Fick bluescreen, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Fick bluescreen, vad ska jag göra?

Tjena!
Satt o kollade youtube o startade mitt faceit anti-cheat eftersom jag skulle gibba cs, när jag dubbelklickar på anti-cheat så frös skärmen till o sedan fick jag bluescreen. Jag googlade error-coden ”IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL” och fick upp att det var fel på någon drivrutin, och jag misstänker att det är fel på någon drivrutin till själva anti-cheatet eftersom det har strulat tidigare (inte stratat osv). Jag har Windows 8.1 och det har aldrig strulat förut så därför tror jag inte att det är problemet.

Nu till själva problemet, jag har haft denna bluescreen i över 2 timmar nu där det står:
Ett problem har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt. (100% slutfört)
Om du vill ha mer information kan du söka efter det här felet online senare: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL”

Vad ska jag göra? Det har vart 100% i över 2 timmar nu, ska jag starta om datorn o se vad som händer eller ska jag bara vänta längre o se vad som händer?

Tack på förhand!
/Sebbe

Permalänk
Medlem

@MagixGG:
Windows kan få BSOD lite då & då av olika anledningar, så starta om datorn antingen genom reset knappen, eller genom att stänga av och starta upp den via startknappen.

Först om problemet återkommer, så börjar man kolla på vad som orsaker det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Testa Whocrashed, kan ge lite mer information om vad som orsakade BSOD.

https://www.resplendence.com/downloads

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@MagixGG:
Windows kan få BSOD lite då & då av olika anledningar, så starta om datorn antingen genom reset knappen, eller genom att stänga av och starta upp den via startknappen.

Först om problemet återkommer, så börjar man kolla på vad som orsaker det.

Ska prova det! Återkommer snart om vad som hände

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet fixat..
När jag startade om datorn via startknappen stod det att Windows inte kunde reparera problemet automatiskt och att jag kunde försöka fixa det manuellt eller att stänga av datorn, så jag provade att starta om datorn igen och nu funkar den som sen ska
Det stod att felet var någonstans i C:/Windows/System32 och något med srttrail, skulle tagit bild med glömde.

Är det bara att använda datorn som vanligt nu eller borde jag typ kolla igenom så alla drivrutiner är som dom ska/så jag har dom senaste?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan prova att uppdatera lite drivrutiner men över lag så är det bara att köra på.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Irq_not_less_or_equal är ett inte så talande fel som kan orsakas från allt i datorn i stort sett.

kassa usb enheter
kassa minnen
kassa drivrutiner
programvaror
lagringsenheter med läsfel.

kan vara svårlöst men kan ju vara en början att kolla in alla drivrutiner å få in ny fräsha installerade till allt.
sen installera om anticheat tjofset du snackade om vet inte riktigt vad det är men kan nog mycket väl vara programvara som orsakar fel då det låter som något som ev kan interaktera med dina minnen och dess data om möjligt använd det inte alls.

hjälper inget av detta så får du börja felsöka hårdvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows