Apple Garanti - Demo Ex

Permalänk
Medlem

Apple Garanti - Demo Ex

Så jag åkte till Elgiganten och ville kolla in en MacBook Pro 15" och hittade en som var kraftigt reducerad i pris. Jag tänkte: Så billig kan den ju inte vara... (20990:-)
Så kallade på en i affären och det var demo exet som fick det priset. Fräck som jag är ibland så frågade jag om man kunde få någon typ av ytterligare rabatt och fick den sänkt ytterligare 3k (18000:-) men om jag köpte den direkt! Kollade på laddcykler och den låg på 3...

Så jag gjorde det, och fick den återställd. Ser helt ny ut! Original förpackning och elgigantens vanliga "Samma garanti och köpvillkor gäller precis som en ny produkt vid köp av demo ex."

Nu dock när jag kollar med serienummer hur det ser ut med Apples Garanti så går den ut nu sista Augusti 2019...
Det står dock "Giltigt inköpsdatum. Med ett bekräftat inköpsdatum kan Apple hitta produkten snabbt och ge dig den hjälp du behöver."

Hur hänger det ihop med "Samma garanti och köpvillkor gäller precis som en ny produkt"?
Kan jag ändå bepröva garanti hos Apple trots att det står att den går ut i Augusti då datumet på kvittot är i fredags? Eller kommer jag vara bunden till Elgigantens Service vid eventuell garanti behov?

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett om Apple lämnar garanti så är Elgiganten tvungen att ge dig tre års reklamationsrätt. Sköter du din produkt ordentligt så är det likvärdigt med tre års garanti.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Garanti betyder att säljaren ansvarar för att det du har köpt fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid.

Garantin från apple gäller 1 år från Augusti. Du har reklamationsrätt eller separat garanti hos butiken du handlade.

Permalänk
Inaktiv

Tre års reklamationsrätt är dock inte på något sätt samma sak som 3års garanti, då man har bevisbördan. Sedan har produkter ofta olika garanti på olika saker, jag vet ej hur det är med Apple. men det finns datorer som endast har ett års garanti på batteriet.

Jag tycker du TS ska gå tillbaka till Elgiganten och fråga så att de svarar på denna fråga.

Det finns många inom väldigt många märken som har haft olika problem och där inte ordinariegaranti har hjälpt, skulle de då vara reklamation eller någon Elgigantengaranti så blir saker ej bättre. När det gäller Apple så har de kvalitesproblem med sitt tangentbord på promodellerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Tre års reklamationsrätt är dock inte på något sätt samma sak som 3års garanti, då man har bevisbördan. Sedan har produkter ofta olika garanti på olika saker, jag vet ej hur det är med Apple. men det finns datorer som endast har ett års garanti på batteriet.

Jag tycker du TS ska gå tillbaka till Elgiganten och de svarar på denna fråga.

Väldigt få garantiåtaganden gäller om du har haft sönder produkten själv. Det räcker att du kan göra det troligt att problemet funnits från början, dvs att du använt produkten som det är meningen och inte som pingisracket. Om du ser till att hålla datorn ren och fri från större repor, bucklor och annan yttre åverkan så är reklamation de facto samma sak som garanti.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Väldigt få garantiåtaganden gäller om du har haft sönder produkten själv. Det räcker att du kan göra det troligt att problemet funnits från början, dvs att du använt produkten som det är meningen och inte som pingisracket. Om du ser till att hålla datorn ren och fri från större repor, bucklor och annan yttre åverkan så är reklamation de facto samma sak som garanti.

Du kommer med påstående att trots att lagstiftningen skiljer mellan garanti och reklamation så är utfallet ofta detsamma, det kanske det är men det bör då backas upp.

Ser man på juridiska råd från sakkunniga så är det inte alls samma sak, men det betyder som sagt inte att företag är schyssta.
Ta denna kamera som exempel: https://lawline.se/answers/vad-ar-skillnaden-mellan-garanti-o...

Att prata om att göra sönder saken själv ser jag som trams, det intressanta med reklamation är att det inte juridisk gäller för fel som uppstod i efterhand som ej går att knyta till ett fabrikationsfel.

Permalänk
Medlem

Undrade mest för att jag läst om det här med att Tagentbordet brukar ge sig ibland och gör den det så är man rätt körd, speciellt om man är utanför garanti tiden.
Har märkt att CapsLock kan vara lite seg på att svara så jag körde med tryckluft som Apple rekommenderar och CapsLock funkar bättre nu...

Men annars är jag galet nöjd. Perfekt dator för mina studier.

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av R3b0rn:

Undrade mest för att jag läst om det här med att Tagentbordet brukar ge sig ibland och gör den det så är man rätt körd, speciellt om man är utanför garanti tiden.
Har märkt att CapsLock kan vara lite seg på att svara så jag körde med tryckluft som Apple rekommenderar och CapsLock funkar bättre nu...

Men annars är jag galet nöjd. Perfekt dator för mina studier.

Apple har haft kvalitesproblem med deras tangentbord. Orsaken till detta är lite åt Galaxy Fold hållet. De försöker göra helt unika tangenter på flera sätt, där de ska vara väldigt små för att göra datorn tunn. Butterfly heter väl deras teknik och det är svårt att få till en sådan revolutionerande lösning.

Andra märken har sina problem, min 40 000kr laptop hade coil whine ljud utan dess like. Och det hade de andra 30 av samma serie jag testade. (felet ligger i Intel nedklockning)
Nå jag har dålig koll på hur det har gått med garantiärenden för de som hade problem med Apples tangentbord. De som använder reklamation för att garantin har gått ut får naturligtvis det svårare.
*edit*
En youtubeklipp om tangentbordsproblemet: https://www.youtube.com/watch?v=pUbfDilfutE
Nå alla datormodeller har sina olika problem, köper man en dyrare utrustning så bör man kolla upp garantin oavsett vad märket är. Sedan kan man nöja sig med mindre garanti för ett lägre pris, men det var då ett val man gjorde. Det är lite på samma sätt som att man kan köpa en dyrare drulle-försäkring om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R3b0rn:

Undrade mest för att jag läst om det här med att Tagentbordet brukar ge sig ibland och gör den det så är man rätt körd, speciellt om man är utanför garanti tiden.
Har märkt att CapsLock kan vara lite seg på att svara så jag körde med tryckluft som Apple rekommenderar och CapsLock funkar bättre nu...

Men annars är jag galet nöjd. Perfekt dator för mina studier.

Apple har modifierat tangentborden med ett tunt membran som skall stoppa dampartiklar att leta sig in under tangenterna. Användare rapporterar dock att de fortfarande upplever problem med tangentbordet vilket indikerar att det endast fördröjer oundvikliga och nu till efter garanti och reklamationsrättens utgångsdatum. Osäker på om Rossman var sarkastisk eller inte men tyckte han sade att tangentbordet sitter fast med 240* nitar varav den dyra reparationskostnaden.

*Edit: 50 till 100 nitar, sorry

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Apple har modifierat tangentborden med ett tunt membran som skall stoppa dampartiklar att leta sig in under tangenterna. Användare rapporterar dock att de fortfarande upplever problem med tangentbordet vilket indikerar att det endast fördröjer oundvikliga och nu till efter garanti och reklamationsrättens utgångsdatum. Osäker på om Rossman var sarkastisk eller inte men tyckte han sade att tangentbordet sitter fast med 240* nitar varav den dyra reparationskostnaden.

*Edit: 50 till 100 nitar, sorry

https://www.youtube.com/watch?v=4KuVvb9DTaU

https://www.youtube.com/watch?v=VhFAVoQ9now

Ringde appel support och 2017 modellen har 4 års garanti på tangentbordet. Dock så går vanliga 1 års garantin ut i augusti men eftersom Elgiganten erbjuder full garanti från datumet den är köpt i ett år så är det via Elgigantens Support som jag går gå för allt annat än tangentbordet

Härligt o veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Du kommer med påstående att trots att lagstiftningen skiljer mellan garanti och reklamation så är utfallet ofta detsamma, det kanske det är men det bör då backas upp.

Ser man på juridiska råd från sakkunniga så är det inte alls samma sak, men det betyder som sagt inte att företag är schyssta.
Ta denna kamera som exempel: https://lawline.se/answers/vad-ar-skillnaden-mellan-garanti-o...

Att prata om att göra sönder saken själv ser jag som trams, det intressanta med reklamation är att det inte juridisk gäller för fel som uppstod i efterhand som ej går att knyta till ett fabrikationsfel.

Visst är det skillnad på garanti och reklamation, ingen har mig veterligen påstått något annat. Vad @giplet däremot sa är att det i praktiken sällan är någon skillnad. En garanti kan betyda allt mellan himmel och jord, och det finns inga egentliga krav på vad den ska innehålla. Det står alltså säljaren fritt att uppställa sina egna villkor för när garantin ska kliva in och det blir därmed möjligt att friskriva sig från diverse ansvar. En konsuments reklamationsrätt är däremot oerhört väldefinierad i lagen och omöjligt att friskriva sig från.

Visst, ofta innebär en garanti att säljaren/tillverkaren tar på sig "bevisbördan" för huruvida ett fel är ursprungligt (något som annars övergår till konsumenten efter 6 månader enligt lag), men precis som @giplet säger så kommer en välvårdat produkt som skötts enligt tillverkarens anvisningar och utan yttre åverkan att kvalificera sig om ett ursprungligt fel. I praktiken är det ofta av mindre betydelse vem som har bevisbördan, dels då kraven som ställs på enskilda konsumenter är oerhört låga, och dels så skulle i regel en yttre åverkan som åsidosätter reklamationsrätten sannolikt inte heller täckas av garantivillkoren.