Nvidia Geforce GTX 1650 – mycket pengar för medioker prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tänkte på mängden kort. Känns ju nästan som allt under 2060 är onödigt om man ska spela. 2060/2070 och 2080/2080Ti är ju allt som behövs. Under 2060 så räcker ju den intergrerade grafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Som om inte Geforce 2 MX, MX100, MX200, MX400, Ti, Pro, Ultra, GTS.. etc var rörigt?
Under 2060 räcker inte alls den integrerade grafiken till, hoppet mellan Vega 2400G och 2060 är abnormt. Vill gärna ha ett strömsnålt kort i 1060/570-klassen för min HTPC som fixar de flesta spel i 1080p/60 fps.

Dagens integrerade grafik är inte mycket till uppgradering från ett gammalt GTX570 eller HD7850.

Skrivet av Ratatosk:

Gigabytes kostar 2100 kr EVGAs kostar 2300.

Ett RX570 med 8 GB kostar från 1900 kr och ett RX580 med 8 GB kostar från 2200 kr.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s402321041&catId=v2816...
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s402321067&catId=v2815...

Går du ned till 4 GB får du ett RX 570 för 1600 kr.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s402321480&catId=v2816...

Ja, priset är helt skevat i nuläget, det behöver sänkas!
Runt 1400-1500Kr hade varit ett betydligt lämpligare pris till slutkund.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tänkte på mängden kort. Känns ju nästan som allt under 2060 är onödigt om man ska spela. 2060/2070 och 2080/2080Ti är ju allt som behövs. Under 2060 så räcker ju den intergrerade grafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan lova dig att det sitter mängder av folk och spelar med ett 1060/480 som är hur nöjda som helst och inte känner behov av att uppgradera. Men för folk som köper sig sin första dator eller någon som uppgraderar ett gammalt härke så skulle det krävas mycket mer för att spela?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Om kronan inte kollapsat hade det kostat 1100-1200kr, istället för att börja på 1750kr. Jag har lite svårt att totalsåga det som en del gör för det är ju tydligt att som en del sagt att för strömsnålare maskiner och speciellt då de som saknar extra strömkablar till gpu är det ju fint.

Sen om det blir en varm sommar igen, vill man ha ett 290 eller ett gtx 1650 då i sin dator, om man saknar ac?

Sen angående vad som krävs för att spela, man behöver ju oftast inte något speciellt bra kort för 60+ ifps i 1080p och medium inställningar, det här kortet lär ju trots sin prestanda klara det lätt i typ alla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För de 1300-1400:- det kostar i USA är det ett grymt kort, för priset här, aldrig i livet.

Dock ligger ett RX 570 med bättre prestanda i dom priserna.
Skulle någon ha 1600 kr och inte ett öre till att köpa nytt grafikkort.skulle jag säga åt denne att köpa ett RX 570 kort.

Om dom vill sälja detta kort så måste det ner under 1500 kr

Bara kolla ett flertal amerikanska recensioner som sågar detta kort vid fotknölarna med dess pris/prestanda och vad man har för alternativ med 150 USD

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För de 1300-1400:- det kostar i USA är det ett grymt kort, för priset här, aldrig i livet.

Och i USA kostar RX570 än mindre som är 20% snabbare.. Så grymt kort vet jag inte.. jo RX570 är tydligen det men 1650?. Är rent skit och man är dum i hövet om man köper dessa.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Antar att majoriteten som köper Graffekort kan inget om vad de egentligen köper.
GTX 1650 låter nytt och är billigare än kort x.

Exempel: Mina kompisar säger att kort x är bäst för det säger alla deras gamerz kompisar. Som i sin tur inte kan något om grafikkort.
Då antar jag att det är ett bra kort, för jag vet inget än att bara spela.

Eller så har du turen av att känna någon som hänger på Sweclockers etc och kan lite om datorer

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Ett kort som passar bra i laptops eller elgiganten datorer. Har svårt att se att någon köper detta kort löst.
Kostar som ett 1060 3gb gjorde för flera år sedan men presterar sämre. Förstår att många tycker att det är ett tråkigt släpp. Komiskt att mitt begagnade 970 som jag köpte i fjol presterar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ajp_anton:

Pratar ni om fysiska kretsen eller implementationen i GTX 1650 här? För TU117 har väl 1024 CUDA-kärnor? Och klockfrekvensen ska väl inte vara en egenskap hos själva kretsen?

Implementationen för GTX 1650. Jag uttryckte mig rätt klumpigt i texten såg jag nu, så formulerade om den biten!

Skrivet av Videoapan:

@JonasT:
Drar inte kortet lite mycket för att få klara sig på pcie-slotten. AMD åkte ju på kritik för det, eller har ni inte lyckats sänka förbrukningen för er "referensklockning" så att de normalklockade klarar sig?
Går det att köra utan extra kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att det lägger sig något högre då kortet som referensklockades fortfarande kan dra ström på 6-pinskontakten. Huruvida GTX 1650 utan extra strömförsörjning överskrider gränserna för PCI Express-porten är dock svårt att säga, men vill minnas att det funnits fall av GTX 1050 Ti kort som vandrat på en väldigt tunn linje där tidigare. De exemplaren av GTX 1650 vi fick in går inte att köra utan 6-pinskontakten ansluten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tycker argumentet haltar på flera sätt... Men om vi förutsätter att det ska köpas nytt. Den bättre integrerade grafiken idag ligger i nivå med ett ungefär 1030, dvs knappt spelbart i många nyare spel. Ett 1050 erbjudet ett kliv på nära +50% prestanda över det, och 1650 dubblar prestandan över det gamla kortet i många titlar. Ett 1650, 570 eller liknande fixar relativt lätt de flesta spel om man håller grafiken i lagom nivå @ 1080p, något man tyvärr inte kan säga om IGP/APU-lösningarna.

Är ungefär som att människor som i nuläget sitter på GTX980 eller, RX590 och kanske en Ryzen 7/i7 skulle lika gärna kunna sälja allt och skaffa en 2400G istället.

Dessutom är det ofta dessa korten hamnar i datorer som folk redan har hemma, där en APU-lösning många gånger skulle innebära nyköp av moderkort, minne, processor etc. För min del hamnar kortet i en ITX-HTPC, som är liten, tyst och strömsnål och kör ett 1050 i nuläget. Hade nätdelen och kylningen pallat så hade det kanske suttit fint att flytta mitt gamla 1070 till den istället...

Men 'tyvärr' krävs ett kort som drar minimalt med effekt, fixar avkodning av all video fint, men samtidigt kan spela många titlar i 1080p@60fps utan större problem vid behov, och inte kostar skjortan (<1500 helst). Så om något 1650-kort landar under 1500 Kr med en vettig kylning på rea är det nog det sundaste alternativet för just min del, om inte man snubblar över ett begagnat, kompakt och tyst 1060 6GB eller nåt.

Begagnat är bäst som du säger dock, men inte alltid man har turen att snubbla över 'rätt' kort.

1650 kortet är inte kostnadseffektivt, priset är för högt för den prestanda den ger, 1660 är ett alternativ men likväl 1660 ti ger betydande prestanda för ~500kr mer och bättre köp om man ha någorlunda livslängd på grafikkortet, eventuellt någon Radeon med liknande pris/prestanda finns säkert också. Marknaden på de här produkterna är ovanligt blek just nu och liten anledning för inköp om man har fungerande kort som några år gamla som kan återanvändas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

1650 kortet är inte kostnadseffektivt, priset är för högt för den prestanda den ger, 1660 är ett alternativ men likväl 1660 ti ger betydande prestanda för ~500kr mer och bättre köp om man ha någorlunda livslängd på grafikkortet, eventuellt någon Radeon med liknande pris/prestanda finns säkert också.

Men du missar poängen att man helt enkelt inte alltid har plats, strömtillförsel eller ventilation för att klara mer än ett kort som drar max 75W.
Så ibland har man inte mycket annat väl än ett 1650, även om det har rätt kass prestanda per krona. (om det nu kommer några kort som inte kräver extern 6 pins strömtillförsel)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men du missar poängen att man helt enkelt inte alltid har plats, strömtillförsel eller ventilation för att klara mer än ett kort som drar max 75W.
Så ibland har man inte mycket annat väl än ett 1650, även om det har rätt kass prestanda per krona. (om det nu kommer några kort som inte kräver extern 6 pins strömtillförsel)

Om systemet bara klarar de allra svagaste kortet på marknaden och kräver inköp av över prisad hårdvara kanske man borde fundera hur upplägget på datorbygget planerades från början. Det fritt att köpa viken hårdvara som helst, är 1650 det enda som fungerar för dej varsågod butiken ligger åt det där hållet —>

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Om systemet bara klarar de allra svagaste kortet på marknaden och kräver inköp av över prisad hårdvara kanske man borde fundera hur upplägget på datorbygget planerades från början. Det fritt att köpa viken hårdvara som helst, är 1650 det enda som fungerar för dej varsågod butiken ligger åt det där hållet —>

Hindsight is always 20/20
...
Men det känns ändå som du vägrar inse poängen med att det här grafikkortet har ett syfte även om det inte är prisvärt.
Alla vill inte ha en stor välventilerad gamingdator, men vill ändå kunna spela.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

1650 kortet är inte kostnadseffektivt, priset är för högt för den prestanda den ger, 1660 är ett alternativ men likväl 1660 ti ger betydande prestanda för ~500kr mer och bättre köp om man ha någorlunda livslängd på grafikkortet, eventuellt någon Radeon med liknande pris/prestanda finns säkert också. Marknaden på de här produkterna är ovanligt blek just nu och liten anledning för inköp om man har fungerande kort som några år gamla som kan återanvändas.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket idag som inte är kostnadseffektivt men ändå fyller sitt syfte. 1660 / 1660 ti är på tok för dyra för att kosta på en liten HTPC och äter än mer effekt. AMD har inget på den biten av marknaden ännu tyvärr, men kanske kommer i och med Navi beroende på hur pass mycket de lyckas optimera kretsen.

Likväl skulle ett 1650 i princip dubbla min FPS mot mitt gamla kort som nästan är snabbt nog för bruket. Mest priset som är en fråga, sjunker det till 1300-1400kr är ok för min del. Annars ska jag leta vidare efter ett väldigt specifikt begagnat 1060 med semipassiv kylning och under 20cm längd... Helst lågprofil men det kan jag glömma tills det kommer ett version på 1650 med lite tur.

Jag är inte ute efter ett pris/prestanda monster, jag är ute efter ett kort som fyller rollen jag söker och är snabbt nog. Tyvärr är det för dyrt i nuläget. Finns väldigt få kort på marknaden som stämmer överrens med kraven.

EDIT: Men om vi säger såhär då, semi-passiv och extremt tyst HTPC söker grafikkort för lättare spel och videoavkodning;
Som har bättre prestanda än ett 1050 ti, inte drar mycket mer effekt, stödjer VP9-avkodning hårdvaran, är semi-passivt kylt, kortare än 20cm långt och kostar MAX 2000Kr. Kan säga att alternativen inte är många.

Folk köar upp för att köpa extremt dyra chassin när det finns ditos för 300Kr, spelmöss för flera hundra när man kan få 'Ok' en mus för 200Kr, svindyr Optane-lagring, ram-minnen som kostar som skjortan men ger minimala ökningar i prestanda etc. Allt är relativt, och alla har olika behov.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men du missar poängen att man helt enkelt inte alltid har plats, strömtillförsel eller ventilation för att klara mer än ett kort som drar max 75W.
Så ibland har man inte mycket annat väl än ett 1650, även om det har rätt kass prestanda per krona. (om det nu kommer några kort som inte kräver extern 6 pins strömtillförsel)

Skrivet av oceanic:

Om systemet bara klarar de allra svagaste kortet på marknaden och kräver inköp av över prisad hårdvara kanske man borde fundera hur upplägget på datorbygget planerades från början. Det fritt att köpa viken hårdvara som helst, är 1650 det enda som fungerar för dej varsågod butiken ligger åt det där hållet —>

Skickades från m.sweclockers.com

När jag var yngre (barn/yngre tonåring) kände jag ingen jämnårig som hade köpt/fått en sprillans PC. Alla ungar i veckopengsålder som hade en "egen" PC på rummet hade sånt som föräldrarna fått/släpat hem från jobbet eller annat liknande arvegods. Jag kan inte minnas någon enda som "planerade" sitt PC-bygge från grunden, man kom över någon utrangerad dator från en farbror eller nåt och gjorde det bästa av saken.

Jag inbillar mig att den här typen av arrangemang fortfarande existerar: 11-åringar som har ärvt någon Dell eller HP från typ 2012 som har en PSU utan möjlighet att mata en GPU och ett moderkort som inte gillar förändring. Det finns liksom inget upplägg på bygget i den här situationen, det finns bara lite julklappspengar från farmor i en kakburk under sängen och drömmen om att hjälpligt kunna spela några halvmoderna spel.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

När jag var yngre (barn/yngre tonåring) kände jag ingen jämnårig som hade köpt/fått en sprillans PC. Alla ungar i veckopengsålder som hade en "egen" PC på rummet hade sånt som föräldrarna fått/släpat hem från jobbet eller annat liknande arvegods. Jag kan inte minnas någon enda som "planerade" sitt PC-bygge från grunden, man kom över någon utrangerad dator från en farbror eller nåt och gjorde det bästa av saken.

Jag inbillar mig att den här typen av arrangemang fortfarande existerar: 11-åringar som har ärvt någon Dell eller HP från typ 2012 som har en PSU utan möjlighet att mata en GPU och ett moderkort som inte gillar förändring. Det finns liksom inget upplägg på bygget i den här situationen, det finns bara lite julklappspengar från farmor i en kakburk under sängen och drömmen om att hjälpligt kunna spela några halvmoderna spel.

Klockrent svar - typ precis den sits jag sitter i
(nej, jag är inte 11-åringen som ärvt datorn )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Klockrent svar - typ precis den sits jag sitter i
(nej, jag är inte 11-åringen som ärvt datorn )

Tycker lite synd om dej, du har varit registrerad på sweclockers i 15 år och sitter på hårdvara som inte kan uppdateras utom med det allra enklaste. Kanske borde önska något behövligt från farmor i födelsedagspresent eller till nästa jul.

”Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge”
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men du missar poängen att man helt enkelt inte alltid har plats, strömtillförsel eller ventilation för att klara mer än ett kort som drar max 75W.
Så ibland har man inte mycket annat väl än ett 1650, även om det har rätt kass prestanda per krona. (om det nu kommer några kort som inte kräver extern 6 pins strömtillförsel)

Klarade sig 1650 enbart på pci-porten? Tyckte mig läsa längre upp av Jonas att det exemplar dom hade klarade inte det. Men jag kan ha missförstått det.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Tycker lite synd om dej, du har varit registrerad på sweclockers i 15 år och sitter på hårdvara som inte kan uppdateras utom med det allra enklaste. Kanske borde önska något behövligt från farmor i födelsedagspresent eller till nästa jul.

Jag vill inte bli otrevlig, men för din egen skull är det nog dags att påpeka att du kan uppfattas som en smula nedlåtande snarare än empatisk, om du inte redan var medveten om det.

Jag har råd att uppdatera mina egna burkar... Mitt dilemma gäller snarare hårdvara till ungarna i närmsta bekantskapskretsen.
(som i Olle78:s exempel)

Skrivet av Bewise:

Klarade sig 1650 enbart på pci-porten? Tyckte mig läsa längre upp av Jonas att det exemplar dom hade klarade inte det. Men jag kan ha missförstått det.

Stämmer, de ex som har kommit ut hittills klarar inte det om jag läste rätt... Men Nvidias originaldesign ska ju göra det om man håller sig till specen, så jag hoppas det dyker upp några sådana kort på sikt.
Eller möjligen om de kanske rear ut nuvarande bestånd av 1050 kort då...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Mycket idag som inte är kostnadseffektivt men ändå fyller sitt syfte. 1660 / 1660 ti är på tok för dyra för att kosta på en liten HTPC och äter än mer effekt. AMD har inget på den biten av marknaden ännu tyvärr, men kanske kommer i och med Navi beroende på hur pass mycket de lyckas optimera kretsen.

Likväl skulle ett 1650 i princip dubbla min FPS mot mitt gamla kort som nästan är snabbt nog för bruket. Mest priset som är en fråga, sjunker det till 1300-1400kr är ok för min del. Annars ska jag leta vidare efter ett väldigt specifikt begagnat 1060 med semipassiv kylning och under 20cm längd... Helst lågprofil men det kan jag glömma tills det kommer ett version på 1650 med lite tur.

Jag är inte ute efter ett pris/prestanda monster, jag är ute efter ett kort som fyller rollen jag söker och är snabbt nog. Tyvärr är det för dyrt i nuläget. Finns väldigt få kort på marknaden som stämmer överrens med kraven.

EDIT: Men om vi säger såhär då, semi-passiv och extremt tyst HTPC söker grafikkort för lättare spel och videoavkodning;
Som har bättre prestanda än ett 1050 ti, inte drar mycket mer effekt, stödjer VP9-avkodning hårdvaran, är semi-passivt kylt, kortare än 20cm långt och kostar MAX 2000Kr. Kan säga att alternativen inte är många.

Folk köar upp för att köpa extremt dyra chassin när det finns ditos för 300Kr, spelmöss för flera hundra när man kan få 'Ok' en mus för 200Kr, svindyr Optane-lagring, ram-minnen som kostar som skjortan men ger minimala ökningar i prestanda etc. Allt är relativt, och alla har olika behov.

Tja du summerar ungefär det jag skrivit och det är knepigt att kombinera attribut som önskas med HTPC därtill vettig spel prestanda till lågt pris med marknadsläget i dag, alternativen jag beskrivit består som personlig rekommendation tills vidare, kanske budget navi kan ändra på saken väl ute på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Stämmer, de ex som har kommit ut hittills klarar inte det om jag läste rätt... Men Nvidias originaldesign ska ju göra det om man håller sig till specen, så jag hoppas det dyker upp några sådana kort på sikt.
Eller möjligen om de kanske rear ut nuvarande bestånd av 1050 kort då...

Aha på så vis, då får vi hoppas som du sa att det kommer kort av sådan klass längre fram, strömsnåla kort med prestanda är fränt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

...om delstaten har moms

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl 3-4 stater som inte har moms och det är intre direkt de folkrika.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är väl 3-4 stater som inte har moms och det är intre direkt de folkrika.

Absolut, men vissa har löjligt låg moms också. Lägsta ligger på 1,9 % och högsta på 12,9 % så det blir ju lite krångligt att räkna på...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

+18-20% mot 1050ti mycket bra
Men priset är helt orimligt.

Min tanke också! >20% prestandaökning vid samma effektförbrukning är inte så illa.
... men precis som med övriga Turing-modeller så kostar den för mycket.

Dessutom är designen lite för asymmetrisk så GPUn begränsas av minnesbandbredden, särskilt om den överklockas.

Permalänk
Medlem

GTX1650 måste vara den bästa reklamen RX570 fått någonsin. xD

Ser du dock framför mej att detta kort kommer sälja som smör i solsken. Det är bara att kolla på Steam hur många som äger ett GTX1050(ti).

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Nu överdriver du.

"Videokodaren som används här är istället den NVENC-kodare som används i den datacenter-fokuserade arkitekturen Volta, som först introducerade de AI-accelererande Tensor-kärnorna som numera används i den konsumentinriktade Geforce RTX-familjen. Videokodaren i Volta ska vara cirka 15 procent långsammare än dess motsvarighet i Turing-arkitekturen."

https://www.sweclockers.com/nyhet/27424-nvidia-geforce-gtx-16...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

@marcusOCZ: Nu överdriver du.

"Videokodaren som används här är istället den NVENC-kodare som används i den datacenter-fokuserade arkitekturen Volta, som först introducerade de AI-accelererande Tensor-kärnorna som numera används i den konsumentinriktade Geforce RTX-familjen. Videokodaren i Volta ska vara cirka 15 procent långsammare än dess motsvarighet i Turing-arkitekturen."

https://www.sweclockers.com/nyhet/27424-nvidia-geforce-gtx-16...

Nu vart jag väldans osäker på vad jag överdriver om faktist......Kan du inte citera mitt inlägg i stället?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-geforce-gtx-1650-vol...

Om det är sant att dom använder gamla Volta i 1650 blir det köpet ännu dåligare. Hade det varit Turing Nvenc på det kortet så hade det funnits en marknad för streaming/encoding. Nu är ju kortet bara...värdelöst.

Satan så greedy Nvidia är. Nu måste man upp på 1660 för att få Turing Nvenc.

Varför skulle kortet bli värdelöst bara för det inte är med senaste Turing nvenc? Det är knappt 15% skillnad mellan tidigare Volta-nvenc och Turing.

"Videokodaren som används här är istället den NVENC-kodare som används i den datacenter-fokuserade arkitekturen Volta, som först introducerade de AI-accelererande Tensor-kärnorna som numera används i den konsumentinriktade Geforce RTX-familjen. Videokodaren i Volta ska vara cirka 15 procent långsammare än dess motsvarighet i Turing-arkitekturen."

https://www.sweclockers.com/nyhet/27424-nvidia-geforce-gtx-16....

Permalänk
Medlem

Kortet är ju redan dåligt för vad det kostar, eller är du av en annan uppfattning? Min förhoppning var att kortet skulle innehålla Turing Nvenc så streamers kunde få nytta av det. Då hade det funnits en viss värde i det. Därmed är kortet värdelöst och ger ingen som helst värde mot annat som finns på marknaden.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Kunde man inte få ett GTX 960 för det priset när den generationen var aktuell?

Köpte mitt Asus gtx960 för 1499:- på netonnet när det begav sig. Det är sjukt idag..

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli