Phanteks Eclipse P600S

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Phanteks Eclipse P600S

Phanteks äntrar testlabbet med sitt nya chassi Eclipse P600S, vilket ska bjuda på en genomtänkt inre design samt en uppbyggnad som fungerar för både tystnad och högt luftflöde.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2009

Stilrent, enkelt och praktiskt. Man måste inte ha en massa lullull.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Brukade ni inte göra ljud och temperatur-mätningar i era tester av chassin?

Huvudrigg: R7 1700 @ 3,85GHz | GTX 1060 | ASUS Prime B350-plus | Corsair 16GB Hynix @ 2933 | Carbide 270R | EVGA GQ 650
Gästdator: Xeon E5450 @ 3,6GHz | GTX 460 | ASUS P5B Deluxe | 8GB DDR2 | Samsung 850 EVO | Antec Sonata III | CM 620M
Filserver: Synology DS1812+ | 4 + 1 x 3TB Seagate Barracuda :( RAID 1+0 | 4GB DDR3 SODIMM
Vardagsrum: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hmmm Hemma?!?
Registrerad
Nov 2003

Hade det inte varit en idé från Phanteks att kanske krympa chassiet lite genom att sänka taket lite? Ser ju ut som det är väldigt stort utrymme där som inte används..

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nol
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Ceder_78:

Hade det inte varit en idé från Phanteks att kanske krympa chassiet lite genom att sänka taket lite? Ser ju ut som det är väldigt stort utrymme där som inte används..

Det ger plats för en fet radiator vilket är bra för den som vill köra på vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Sep 2007

Bra som vanligt! 35 minuter bara flyger iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i5 8600k @ 4.6 GHz || Dark Rock Pro 2 || 1080ti || Dark Power Pro 10 || Acer Predator Z35P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013

Finns det något chassi som någonsin fått toppklass?

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001

Efter att ha byggt i några Phanteks är de nog favorit för min del, särskilt om man väger in priset. Tidigare var Lianli favorit men de har inte lyckats så bra sista tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Alotiat:

Stilrent, enkelt och praktiskt. Man måste inte ha en massa lullull.

Men det är ju en massa lull. Luckor som går att lossa överallt. Inte en ren yta någon stans. toppen är uppbruten, fronten är en enda mess, i profil likaså. Inte superimpad.

i7 6700k | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x8 GB Corsair Vengence 2400MHz Cl 14| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 1000TB thin provision

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Tack för en bra genomgång! Alltid lika trevligt att höra Jonas reflektioner kring chassin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Gillar fortfarande inte deras system med skjutbara paneler för att gömma kablarna. Gamla hederliga gummihål både fungerar bättre och ser bättre ut enligt mig. Sen så känns detta chassit som en avvikelse från Phanteks vanliga chassin, men designen kanske växer på en.

Uppskattar möjligheten att kunna ändra mellan tystnad och luftflöde, men undrar hur stor andel av användare som verkligen kommer byta regelbundet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Personligen tycker jag behovet av ljuddämpade chassin har minskat betydligt på senare år. Dagens komponenter som gamers vanligtvis använder är betydligt tystare om man väljer rätt grejer. Ett ROG STRIX GPU tex låter knappt något ens vid maxbelastning och körs för det mesta i passiv drift dvs helt ljudlöst. Dagens AIO lösningar från NZXT och Corsair är även de rätt tysta jämfört med förr och kör man på luft för CPU'n så är även de whisper quiet. Chassi-fläktar kan man gummidämpa och med tanke på de lägre strömförbrukningarna som nu finns i dagens och i ännu högre grad framtidens komponenter så blir det mindre värmeutveckling och man kan köra lågvarvigt på fläktarna även vid belasting.

Lägger man dessa fakta på bordet så återstår då varför man ska betala extra för att få det ljuddämpat?

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgs skärgård
Registrerad
Jul 2005

Såg verkligen fram emot detta efter CES2019. Synd att det endast går att få svarta modellen med solid sidplåt. Hade blivit köp på den vita annars, men härdat glas går verkligen bort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av The Kristoffer:

Men det är ju en massa lull. Luckor som går att lossa överallt. Inte en ren yta någon stans. toppen är uppbruten, fronten är en enda mess, i profil likaså. Inte superimpad.

Håller med! Långt ifrån stilrent.

Arkitekt
"Computers are like bicycles for our minds."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2004

Jävlar vad Evil Jonas ser ut på thumbnailen

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i5 6600K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 2666 Mhz 16 GB
Samsung 850 Evo 250 GB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei P20 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Jag tycker Phanteks har gjort ett bra jobb jag gillade funktionaliteten med Evolve X men tyckte att prislappen var för saftig. Här får jag plötsligt möjlighet till dubbla system fast till en betydligt lägre prislapp dom har gjort avvägningen mellan pris och kvalitet helt rätt tycker jag. Jag måste bygga nytt i år så det här chassit lutar jag åt helt klart.

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av tuomi:

Brukade ni inte göra ljud och temperatur-mätningar i era tester av chassin?

Jag tror faktiskt att @Dimestam brukade göra det när han körde chassirecensioner för 11-12 år sedan.

Skrivet av Cenorida:

Finns det något chassi som någonsin fått toppklass?

Inte än!

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av JonasT:

Jag tror faktiskt att @Dimestam brukade göra det när han körde chassirecensioner för 11-12 år sedan.

Inte än!

Det var tider det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005

Precis köpt ett och får hem det på Måndag. Ska bli spännande å bygga i.
Tack för en grym recension som vanligt @JonasT.

// Marcus

Spelburk; CPU Intel Core i9 9900K @ 5ghz 1.32v kyls av en Fractal Design Celsius S36 -|- Moderkort MSI MEG Z390 ACE -|- Minne 16GB 2x8 Corsair Vengeance RGB PRO 3000Mhz -|- PSU Corsair HX750 -|- Boot disk Samsung 970 EVO 250GB m.2 -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- HDD WD Green 1TB -|- GPU EVGA GTX 1080 SC2 -|- Chassi Phanteks P600S TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av JonasT:

Wow, tack för att du fick mig att känna mig gammal – verkligen!

Hursomhelst nu när en sannolikt köper fläktar utöver låda så är det kanske lite passé men ändå lite intressant då vi har mer tydligt uppdelade läger bland cases där en ofta väljer mellan luftflöde eller ljuddämpning.

En standarduppsättning med komponenter samt antal fläktar i en viss placering eller bäst uppmätta placering eller liknande.
Missförstå mig rätt jag avundas inte ert jobb vad det gäller pillande, konfigurerande, omstarter, väntande etc. etc.

Skulle en ta recensionerna av lådor till nästa nivå så kanske det vore något dock

Edit: Min huvudpoäng är väl egentligen att ni är grymma på "cold hard facts" i övriga delar och här kände jag att jag saknade något.
Ser ju givetvis hur tillverkarna och marknaden dribblat det senaste genom att bli super customizable och så har vi ju vattenkylning custom och aio etc. dvs. svårt att kvantifiera i slutändan.

För att få rätsida på det hela så tänker jag att ni skulle kunna göra en artikel likt @laxpudding där ni går igenom HAF vs ljuddämpat vs hybrid, hur bra blir det? Istället för att bara presentera dB även förklara hur det upplevs ? (Se nedan bild) Vilka frekvenser dämpas? Kanske testar några populära chassin i samma veva och hänvisar till i framtida recensioner av chassin.

Ovanstående chassi är ju utmärkt att titta på vad gör det med och utan luckan för temperatur kontra ljudnivå?

Zalman MS1000-HS2: Sida 8
Inte tänkt på innan men att använda "linjära" bar charts för att visa något som har större egentliga skillnader.
Ja ni hade era disclaimers i recensionerna om att 60 är inte det dubbla av 30 men gick inte in mer på detta. Jag är säker på att @yoshman kan hjälpa till här då han är communityts (mr) Data..

Okej, ser nu att ni har en sådan artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/20134-sweclockers-guide-t...
Väldigt många variabler att ta hänsyn till, absolut men ändå värt att få greppbara siffror på de viktigaste punkterna i mitt tycke. Ni borde även hänvisa till denna artikel i era recensioner.

Huvudrigg: R7 1700 @ 3,85GHz | GTX 1060 | ASUS Prime B350-plus | Corsair 16GB Hynix @ 2933 | Carbide 270R | EVGA GQ 650
Gästdator: Xeon E5450 @ 3,6GHz | GTX 460 | ASUS P5B Deluxe | 8GB DDR2 | Samsung 850 EVO | Antec Sonata III | CM 620M
Filserver: Synology DS1812+ | 4 + 1 x 3TB Seagate Barracuda :( RAID 1+0 | 4GB DDR3 SODIMM
Vardagsrum: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2010

Om det inte kommer nått annat så blir det detta chassi för nästa bygge, sjukt bra genomtänkt.

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Gyhlen:

Precis köpt ett och får hem det på Måndag. Ska bli spännande å bygga i.
Tack för en grym recension som vanligt @JonasT.

// Marcus

Så... hur var det?

» AMD Ryzen 5 1500X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 256 Gb M.2 PCIe
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Bebben:

Så... hur var det?

Det är ju ett helt fantastiskt chassi å bygga i! Allt sitter där det ska och inga som helst konstigheter.
Detta jämfört med Fractal Design S2 (Använder deras chassin som referens då jag bygger i dom 99% av gångerna på jobbet) så är det många gånger lättare/bättre att bygga i P600S.

Sorry för potatisbilderna men det var mörkt när jag tog dom.

// Marcus

Spelburk; CPU Intel Core i9 9900K @ 5ghz 1.32v kyls av en Fractal Design Celsius S36 -|- Moderkort MSI MEG Z390 ACE -|- Minne 16GB 2x8 Corsair Vengeance RGB PRO 3000Mhz -|- PSU Corsair HX750 -|- Boot disk Samsung 970 EVO 250GB m.2 -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- HDD WD Green 1TB -|- GPU EVGA GTX 1080 SC2 -|- Chassi Phanteks P600S TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2004

Grymt chassi att bygga i. Min favorit hittills och det har varit några chassin genom åren

System: Phanteks Eclipse P600S TG | Corsair RM750x | Asus Maximus XI Hero | Intel i9 9900k @ 5.2GHz | 16GB G.Skill Trident Z RGB @ 3400MHz CL15 | Palit RTX 2080 Gamingpro OC @ 2100/16200MHz (EVGA XC Ultra BIOS) | Crucial P1 1TB | Samsung 850 EVO 250GB | WD 30EFRX 3TB | 12337 Time Spy
Kylning: Velocity RGB | Vector RTX 2080 RBG | PE 360 | Vardar EVO | XRES 140 Revo D5 RGB | CryoFuel Solid Cloud White
Kringutrustning: Asus XG32VQ | Corsair Strafe RGB | Logitech MX Performance | Sennheiser HD 599

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005

Får man plats med en normal 2X140 AIO i toppen ovanför ett modernt moderkort? Z390 osv?

Ryzen 1700 @3750--2X8GB G.Skill 3600 @3333mhz-14-14-14-14-30-44--GTX 1080 med Corsair H105 plus Kraken adapter--EK Kylning på CPU-EVGA 850 G3--Handfull SSD

9900K@5.2--2X8GB G.Skill Ripjaws 3600 @ 4133 17-17-17-36--Gigabyte Windforce 2080 TI--Rog Strix Z390-F--Noctua NH-D15

-----------Twitch-------------

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av marcusOCZ:

Får man plats med en normal 2X140 AIO i toppen ovanför ett modernt moderkort? Z390 osv?

Jepp!

Bilden är från Enthoo Evolv X, men det är samma stomme. 280 mm AIO i taket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

Stiligare, flexiblare och dessutom billigare än Evolv X.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Hade varit ett perfekt chassi för mig, men det ser så jäkla fult ut så att jag inte klarar av att genomföra köpet. Kommer må dåligt varje gång jag ser det

Ge mig bara en helt slät låda utan något lull-lull eller konstiga former så är jag nöjd.