Huawei får 90 dagars uppskov på blockaden

Permalänk
Medlem

Detta är inget annat en katastrof för Huawei försäljningsmässigt utanför den kinesiska marknaden (i Kina är Google inte tillåtet). Problemet är inte att Huawei förlorar tillgången till ett operativsystem, vem som helst får använda operativsystemet Android om man vill, även om man inte får tillgång till det innan det släpps officiellt. Det stora problemet är att man tappar tillgång till Play services och Googles API vilket krävs för att de flesta appar ska fungera. Således måste man inte enbart ta fram ett alternativ till Googles lösning här, utan man måste också övertyga alla app-producenter att ta fram nya versioner av sina appar, något som även Microsoft misslyckades med.

Permalänk
Medlem

vet inte om det länkats innan men, här är intressant läsning: https://www.zdnet.com/article/paranoia-will-destroy-you-why-c...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

"Ingen rök utan eld" kanske, fast det säger inte så mycket om vad det är som brinner.

Den nöten låter jag var och en - fundera över och - knäcka / NutCracker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Detta är inget annat en katastrof för Huawei försäljningsmässigt utanför den kinesiska marknaden (i Kina är Google inte tillåtet). Problemet är inte att Huawei förlorar tillgången till ett operativsystem, vem som helst får använda operativsystemet Android om man vill, även om man inte får tillgång till det innan det släpps officiellt. Det stora problemet är att man tappar tillgång till Play services och Googles API vilket krävs för att de flesta appar ska fungera. Således måste man inte enbart ta fram ett alternativ till Googles lösning här, utan man måste också övertyga alla app-producenter att ta fram nya versioner av sina appar, något som även Microsoft misslyckades med.

Det är inte riktigt så illa.

Tack vare Amazon och dess Android-fork FireOS och deras populära Kindle Fire-surfplattor, samt Amazon App Store så finns redan många populära applikationer att få tag på utan något beroende av Google-tjänster i operativsystemet.

Vi får väl se hur de gör framöver, i Europa har de ju över 1/5 av marknaden. Sen är Huawei mycket mer än telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte riktigt så illa.

Tack vare Amazon och dess Android-fork FireOS och deras populära Kindle Fire-surfplattor, samt Amazon App Store så finns redan många populära applikationer att få tag på utan något beroende av Google-tjänster i operativsystemet.

Vi får väl se hur de gör framöver, i Europa har de ju över 1/5 av marknaden. Sen är Huawei mycket mer än telefoner.

Amazon är amerikanskt, så att utnyttja deras tjänster lär inte vara ett alternativ för Huawei.

Huawei är mer än telefoner ja, frågan är hur många mobiloperatörer som kommer att våga välja Huaweis produkter i deras nät med tanke på att man riskerar att råka ut för amerikanska sanktioner? Minsta lilla koppling till USA räcker för att man som företag ska ligga illa till. För andra produkter som ex. datorer, kommer man kunna fortsätta använda konponenter/mjukvara från ex. Intel, AMD, Microsoft, Qualcomm m.fl.?

Permalänk
Medlem

Så blir det när man sätter in ett stolpskott som tidigare varit verksam som affärsman, företagsledare och tv-personlighet.
Köpte precis en CAT mobil , amerikanskt märke Made in PRC

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Är nog dax att bygga upp en oberoende app stor som inte ett land som USA kan stänga ner bara för att dom inte gillar en tillverkare ..Dom har nog ingen aning om vilken skada dom kan göra för tredje part vi konsumenter ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Amazon är amerikanskt, så att utnyttja deras tjänster lär inte vara ett alternativ för Huawei.

Huawei är mer än telefoner ja, frågan är hur många mobiloperatörer som kommer att våga välja Huaweis produkter i deras nät med tanke på att man riskerar att råka ut för amerikanska sanktioner? Minsta lilla koppling till USA räcker för att man som företag ska ligga illa till. För andra produkter som ex. datorer, kommer man kunna fortsätta använda konponenter/mjukvara från ex. Intel, AMD, Microsoft, Qualcomm m.fl.?

Du missade helt poängen, det går fint att bygga Android-applikationer utan beroende till Googles tjänster som tillverkarna måste licensiera – även på marknader i väst.

Utvecklarna behöver inte lägga ner mer arbete än de redan gör, de behöver inte bygga apparna med något beroende till Googles tjänster till att börja med.

Telekomoperatörer har inte så mycket annat val än att köra Huawei om de redan har kontrakt, det är inte bara att dra sig ur kontrakt att bygga upp hela nät och ingen har kapacitet att ta över. Telekombolagen kommer inte drabbas av sanktionerna för att de väljer att fortsätta arbeta med Huawei.

Behöver Huawei pausa utvecklingen av konsumentdatorer så kommer då göra så, det är egentligen ingen som drabbas av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja det händer redan, huawei har sedan år tillbaka varit förberedda på detta och utvecklat sitt eget OS.

Eftersom kineser inte är lika lata som oss i västvärlden så kan det också gå väldigt snabbt. De är med i racet 7 dagar i veckan 24/7 men i västvärlden så är en vecka 5 dagar lång.

Att de arbetar som flitiga myror kommer inte hjälpa dem till teknologisk utveckling. Det är inte arbetstimmar som skapar värdet i produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DasIch: Konstig invändning. Menar du att det är onödigt att arbeta hårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@DasIch: Konstig invändning. Menar du att det är onödigt att arbeta hårt?

Nej, jag menar att hårt arbete är ett nödvändigt ont och att det som driver utvecklingen är ideer - inte hur många timmar det slavas i fabriken.

Permalänk
Medlem

Det är alltid intressant med USA såfort det är något.
Andra länder får inte gör snedsteg för då rycker världspolisen in men USA har ofta gjort samma saker men då blunder resten av världen för det 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DasIch: Utan arbete är idéer meningslösa. Så vad är motsättningen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hubertus:

@DasIch: Utan arbete är idéer meningslösa. Så vad är motsättningen?

Det han är inne på är att många för ett gäng år sedan ifrågasatte om Kina verkligen klarar av innovationsdelen. Det lät väl ungefär som så att "De kan producera - men är deras kultur lämpad för att innovera?". Jag tänkte likadant.
Det handlar inte bara om utbildning eller arbetstimmar. I Sverige har vi exempelvis lite problem att ta fram kommersiella lösningar till marknaden för en del av vår fina forskning. Det krävs mer än forskning som är bra för att få blomstrande verksamhet på området. Komplext helt enkelt ;).
Här har @DasIch en bra poäng.

However. Det synsättet är numer lite daterat.
Backar vi... säg 10 år så kunde gemene man i Sverige inte nämna ett enda kinesiskt bolag. Allt de var för oss var white label producers. Men de senaste åren har det där ändrats - alltså ordentligt. Jag tror ganska många idag känner till ett gäng kinesiska märken.
Geely, xiaomi, huawei, ZTE, alibaba, baidu, tencent är idag vardagsmat men det här var alltså inte alls så givet för 10 år sedan. Så kineserna verkar uppenbarligen ha lyckats ta över på viktiga innovationsområden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Det finns fler intressanta vinklingar. Hos många av de som skrivit kommentarer på detta forum verkar det finnas en syn på Kina som ett dåligt utvecklat land i Tredje världen. Samtidigt verkar man anse att Kinesiska tekniker klarar att utveckla spionchips som är så avancerade att USAs tekniker inte kan hitta dem. Det går inte ihop.

Jag tror att den nuvarande konflikten leder till att Kina utvecklar flera chips och gör sig helt oberoende av USA. Det är också en erfarenhet från flera länder att ett krisläge sätter fart på den inhemska tekniska utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@Söderbäck: Det finns fler intressanta vinklingar. Hos många av de som skrivit kommentarer på detta forum verkar det finnas en syn på Kina som ett dåligt utvecklat land i Tredje världen. Samtidigt verkar man anse att Kinesiska tekniker klarar att utveckla spionchips som är så avancerade att USAs tekniker inte kan hitta dem. Det går inte ihop.

Jag tror att den nuvarande konflikten leder till att Kina utvecklar flera chips och gör sig helt oberoende av USA. Det är också en erfarenhet från flera länder att ett krisläge sätter fart på den inhemska tekniska utvecklingen.

Om Kina hade spionerat på oss med oupptäckbara chip hade nästan varenda teknik pryl vi använder har möjlighet att spionera. Trumps egen iphone tillverkas ju av foxcon, i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det han är inne på är att många för ett gäng år sedan ifrågasatte om Kina verkligen klarar av innovationsdelen. Det lät väl ungefär som så att "De kan producera - men är deras kultur lämpad för att innovera?". Jag tänkte likadant.
Det handlar inte bara om utbildning eller arbetstimmar. I Sverige har vi exempelvis lite problem att ta fram kommersiella lösningar till marknaden för en del av vår fina forskning. Det krävs mer än forskning som är bra för att få blomstrande verksamhet på området. Komplext helt enkelt ;).
Här har @DasIch en bra poäng.

However. Det synsättet är numer lite daterat.
Backar vi... säg 10 år så kunde gemene man i Sverige inte nämna ett enda kinesiskt bolag. Allt de var för oss var white label producers. Men de senaste åren har det där ändrats - alltså ordentligt. Jag tror ganska många idag känner till ett gäng kinesiska märken.
Geely, xiaomi, huawei, ZTE, alibaba, baidu, tencent är idag vardagsmat men det här var alltså inte alls så givet för 10 år sedan. Så kineserna verkar uppenbarligen ha lyckats ta över på viktiga innovationsområden.

Jag ser inte synsättet som daterat bara för att det vuxit fram stora företag som blivit kända även i väst. Det visar egentligen bara att det finns entreprenörsanda i Kina.
Mobiltelefoner kräver ju väldigt lite innovation. Det handlar mer om att kunna plocka ihop bra delar, till ett lågt pris, i en attraktiv förpackning. Sen marknadsföring och branding på det. Huaweis högkvarter ger dock en indikation på hur innovativa de i själva verket är. De har kopierat olika europeiska byggnader.
Sedan är väl Alibaba Kinas eBay och Baidu deras Google. Jag ser inte så mycket innovation där heller, och jag undrar om Baidu ens blivit något om det inte vore för den kinesiska regimen.

Samma argument kan för övrigt anföras mot Japan. Nu är Japan ett mycket friare land men deras kultur har också gjort det svårt med innovation.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Jag tycker du ägnar dig åt rätt grumligt tänkande. När du skriver "Mobiltelefoner kräver ju väldigt lite innovation" är det Apple du tänker på? Innovation är lite mer komplext än hur ett högkvarter ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@DasIch: Jag tycker du ägnar dig åt rätt grumligt tänkande. När du skriver "Mobiltelefoner kräver ju väldigt lite innovation" är det Apple du tänker på? Innovation är lite mer komplext än hur ett högkvarter ser ut.

Nej, i mångt och mycket handlar det om att plocka ihop delar som andra har utvecklat. Typ en mer avancerad form av att bygga dator. Det är så Kina-telefonerna blivit populära. De har packat br specs till konkurrenskraftiga priser.
Huawei har även fått mycket gratis genom industrispionage, stulen IP och enorma bidrag från kinesiska staten.
Att de kopierar Google Campus, europeisk arkitektur och Apple Store vittnar faktiskt en hel del om deras innovationsförmåga. Företag med resurserna till det bygger sina högkvarter utefter sin egen identitet. Det är lika mycket kontor och arbetsplats som reklampelare för företaget. Vad Huawei visar är bara en stulen fasad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DasIch: Jag hade väl inte väntat mig att du skulle hålla med mig. Du verkar ha din uppfattning om kineser och du upprepar dina påståenden utan att ens försöka övertyga någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@DasIch: Jag hade väl inte väntat mig att du skulle hålla med mig. Du verkar ha din uppfattning om kineser och du upprepar dina påståenden utan att ens försöka övertyga någon annan.

Jag har snarare förklarat mina påståenden. Om du inte finner det övertygande för du väl komma med egna påståenden och argumentera för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Om Kina hade spionerat på oss med oupptäckbara chip hade nästan varenda teknik pryl vi använder har möjlighet att spionera. Trumps egen iphone tillverkas ju av foxcon, i Kina.

Huawei's party secretary är Zhou Daiqi, om du tänker dig förvirrat "vad är en party secretary?" så är du nog inte ensam om det, då det sällan tas upp ordentligt, well, alla (to my knowledge iaf större) företag måste ha en individ anställd vars uppgifter det är att samla in information om företaget, dess anställda och företagets kunder och dela den informationen med den kinesiska diktaturen,
detta är ingen hemlig information utan allmän fakta som den Kinesiska regimen inte håller hemlig, dock spekuleras det ofta i hur ingående informationen om säg kunder är och ryktas till att vara så gott som fullständig, och förstås kallar partiet/regimen inte sig "diktatur" förstås.

Detta är viktigt att förstå när man talar om Kina, inte minst att det finns två länder som båda kallar sig "Kina".
Apples Iphone tillverkas av Foxconn, ett Taiwanesiskt företag, medan Huawei's produkter tillverkas av Huawei, ett Kinesiskt företag.
Skillnaden är så klart då att Huawei tillverkas i det icke-demokratiska Kina, vilket ställer sig självklart som en rak motpol till Foxconn.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Det är alltid intressant med USA såfort det är något.
Andra länder får inte gör snedsteg för då rycker världspolisen in men USA har ofta gjort samma saker men då blunder resten av världen för det 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Att jämföra USAs historiska snedsteg mot andra länders snedsteg i modern tid är inte logiskt eller möjligt, såvida förstås inte du nu menar att det är okej för andra länder att få göra samma "misstag" med onda avsikter för att citera dina egna ord "USA har ofta gjort samma saker".. Eller?

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Huawei's party secretary är Zhou Daiqi, om du tänker dig förvirrat "vad är en party secretary?" så är du nog inte ensam om det, då det sällan tas upp ordentligt, well, alla (to my knowledge iaf större) företag måste ha en individ anställd vars uppgifter det är att samla in information om företaget, dess anställda och företagets kunder och dela den informationen med den kinesiska diktaturen,
detta är ingen hemlig information utan allmän fakta som den Kinesiska regimen inte håller hemlig, dock spekuleras det ofta i hur ingående informationen om säg kunder är och ryktas till att vara så gott som fullständig, och förstås kallar partiet/regimen inte sig "diktatur" förstås.

Detta är viktigt att förstå när man talar om Kina, inte minst att det finns två länder som båda kallar sig "Kina".
Apples Iphone tillverkas av Foxconn, ett Taiwanesiskt företag, medan Huawei's produkter tillverkas av Huawei, ett Kinesiskt företag.
Skillnaden är så klart då att Huawei tillverkas i det icke-demokratiska Kina, vilket ställer sig självklart som en rak motpol till Foxconn.

Foxconn har sin tillverkning i Kina när vi talar om att sätta ihop Apples produkter, Foxconn var ett av de första företagen som flyttade produktion till fastlandet när vi talar kontrakttillverkning av elektronik på 80-talet. Det var USA som upphävde Taiwans status och erkännande, USA har ingen ambassad i Taiwan exempelvis, när de gjorde det var däremot Taiwan en diktatur.

Anställa i Huawei lyder under samma lagar som dotterbolagen och JVs till Nokia och Ericsson. Huaweis anställda får såklart inte begå brott i Frankrike, Finland, Storbritannien eller USA och lagar som reglerar deras dotterbolag betyder att alla typer av uppgifter inte får föras över till Kina, och ibland inte till kinesiska medborgare överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag gissar på att Trump om några dagar ger upp men samtidigt utser sig själv till den stora vinnaren.

Hur många dagar? Fyra?

Och hur mycket skulle du vara beredd att sätta på det påsåendet? 😊

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Hur många dagar? Fyra?

Och hur mycket skulle du vara beredd att sätta på det påsåendet? 😊

Eftersom detta får konsekvenser för amerikanska företag tror jag att de kanske tröttnar inom ett par veckor iallafall.

Kina är så klart mer uthålliga och tänker längre framåt i tiden.