Permalänk
Medlem

Logitech g27 problem

De är så att när jag ska svänga med ratten så hugger de typ att den rycker till när jag ska svänga ratten och när den kalibrerar så hackar ratten men om jag kopplar ur ström adaptern så blir de inte så nån som vet vad felet kan vara?

Permalänk

inte säker men har för mig g27 har "force feedback" eller vad det heter dvs det sitter en servo på ratten som simulerar vibrationer/ryck i ratten där av att det också försvinner när du drar ur strömmen till den och servon blir strömlös.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja men de är inte ett vanligt ryck från ratten av forcefeed backen de är nåt skumt med ratten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har den fungerat normalt tidigare i samma USB-port? Testa andra USB-portar annars som ett första steg. Skulle nog kunna vara strömförsörjningen men även en av eller båda motorerna för force feedback. Speciellt med mycket belastning går motorerna varma. Jag lyckades bränna en på min G25:a men jag minns inte riktigt om det yttrade sig på det sättet du beskriver. Har för mig att FFB:n dog helt och hållet. Kan du testa med annan strömförsörjning så gör det, har för mig att det är 24V runt 2A, standard 5.1mm-plugg.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@fragande: Jag fick ratten av en polare och sen efteråt så sa han att de problemet hade han men om man kör utan FFB så funkar ratten bra men jag ska testa med en adapter som jag har skicka efter från logitech fick adaptern gratis av dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSWE:

@fragande: Jag fick ratten av en polare och sen efteråt så sa han att de problemet hade han men om man kör utan FFB så funkar ratten bra men jag ska testa med en adapter som jag har skicka efter från logitech fick adaptern gratis av dom

Ja, det externa nätagget driver FFB-motorerna, optiska avläsningen av rattutslag och övrig elektronik tror jag drivs via USB. Så allt utom FFB fungerar även om det externa nätagget är kasst om jag inte minns helt snett. Hoppas det hjälper med nytt agg. Logitech-rattarna är generellt väldigt hållbara men nätagg och FFB-motorer är kända svaga punkter. Motorerna är inte speciellt svåra att byta heller om det skulle vara det men lite jobbiga att hitta, köpte från Ebay när jag brände min.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@fragande: Får hoppas att de inte är motorerna som är trasiga och att de är strömadaptern som är felet men hur ofta brukar de vara kretskortet som sitter i ratten då brukar de gå sönder lätt?

Permalänk
Medlem

@OSWE: Har aldrig hört talas om det så ingen aning faktiskt. Gissar att det är väldigt ovanligt. Det sitter säkert mosfets på själva PCBn som kan gå varma och paja men aldrig hört om det som sagt. Förutom nätagg och motorer så vet jag också att pulsgivaren (optical encoder) som sitter bak på motorerna kan gå sönder. Då brukar det dock främst bli problem med kalibrering tror jag, att ratten står snett osv. Det är möjligt att det kan yttra sig som det du beskriver också, jag har aldrig stött på just det problemet så jag vet inte vilken felkälla som är mest trolig faktiskt. Rapporteras rattutslaget som det ska när du kör utan nätagget inkopplat?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ratten funkar jätte bra när man kör utan Strömadaptern i den känner av all rattutslag så inga problem där

Skickades från m.sweclockers.com