Slå till nu eller vänta på Zen 2/3rd gen ryzen

Permalänk

Slå till nu eller vänta på Zen 2/3rd gen ryzen

Min fråga är kort och simpel. Borde jag vänta att köpa tills Navi Gpu och 3rd gen Ryzen kommer ut eller kan jag lika gärna slå till nu? Min lista ser ut som följande:

Min budget har ett tak på 14k och jag funderar på om jag kan få bättre prestanda för liknande pris om jag väntar eller om jag ska köpa ovanstående nu istället?

Ursäkta om många redan har frågat samma tidigare och att jag missat det eller ifall jag lägger upp detta i fel tråd.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med datorn?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

@Zippeer: Mina 2 främsta användningsområden är att spela och göra 3d renderingar av olika slag i blender. Men det skulle vara kul att göra lite streaming och möjligtvis lite video editing.

Jag kommer spela en del fps spel och spel som The Witcher och monster hunter world. Jag kommer säkert göra mer med den men det är det som jag kan komma på nu

Permalänk
Medlem

Beror på vad du har i dagsläget skulle jag säga.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

@Zippeer: Mina 2 främsta användningsområden är att spela och göra 3d renderingar av olika slag i blender. Men det skulle vara kul att göra lite streaming och möjligtvis lite video editing.

Jag kommer spela en del fps spel och spel som The Witcher och monster hunter world. Jag kommer säkert göra mer med den men det är det som jag kan komma på nu

Hade gått för en 144HZ skärm om du ska spela FPS spel

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Hade väntat faktiskt

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Beror på vad du har i dagsläget skulle jag säga.

Jag har en macbook air som jag köpte ut från skolan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Hade gått för en 144HZ skärm om du ska spela FPS spel

Jo jag har tänkt det med men vill ha bra färgåtergivning då jag ska göra lite 3d bilder bl annat. Och en 144hz skärm inom min budget har ofta inte särkilt bra färger (oftast TN display)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Hade väntat faktiskt

Kanske är svårt att säga men hur mycket mer prestanda får jag när jag väntar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Jag har en macbook air som jag köpte ut från skolan

Skickades från m.sweclockers.com

Då hade jag shoppat

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Kanske är svårt att säga men hur mycket mer prestanda får jag när jag väntar?

Skickades från m.sweclockers.com

Om vi ska tro AMD's presentation så ska det vara on par med intels 9900k och ryktesväg var detta AMDs mellansegment.

Säg att 9900k är runt 20% snabbare än 2700 kr.

Men du kan nog räkna med 20-30% över 2700k för samma pris eller en tusenlapp dyrare om du väntar 1-2 månader.

Permalänk
Medlem

Ska du spela så skulle jag nog köra en i5 9600k istället med intelmobo, resten kan ju vara samma.

i5 9600k 2890kr på dustin.se
Gigabyte Z390 UD 1349kr på netonnet.se
Så totalt 4239kr för detta

medans
Ryzen 7 2700 2595kr
B450 1690kr
Blir totalt 4285kr, så intelkombon blir 46kr billigare, och kommer ge mer fps i spel.

edit : men jag hade väntat med att köpa något nytt tills vi ser vad AMD visar upp.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

@JeanC: Om prestanda boosten är så enorm så kanske de är värt att stå ut med min snart 4 år gamla macbook air i 1 2 månader till hahah. Kan jag fortfarande köra på samma mobo som på listan eller måsta jag uppgradera den om jag ska köra på AMDs nya delar?

Permalänk
Medlem

Zen 2 är såpass nära att det är bäst att vänta. Det är vår, nästan sommar. 2 månader går riktigt fort så här års. Och du behöver nog inte vänta mycket mer än så för att ha en Zen 2 i burken.

Permalänk

@Aleshi: Jo jag tror jag ska vänta. Det kliar i fingrarna när min nuvarande laptop kraschar konstant hahah. Men jag får väll stå ut.

Jag frågar som jag gjorde ovan. Behöver jag uppgradera mitt mobo eller kan b450 carbon ac hantera Zen 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

@Aleshi: Jo jag tror jag ska vänta. Det kliar i fingrarna när min nuvarande laptop kraschar konstant hahah. Men jag får väll stå ut.

Jag frågar som jag gjorde ovan. Behöver jag uppgradera mitt mobo eller kan b450 carbon ac hantera Zen 2?

En BIOS-uppdatering kommer troligtvis att behövas för att kunna använda Zen 2.

Så har du ingen Ryzen-processor idag så kan det vara värt att köpa b550-serien som släpps i samband med Zen 2
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Om vi ska tro AMD's presentation så ska det vara on par med intels 9900k och ryktesväg var detta AMDs mellansegment.

Säg att 9900k är runt 20% snabbare än 2700 kr.

Men du kan nog räkna med 20-30% över 2700k för samma pris eller en tusenlapp dyrare om du väntar 1-2 månader.

Det enda AMD har visat än så länge är prestandan i Cinebench, där AMD redan presterar väldigt bra (det skiljer 10% mellan 2700X och 9900K). Så ska man tro på AMDs presentation så kommer skillnaden i själva verkat vara rätt liten, men förhoppningsvis kommer de kunna krama ur mer prestanda än de visade på deras presentation. De ska ju prestentera mer detaljer om tre veckor på Computex, så har man lite tålamod kan det vara bra att vänta tills dess i alla fall.

Skrivet av Zahedee:

Så har du ingen Ryzen-processor idag så kan det vara värt att köpa b550-serien som släpps i samband med Zen 2

B550 kommer troligtvis inte släppas samtidigt som Ryzen 3000-serien, utan det lär bli X570 som kommer först om de följer samma mönster som tidigare. Ryktena säger att B550 kommer ett kvartal senare, likt B350 och B450 gjorde.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska vänta. Ryzen 3000 serien kommer påverka priserna. Du kan få mer för pengarna oavsett om du köper nya serien eller något äldre. Själv väntar jag på 3700,3800 o vill väldigt gärna hoppa över till ryzen från min intel 6700k.inget fel på intel, men ryzen byter inte plattform för cpu hela tiden..att få nästa pciexpress gen4 standard är också en bra grej att ha. Finns inget sådant på intel sidan ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xelfeir:

Att få nästa pciexpress gen4 standard är också en bra grej att ha. Finns inget sådant på intel sidan ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer jag behöva de nya moderkorten för att få gen4? Eller kunna använda ryzen 3000 överhuvudtaget? Eller kan jag använda de moderkortet som är på min lista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Kommer jag behöva de nya moderkorten för att få gen4? Eller kunna använda ryzen 3000 överhuvudtaget? Eller kan jag använda de moderkortet som är på min lista?

För att få PCI-Express 4 så måste du ha ett X570-kort(osäker om det även gäller B550-korten), det går tyvärr inte att få med de gamla korten. Du kommer kunna använda Zen 2 med de gamla korten, men som jag nämnde tidigare kommer det troligtvis först krävas en BIOS-uppdatering för att få det att fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |