Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ubiquiti unifi efter vanlig router!

Hej!

Jag har en Asus RT-AC68U router och ska sätta upp 3st Ubiquiti UniFi AP-AC Pro!

Jag har dragit nätverkskablel till varje accesspunkt in i mitt media skåp där både min Router sitter samt en 8Ports Ubiquiti UniFi Switch 8-60W PoE!

Tanken är att stänga av SSID i min asus router och köra ett och samma SSID med dom tre accesspunkterna istället. (så varje klient automatiskt väljer bäst accesspunkt) Vet någon om detta funkar på detta sättet? eller måste man ha en ubiquiti router också?
Tänkte använda Ubiquitis app för att sätta upp allting.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

@tobbzy88:

Det funkar precis så som du säger, ställ in dem via appen och passa på att uppdatera dem samtidigt. Sen är det bara att tuta och köra!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Kör själv en liknande setup hos mina föräldrar och vad jag vet (har googlat lite) så måste du använda dig av Ubiquiti Controller vid användning av mer än 1 AP.

Du behöver inte köra en Ubiquiti router, din Asus kommer fungera utan problem med att bara stänga av WIFI funktionen på det. Varför jag kommer byta ut deras router idag till en USG är för smidigheten att ha access till allt på samma ställe (Web GUI).

Permalänk
Medlem

@PyzzeN:

Nej, det går galant att göra det via appen även vid flera APs, men du blir utan statistik etc. Jag skulle personligen köpa en cloudkey eller köra en controller av den anledningen.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115012360487-UniFi-Ge...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Jag kör controller via Docker på min NAS. Funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Måste man fortfarande ha Java om man har PC för att konfigurera en Ubiquiti?
Java har jag bannad på min dator.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Måste man fortfarande ha Java om man har PC för att konfigurera en Ubiquiti?
Java har jag bannad på min dator.

Java behöver du väl bara om du kör controllern på en dator?

Jag har inte Java över huvud taget men sitter med en USG, switch, AP och Cloud key.

Fungerar galant.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller