Någon som har erfarenhet av denna PSUn? [EVGA GQ 650W]

Permalänk

Någon som har erfarenhet av denna PSUn? [EVGA GQ 650W]

Tjenare! Jag ska bygga min första burk nån gång nästa månad (beroende på när Ryzen 3*** kommer ut) och tittar just nu på PSU. Jag hittade denna men enligt en del reviews på bl.a inet så är den rätt så högljud.. Någon här som har nån erfarenhet av den och kan bekräfta om den är högljudd / presterar som den ska? Värt ett köp?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12515484

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson:

Köp detta istället som jag tror är bättre och nedsatt i pris just nu.

Corsair RM750X V2 750W
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Permalänk

@Kvarnis: Jag ska som sagt köpa när dem nya ryzen kommer ut. Kommer den fortfarande va samma pris då? Sen så känns det som 750W är lite overkill för min del..

Såhär ser resten utav bygget ut: (R7 2700 är en placeholder för de nyare)

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson:

Ingen aning, känns inte troligt att priset kommer ligga på samma nivå så länge.
Angående watt så presterar ett nätaggregat som bäst på ca 50% belastning, det du länkande till kommer funka fint dock så ingen katastrof.

Annars ser ditt bygge ok ut, går väl att pressa priset lite med andra delar, det kommer ut nya moderkort i samband med ryzen-serie så du kanske ska satsa på ett nytt istället, de har stöd för senaste PCI-express och man behöver inte uppdatera BIOS.

Permalänk
Avstängd

Tror Corsair och EVGA är ganska likvärdiga. En grej man bör känna till dock är att Corsair har olika OEM tillverkare på 650 och 750 modellerna, det är alltså inte samma innehåll (eller var iaf inte när jag köpte för länge sedan), detta var nu en del år sedan, men då hade 750 modellen en del problem, för mig resulterade det i att en PW rail plötsligt föll bort, dock hade de väldigt bra support då, skickade mig delar till nytt kablage att testa med helt gratis och lämnade även instruktioner om var jag kunde byta agget.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

@eXtranj3rO: Jag ska som sagt köpa när dem nya ryzen kommer ut. Kommer den fortfarande va samma pris då? Sen så känns det som 750W är lite overkill för min del..

Såhär ser resten utav bygget ut: (R7 2700 är en placeholder för de nyare)

https://komponentkoll.se/bild/lgLuq.png

Spelar ingen roll, det är ett bättre nätagg för mindre pengar som inte kommer ha såhär bra pris ofta om någon gång igen. Enormt prisvärt just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Muumin:

Spelar ingen roll, det är ett bättre nätagg för mindre pengar som inte kommer ha såhär bra pris ofta om någon gång igen. Enormt prisvärt just nu.

Kostar litet drygt tusenlappen annars för den modellen i nuläget, runt 1100:-
Just där säger man att normalpris är 799 + 250 = 1049 riksdaler således.

(Edit, reapriset är 799:- i länken)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

@Mr_Mattson:
Annars ser ditt bygge ok ut, går väl att pressa priset lite med andra delar, det kommer ut nya moderkort i samband med ryzen-serie så du kanske ska satsa på ett nytt istället, de har stöd för senaste PCI-express och man behöver inte uppdatera BIOS.

Vart kan jag hitta info om de nya moderkorten? Wireless wifi och bluetooth är ett måste för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skullle kanske köpa en annan SSD som OS-disk med tanke på att dom där har relativt låg livslängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Vart kan jag hitta info om de nya moderkorten? Wireless wifi och bluetooth är ett måste för min del

Det som förväntas släppas i samband med Ryzen 3000 är X570-moderkort, medan B550 troligtvis kommer några månader senare. Men än så länge vet vi knappt någonting om X570. AMD kommer att avslöja mer på Computex den 27:e maj, så det är bara att sitta still i båten tills dess.

Men angående nätagg så hade jag själv inte tvekat att köpa ett RM750 V2 för 800kr om jag hade behov av ett nätagg, det är ett bra pris för ett väldigt bra nätagg som ligger någon klass högre än EVGA-agget du länkade till. Om du ska bygga datorn själv så kan du alltid köpa nätagget nu och spara det tills senare. Annars är det rätt meningslöst att diskutera nätagg, vi vet inte hur marknaden kommer se ut när det väl går att köpa nya Ryzen.

Permalänk
Skrivet av GrandNagus:

Skullle kanske köpa en annan SSD som OS-disk med tanke på att dom där har relativt låg livslängd

Vilket skulle va ett bättre alternativ i så fall? Vill helst köpa endast en ssd/m.2 för att spara pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Mr_Mattson: Det man får kolla efter är vad som är anget som "TBW" terrabytes written, intel 660p har 100 medans samsung och flera andra har 300 för storleken 500 gb. Ju mindre den är desto mer måste den skriva över samma data om den sysslar med det kontinuerligt vilket en OS disk med spec etc potentiellt gör. Därför har jag sett den där serien av hårddiskar rekommenderas främst för långtidslagring där det inte skrivs över lika ofta. Dock så är den ju billig så det kanske överväger för dig Jag själv har valt 256 gb samsung båda mina senaste byggen och väljer att installera och avinstallera program när det behövs.

Här är en som såg bra ut: https://www.inet.se/produkt/4300951/corsair-force-mp510-480gb...

Permalänk

Jag ser nu att det inte går att köpa Corsair RM750X v2 online.. Går endast att hämta i varuhus och det är alldeles för långt bort för mig.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Någon som har ett annat bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Någon som har ett annat bra tips?

Om du inte behöver nätagget förräns till nya Ryzen kommer så är det bara att följa fyndtråden och se om det dyker upp något bra erbjudande. Populära nätaggsfamiljer är Corsair RM, Seasonic Focus Plus och EVGA SuperNova G2/G3, det är riktigt bra nätagg till rimliga priser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Mattson:

@eXtranj3rO: Jag ska som sagt köpa när dem nya ryzen kommer ut. Kommer den fortfarande va samma pris då? Sen så känns det som 750W är lite overkill för min del..

Såhär ser resten utav bygget ut: (R7 2700 är en placeholder för de nyare)

https://komponentkoll.se/bild/lgLuq.png

Till er som funderar på att köpa denna Intel 660p disk. notera detta först: https://www.youtube.com/watch?v=OffzVc7ZB-o

efter halva hårddisken är fylld så kommer den ha sämre read/write än en mekanisk hårddisk har. Och när cachen fylls upp så kommer den bli skitseg också.

Permalänk

@anon298854: Tack för varningen! Tror jag skippar den och kör på Corsair Force MP510 som @GrandNagus rekommenderade istället

Permalänk
Medlem

Hat exakt det nätagget. Inga som helst problem med det. Väldigt tyst.

Enda minuset, och det jag kommer att tänka på om jag uppgraderar, är att det inte är fullt modulärt. 24-pinskabeln till moderkortet går inte att ta loss från nätagget, vilket gör det besvärligt i vissa lägen. Inget jätteproblem, men nåt att tänka på.

Det har också ett heltyst läge, där fläkten helt stängs av vid låga belastningar, men jag märkte att värmen gick in i resten av lådan i stället och ökade fläktvarvtalet på övriga fläktar, så netto blev det mer ljud. Nu har jag så fläkten går oavbrutet, men den är så tyst att den inte hörs över övriga fläktar, som redan de är väldigt tysta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Tjenare! Jag ska bygga min första burk nån gång nästa månad (beroende på när Ryzen 3*** kommer ut) och tittar just nu på PSU. Jag hittade denna men enligt en del reviews på bl.a inet så är den rätt så högljud.. Någon här som har nån erfarenhet av den och kan bekräfta om den är högljudd / presterar som den ska? Värt ett köp?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12515484https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12515484

Tack på förhand!

Äger detta själv ihop med RTX 2080 överklockat till 2040mhz och 8000mhz på minnena samt Ryzen 1700 @ 4ghz. Rekommenderas starkt. Mycket vettigt nätagg som presterar över sin prislapp, nackdelen är att det "endast" är semimodulärt.

…men RM750x V2 alla dagar i veckan före detta.

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson:

Kör på 650GQ, det är guld certat och presterar bra. Ditt system kommer dra runt 300-350w max ändå. Vid 50% belastning är detta riktigt riktigt bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Mattson:

@Ister: Tack för varningen! Tror jag skippar den och kör på Corsair Force MP510 som @GrandNagus rekommenderade istället

Jag vart själv varnad för den när jag länkade den i dagens fynd tråden.
Verkar som om flertalet QLC diskar har detta fenomen.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag köpte EVGA GQ 650W men lämnade tillbaka då det hade spoltjut och ej levde upp till mina förväntningar gällande ljudnivå. Det som var bra var att det inte var några konstigheter att returnera till Inet, utan allt gick bra och smidigt. Vilket är bra om man skulle ha liknande otur. Jag vet inte hur det är för elgiganten med retur av komponenter ifall du kikar på rmx agget istället? Förhoppningsvis är det lika smidigt, någon som har erfarenhet av det får gärna berätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag vart själv varnad för den när jag länkade den i dagens fynd tråden.
Verkar som om flertalet QLC diskar har detta fenomen.

Mvh

Mig veterligen har alla QLC-diskar det problemet. Det är helt enkelt ett problem man får leva med om man ska komma undan så billigt. Personligen hade jag lagt lite mer pengar på en bra NVMe-SSD istället, alternativt på en bra SATA-SSD för liknande pris som presterar lite sämre men väldigt jämnt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Jag köpte EVGA GQ 650W men lämnade tillbaka då det hade spoltjut och ej levde upp till mina förväntningar gällande ljudnivå.
Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte vem jag ska tro. De andra har sagt att den är bra och är tyst och presterar som tänkt.. Kanske kan kompromissa och köra på RM650x V2 istället

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson:

RM650x är ingen kompromiss, det har 10 års garanti, toppkvalite rakt igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Nu vet jag inte vem jag ska tro. De andra har sagt att den är bra och är tyst och presterar som tänkt.. Kanske kan kompromissa och köra på RM650x V2 istället

Jag kan ha fått ett måndagsexemplar eller så har vi olika förväntningar och krav på produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

@Mr_Mattson:

RM650x är ingen kompromiss, det har 10 års garanti, toppkvalite rakt igenom.

Så den har samma kvalitet som 750W versionen som ni rekommenderade längre upp? Bara att den är på 650W istället?

750W versionen går som sagt inte att köpa online längre..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson:

Ja det är det nog garanterat, synd har du ingen elgiganten närheten som har den i lager?

EVGA Gold 650W GQ är annars mycket bra så kör på det om du vill spara nån hundring eller två jämfört med corsair.

Permalänk

@Kvarnis:

Nae tyvärr inte.. Den finns typ bara i kiruna hah

Just nu är det endast en 150 kr skillnad på RM650x och EVGAs (EVGA 849kr vs Corsair 999kr). Så jag kör väll på RM650x. Vet dock inte hur länge prisskillnaden kommer va sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har exakt denna. Tyvärr högljudd som fan i bland. Jag har en tyst dator i övrigt. Bara nätagget som blåser på, inte minst i Eco läget. Skulle aldrig rekommedera denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

corsair rm650i kan rekommenderas. Men tycker personligen att du ska köpa ett nedsatt psu eller en deal. Det är små skillnader inom samma guld/platinum/bronze whatever....de flesta high end grejjer däri är japanska. Hitta en nedsatt psu och sedan plöjer du recensioner på amazon.com eller testfreaks.se

Skickades från m.sweclockers.com