Om en vecka åker du 10 år tillbaka i tiden. Vad tar du med dig?

Permalänk
Hedersmedlem

Om en vecka åker du 10 år tillbaka i tiden. Vad tar du med dig?

Om du inte gillar udda trådar och omöjliga hypotetiska scenarion så kan du sluta läsa nu.

Jag satt och funderade nu på morgonen på ett visst populärt teknikföretags aktier som gått upp från runt 2 USD i slutet på 2015 till i 30 USD idag. Ska man vara efterklok hade vart en rätt bra förtjänst om man köpt på sig vad man hade haft råd med då och sålt av (i allafall en del av innehavet) nu.

Tankarna gick då vidare till frågeställningen: Tänk om du skulle resa tillbaka exakt 10 år i tiden. Med dig får du ha en resväska. Den får inte vara större/tyngre än man får ta med mig på ett typiskt flygbolag (höjd+bredd+djup max 158 cm, max 23 kg, dock valfritt innehåll). Du har exakt 1 vecka fr.o.m. idag på dig att förbereda dig.

Vad skulle du packa i resväskan (utifrån vad du har idag eller kan få tag på inom en vecka) för att leva ett gott liv? Vad som räknas som ett gott liv får var och en avgöra, om man främst är ute efter att främja sina egna intressen, att förbättra/rädda världen, eller bara for the lulz.

Möjliga grejer jag kommer på med en gång:

  • Historik över aktier över 10 år för att kunna spela på aktiemarknaden och veta vad som händer. (Dock bör man känna till att allt för stora affärer faktiskt kan påverka framtiden på olika sätt.)

  • Historik över sportmatcher för att spela på motsvarande sätt.

  • En ny laptop/telefon för att sälja till något bolag för lite trevlig reverse engineering, ett sätt att få en "jumpstart".

  • En spegel av hela github + några andra bra open source-projekt, och plötsligt checka in 10 års teknikframsteg till olika Open Source-projekt.

  • En lista på säkerhetsbuggar från framtiden? (På gott eller ont!)

  • Information som leder till att framtida brott förebyggs eller klaras upp i förtid.

Data har ju fördelen att du får plats med ganska mycket data i en resväska, särskilt med modern lagringsteknik.

Möjliga frågeställningar jag kommer på:

  • Tidsparadoxer: Om du påverkar världen så att den i stora drag blir annorlunda, påverkar det då ditt "10 år sedan" jag från att resa tillbaka i tiden? Slutar du därmed existera?

  • Hur användbar är framtidens teknik utan den infrastruktur som krävs?

  • Hur säkerställer du din egna personliga säkerhet? Beroende på vad du väljer att göra så kan du betecknas som väldigt farlig.

  • Hur löser du dina korttidsbehov när allt du har är innehållet i resväskan och inget annat? (Tänk på svårigheten i att ta med kontanter som är trycka i framtiden... samt risken för dubbla serienummer)

Kommer ni på något annat bra att ta med sig eller bra saker att tänka på? Spinn gärna vidare på ämnet, gärna i någon helt oväntad riktning.

Permalänk
Hjälpsam
Dold text

Skämt å sido, min hustru hade inte fått plats i resväskan så hade nog inte åkt själv, utan skickat instruktioner till mig själv att investera rubbet i BTC och instruktioner om att sälja när den toppade ut.

Efter det hade jag fått veta hur tidslinjer fungerar, om man kan ändra sin egen linje (Back to the Future) eller om den förgrenas ut beroende på val eller om den är statisk oavsett vad (Terminator). Oavsett hade det varit win win då även om mitt liv hade kunnat förbättras ekonomisk så hade jag inte velat förlora min familj.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:
  • Historik över aktier över 10 år för att kunna spela på aktiemarknaden och veta vad som händer. (Dock bör man känna till att allt för stora affärer faktiskt kan påverka framtiden på olika sätt.)

  • Historik över sportmatcher för att spela på motsvarande sätt.

  • En ny laptop/telefon för att sälja till något bolag för lite trevlig reverse engineering, ett sätt att få en "jumpstart".

  • En spegel av hela github + några andra bra open source-projekt, och plötsligt checka in 10 års teknikframsteg till olika Open Source-projekt.

  • En lista på säkerhetsbuggar från framtiden? (På gott eller ont!)

  • Information som leder till att framtida brott förebyggs eller klaras upp i förtid.

Först lite försiktig för att inte påverka. Sedan definitvt påverka ordentligt. Så varför försiktig i ena fallet men inte alls i andra?

Permalänk
Medlem

De flesta personer tror att världen ändras totalt om man gör minsta lilla skillnad när man åker tillbaka i tiden, men nästan ingen tror att de kan påverka framtiden från idag, genom att göra något litet.
Tror inte citatet går exakt så, men kontentan är densamma.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

När man åkt 10 år bakåt, är man då fortfarande så gammal som man var innan resan eller blir man också 10 år yngre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

De flesta personer tror att världen ändras totalt om man gör minsta lilla skillnad när man åker tillbaka i tiden, men nästan ingen tror att de kan påverka framtiden från idag, genom att göra något litet.
Tror inte citatet går exakt så, men kontentan är densamma.

Man får nog ligga i för att förändra hela värden. Tex om man lyckades åka till strax innan första världskriget och på något vis lyckas knäppa de som drog igång det hela hade det nog blivit en hyfsat annorlunda värld

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tagit med en bild på mig själv och förklarat att detta är vad som händer om du fortsätter jobba på samma ställe som jag började jobba på för lite drygt 10 år sedan. Som en varning.

Permalänk
Medlem

Wikipedia.

Edit: Och Marabou Fudge och havssalt... palla vänta.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Bitcoin, mojang hade väl räckt kan jag tänka mig. Fixa lite bitcoin i början och fixa in sig i mojang och sedan så hade man suttit lugn i båten. Sitta och hålla på och fippla med aktier och skit, vem orkar göra det

Permalänk
Medlem

Eurojackpot rad för en omgång. Case closed.

Permalänk
Medlem

Om man åker tillbaka 10 år i tiden, kommer man då träffa sig själv?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Skämt å sido, min hustru hade inte fått plats i resväskan så hade nog inte åkt själv, utan skickat instruktioner till mig själv att investera rubbet i BTC och instruktioner om att sälja när den toppade ut.

Efter det hade jag fått veta hur tidslinjer fungerar, om man kan ändra sin egen linje (Back to the Future) eller om den förgrenas ut beroende på val eller om den är statisk oavsett vad (Terminator). Oavsett hade det varit win win då även om mitt liv hade kunnat förbättras ekonomisk så hade jag inte velat förlora min familj.

Spännande inslag det där med hustru. Jag tänkte faktiskt inte på den aspekten alls just då. Ska man skriva en historia om detta så kommer jag direkt på en intressant plot twist: Nämligen att huvudpersonens hustru faktiskt träffade det "jag" som åkte tillbaka i tiden, vilket då fick henne att ingå en relation med ditt nutida "jag". Hustrun i fråga spelade en nyckelroll för att få huvudpersonen att åka tillbaka i tiden, men i själva verket vänstrade hon med ditt framtida jag. Där kan vi snacka om total moralförvirring.

BTC är ju lite extra spännande. Om man vill skapa en massa kaos och lulz så skulle man ju bara rakt av kunna koppla in en Bitcoin-klient med en blockkedja från 10 år in i framtiden, och plötsligt så har en massa pengar bytt ägare, förmodligen det mesta till nycklar som inte skapats än/aldrig kommer att skapas. Något som skulle krascha Bitcoinkedjan helt, och dessutom totalt sabotera förtroendet för Bitcoin. "Hur dök plötsligt 10 år i transaktioner upp i kedjan?" Att det hade sabbats av en tidsresenär känns inte som en särskilt trovärdig förklaring, även om den hade vart sann.

Att skicka instruktioner till "dig själv" för att investera i BTC skulle ju dock inte fungera, det hade inneburit en tidsparadox, för om det hade vart möjligt så hade du ju redan fått dessa instruktioner och vart bitcoinmiljardär. Skulle det ändå gå skulle förmodligen inte det vara du själv som fick instruktionerna, utan en kopia av dig själv i ett parallellt universum i en alternativ tidslinje, så det skulle inte komma dig själv till gagn ändå. Och du skulle dra slutsatsen att det inte funkade. Eller att ditt bud för den delen sket i dina instruktioner och tog stålarna själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av acura:

Först lite försiktig för att inte påverka. Sedan definitvt påverka ordentligt. Så varför försiktig i ena fallet men inte alls i andra?

Eftersom det hela beror väldigt mycket på hur tidslinjer fungerar i ett hypotetiskt universum där tidsresor är möjliga. Jag vill inte begränsa diskussionen till ett enda möjligt ramverk för hur tidsresor skulle kunna fungera.

Som @Fluf var inne på så finns det ju minst två olika sätt tidsresor kan funka:

1. Varje tidsresa innebär att en ny tidslinje skapas. Du kan alltså skapa en ny tidslinje och påverka hur den funkar, men det påverkar inte världen du lämnade. Fördelen är att det inte finns några paradoxer, nackdelen är att det inte är lika kul att spåna i i det hänseendet, därmot undanröjer det många hinder för att skapa en egen tidslinje enligt sitt eget behag utan att paradoxer kommer i vägen.

2. Det finns bara en enda tidslinje, med alla paradoxer det innebär.

Beroende på vilket slags verklighet man bor i så påverkar det ju också hur man agerar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perrablerra:

När man åkt 10 år bakåt, är man då fortfarande så gammal som man var innan resan eller blir man också 10 år yngre?

Det beror på hur man räknar.

Jag skulle föreställa mig att man efter sin tidsresa åker tillbaka med sin egen kropp som man har i framtiden i mitt scenario. (Detta eftersom man får ha med sig en resväska.) Att man åkt tillbaka i tid påverkar ju inte den subjektiva upplevda tiden eller sin egen åldring.

Man kan ju också tänka sig ett mer "spirituellt" tidsresande där man vaknar upp i sin egen kropp för 10 år sedan, fast med kunskap om framtiden.

Varför begränsa sin fantasi till en av dessa varianter dock?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falang:

Eurojackpot rad för en omgång. Case closed.

Svårigheten med Eurojackpot och andra rena lotterispel är ju att de är totalt slumpberoende och därmed påverkas de rent kaosteoretiskt av "fjärilseffekten". Bara att du finns i världen kan påverka denna typ av väldigt känsliga kaotiska system. Jag föreställer mig att aktier och sport inte är fullt lika påverkningsbara av denna sorts kaos.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snorlena:

Om man åker tillbaka 10 år i tiden, kommer man då träffa sig själv?

Det beror ju på vilket slags tidsreseuniversum man tänker sig (se inlägg längre upp som jag skrev). Beroende på hur tidsresor fungerar så kan man antingen träffa sig själv utan större paradoxer (om tidsresor skapar nya tidslinjer), träffa sig själv och introducera en massa paradoxer (tidsresor sker inom samma tidslinjer) eller inte kunna träffa men väl blir sig själv 10 år yngre (mer "spirituella" tidsresor, saknar ett bättre begrepp).

Vad tycker du verkar roligast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Man kan ju också tänka sig ett mer "spirituellt" tidsresande där man vaknar upp i sin egen kropp för 10 år sedan, fast med kunskap om framtiden.

I serien Travelers fungerar det så, du skickar tillbaka ditt medvetande till en värdkropp och "skriver över" dennes medvetande.

Det känns på något sätt mer rimligt än att fysiskt skicka kroppen tillbaka i tiden

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

I serien Travelers fungerar det så, du skickar tillbaka ditt medvetande till en värdkropp och "skriver över" dennes medvetande.

Det känns på något sätt mer rimligt än att fysiskt skicka kroppen tillbaka i tiden

Den serien har jag inte sett! Jag vill minnas ett avsnitt av Star Trek: Enterprise som också hade den sortens tidsresa, även om Star Trek i allmänhet och även Star Trek: Enterprise primärt haft tidsresor som är fysiska.

Spoilers för Star Trek: Enterprise nedan.

Star Trek: Enterprise har ju lite olika tidsresande fraktioner och ett "tidens kalla krig". En fraktion som stödjer Sulibanerna med genetisk modifikation, men de har bara möjligheten att kommunicera bakåt i tiden, och en annan fraktion som verkar ha mer avancerade möjligheter.

Avsnittet som jag tänker på med "sinnesmässiga tidsresor" är ett avsnitt där Daniels träffar Archer i hans dåtid, som nybakad Starfleet-officer. Jag kommer inte på vad avsnittet heter just nu.

Dold text

Edit: Åh, skapat av Brad Wright, som även jobbat på Stargate SG-1. Det här kan ju vara intressant att kolla på. Får lägga den på min mentala lista på serier att titta närmare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Den serien har jag inte sett!

Edit: Åh, skapat av Brad Wright, som även jobbat på Stargate SG-1. Det här kan ju vara intressant att kolla på. Får lägga den på min mentala lista på serier att titta närmare på.

Netflix, tyvärr avslutad men jag gillade den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Svårigheten med Eurojackpot och andra rena lotterispel är ju att de är totalt slumpberoende och därmed påverkas de rent kaosteoretiskt av "fjärilseffekten". Bara att du finns i världen kan påverka denna typ av väldigt känsliga kaotiska system. Jag föreställer mig att aktier och sport inte är fullt lika påverkningsbara av denna sorts kaos.

njae... om du mot förmodan tillverkat en tidsmaskin (somliga säger man kan inte åka tillbaka till före den uppfanns), och åker tillbaka till exakt samma universum måste lottonumren vara desamma, annars är du i ett annat universum (multivers-teorin)

i såna fall hade jag antecknat Powerball-siffrorna

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Factorial112:

njae... om du mot förmodan tillverkat en tidsmaskin (somliga säger man kan inte åka tillbaka till före den uppfanns), och åker tillbaka till exakt samma universum måste lottonumren vara desamma, annars är du i ett annat universum (multivers-teorin)

i såna fall hade jag antecknat Powerball-siffrorna

Fast om du är inne på den teorin så är det ju omöjligt att påverka framtiden. Säg att du antecknade vinnande lottorad som ingen hade vunnit. Det gör att personerna i framtiden kanske tar ett annat beslut om att handla lotter, eftersom jackpoten är mindre etc. Den sortens världsbeskrivning är självmotsägande.

Ska det vara möjligt att vinna på Powerball så innebär det ju per definition att tidsresenären kan påverka universum, vilket också logiskt innebär att butterfly-effekten också borde vara "en grej".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fast om du är inne på den teorin så är det ju omöjligt att påverka framtiden. Säg att du antecknade vinnande lottorad som ingen hade vunnit. Det gör att personerna i framtiden kanske tar ett annat beslut om att handla lotter, eftersom jackpoten är mindre etc. Den sortens världsbeskrivning är självmotsägande.

Ska det vara möjligt att vinna på Powerball så innebär det ju per definition att tidsresenären kan påverka universum, vilket också logiskt innebär att butterfly-effekten också borde vara "en grej".

jo, det är klurigt med tidsresor... ingen att fråga direkt

man kan också se det som att händelser är egentligen bara rörelser vid en viss tidpunkt

den mest vedertagna teorin är att man kanske kan åka tillbaka, men enbart som ett "spöke" dvs man ser & hör, men kan ej synas/höras eller röra vid någonting

imorgon är det 75 år sen dagen D, om man nu vore nazist... kunde man åka tillbaka & varna eller förklara var de allierade skulle landsättas

men håller med om att ändrar man minsta detalj, är det inte längre samma universum eller tidslinje, kan man kalla det

tillägg: det är väldigt intressant med stjärnor & deras ljus, vi ser ju där tillbaka flera miljoner år i tiden, när "informationen" når oss, men för att påverka skulle vi behöva färdas många ggr snabbare än ljuset, eller ett maskhål...

om dom spelar Powerball i Proxima Centauri-systemet... behöver vi i teorin inte åka så långt, förutsett vi lyckas åka om ljuset & på så vis komma före lotto-dragningen

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

räcker med kunskap kom jag på...

ska inte påstå jag är världsmästare, men har jobbat inom olje-industrin i Norge ca 10 år (slutade för 5 år sen, började hata livet offshore)

när djuphavsborrning utvecklades på slutet 80, början 90-talet, hade jag åkt tillbaka till det, hade jag varit som ett orakel typ...

bara allmän kunskap inom diverse områden, är ju guld värda

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv

Kul tråd! Blir att läsa lite nogrannare i långhelgen.

Jag skulle sälja allt jag äger, utom en spelbar laptop där jag i förväg installerar alla GOG-spel jag äger. Det jag säljer är för att få in kontanter för att köpa guld eller andra värdefulla föremål som både (teoretiskt) går att få med sig men också går att sälja när man är framme, 10 år bakåt i tiden. Guldet/värdeföremålen säljs, större delen av kontanterna investeras förstås i börsen. Denna tid för 10 år sedan borde man kunna göra rätt skapliga fynd på börsen, speciellt då finanskrisen fortfarande är igång för fullt.

Jag lär leva livet som vanligt, dock 10 år äldre. Skaffar nytt jobb, fösöker lösa hur mina personuppgifter inte riktigt stämmer längre och har min härliga laptop med alla spel som inte släppts under åren som kommer. När jag åter nått 2019 så bör framgånarna på börsen möjliggöra att jag har en rejäl villa, gärna med lite vatten, och ett garage med både en Tesla Model 3 och en Porsche 911 GT3 ståendes.

Drömma kan man ju iallafall.

Permalänk
Medlem

Min gravida fru

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Factorial112:

jo, det är klurigt med tidsresor... ingen att fråga direkt

man kan också se det som att händelser är egentligen bara rörelser vid en viss tidpunkt

den mest vedertagna teorin är att man kanske kan åka tillbaka, men enbart som ett "spöke" dvs man ser & hör, men kan ej synas/höras eller röra vid någonting

imorgon är det 75 år sen dagen D, om man nu vore nazist... kunde man åka tillbaka & varna eller förklara var de allierade skulle landsättas

men håller med om att ändrar man minsta detalj, är det inte längre samma universum eller tidslinje, kan man kalla det

tillägg: det är väldigt intressant med stjärnor & deras ljus, vi ser ju där tillbaka flera miljoner år i tiden, när "informationen" når oss, men för att påverka skulle vi behöva färdas många ggr snabbare än ljuset, eller ett maskhål...

om dom spelar Powerball i Proxima Centauri-systemet... behöver vi i teorin inte åka så långt, förutsett vi lyckas åka om ljuset & på så vis komma före lotto-dragningen

Hur skulle man åka tillbaka och varna någon om man inte kan ses eller höras menar du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Kul tråd! Blir att läsa lite nogrannare i långhelgen.

Jag skulle sälja allt jag äger, utom en spelbar laptop där jag i förväg installerar alla GOG-spel jag äger. Det jag säljer är för att få in kontanter för att köpa guld eller andra värdefulla föremål som både (teoretiskt) går att få med sig men också går att sälja när man är framme, 10 år bakåt i tiden. Guldet/värdeföremålen säljs, större delen av kontanterna investeras förstås i börsen. Denna tid för 10 år sedan borde man kunna göra rätt skapliga fynd på börsen, speciellt då finanskrisen fortfarande är igång för fullt.

Jag lär leva livet som vanligt, dock 10 år äldre. Skaffar nytt jobb, fösöker lösa hur mina personuppgifter inte riktigt stämmer längre och har min härliga laptop med alla spel som inte släppts under åren som kommer. När jag åter nått 2019 så bör framgånarna på börsen möjliggöra att jag har en rejäl villa, gärna med lite vatten, och ett garage med både en Tesla Model 3 och en Porsche 911 GT3 ståendes.

Drömma kan man ju iallafall.

Att ta tillbaka pengar som guld är ju inte en jättedålig idé. Du slipper problemen som du hade fått med pengar (pengar som är "för nya", dubbla serienummer etc). Dock har ju priset på guld högre idag än för 10 år sedan:

Du får alltså tillbaka kanske 950/1300 = 73% av värdet som du stoppade in. Men jag kan det vara värt, för jag tror absolut att du kan få pengarna att växa mer än (1300-950)/950 = 37% på dessa 10 år med kunskap om framtiden.

Faktum är att det kanske kan vara värt att vänta till mitten på 2011 med att sälja av guldet. Det ger dig gott om tid att fixa bra personuppgifter, kanske sprida ut försäljning av guldet på flera mindre transaktioner, etc.

Jag kan dock tänka mig att laptopen hade vart rätt så stöldbegärlig för 10 år sedan, både p.g.a. den avancerade tekniken som den innehåller, och även en massa spel som inte kommit ut än.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zipparn:

Min gravida fru

Jag tror inte du får in henne i resväskan?

Permalänk
Avstängd

Jag hade tagit med en lista som folk online fått skriva på om hur besvikna de är över att trillingnöten togs bort i Aladdin asken. De hade fått skriva med hur det förändrat deras liv med den borta, osv, och jag hade då visat detta för Marabou. Jag tänker att jag nog kunnat förhindra en katastrof.

Sedan hade jag haft med teknik från nutid och visat min far som var teknik intresserad, han hade älskat dagens datorer och mobiler, han gick bort 2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur skulle man åka tillbaka och varna någon om man inte kan ses eller höras menar du?

ja det är frågan, hur funkar det med tidsresor

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti