Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av snajk:

Det känns som om trenden med lätt- eller ljusrostat kaffe är på väg bort tycker jag. Ett antal gånger har någon hipster-barista försökt övertyga mig om att det är bättre, smakerna framträder mer och så, men jag tycker bara det smakar blaskigt och surt.

Inte alls, den är lika inne som förr. Finns jättefina ljus och mellan -roster, precis som det finns bra lite mörkare. Allt beror på hur de tillreds och ens egen smak och tycke. Har både ljusa och mörkare hemma själv, kör de ljusare i chemex och aeropress, de mörkare espresso-rosterna körs i min Pavoni.

Oavsett så bör inte kaffet vara mer än några veckor gammalt från rostning, och alltid färskmalt. Om kaffet blir surt är det antingen en syrlig sort, finns sådana lika väl som det finns söta ljusa. Eller så är de inte rätt tillredda men överlag är vi svenskar invanda vid rätt taffligt rostat kaffe av lägre kvalitet.

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Project Subzilla (subwoofer till hemmabion)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inom svearikes gränser
Registrerad
Mar 2011

Själv har jag fastnat för Gevalia mellanrost (el-brygg), jag vet inte vad det är med denna, men den smakar bättre än den som bara heter (brygg). Jag längtar tills jag kommer hem så jag kan ta mig en kopp.

CPU: Intel Core i7 9700K @ 3,6 GHz, Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, Ram: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) DDR4 @ 3200MHz, HDD: WD Black 1TB, SSD: Corsair Force 3 120GB, 2x Samsung Evo 256GB, GPU: MSI RTX 2080 Ventus 8GB, PSU: Corsair AX 760i, Dator Låda: Fractal design r4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av AplAy:

TIPS: Testa köra med en skopa extra.

Om du ska koka 6 koppar och du vanligen tar 6 skopor, testa ta 7 skopor istället!

Har jag gjort i flera år och det ger en bättre smak utan att bli för stark.

Är inte det standard?
Det fick jag nog lära mig innan jag fyllde moppe.

CPU: Core i7-7700k @ 4.7GHz Cooling: Noctua NH-D14 MB: Asus ROG STRIX Z270H Ram: Corsair 16GB DDR4 3000MHz GPU: KFA2 NVIDIA GeForce GTX 1080 EXOC SSD: Samsung 830 Pro 512Gb / Kingston SSD 128Gb / Corsair Force 3 120Gb HDD:Seagate Barracuda 500GB, Seagate Barracuda 2TB Audio: Creative Sound Blaster Z Case: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design 1000W OS: Windows 10 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

Testade Löfbergs "Next Generation Colombia Brazil" och tyckte att det var väldigt trevligt. Nästan så att det får ersätta Arvids mellanrost ett tag

I'm not having a glass of wine, I'm having six! It's called a tasting and it's classy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008

Kanske skulle kasta in vad jag dricker också...
Gringo Nordic 'the outsider' körs i kvarnen till espressomaskinen för stunden. Tips är att köpa direkt från rosteriet så är det sällan mer älv någon dag gammalt. Lagomt kraftig, med några av de bästa bönorna i min mening. Har ej nypa med en av världens bästa robusta för det lilla extra och rejälare crema.

Gringo Nordic 'Colombia la Esmeralda' går i kvarnen för chemex och aeropress, riktigt trevlig bekantskap med lite fruktiga toner utan att vara direkt syrlig. Mjuk och väl balanserad.. Kommer nog köra den en månad till.

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018

Om ni någon gång hamnar i New Hampshire, USA (man vet aldrig), så är det värt att besöka "A&E Coffee & Tea" i Amherst.

Ligger strax väster om Nashua.

Litet längre västerut ligger Frye's Measure Mill, men där är det inte kaffe man hittar, men värt ett besök ändå!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av roxkz:

Inte alls, den är lika inne som förr. Finns jättefina ljus och mellan -roster, precis som det finns bra lite mörkare. Allt beror på hur de tillreds och ens egen smak och tycke. Har både ljusa och mörkare hemma själv, kör de ljusare i chemex och aeropress, de mörkare espresso-rosterna körs i min Pavoni.

Jo, det är klart att det finns ljusare rostat kaffe, men det har mestadels försvunnit från eller i alla fall hamnat längre ner på bättre caféers menyer och ingen har försökt trycka på det på mig på ett par år.

Citat:

Oavsett så bör inte kaffet vara mer än några veckor gammalt från rostning, och alltid färskmalt. Om kaffet blir surt är det antingen en syrlig sort, finns sådana lika väl som det finns söta ljusa. Eller så är de inte rätt tillredda men överlag är vi svenskar invanda vid rätt taffligt rostat kaffe av lägre kvalitet.

Jag håller inte riktigt med dig där. Kaffet utomlands går sällan upp mot kaffet hemma. Däremot ska det helst vara relativt nyrostat förstås. Men jag har helt enkelt inte tid att rosta själv längre, så stor blir inte skillnaden mot att köpa färdigrostat även om jag saknar doften.

Sen vet jag ju att det finns syrligare sorter, men de är inte för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av snajk:

Jo, det är klart att det finns ljusare rostat kaffe, men det har mestadels försvunnit från eller i alla fall hamnat längre ner på bättre caféers menyer och ingen har försökt trycka på det på mig på ett par år.
Jag håller inte riktigt med dig där. Kaffet utomlands går sällan upp mot kaffet hemma. Däremot ska det helst vara relativt nyrostat förstås. Men jag har helt enkelt inte tid att rosta själv längre, så stor blir inte skillnaden mot att köpa färdigrostat även om jag saknar doften.

Sen vet jag ju att det finns syrligare sorter, men de är inte för mig.

Tänkte mer på rosteriernas sortiment, de finns kvar och frodas där, sedan att café-flugan har flugit förbi...

Vad gäller kaffe utomlands finns det fenomenalt kaffe i många länder, bara man letar. Men poängen var att kaffet många dricker här i Sverige, även om det är ännu värre utomlands, inte är något vidare alls. Ärligt talat har jag nästan gett upp på Café-besöken numera, är mestadels bara dyrt och oftast sämre än hemma även om undantagen finns. Oftast får man något som går ner utan större protest och fyller funktionen att stilla koffeinbegäret. Riktiga botten-märket var en italiensk restaurang där jag fick en pulver-cappuccino... Waynes är ett till bottennapp lokalt som jag aldrig lär besöka igen.

Till de positiva upplevelserna; Ett annat lokalt Café här kör Johan och Nyströms Fifth Estate som huskaffe, och kaffet blir riktigt hyggligt. Annars så var Stumptown Coffee Roasters i US of A över förväntan, likaså var Rocket Bean Roastery i Riga riktigt trevligt.

Rosta själv är trevligt men tar tid, oftast är det mest för kostnad och skojs skull jag rostar själv ibland. Vi har såpass kompetenta rosterier här i landet och omkring ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Gillar kaffet på jobbet det är en maskin med bönor och vanligt pulver. Tar bönorna känns rätt lyxigt då den maler dem direkt på plats så man får en helt färsk. Dessutom finns riktiga porslinmuggar.

Sett att de gör rent maskinen ibland också så det känns säkert.

10/10

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Swedishg33k95:

Ja men det var väl ingen som sa att det kaffet skulle vara godare än något annat? Tyckte bara det lät intressant att "dåligt" kaffe ofta mörkrostat för att täcka dålig smak.

Att brygga på bra vatten är väl en självklarhet!?

Fast om jag läser mellan raderna så implementeras det ju i denna mening enligt mig
"Enligt youtube experter är nästan alltid ljusrostat utav bättre sort" alltså

Mörkrostat = sämre/dåligt kaffe

Ljusrostad = bättre/finare dito

Sedan vad menar du med "bra" vatten?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Jalle64:

Fast om jag läser mellan raderna så implementeras det ju i denna mening enligt mig
"Enligt youtube experter är nästan alltid ljusrostat utav bättre sort" alltså

Mörkrostat = sämre/dåligt kaffe

Ljusrostad = bättre/finare dito

Sedan vad menar du med "bra" vatten?

Det ena utesluter inte det andra.

Mörkrostat ≠ sämre/dåligt kaffe
Ljusrostad ≠ bättre/finare dito

Bra vatten för kaffekokning är oftast mjukt vatten, vilket vi har i Sverige. "Rent"vatten är bra vatten.
Men vad är dåligt vatten? Orent? Hårt? Det var mest ett komiskt svar på en omöjlig fråga.

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av roxkz:

Tänkte mer på rosteriernas sortiment, de finns kvar och frodas där, sedan att café-flugan har flugit förbi...

Tja, jag skulle vilja hävda att caféerna är trendsättarna inom kaffe så att de har gett upp lättrost tyder på att det nog är på väg ut.

Citat:

Vad gäller kaffe utomlands finns det fenomenalt kaffe i många länder, bara man letar. Men poängen var att kaffet många dricker här i Sverige, även om det är ännu värre utomlands, inte är något vidare alls. Ärligt talat har jag nästan gett upp på Café-besöken numera, är mestadels bara dyrt och oftast sämre än hemma även om undantagen finns. Oftast får man något som går ner utan större protest och fyller funktionen att stilla koffeinbegäret. Riktiga botten-märket var en italiensk restaurang där jag fick en pulver-cappuccino... Waynes är ett till bottennapp lokalt som jag aldrig lär besöka igen.

Waynes coffee är inte bra, det håller jag med om, men det är en ganska stor kedja och i det sammanhanget är det inte helt horribelt. Hellre Espresso House kanske men jag tar hellre Waynes än exempelvis Starbucks, om man råkar vara någonstans med bara kedjekaféer.

Citat:

Till de positiva upplevelserna; Ett annat lokalt Café här kör Johan och Nyströms Fifth Estate som huskaffe, och kaffet blir riktigt hyggligt. Annars så var Stumptown Coffee Roasters i US of A över förväntan, likaså var Rocket Bean Roastery i Riga riktigt trevligt.

Jo, känner man en stad eller gör lite research så finns det bra kaffe att hitta på de flesta ställen. Är du i Göteborg tycker jag Bar Centro är värd ett besök. Eller DaMatteo som väl är ganska välkänt. Men bortser man från toppställen, och horribla långtradarfik och liknande, så håller svenskt kaffe väldigt hög standard jämfört med liknande etablissemang i andra länder. Kaffet är drickbart på exempelvis Scandic hotell, det är inte fallet med kaffet på ett Hilton i England eller Best Western i Nederländerna. Man hittar mer helt ok kaffebarer här med hyfsad nivå på både kaffe och personal i småstäder än vad jag har sett någon annanstans.

Citat:

Rosta själv är trevligt men tar tid, oftast är det mest för kostnad och skojs skull jag rostar själv ibland. Vi har såpass kompetenta rosterier här i landet och omkring ändå.

Yes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Swedishg33k95:

Det ena utesluter inte det andra.

Mörkrostat ≠ sämre/dåligt kaffe
Ljusrostad ≠ bättre/finare dito

Bra vatten för kaffekokning är oftast mjukt vatten, vilket vi har i Sverige. "Rent"vatten är bra vatten.
Men vad är dåligt vatten? Orent? Hårt? Det var mest ett komiskt svar på en omöjlig fråga.

Håller med när det gäller mörkt eller ljust rostat - det är helt och hållet en smaksak vad man föredrar.

När det gäller hårt eller mjukt vatten så är det inte enda faktorerna som påverkar utan även om vattnet är klorerat eller ej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av ehsnils:

Håller med när det gäller mörkt eller ljust rostat - det är helt och hållet en smaksak vad man föredrar.

När det gäller hårt eller mjukt vatten så är det inte enda faktorerna som påverkar utan även om vattnet är klorerat eller ej.

Oja, det har stor påverkan, dock är kolfilter mycket effektiva.
Det finns liksom omöjligt många variabler som tex järn-, aluminium-, koppar- och blykoncentrationen. Ph-värde, mikroplast etc etc etc....

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018
Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Godaste kaffet oavsett böna/rost/metod är den man tar får ta efter en 1h lång morgonpromenad i 5c duggregn för att rasta hunden.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Finns ju många goda sorter, vardagskaffe är oftast Zoégas Dark Temptation, samt lavazza hela bönor mörkrostat är smaskens, mellanrost funkar också.

Acer Predator Helios 300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

Favoriter
1. Kahls Irish cream. Men lite dyra (300kr/kg)
2. Drottning Kristina, från JK coffee
3. Espresso Arabica & Robussta, från Garant
4. Classic mellan

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Har ni något bra tips på en ordentlig kaffemaskin? Kollat lite på Prisjakt och Moccamaster KBGC 982 verkar vara ett riktigt trevligt alternativ, dock är modellen ca 6 år gammal:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1043209

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2009

När smaken styr: Johan & Nyström Bourbon Jungle. Överlägset.

När ekonomin styr: Arvid Nordquist Mellan Classic.

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Haziza:

Kan rekommendera Arvid Nordquist Svea

Hade någon variant av Arvid Nordquist (hela bönor) och jag måste säga att det smakade riktigt vidrigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Icte:

Har ni något bra tips på en ordentlig kaffemaskin? Kollat lite på Prisjakt och Moccamaster KBGC 982 verkar vara ett riktigt trevligt alternativ, dock är modellen ca 6 år gammal:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1043209

Valfri Moccamaster (fast skippa serien Homeline), alla brygger bra kaffe och håller i en evighet.

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | PowerColor HD6850 SCS3 | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 510 SSD 120GB | Seagate Barracuda Green 2 TB] HTPC: [Streacom FC8 EVO | i3 4340 | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Streacom Nano150 | Kingston HyperX Blu 2x4 GB | 120 GB SSD] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung Galaxy S8+]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av backlulund:

Själv dricker jag inte kaffe eller te alls men älskar Småstadsliv. Då de kommer från Alfta som ligger några mil norr om Gävle så skulle jag inte bli förvånad om det är vanligt Gevalia kaffe i påsen men med annan förpackning. Borde vara någon mörkrost med tanke på namnet.

Då jag jobbar som säljare får jag erbjudande om att dricka kaffe ca 3-4 gånger om dagen hos kunder jag besöker och alla blir lika förvånade när jag säger att jag inte dricker kaffe. 😀

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008

Så var det dags igen, månadens refill!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Som NV-skåning får man inte tycka något annat än Zoégas Skånerost. Allt annat är förknippat med risk för lynchning av arga helsingborgare i mobb.

(Jag vet för lite om kaffe för att bry mig. Ju svartare desto bättre. Finnarna i bolaget kokar ljusbrunt vatten med kaffetouch.)

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 32GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2019

Det där gör ont i mitt baristahjärta.