Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Säkert att koppla nytt grafikkort till potentiellt dålig psu?

Permalänk
Medlem

Säkert att koppla nytt grafikkort till potentiellt dålig psu?

Hej!
Jag har senaste veckorna haft väldiga problem med datorn, då grafikkortet (gtx 670) går upp på full rulle på fläkten, det är artifacts över hela skärmen och sen kraschar systemet efter någon minut. Jag lånade min flickväns gamla grafikkort från en dator som inte längre funkar för henne, och det var inte samma problem, utan istället dog datorn bara direkt utan att hinna starta ordentligt. Hennes gamla dator funkade somsagt inte heller, och det är osäkert om det är grafikkortet som var problemet där också eller något annat.

Jag planerar att bygga en helt ny dator när zen2 lanseras, med nytt allt. Jag tänkte köpa ett vega 56 nu för att kunna använda datorn framtill nybygget och även kunna använda kortet i mitt nya.

Eftersom min tjejs grafikkort inte heller var ett garanterat fungerande kort så kan jag inte utesluta att det är ett GPU problem, men det kan väl lika väl vara ett problem med mitt nätagg?

Min fråga är då: Eftersom jag fortfarande tror det är GPU, är det säkert att köpa ett vega 56 och koppla in eller kan ett dåligt nätagg grilla kortet så att det inte kommer funka i framtiden?

Permalänk
Medlem

Ett dåligt nätagg kan orsaka alla möjliga fel och även inget alls.
Finns inget bra svar på din fråga, det blir en chansning du får själv överväga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov: Okej, tack för svar. Tror jag gör så att jag köper allt för mitt nya bygge förutom RAM, MOBO och CPU så behöver jag inte oroa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retros:

@Molotov: Okej, tack för svar. Tror jag gör så att jag köper allt för mitt nya bygge förutom RAM, MOBO och CPU så behöver jag inte oroa mig

Det låter som ett klokt beslut.
Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retros:

@Molotov: Okej, tack för svar. Tror jag gör så att jag köper allt för mitt nya bygge förutom RAM, MOBO och CPU så behöver jag inte oroa mig

Håller nog med här. Jag hade inte kopplat ett nätagg jag inte är säker på fungerar som det ska till ny, dyr hårdvara. Hoppas det ordnar sig allafall!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Av egen erfarenhet så kan tecken på döende nättagg vara bland annat att den inte kan hålla en tillräckligt stabil spänning vid load men artifakter får mig att tro att det är grafikkort som är dött.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär