Behöver juristhjälp för att skriva avtal vid köp av tjänst till företag

Permalänk
Inaktiv

Behöver juristhjälp för att skriva avtal vid köp av tjänst till företag

Hej. Jag har kommit på en ide som jag inte vill avslöja, men som jag tror funkar för jag har redan fått företag som är intresserade och vill att jag hör av mig när startskottet på min tjänst går igång. Tanken är att sälja den här tjänsten och jag skulle behöva hjälp av en jurist att skriva avtal och villkor som man läser innan man köper tjänsten. Är det någon här på sweclockers som känner till en bra advokatbyrå som kan hjälpa mig och som inte är för dyra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

[...] en bra advokatbyrå som kan hjälpa mig och som inte är för dyra?

Sorry men det där är två krav som är omöjliga att förena. Det finns inga billiga advokater och bra advokater tar ännu mer betalt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

@zarkov: Varför är de omöjliga att förena?

Permalänk
Mattecoach

Nu vet inte jag vad du menar med "billigt", men tror seriösa byråer tar ca 10 tusen för att öppna ditt mail och lika mycket för att skriva ihop ett avtal.

Permalänk
Medlem

Är det tjänster mot företag det är frågan om finns det inga lagar som reglerar det hela, avtalsfrihet gäller. Gäller det privatpersoner är KTjL tillämplig. Vet inte riktigt vad du frågar om, det finns tusentals juristbyråer. Det är säkert något de tar på timdebitering, så vad det kostar kommer till mycket bero på dig själv.

Permalänk
Medlem

Ett avtal som det du beskriver är ganska simpelt. Vem som helst som har kunskap och erfarenhet av avtal kan skriva det.

Kolla in avtal24.se eller precisely.se, de jobbar fokuserat mot just avtalshantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

@zarkov: Varför är de omöjliga att förena?

Precis som jag skrev så finns det inga billiga advokater och bra advokater är ännu dyrare.

En offentlig försvarare (advokat) får 1359 kr/h av staten vid brottmål, det får nog anses vara det minsta de lyfter ett finger för (dessutom kompenserar de ju ofta den låga taxan med att debitera några extra timmar). Advokaterna som tog hand om konkursboet efter SAAB debiterade uppåt 4500 kr/h och blev mångmiljonärer på några år.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_aurell:

Ett avtal som det du beskriver är ganska simpelt. Vem som helst som har kunskap och erfarenhet av avtal kan skriva det.

Kolla in avtal24.se eller precisely.se, de jobbar fokuserat mot just avtalshantering.

Avtal24 tar 12487,50 SEK och uppåt för "allmänna villkor", problemet är att vi har ingen aning om TS tycker det är billigt eller inte. Som med allt annat, man måste ta in offert för att veta kostnaden hos olika bolag. Även om någon företagare sitter här på Sweclockers och ser tråden, och har erfarenhet av juristbolag de kan rekommendera så har de ingen aning om vad de kommer ta för TS avtal. Inte ens en jurist som ser tråden skulle kunna ge ett fast pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Hej. Jag har kommit på en ide som jag inte vill avslöja, men som jag tror funkar för jag har redan fått företag som är intresserade och vill att jag hör av mig när startskottet på min tjänst går igång. Tanken är att sälja den här tjänsten och jag skulle behöva hjälp av en jurist att skriva avtal och villkor som man läser innan man köper tjänsten. Är det någon här på sweclockers som känner till en bra advokatbyrå som kan hjälpa mig och som inte är för dyra?

https://lawline.avtalsrobot.se/ ?

Lawline är ett seriöst företag i vilket fall.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Då är det väl superbra att TS får flera alternativ, där det till och med finns vissa prisindikationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det tjänster mot företag det är frågan om finns det inga lagar som reglerar det hela, avtalsfrihet gäller. Gäller det privatpersoner är KTjL tillämplig. Vet inte riktigt vad du frågar om, det finns tusentals juristbyråer. Det är säkert något de tar på timdebitering, så vad det kostar kommer till mycket bero på dig själv.

Nja, lagar som reglerar det finns men inte alls i samma omfattning som för konsument vilket är vad jag antar att du menade liksom att mycket kan avtalas på ett sätt som det inte kan göras mot konsument (där det finns ett antal tvingande lagar som inte kan avtalas bort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nja, lagar som reglerar det finns men inte alls i samma omfattning som för konsument vilket är vad jag antar att du menade liksom att mycket kan avtalas på ett sätt som det inte kan göras mot konsument (där det finns ett antal tvingande lagar som inte kan avtalas bort).

Finns inga lagar som hanterar det hela mer än att avtalslagen gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inga lagar som hanterar det hela mer än att avtalslagen gäller.

Finns ett antal lagar som reglerar affärer mellan företag också, är inte bara skriva ner något i ett avtal som godkänns av båda parter och sen är det fritt fram att göra vad man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Finns ett antal lagar som reglerar affärer mellan företag också, är inte bara skriva ner något i ett avtal som godkänns av båda parter och sen är det fritt fram att göra vad man vill.

Det är fortfarande avtalsfrihet som gäller så länge du inte begår något bedrägeri, ocker regleras t.ex. både i avtalslagen och brottsbalken i lite olika former, men jag tog för givet att folk vet att avtal inte får gå mot lagen. Är det inte fråga om brott så är en tvist bara en civilrättslig fråga som bedöms utifrån avtalslagens ramar när det gäller avtal mellan företag, det finns ingen lagstiftning liknande konsumenttjänstlagen.

Permalänk
Medlem

I vissa branscher går det att åberopa standardavtal för branschen. Byggbranschen använder sig i regel av ABT och AB, där man måste åberopa avtalen och specificera undantag för att justera dessa. Antar det finns för andra branscher.

http://lmgtfy.com/?q=standardavtal+tj%C3%A4nster+f%C3%B6retag

Typ. Finns det inga standardavtal som du förstår dig på eller vill använda så är det jurist som gäller. Avtal är absolut det svåraste som finns när det gäller att skriva vattentätt.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Suck, Flashback är igång igen och spekulerar.
@anon292978 sänd mig ett PM och beskriv vad du behöver så har jag med största sannolikhet redan något av det du behöver. Mina företag har gjort den resan du ska påbörja och det gäller att göra det riktigt. Dokumenten är godkända av KFO och juridiskt hållbara.

Permalänk
Inaktiv

@MsSmith: Vi tar det här. Det är inom mediabranschen. Musik och film. Min tjänst är så här. Om du som produktionsbolag betalar mig ? kronor varje månad. Så gör jag det här åt dig som är hemligt, men det kommer hjälpa dig som företagare väldigt mycket. Om det är så att jag inte är till någon hjälp någon månad, då har du som kund rätt att få tillbaka pengarna för den månaden, men hjälper jag med något, då har tjänsten gått rätt till. Prenumerationen har i övrigt ingen bindningstid.

Detta är min tjänst som jag inte vill avslöja vad det är. Men nu har du fått inblick i branschen och vad typ av tjänst jag säljer.

Permalänk
Medlem

Bolagsjurist här (i Finland).

Med den information du har gett är det tyvärr nog omöjligt att säga hur mycket ett avtal skulle kosta eller hur komplicerat det blir. Ett tjänsteavtal kan gå på en sida eller tvåhundra, beroende på verksamhet, tjänst, utformning, kund och en mängd andra faktorer.

Kom också ihåg att det som funkar för en tjänst inte nödvändigtvis funkar för annat. I vissa fall kan det gå att använda en mall eller att kopiera att avtal från någon annan, men det går inte att säga något med bara allmän information.

Edit: Om du tar upp saken med en jurist- eller advokatbyrå kan du fråga efter en kostnadsfri konsultering. I många fall kan du få t.ex. 15 minuters arbetstid gratis, då de bekantar sig med den information du ger dem och därefter ger grundläggande råd och en uppskattning av kostnaderna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är fortfarande avtalsfrihet som gäller så länge du inte begår något bedrägeri, ocker regleras t.ex. både i avtalslagen och brottsbalken i lite olika former, men jag tog för givet att folk vet att avtal inte får gå mot lagen. Är det inte fråga om brott så är en tvist bara en civilrättslig fråga som bedöms utifrån avtalslagens ramar när det gäller avtal mellan företag, det finns ingen lagstiftning liknande konsumenttjänstlagen.

Med andra ord, det är avtalsfrihet så länge man inte bryter mot några gällande lagar

Men denna diskussion är väl ett stickspår till trådens primära ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Med andra ord, det är avtalsfrihet så länge man inte bryter mot några gällande lagar

Men denna diskussion är väl ett stickspår till trådens primära ämne.

Avtalsfrihet är alltid grunden, oberoende om man pratar om konsumentavtal eller B2B. Bägge har sedan begränsningar beroende på vad man avtalar om. Det är stor skillnad på gräskläppning och kärnreaktorer, och det är rätt onödigt att ens fundera på begränsningar i avtalsfriheten utan att veta ens de grundläggande detaljerna gällande avtalet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

@MsSmith: Vi tar det här. Det är inom mediabranschen. Musik och film. Min tjänst är så här. Om du som produktionsbolag betalar mig ? kronor varje månad. Så gör jag det här åt dig som är hemligt, men det kommer hjälpa dig som företagare väldigt mycket. Om det är så att jag inte är till någon hjälp någon månad, då har du som kund rätt att få tillbaka pengarna för den månaden, men hjälper jag med något, då har tjänsten gått rätt till. Prenumerationen har i övrigt ingen bindningstid.

Detta är min tjänst som jag inte vill avslöja vad det är. Men nu har du fått inblick i branschen och vad typ av tjänst jag säljer.

Då låter det otroligt viktigt att ha ett bra avtal, annars kommer folk kräva att "den månaden ska vara gratis".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Avtalsfrihet är alltid grunden, oberoende om man pratar om konsumentavtal eller B2B. Bägge har sedan begränsningar beroende på vad man avtalar om. Det är stor skillnad på gräskläppning och kärnreaktorer, och det är rätt onödigt att ens fundera på begränsningar i avtalsfriheten utan att veta ens de grundläggande detaljerna gällande avtalet.

Precis, och kärnreaktorer lär dessutom omfattas av lagar som inte gäller gräsklippning (kanske det omvända också även om det låter mer osannolikt).

Permalänk
Medlem

Vill bara påminna dig och andra om att har en idé som ni vill erhålla ensamrätt till, antingen via patent eller upphovsrätt beroende på idén, att inte avslöja alltför mycket om idén då det s.k "nyhetsvärdet" förstörs. Sker detta kan du då inte erhålla ensamrätt för din idé. Anser du att din tjänst är nyskapande är det nog bäst att du hör med en jurist först. De flesta har gratis rådgivning, vilket bör vara en god fingervisning på om din idé verkligen ens går att skydda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

@MsSmith: Vi tar det här. Det är inom mediabranschen. Musik och film. Min tjänst är så här. Om du som produktionsbolag betalar mig ? kronor varje månad. Så gör jag det här åt dig som är hemligt, men det kommer hjälpa dig som företagare väldigt mycket. Om det är så att jag inte är till någon hjälp någon månad, då har du som kund rätt att få tillbaka pengarna för den månaden, men hjälper jag med något, då har tjänsten gått rätt till. Prenumerationen har i övrigt ingen bindningstid.

Detta är min tjänst som jag inte vill avslöja vad det är. Men nu har du fått inblick i branschen och vad typ av tjänst jag säljer.

Att prata tillväxt med företag är alltid attraktivt och erbjuda tjänster som möjligen gör det är ofta än bättre. Det du antagligen redan vet om är problemet med att du sitter på deras pengar då de ska betala i förskott på en tjänst som de möjligen kommer nyttja. I början spelar det mindre roll men ponera att du växer och du i princip lånar pengar från ett par tusen bolag, ja då har du en fin ränta på ingång. Det kan bli ett problem, har jag noterat av egen erfarenhet. Är du säker på ditt upplägg ska jag inte säga emot dig men det rimliga är att du istället fakturerar i efterhand och till de kunder som inte nyttjat dina tjänster så sänder du en tom faktura.

Jag har ett avtal åt dig som du skulle kunna få kika på som tillåter både förskott och efterskott samt möjligheten till att pausa prenumerationen.

Permalänk
Medlem

Farligt och starta såna här trådar på forum, det finns alltid förstå-sig-påare som svarar och som inte har en aning om någonting men som ändå prompt måste lämna dumma svar som någon tyvärr kan lyssna på.