Permalänk

Varför skulle du vilja köra ESXI under unRAID? känns lite meningslöst och väldigt segt?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux: Den servern jag har nu är lite overkill för att enbart köra ESXI på, vill helst ha den till fler saker. Och ESXI använder jag enbart för att labba, tänke ta några certifikat inom ESXI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

@grizzly666 du som är insatt i unraid, undrar lite hur cachedisken funkar i Unraid ?

Får upp röda varningar att cache börjar bli full, när jag skyfflar mycket till unraid.

Jag har bara en gammal/men säker Intel 80GB som cache.

Jag har en 240GB SSD som jag tänkte ha till ett annat projekt, ska jag sätta i den istället ?

Så här ser det ut:

Paraty = 3TB
Paraty 2 = 3TB
Disk 1 =2TB
Disk 2 =2TB
Cache = 80GB

/skog1s

Skrivet av zaap:

@skog1s: Cachedisken kan användas till flera saker. Vanligast är att man skriver ny data till cachen och sedan flyttar den 1 gång per dygn till arrayn via mover. Låter som du har konfigurerat dina shares till detta. Isåfall kanske 80GB är lite i underkant.

Om du vill fortsätta att köra allt via cachen så kan det vara värt att uppgradera till 240GB. Alternativt stänger du av den funktionen och skriver din data direkt till arrayen (detta kan du konfigurera under dina shares inställningar).

https://wiki.unraid.net/Cache_disk

Andra användningsområden för en cache är t.ex dockers och virtuella maskiner.

Ser också att du verkar köra med 2 paritetsdiskar. Det är i min mening väldigt overkill ifall du bara har 4 diskar totalt.
Jag hade flyttat en paritetsdisk till data istället.

Hej sorry för lite väl sent citat

Men har lite nybörjarfrågor, och hoppas på hjälp!

Min nuvarande är ju:
Paraty = 3TB
Paraty 2 = 3TB
Disk 1 =2TB
Disk 2 =2TB

Och jag har precis köpt 2st WD Red @ 3TB.

Som ska bytas ut mot:
Disk 1 =2TB
Disk 2 =2TB

Är det bara att byta ut en disk i taget?

Din kommentar om att jag har 2 paritetsdiskar har jag tänkt på, men inte tagit mig tiden att fixa det, men ska helt klart lösas.

Så ser den gamla ut:
Min nuvarande är ju:
Paraty = 3TB
Paraty 2 = 3TB
Disk 1 =2TB
Disk 2 =2TB

Och tanken är att det ska bli, så här:

Paraty = 3TB
Disk 1 = 3TB
Disk 2 = 3TB
Disk 3 = 3TB

Hur ska jag göra för att inte tabba mig!
Är sugen på att dra ut o in .....men väntar på svar här, då det känns lite mer säkert!

M v h skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@skog1s: Ja, som du säger är det bara att byta ut en i taget. Saxat från https://wiki.unraid.net/Replacing_a_Data_Drive :

1. Stop the array
2. Unassign the old drive if still assigned (to unassign, set it to No Device)
3. Power down
4. [ Optional ] Pull the old drive (you may want to leave it installed for Preclearing or testing)
5. Install the new drive
6. Power on
7. Assign the new drive in the slot of the old drive
8. Go to the Main -> Array Operation section
9. Put a check in the Yes, I'm sure checkbox (next to the information indicating the drive will be rebuilt), and click the Start button
10. The rebuild will begin, with hefty disk activity on all drives, lots of writes on the new drive and lots of reads on all other drives

All of the contents of the old drive will be copied onto the new drive, making it an exact replacement, except possibly with more capacity than the old drive.

Permalänk
Medlem

@zaap:

Herregud, vad glad jag blev!

Jag buggar o tackar ödmjukast!

Edit/ En disk fixad, väntar bara på att Array Started ska bli färdig. Sen dags för nästa.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats köra trim på cache med hba kort?
Jag kör ett LSI 9211i microservern och trim fungerar inte för närvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Någon som lyckats köra trim på cache med hba kort?
Jag kör ett LSI 9211i microservern och trim fungerar inte för närvarande.

Du kör sannolikt en gammal HBA som jag också. Jag fick flytta över mina SSD till moderkortet för att få det att fungera.

Du kan läsa lite mer i denna tråd om det.
https://forums.unraid.net/topic/69033-solved-print_req_error-...

Rekommendationen om man vill kunna köra trim på SSDer med ett HBA är att köra med tex. ett 9300-8i.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Du kör sannolikt en gammal HBA som jag också. Jag fick flytta över mina SSD till moderkortet för att få det att fungera.

Du kan läsa lite mer i denna tråd om det.
https://forums.unraid.net/topic/69033-solved-print_req_error-...

Rekommendationen om man vill kunna köra trim på SSDer med ett HBA är att köra med tex. ett 9300-8i.

Hittade nån tråd om att byta till äldre firmware på kortet, någon som påstod att det fungerade med version 16 och ytterligare någon som trodde att ny kernel i unraid som släpps med 6.7 kanske skulle fungera.

Problemet är att jag kör min unraid i Microserver Gen 8 och den har en fast SFF 8087 kabel och 9300 har SFF 8643.

Har försökt hitta en adapter för 8087 Hona -> 8643 Hona men gick bet på det, försökte även hitta SFF 8087 Hona -> 8087 Hona men ingen lycka där heller.

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: Okay förstår. Kan inte riktigt dom där kablarna. En adapter kanske går som du sa. Men annars kan du väl flytta över SSDern till någon annan styrenhet/moderkortet å behålla de mekaniska diskarna på 8087?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Tredje usb-stickan slutade svara för mig idag. ca 3 månader mellan varje krasch. Jag ger upp unraid, gillade verkligen systemet och allt fungerade bra förutom detta usb destroyer os.

Permalänk
Medlem

@Zeraphin: Vad kör du för USB minne? Mitt 16 GB Cruzer Fit har tickat på i 21 månader nu 24/7 utan problem så jag tror inte Unraid är boven

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Tredje usb-stickan slutade svara för mig idag. ca 3 månader mellan varje krasch. Jag ger upp unraid, gillade verkligen systemet och allt fungerade bra förutom detta usb destroyer os.

Det kan inte vara så att du gör mer mot stickan än att ladda OS'et? För det är i princip allt som skall göras och spontant bör ju inte stickan dö av det. Har man däremot konfigurerat något i unraid så att det jobbar mot stickan är det däremot ett bra sätt att sänka livslängden på den.

Alternativt är nog stickorna eller moderkort/agg snarare problemet än OS'et.

PS! Vill minnas att jag lyckades mörda en sticka på det sättet i början av min unRaid-resa.

PS!
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

@Zeraphin: Jag har kört Unraid med samma usbminne i snart 7 år. Låter som något annat spökar med din setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har hört man ska vara försiktig med vilket minne man väljer till unraid, men egentligen så är det ju inte unraid det handlar om, finns flera OS som körs ifrån USB.

Själv har jag som zaap aldrig varit med om något strul, kör med ett random jag bara hade över, Kingston DataTraveler G3.

Ett tips är att köra backup på ditt USB lite då och då inne i unraid.

Gå in på "Main", tryck på "Flash" under "Boot Device", sen knappen "FLASH BACKUP" o ladda ned .zip-filen på valfri plats.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Kan ju även vara värt att gå in på "Main" och skrolla ner till "Boot device" och faktiskt se hur mycket writes som har gjorts sen boot. På 11 dagar så har det gjorts 381 skrivningar till mitt USB-minne vilket inte är mycket att bråka om

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Kört med ett 4gig usbminne i ca 10år nånting som funkat felfritt.
Och på 180 dagars upptid så har jag fått 732 läsningar o 35 skrivningar så inte direkt krävande plats för ett usb minne med andra ord.

Det enda jag kan tänka mig som kan "skada" ett unraid usbminne är
1, Dåligt nätagg som skickar ut skadlig volt som skadar usbminnena alternativt att det inte skyddar nåt alls från strömspikar från elnätet tex när en större motor/maskin stängs av/slår ifrån så kan volt öka en del och man får en "strömspik".

2, Det mesta som har skrivits uppdateras aldrig och med tiden kan flash tappa "minnet" vilket först kan leda till slöare läsning men tillslut försvinna helt.
Tex som samsungs 840/840evo gjorde efter en relativt kort tid (6-12mån) då firmware var lite dåligt optimerat för just det flsahminne/typ som användes, men även att dessa minnen/typ tappade minne fortare än tidigare.
Och efter detta hade hänt så behövdes en omskrivnng av allt göras för att återfå prestandan igen FW uppdateringen gjorde bara att det efter omskrivningen fixades eller i alla fall ökade på tiden innan prestanda tappet började märkas av.

Har dock ej hört nåt specielt om detta på usbminnen men finns säkert på några men samtidigt 3mån så är detta fel troligen helt uteslutet dock.

3, Massiva skrivningar till det så flashminnet helt enkelt slits ut.
Nr1 är dock BETYDLIGT mer troligt än nr2 o 3.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Den första stickan slutade svara när unraid servern arbetade väldigt mycket. Stickan fungerade i ca 6 månader. Då var det en gammal i5 750k. Sedan dess har jag bytt nätaggregat, moderkort, minnen och cpu. Sedan December har den crashat 2 gånger till följd av att 2 stickor slutat fungera.

Har bara kör sandisk ultra fit i olika modeller. Testar sandisk cruzer force nu. Men tittar på andra alternativ, eventuellt gå tillbaka till mitt gamla moderkort och cpu, då de systemet var lite snabbare än den celeron processor jag har nu.

Mitt system i känns väldigt ostabilt. Dockers försvinner ibland, t.ex nextcloud kan jag inte hitta under docker tabben längre. Då jag är iväg på en veckas jobb kan t.ex openvpn/rutorrent sluta fungera efter 2 dagar. Sen när jag kommer hem så får jag logga in och starta om alla dockers för att det skall fungera igen. Beter sig väldigt konstigt.

Byta till de gamla komponenterna igen och göra en ny install av unraid får bli mitt sista försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Den första stickan slutade svara när unraid servern arbetade väldigt mycket. Stickan fungerade i ca 6 månader. Då var det en gammal i5 750k. Sedan dess har jag bytt nätaggregat, moderkort, minnen och cpu. Sedan December har den crashat 2 gånger till följd av att 2 stickor slutat fungera.

Har bara kör sandisk ultra fit i olika modeller. Testar sandisk cruzer force nu. Men tittar på andra alternativ, eventuellt gå tillbaka till mitt gamla moderkort och cpu, då de systemet var lite snabbare än den celeron processor jag har nu.

Mitt system i känns väldigt ostabilt. Dockers försvinner ibland, t.ex nextcloud kan jag inte hitta under docker tabben längre. Då jag är iväg på en veckas jobb kan t.ex openvpn/rutorrent sluta fungera efter 2 dagar. Sen när jag kommer hem så får jag logga in och starta om alla dockers för att det skall fungera igen. Beter sig väldigt konstigt.

Byta till de gamla komponenterna igen och göra en ny install av unraid får bli mitt sista försök.

Jag har vid ett tillfälle också haft massa "spök" problem. Jag började om från scratch då. helt ny unraid installation och satte upp alla dockers igen manuellt. All data på diskarna sparade jag dock.

Efter det så har burken rullat på utan några problem i flera månader. Så jag skulle rekommendera att fundera på ominstallation

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

@Zeraphin: vad kör du för hårdvara, samt docker och plugin?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@Zeraphin: vad kör du för hårdvara, samt docker och plugin?

Moderkort asus prime z270-p, celeron g3930, corsair minne (kommer inte ihåg vilken modell). Kör även med en billigare apc ups.

Dockers är binhex rtorrent, sonarr, radarr och plexpass.

Är på jobb nu så resten av hårdvaran kan jag svara på sedan.
Servern har nu en ny och fräsch installation av unraid och det känns som att cpun jobbar mindre än innan.

Kommer hem om en vecka så ska kolla hur många read och writes det har blivit på usb stickan så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som kör br0 med fixed ip på dockers och får autostart att fungera efter reboot?

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: menar du virbr0?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

@xp1ratex: menar du virbr0?

custom br0 som du får via docker (IPv4 custom network on interface br0)

Permalänk
Skrivet av xp1ratex:

Någon som kör br0 med fixed ip på dockers och får autostart att fungera efter reboot?

Jag kör det, det har dock inte fungerat efter reboot, det har jag fått leva med, en enkel deaktivering och återaktivering av dockers-funktionen löser det efter varje reboot.
Men när jag uppgraderade till 6.7.0 här om dagen så hoppade allt igång direkt efter reboot, och tydligen så skall det vara en nyare ver. av dockers i 6.7.0 än tidigare så det kanske är fixat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jag kör det, det har dock inte fungerat efter reboot, det har jag fått leva med, en enkel deaktivering och återaktivering av dockers-funktionen löser det efter varje reboot.
Men när jag uppgraderade till 6.7.0 här om dagen så hoppade allt igång direkt efter reboot, och tydligen så skall det vara en nyare ver. av dockers i 6.7.0 än tidigare så det kanske är fixat nu.

Mina fungerar inte i 6.7, sedan får jag upp macvlan error i loggen som många andra har när man kör br0.
Verkar inte så prioriterat att få dom att fungera, dock så har jag dessutom samma fel på unassigned devices smb shares, dom startar inte heller upp vid reboot utan man får manuellt starta dom.

Permalänk
Medlem

Hey y'all

Söker lite input.
Har en i3 6100 idag som tuffar på och jag märker med nya uppdateringar till både OS och Plex har gjort att burken har svårare att hänga med.

Någon som vet om det finns några bra prestandavinningar från 6.6.7 till 6.7?

Hur rullar Unraid med AMD? Överväger att byga mobo och propp till variant nyare (Ryzen 3000-serien när den släpps). Har fått vissa indikationer att det strulat i vissa fall men är lite oklar över varför.

Tack på förhand!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Hey y'all

Söker lite input.
Har en i3 6100 idag som tuffar på och jag märker med nya uppdateringar till både OS och Plex har gjort att burken har svårare att hänga med.

Någon som vet om det finns några bra prestandavinningar från 6.6.7 till 6.7?

Hur rullar Unraid med AMD? Överväger att byga mobo och propp till variant nyare (Ryzen 3000-serien när den släpps). Har fått vissa indikationer att det strulat i vissa fall men är lite oklar över varför.

Tack på förhand!

Är det transcoding i plex den inte orkar med eller?
Om plex är huvudsysslan så kan du antingen skaffa en gpu (gtx 1050 eller högre ger 2 streams, quadro p2000 ger betydligt fler) som avlastar ditt nuvarande system eller ett nyare intel system (gen8 och uppåt) och köra transcoding via quicksync.
AMD fungerar men inte lika bra på att transcoda som quicksync eller Nvidia kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Är det transcoding i plex den inte orkar med eller?
Om plex är huvudsysslan så kan du antingen skaffa en gpu (gtx 1050 eller högre ger 2 streams, quadro p2000 ger betydligt fler) som avlastar ditt nuvarande system eller ett nyare intel system (gen8 och uppåt) och köra transcoding via quicksync.
AMD fungerar men inte lika bra på att transcoda som quicksync eller Nvidia kort.

Exakt; transcoding som har lite problem just nu.
Problemet för mig är att jag har ett mATX som även har ett PCIe 8x instickskort för SATA-portar och har planerat att stoppa in ett PCIe-kort till med dual eller quad NIC så det enda som är kvar på de flesta mATX-kort är en PCIe 1x. Kanske får skita i det och lösa det på annat sätt.
Jag är lite för förtjust i mitt FD Node 804 för att göra mig av med det och byta till annan formfaktor

Du råkar inte ha någon mer insyn i Quadro-korten? Har inte riktigt ekonomin för ett så pass dyrt kort. Hur klarar sig t ex K2000 (som jag sett beggade till skapliga priser).

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Exakt; transcoding som har lite problem just nu.
Problemet för mig är att jag har ett mATX som även har ett PCIe 8x instickskort för SATA-portar och har planerat att stoppa in ett PCIe-kort till med dual eller quad NIC så det enda som är kvar på de flesta mATX-kort är en PCIe 1x. Kanske får skita i det och lösa det på annat sätt.
Jag är lite för förtjust i mitt FD Node 804 för att göra mig av med det och byta till annan formfaktor

Du råkar inte ha någon mer insyn i Quadro-korten? Har inte riktigt ekonomin för ett så pass dyrt kort. Hur klarar sig t ex K2000 (som jag sett beggade till skapliga priser).

K2000 fungerar inte, här finns en lista på kort som kan göra encode/decode: Grafikkort
Då skulle jag satsa på ett nytt intelsystem gen8/gen9 med mATX kort, så får du intel quicksync och slipper ett grafikkort.
Jag har testat lite med mitt 1060 kort och kan utan problem avkoda 4k med nästan ingen processorlast alls (ljud + subtitles kommer alltid cpu sköta) kör jag utan hw avkodning så ligger min 3930K på 100% last på alla trådar.

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: Svinbra med länken.
Jag får kolla lite vad jag hittar helt enkelt med rätt bang for the buck och med rätt stöd.
Tackar så massor för hjälp och bollplank!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-