Nvidia släpper Quake II med ray tracing och gratis testversion

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper Quake II med ray tracing och gratis testversion

Den 6 juni släpper Nvidia en nyversion av klassikern Quake II med stöd för ray tracing och uppdaterad grafik. Spelet släpps både till PC/Windows och Linux och kan testas gratis.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Boom.

Antalet RTX-spel har ökat med 25%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Boom.

Antalet RTX-spel har ökat med 25%

Skickades från m.sweclockers.com

Fattades bara att nvidia la in stödet i spelen själva! Kan vi hoppas på Diablo 1 kanske?

Permalänk
Medlem

Skall bli riktigt intressant att se om W10 version 1809+ kommer att krävas.
Raytrace versionen av Q2 vi redan har gör ju inte det.

Fast nog borde tekniken just nu vara bättre för långsammare spel typ MMO's.
Gigantiska världar som skulle bli redigt mycket enklare att göra för RT kapabel hårdvara.

Permalänk
Medlem

Snyggt men lite väl upplyst, förstör den orginella känslan.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Vore kul med en Skyrim RTX Edition!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Den 6 juni släpper Nvidia en nyversion av klassikern Quake II med stöd för ray tracing och uppdaterad grafik. Spelet släpps både till PC/Windows och Linux och kan testas gratis.

Läs hela artikeln här

Synd bara att det gör spelet så ljust och vissa effekter försvinner nästan helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vore kul med en Skyrim RTX Edition!

Haha vore ju bra om motorn först funka som den skulle men nästa Elder Scrolls har det säkert på samma motor så du kommer få se hur vacker bugfesten kan vara i 6 frames i sekunden innan du får segment error och måste starta om ;D

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vore kul med en Skyrim RTX Edition!

Finns redan https://www.youtube.com/watch?v=eWs98pXJDRo

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

Här är drivern.
http://us.download.nvidia.com/Windows/430.86/430.86-desktop-w...
"Provides the optimal gaming experience for Quake II RTX and Assetto Corsa
Competizione. "

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

-"Spelet släpps både till PC/Windows och Linux och kan testas gratis."
Wait, menar ni att det är tänkt att ta betalt för hela spelet?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

-"Spelet släpps både till PC/Windows och Linux och kan testas gratis."
Wait, menar ni att det är tänkt att ta betalt för hela spelet?

Nej, men man behöver nog köpa quake 2 kan jag tänka mig. Det är typ en mod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej, men man behöver nog köpa quake 2 kan jag tänka mig. Det är typ en mod.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det kan jag förstå. Men var väldigt konstigt formulerat. Tänkte "att de kan ta betalt för en version av Quake 2 och inte få problem från Id tror jag knappast"

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Såvida de inte skaffat en speciallicens från id så har de inte mycket annat val än att släppa källkoden till motorn så fort de börjar distribuera detta. (Källkoden till Quake II är släppt under GPL-licens)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Grymt! Det hade jag missat. Inte riktigt hela vägen till GI eller reflektioner på full nivå, men klart snyggare!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte vad som är den stora grejen här, spelet ser fortfarande dåligt ut, en klar förbättring på en gammal titel men det tar inte spelet till Far Cry(1) nivå.. vad är grejen? Varför är Ray Tracing intressant för dig?

Permalänk
Medlem

Men RTX står fortfarande inte för typ Ray tracing X? Got it Nvidia.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Ray Tracing låter bar och så, men varför måste allt vara så ljust nu?
Låt det vara som det ska fast med ray tracingen på.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Förstår inte vad som är den stora grejen här, spelet ser fortfarande dåligt ut, en klar förbättring på en gammal titel men det tar inte spelet till Far Cry(1) nivå.. vad är grejen? Varför är Ray Tracing intressant för dig?

Jag håller med om detta. Jag uppfattar det som att man når grafiknivåer motsvarande ett spel från början av 2000 talet. Men på grund av att man kommer dit på ett komplext och svårt sätt så ska man bli imponerad. Jag fick mer wow känsla bär jag såg glquake första gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Stort tack till John Carmack och id Software för att ni släppte källkoden till Quake 2 motorn open source! ❤️

Det vore fantastiskt om Nvidia även la till stöd för ray tracing i Quake 3 Arena och Doom 3 som även dom är open source.
Dessvärre efter att Bethesda köpte upp id Software så ledde det till att Rage och Doom 4 motornerna inte blev open source. 😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Ray Tracing låter bar och så, men varför måste allt vara så ljust nu?
Låt det vara som det ska fast med ray tracingen på.

Kan vara så att man enkom har det för att kunna visa just hur vatten skär ljuset (vilket är en av de stora förändringarna med Ray tracing) vilket inte man ser i ett mörkt rum lika klart.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Stort tack till John Carmack och id Software för att ni släppte källkoden till Quake 2 motorn open source! ❤️

Det vore fantastiskt om Nvidia även la till stöd för ray tracing i Quake 3 Arena och Doom 3 som även dom är open source.
Dessvärre efter att Bethesda köpte upp id Software så ledde det till att Rage och Doom 4 motornerna inte blev open source. 😢

ray tracing i Doom 3 skulle kunna bli 🤤

Permalänk
Medlem

ska bli kul o testa med mitt 1080TI det kommer väll brinna upp

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Detta måste ju vara bäst spelet ever. Q2 var ju en game changer när man startade upp det första gången på ett 3dfx voodoo kort. Och nu 20år senare med raytracing, nästa gång Q2 dyker upp och bjuder på ännu en gamechanger är när VR funkar som det ska, och nästa gång Q2 blir en gamechager är la när man kan ladda upp sig ala Matrix stuk i just Q2. Q2 vägrar helt enkel att dö för det e så grymt

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Stort tack till John Carmack och id Software för att ni släppte källkoden till Quake 2 motorn open source! ❤️

Det vore fantastiskt om Nvidia även la till stöd för ray tracing i Quake 3 Arena och Doom 3 som även dom är open source.
Dessvärre efter att Bethesda köpte upp id Software så ledde det till att Rage och Doom 4 motornerna inte blev open source. 😢

Nu säger jag inte att de kommer bli open-source men idtech 4 kom 2004 och gick open-source 2011, idtech 5 kom 2011 så vem vet vad Zeni och Beth får för sig nu för att vinna lite goodwill. That said, bethesda är ju inte direkt kända för att hantera sina motorer väl eller uppdatera typ havok delarna i creation ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Quake 2?
Vilket år är det?
Kalla mig bitter, men förstår inte riktigt hypen kring detta. Visst det är en klassiker men raytracing på 20 år gamla spel, är det verkligen något för Nvidia att skryta med? Imponerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Känner tyvärr ingen nostalgi eller sug efter detta, alls.
Såg att Nvidia släppt en över en timme lång video om "supercharged computing" där de bland annat talar om Quake 2 RTX .
Verkar som dom har kraftig nyhetstorka.
Orkade inte ens se videon, började kolla men han lallade bara på om att dom ska ta till vara på att alla barn är gamers. Att det är "opportunity" för dom.
Fick ett par sura uppstötningar och stängde ned.

Edit: Samt att dom implenterar RTX till Quadro. Så dom kan öka priserna 50% där med. Kom igen AMD släpp något konkurrerande! Innan Ingves totalt sänkt kronkursen så vi ändå inte har råd att köpa från nåndera tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Quake 2?
Vilket år är det?
Kalla mig bitter, men förstår inte riktigt hypen kring detta. Visst det är en klassiker men raytracing på 20 år gamla spel, är det verkligen något för Nvidia att skryta med? Imponerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen spelmakare vill ju peta på skiten så då får nVidia ta saken i egna händer men eftersom de är snåla så får vi inte mycket mer än detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Quake 2?
Vilket år är det?
Kalla mig bitter, men förstår inte riktigt hypen kring detta. Visst det är en klassiker men raytracing på 20 år gamla spel, är det verkligen något för Nvidia att skryta med? Imponerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog delvis just för att visa skillnaden, spel idag ser väldigt bra ut även utan raytracing vilket gör det svårt att visa vad det egentligen ger. Med Quake II kan de lättare demonstrera vad det faktiskt kan göra, dock måste jag säga att deras implementation verkar sämre än den som Q2VKPT projektet gjort men kan ju vara bara hur videon är gjord.
En annan fördel med att köra ett äldre spel är att även folk med 10xx serien kan testa och ändå få ut typ spelbara FPS med raytracing, att visa raytracing för folk med 20xx serien är ju egentligen pointless, de vill ju visa upp det för alla andra

Q2VKPT på 1080:

EDIT:
Testade lite snabbt Q2 demot med Q2VKPT på mitt 1080 och jag får ut 60FPS ganska stadigt om jag kör i 800x600

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hade varit häftigt om detta hände Half-Life 1 eller Black Mesa.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil