Permalänk

Värmespridare

Tjena, plockade isär datorn för att installera en ny processorkylare och när jag tog bort processorn så insåg jag att värmespridaren va lös och går att ta av. Går det att bara köra på eller bör jag rengöra emellan och sätta ny tjock pasta? Känns som att den kommer åka åt sidan om jag ska ha på kylare o så senare. Tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trappertomsa:

Tjena, plockade isär datorn för att installera en ny processorkylare och när jag tog bort processorn så insåg jag att värmespridaren va lös och går att ta av. Går det att bara köra på eller bör jag rengöra emellan och sätta ny tjock pasta? Känns som att den kommer åka åt sidan om jag ska ha på kylare o så senare. Tack för svar!

Värmespridaren ska inte vara lös! Det som hänt är att din CPU blivit "deliddad". Tror inte du ska köra med "vanlig" kylpasta mellan IHS och CPU-kretsen heller, och definitivt inte ett "tjockt lager". Är det du som byggt datorn från start eller är det något du köpt beg?

(Vissa när de deliddar låter värmespridaren vara lös och bara håller fast den med sockelns monteringsmekanism, kan ju vara något sånt som tidigare ägare kört om det är beg tänker jag.)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Värmespridaren ska inte vara lös! Det som hänt är att din CPU blivit "deliddad". Tror inte du ska köra med "vanlig" kylpasta mellan IHS och CPU-kretsen heller, och definitivt inte ett "tjockt lager". Är det du som byggt datorn från start eller är det något du köpt beg?

Byggt datorn själv, cpu köpt beg. Har dock en fungerande i5 som jag har kvar sedan innan så kanske ska köra med den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trappertomsa:

Det ska inte hända, men det kan du utnyttja! Då har du en deliddad processor. Då inhandlar du lite Grizzly Cryonaut flytande metall, och öppnar CPU bygeln på moderkortet. Lyft bort IHS och rengör den helt, men försök att inte skrapa undersidan som ska ligga mot processorn. Rengör sedan runt processorkärnan (Den svarta saken i mitten), så allt gammalt klister / Silikon försvinner. Använd här gärna något i plast som ett Bankomatkort eller plastsked om du har småbarn.

Sedan spruttar du ut LITE flytande metall på något du kan kasta som t.ex. en papperstallrik, och doppar toppsen som medföljer i det. Lägg inte metallen direkt på kärnan, då det är mer flytande än man kan tro. Det blir lätt för mycket eller så sprutar man ut hela innehållet. Ta bara lite och smeta ut på processorkärnan. Var försiktig här, det ska bara täcka kärnan. Tar du för mycket så läcker det på sidorna och kan kortsluta den längre fram.

När du har fått på precis lagom mycket flytande metall för att det ska täcka kärnan, så lägger du på IHS (Rakt på, utan att flytta den mer än absolut nödvändigt, och låser fast allt med CPU bygeln.

Nu lägger du på kylpasta, ett ris-kornsstor plutt i mitten av IHS och sätter dit kylaren igen. Med lite tur så kan det sänka temperaturen med runt 20c.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trappertomsa:

Byggt datorn själv, cpu köpt beg. Har dock en fungerande i5 som jag har kvar sedan innan så kanske ska köra med den?

Vet du om den du köpte CPU:n av någonsin har deliddat den?

Hur som helst har du nu en deliddad CPU och då är det bästa att göra som iBurningMan skriver ovan.

Dock kan det vara bra om du kan ta lite bilder så vi kan se om det fortfarande är Intels stock-TIM som sitter kvar (d.v.s. den blivit oavsiktligt deliddad) eller någon flytande metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trappertomsa:

Vem köpte du den av? jag sålde nyligen min deliddade cpu.
Annars finns det guider på internet (Bl.a Gamers Nexus, Actually hardcore overclocking) men det bästa är som föregående skrev, att köpahem lite thermal grizzly conductonaut eller liknande flytande metall och applicera ny ifall IHS nu har lossnat.
I annat fall så går det bara lägga på kylpasta som vanligt och köra som normalt efter du tagit bort LMn från cpun, det är bara mindre effektivt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram