fall? Ska köpa ett 2060-grafikkort oxå. Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Freddeme: Du väljer den kabeltyp som fungerar med skärmen och din dator för att få ut 4K/60 i just din situation. I ditt fall fungerar det med vilket som då skärmen kör 4K/60 över både DP och HDMI, precis om ett RTX 2060-kort. Förmodligen får du med kablarna du behöver och så länge du tänkt köra skärm och dator på samma skrivbord.

Benq PD3200U verkar dock vara en skärm med äkta 10-bitars panel och där krävs DP för att nå 4K/60 med 10-bitars signal. Om skärmen nu fungerar på det sättet vill säga. Men det lär handboken förtälja hoppas vi. Min googling fann inget test som besvarade denna frågeställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Freddeme: Du väljer den kabeltyp som fungerar med skärmen och din dator för att få ut 4K/60 i just din situation. I ditt fall fungerar det med vilket som då skärmen kör 4K/60 över både DP och HDMI, precis om ett RTX 2060-kort. Förmodligen får du med kablarna du behöver och så länge du tänkt köra skärm och dator på samma skrivbord.

Benq PD3200U verkar dock vara en skärm med äkta 10-bitars panel och där krävs DP för att nå 4K/60 med 10-bitars signal. Om skärmen nu fungerar på det sättet vill säga. Men det lär handboken förtälja hoppas vi. Min googling fann inget test som besvarade denna frågeställning.

Okej, kanon, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kabeln har funnits länge och tillverkats i omgångar. Texten på Webhallen är förmodligen lika gammal som artikeln funnits i deras system, alltså tio år. Kollar du på Deltacos hemsida finns den där: https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/deltaco-prime/DP-102...

Där finns en ritning över kabeln där pinne 20 inte är inkopplad.

Vill du ha en certifierad kabel är det denna du ska välja istället. Den brukar dock främst användas när bandbredden är kritisk, som att köra 4K i högre än 60 Hz: https://www.webhallen.com/se/product/295498-Deltaco-DP8K-1020...

Kollade ritningen på DP8K-1020 https://www.deltaco.se/sites/cdn/InformationDocumentsLibrary/...

Står ingenting om att 20pin är kopplad eller ej? Köpte den idag.

Permalänk
Avstängd

Jag har en fråga, kommer denna pin att bli byglad någonstans på kretskortet generellt på alla enheter, eller är jag tvungen att fortsätta använda min "utility knife"? (fullt seriös fråga, det är flera enheter jag håller på att göra om (dvs ta bort den på samtliga enheter då jag inte vill ha den där öht. Det är alltså själve enheten där skiten skall väck.)).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tack för varningen! Ska hålla koll nästan gång mina köper en Då kabel

Skickades från m.sweclockers.com