Alternativ till bolag från The big three (USA, Kina, Ryssland)?

Permalänk
Medlem

Alternativ till bolag från The big three (USA, Kina, Ryssland)?

Hallå.

Jag börjar tröttna ganska ordentligt på Trump och hans självförvållade handelskrig. Jag är egentligen på jakt efter tjänster och hårdvara som använder minimalt med mjukvara och hårdvara från amerikanska bolag. Jag vill inte heller sponsra Kina eller Ryssland. Allt detta är klurigare än jag trodde.

Jag har nånstans utgått från att försöka ta bort sådant som genererar skatteintäkter till de olika staterna.

Jag vet inte om detta är ett omöjligt projekt, men jag tänkte försöka iaf.

Jag önskar alltså lite tips på olika tjänster, hårdvara och dylikt. Är det tex ens möjligt att använda en X86 prolle utan att köpa från amerikanska bolag?

Tacksam för tips eller om jag bara slösar min tid. Det är också helt ok att tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Hallå.

Jag börjar tröttna ganska ordentligt på Trump och hans självförvållade handelskrig. Jag är egentligen på jakt efter tjänster och hårdvara som använder minimalt med mjukvara och hårdvara från amerikanska bolag. Jag vill inte heller sponsra Kina eller Ryssland. Allt detta är klurigare än jag trodde.

Jag har nånstans utgått från att försöka ta bort sådant som genererar skatteintäkter till de olika staterna.

Jag önskar alltså lite tips på olika tjänster, hårdvara och dylikt. Är det tex ens möjligt att använda en X86 prolle utan att köpa från amerikanska bolag?

Tacksam för tips eller om jag bara slösar min tid. Det är också helt ok att tycka.

Enkla svaret är nej det är omöjligt.

Teoretisk skulle du kunna köpa en ZX-D / KX-5000 processor för att slippa Köpa från en amerikansk firma men... Den ska ha kommit 2017 men hittar ingenstans där den går att köpa eller om den faktiskt har kommit ut i verkligheten.

Det är en X86 processor som tillverkas? av Zhaoxin vilka ägs av VIA och den kinesiska staten. Men även om du får tag på en sån och är ok med att den innehåller "as well as additions of Chinese cryptographic functions" så har dom garanterat licenser och avtal mot intel och amd för teknik dom använder.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Hallå.

Skrivet av mikgus:

Enkla svaret är nej det är omöjligt.

Teoretisk skulle du kunna köpa en ZX-D / KX-5000 processor för att slippa Köpa från en amerikansk firma men... Den ska ha kommit 2017 men hittar ingenstans där den går att köpa eller om den faktiskt har kommit ut i verkligheten.

Det är en X86 processor som tillverkas? av Zhaoxin vilka ägs av VIA och den kinesiska staten. Men även om du får tag på en sån och är ok med att den innehåller "as well as additions of Chinese cryptographic functions" så har dom garanterat licenser och avtal mot intel och amd för teknik dom använder.

Men Kina stod ju också på TS lista, så vinsten där känns ju högst tveksam för det besväret.

Att undvika Kina är nog det allra svåraste vad gäller elektronik, är ju så enormt mycket som har kinesiska komponenter och/eller byggs i Kina. Även att undvika USA utesluter mycket, det är väl Ryssland som är hanterbart att undvika.

Det går kanske att hitta typ sydkoreanska eller japanska (taiwanesiska, om man inte tycker att det är för nära Kina?) grejer som tillverkas på hemmaplan om man även gör grundliga undersökningar vad det sitter för komponenter i. Något ARM-baserat då, kanske, om man ser till datorer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@mikgus, precis, Kina vill jag helst undvika också i det här läget.
@evil penguin, Ja det känns nästan hopplöst från början, men jag ser det lite som ett intressant projekt att se vad som finns. Förhoppningsvis så att man i alla fall kan se vilka områden det är rimligt att undvika produkterna på där det finns likvärdigt.

Ett område jag tänker på i första skedet är datorer och operativsystem.
RaspberryPi med sina ARM-processorer där både ARM och RaspberryPi utgår från Storbritannien känns som en rimlig nivå att lägga sig på kanske? Nu har man ju dock inte alls samma prestanda där.

Permalänk
Avstängd

Så kort och gott, EU..finns det X86 tillverkare i EU?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom x86 är omöjligt med dina kriterier, är du öppen för andra arkitekturer? ARM kan ju också bli problematiskt eftersom det också drabbas av handelskriget eftersom de har en del utveckling i USA (trots att företaget i sig är brittiskt med japanska ägare)

Kvarstår då gör då kanske en open source-arkitektur som RISC-V som tillverkas av ett företag utanför de "tre onda" länderna du målat upp. Om en sådan produkt ens finns vet jag dock inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Din raljerande trådstart innehåller en massa felaktiga påståenden som levereras på ett övermodigt och föraktfullt sätt.
Handelskriget är inte från USAs sida självförvållat. Att förvänta sig att en nation skall tillåta sig utnyttjas vore orealistiskt. Det blir uppenbart att det som irriterar dig handlar med om vem än om vad. Varför detta agg mot USA?

Alla har en handelspolicy som gynnar sig själva, vilket är helt normalt. Det enda nya är att USA och Europa för första gången på länge har visat ett uns av ekonomisk självbevarelsedrift. Är du en slags handels-pacifist?

Din trådstart borde handlat mer om att du söker produkter. Jag skriver för att bemöta dina påståenden som inte handlade om att söka produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Din raljerande trådstart innehåller en massa felaktiga påståenden som levereras på ett övermodigt och föraktfullt sätt.
Handelskriget är inte från USAs sida självförvållat. Att förvänta sig att en nation skall tillåta sig utnyttjas vore orealistiskt. Det blir uppenbart att det som irriterar dig handlar med om vem än om vad. Varför detta agg mot USA?

Alla har en handelspolicy som gynnar sig själva, vilket är helt normalt. Det enda nya är att USA och Europa för första gången på länge har visat ett uns av ekonomisk självbevarelsedrift. Är du en slags handels-pacifist?

Din trådstart borde handlat mer om att du söker produkter. Jag skriver för att bemöta dina påståenden som inte handlade om att söka produkter.

Trådstarten är min anledning till att jag söker produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Eftersom x86 är omöjligt med dina kriterier, är du öppen för andra arkitekturer? ARM kan ju också bli problematiskt eftersom det också drabbas av handelskriget eftersom de har en del utveckling i USA (trots att företaget i sig är brittiskt med japanska ägare)

Kvarstår då gör då kanske en open source-arkitektur som RISC-V som tillverkas av ett företag utanför de "tre onda" länderna du målat upp. Om en sådan produkt ens finns vet jag dock inte.

Absolut, jag är öppen för andra arkitekturer. Jag är nyfiken på vad det finns för alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

@mikgus, precis, Kina vill jag helst undvika också i det här läget.
@evil penguin, Ja det känns nästan hopplöst från början, men jag ser det lite som ett intressant projekt att se vad som finns. Förhoppningsvis så att man i alla fall kan se vilka områden det är rimligt att undvika produkterna på där det finns likvärdigt.

Ett område jag tänker på i första skedet är datorer och operativsystem.
RaspberryPi med sina ARM-processorer där både ARM och RaspberryPi utgår från Storbritannien känns som en rimlig nivå att lägga sig på kanske? Nu har man ju dock inte alls samma prestanda där.

Raspberry Pi bygger ju dock på en SoC-lösning från Broadcom (https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/raspberryp...), så amerikanskt bolag som dessutom är (åtminstone brukade vara?) "fabless" (ingen egen chip-tillverkning). Jag vet inte vem/vilka som utför själva tillverkningen, men där finns ju möjlighet att det du kan bocka för både USA och Kina på samma gång.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Samsung är väl ett alternativ men de sysslar ju inte med "vanliga" x86.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Läste en reddittråd för några dagar sedan som tog upp precis det här:

EU alternatives to American and Chinese online hardware, online and software services?

Fler EU/Europa-baserade eller fria alternativ behövs.

Edit: Ett fritt alternativ till amerikanska reddit, är saidit. Länk till dess github. Github ägs av amerikanska Microsoft... osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

EU alternatives to American and Chinese online hardware, online and software services?

Edit: Ett fritt alternativ till amerikanska reddit, är saidit. Länk till dess github. Github ägs av amerikanska Microsoft... osv...

Tack så mycket, väldigt intressant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Alternativ till Kina och USA? Vad sägs om EU? Hela grundsyftet med den inre marknaden är att bryta amerikanarnas stora fördel med sin hemmamarknad så att nästa storföretag inom IT uppstår i EU isf USA.

Sedan kan man räkna bort Ryssland. Ekonomiskt är man inte starkare än Mexiko eller Indonesien. Ekonomiskt är Ryssland en koloni till EU, man levererar råvaror och får tillbaka färdiga varor/tjänster. Deras enda stora IT-företag, vad jag vet, är Wargaming och dom flydde snabbt från Vitryssland till Cypern för att komma undan korruptionen.

Det finns mycket IT i både Tyskland och Frankrike som vi inte alltid har koll på. Min nya router från Telia är t.ex. utvecklad i Paris.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur långt bak i ledet du vill motsätta dig så hamnar pengar nästan alltid i usa eller kina inom tech-branschen. Antingen från råvaror eller licenser, om det inte är direkt produktion / ägande.
Det enda sättet att verkligen garantera att dina pengar inte hamnar där är att köpa begagnat.