Permalänk
Medlem

M.2 skruv till SSD

Söker en eller flera M.2 skruvar då det inte följde med några till moderkortet som jag köpte tidigare här på marknaden. Är inte helt säker om du är olika typer av skruvar för olika tillverkare men om så är fallet är det ett asus strix z270h gaming moderkort.

Notera att det endast är en skruv jag söker och inte någon distans.

EDIT: Jag kan även behöva en distans men är inte helt säker.

Läs hela annonsen här

Permalänk

ta en skruv ifrån en gammal dator eller kanske ifrån ditt chassi eller köp ifrån lokal butik . blir iaf billigare än frakten att skicka..
om du råkar vara i närheten av göteborg så kan jag skänka dig 1kg skruv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger jörnåker:

ta en skruv ifrån en gammal dator eller kanske ifrån ditt chassi eller köp ifrån lokal butik . blir iaf billigare än frakten att skicka..
om du råkar vara i närheten av göteborg så kan jag skänka dig 1kg skruv

Saken är den att det är inte vanliga skruvar som användas för att fästa en SSD på ett moderkort. Alla dessa olika skruvkit man kan köpa på nätet och i butik innehåller inte skruvar som passar för att fästa en SSD. Enda jag hittat på nätet är från Amazon men det kommer kosta bra i frakt samt ha en väldigt lång leveranstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg rätt när jag pillade med en m.2-disk så funkar inte "vanliga" chassiskruvar man har liggande. Om det inte är fel grovlek så är det fel stigning med de flesta vanligt förekommande skruvar. Det fiffiga med att slotten heter m2 är att skruven är av just m2-gänga, dvs 2mm grov. Det var min erfarenhet. Jag lyckades dra av min gänga när jag hittade en skruv som var för lång och jag var för klumpig när jag skruvade i den, så den bottnade i gängorna och tog med sig delen i moderkortet före jag hann reagera. Slutade med att jag limmade dit en mutter och använde en skruv jag hade liggande som passade.
Men för att sluta ranta - besöker man en välsorterad butik med bland annat skruv kan man hitta för några ören

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Helt hundra på att dessa passar? Testa nämligen med ett skruv från en kompis MSI moderkort och den passade inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

nu har jag tyvärr inte ett asus strix z270h gaming över men kollat på några andra moderkort titta om du kan skruva ut distansen.. det kunde jag göra på mina kort iaf och då funkar vanliga skruvar .. annars finns dom typer av skruvar i laptops... nu vet jag inte om du har någon laptop över.. men kolla om du kan byta distans

Permalänk
Medlem

Som en sidnot, jag stod inför samma problem, men då M2-platsen var placerad rakt bakom mitt GFX testade jag att låta grafikkortet agera "blockerare" och därmed skippa skruven. Så det funkar givet att GFXet sitter rakt framför utifall du inte orkar vänta!

Permalänk
Medlem

Behöver jag även en distans eller bara en skruv? I själva monteringshålen på moderkortet sitter ingenting just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av essarn:

Behöver jag även en distans eller bara en skruv? I själva monteringshålen på moderkortet sitter ingenting just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Wow, om det är helt tomt skulle jag tro att föregående ägare gjort en blunder och råkat få med sig även distansen/honan ur moderkortet. Mig veterligen är den förmonterad, men kan ju skilja mellan tillverkare också antar jag.

Permalänk
Medlem

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/STRIX_Z270H_GAM...

Slår man en kik i manualen där ser det ut som att man skruvar ut en skruv, stoppar dit disken/kretskortet, och sedan tillbaka med skruven. Så distans sitter förmonterad, tolkar jag det som.

Permalänk
Medlem

Samtidigt står det i manualen att med moderkortet medföljer ett "M.2-screw package", men mer avslöjande än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Samtidigt står det i manualen att med moderkortet medföljer ett "M.2-screw package", men mer avslöjande än så är det inte.

Just därför jag blev fundersam då manualen inte är helt tydlig angående distansen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vanligtvis sitter distansen förmonterad sedan ligger skruven löst i kartongen. Jag köpte ett MSI kort på Tradera som saknade båda. Jag löste det genom att beställa en sats Silverstone CA03 (https://www.amazon.de/Silverstone-SST-CA03-Schrauben-Motherbo...)
Finns tyvärr inte i någon svensk butik jag hitta. Detta kit ska stödja Asus & MSI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel