En Ryzen och en i7 kundvagn ... fördel vs nackdel

Permalänk
Medlem

En Ryzen och en i7 kundvagn ... fördel vs nackdel

Har ju ännu inte blivit nån ny burk men kommer troligen beställas nu efter semester
Pillade ihop en med Ryzen 3700x , och en med en i7 9700k , hamnade ungefär likvärdigt prismässigt .

Ryzen burken är utan kylare (den som följer med skall ju tydligen vara vettig ) och med en pcie Gen 4 M2 disk
i7 burken med en Noctua kylare och en billigare M2 disk

Windows finns , och ett RTX 2080ti finns , samt används (nästan) bara till spel på 1440p ultrawide , samt kommer nog inte klocka nämnvärt .

Det som talar för Ryzen är väll modernare samt gen 4 pcie (tror inte jag märker betydande att det e mer fart i disken)
Det som talar för Intel e väll , tja det e ju Intel (samt liiiiiite bättre prestanda än AMD diton) och just nu rätt bra bundle rabatt

Ryzen burken :

Intel Burken :

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Känns som Ryzen blir nästa steg

Inga tips på ändringar ?

Funderade på att spara några spänn på att ta 3200mhz minnen ist (får 32gb 3200 mhz billigare än 16 gb 3600 ) , tror att den minimala skillnaden i fart är försumbar
Samt ev skita i den dyra Gen 4 M2 disken och köra med en "vanlig" M2 , lite samma där tror inte att superfarten gör så mycket för laddningen av spel .

Tankar kring moderkakan ? Tog den billigaste x570 brädan , tror den räcker gott samt kommer vara "framtidssäkert" med Gen 4 PCIe.....om det nu börjar komma grejjer som stödjer det

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB

Permalänk
Medlem

Tips: Alla Noctuas kylare kommer bundlade med deras egna NT-H1 kylpasta (den senaste med a12x25 fläktarna får man med NT-H2). Så om du absolut inte måste ha arctics så kan du plocka bort den från Intel-kundvagnen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter själv och väger med typ samma dilemma. För egen del väger det nog för Intel ändå. Hade gärna tagit en Ryzen men moderkorten är ju en besvikelse, dyra och fläktar på hela bunten. Z390 saknar ju PCIe 4.0 men det känns ändå inte som ett bekymmer, sen är en i7 överlag lite snabbare i spel.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hjälpsam

Du kan skippa AS5 i båda kitten. Intel skulle kunna ha billigare minnen, Ryzen vill ha 3600MHz för optimal prestanda, där är de värt det.

Ang generell prestanda
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-9700K-vs-...

Jag hade valt Ryzen vilken dag i vecka som helst då jag ofta har en massa skrot igång i bakgrunden och de gånger ja faktiskt behöver CPU prestandan så är det video editering/redigering för Youtube-klipp och då är det givet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Känns som Ryzen blir nästa steg

Inga tips på ändringar ?

Funderade på att spara några spänn på att ta 3200mhz minnen ist (får 32gb 3200 mhz billigare än 16 gb 3600 ) , tror att den minimala skillnaden i fart är försumbar
Samt ev skita i den dyra Gen 4 M2 disken och köra med en "vanlig" M2 , lite samma där tror inte att superfarten gör så mycket för laddningen av spel .

Tankar kring moderkakan ? Tog den billigaste x570 brädan , tror den räcker gott samt kommer vara "framtidssäkert" med Gen 4 PCIe.....om det nu börjar komma grejjer som stödjer det

Jag köpte själv Intel 1TB 660p M2 SSD, hel nöjd. Märkte ingen skillnad alls ifrån 870 till 660p (dubbla priset på GB) vid spel eller i Windows.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Jag köpte själv Intel 1TB 660p M2 SSD, hel nöjd. Märkte ingen skillnad alls ifrån 870 till 660p (dubbla priset på GB) vid spel eller i Windows.

Enda nackdelen med 660p diskarna är att de blir slöare än en mekanisk disk om det är mycket data på den så man får inte fylla upp de

Permalänk
Medlem

Ett förbättringsförslag om du är ok med att andra ifrån flera butiker. Satsade mindre på SSD, MB och RAM, men mer på CPU och CPU-kylare. Det kan låta som en nergradering, men skillnaden i på det som skalas ner är marginell i prestandasynpunkt. 3600/CL16-minne är på tok för dyrt, samma visa med snabbare SSDs och X570-mbs. Egentligen kanske 3900X också är för dyr för vad du får i spelprestanda samt att 2TB utrymme är overkill, men det går alltid att skala ner dem och komma närmare 10.5k i så fall.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 9 3900X (5 890 kr hos Inet)
Chassi: NZXT H500 (779 kr hos Power)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 289 kr hos Komplett)
RAM: G.Skill Sniper X DDR4 16GB KIT 3200Mhz (949 kr hos CDON)
SSD: Intel 660p 2TB M.2 SSD (2 399 kr hos Inet)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (990 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Corsair Hydro H115i Pro RGB (1 299 kr hos Komplett)
Summa: 13 595 kr

Skrivet av anon298854:

Enda nackdelen med 660p diskarna är att de blir slöare än en mekanisk disk om det är mycket data på den så man får inte fylla upp de

Slöare än en mekanisk disk? Jag vet att de tar en ordentlig träff i skrevet när de fylls upp, men så pass?
I vilket fall, med tanke på att du får dubbla utrymmet för samma pris som t.ex. Samsung Evo-diskarna så är det inte svårt att spara 10-15% av utrymmet.

Minnet var slut i lager
Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Ett förbättringsförslag om du är ok med att andra ifrån flera butiker. Satsade mindre på SSD, MB och RAM, men mer på CPU och CPU-kylare. Det kan låta som en nergradering, men skillnaden i på det som skalas ner är marginell i prestandasynpunkt. 3600/CL16-minne är på tok för dyrt, samma visa med snabbare SSDs och X570-mbs. Egentligen kanske 3900X också är för dyr för vad du får i spelprestanda samt att 2TB utrymme är overkill, men det går alltid att skala ner dem och komma närmare 10.5k i så fall.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 9 3900X (5 890 kr hos Inet)
Chassi: NZXT H500 (779 kr hos Power)
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Sport LT Grå (829 kr hos Komplett)
SSD: Intel 660p 2TB M.2 SSD (2 399 kr hos Inet)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (990 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Corsair Hydro H115i Pro RGB (1 299 kr hos Komplett)
Summa: 13 475 kr

Ryzen bör paras med 3600Mhz minne. Deras Infinity Fabric går på samma klocka och tjänar på den högre hastigheten.
Håller helt med om moderkortet. X570 är overkill om man inte ska överklocka eller om man inte till varje pris vill ha PCIe 4.0 som just nu har väldigt lite värde.

Jag hade också helst parat ett 2080Ti med en 750W PSU. Kör man 3900X bör man ha en annan kylare än den inkluderade som du skrev, men jag skulle rekommendera en Noctua istället för en AIO. Den låter mindre och kyler bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Hur vet man att moderkortet kommer med senaste Bios? Spontant känns det som att det inte gör det, och i så fall funkar inte Ryzen 3000 på B450 out of the box. Då behöver du ju en gammal CPU också bara för att uppdatera Bios (för det var väl typ inga moderkort på AM4 med Usb Bios flash innan X570?)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanguinSE:

Ryzen bör paras med 3600Mhz minne. Deras Infinity Fabric går på samma klocka och tjänar på den högre hastigheten.
Håller helt med om moderkortet. X570 är overkill om man inte ska överklocka eller om man inte till varje pris vill ha PCIe 4.0 som just nu har väldigt lite värde.

Visst är det bra, men för det priset? Det är inte något som behöver maxas till varje pris. Om du vill ha snabbare minne, välj något vid en vettig prispunkt, typ:
Proshop: Patriot Extreme Performance Viper 4 DDR4 16GB 1099:-
De billigaste med 3600MHz // CL16 är:
Proshop G.Skill TridentZ DDR4 16GB 1750:-
Det är mycket pengar för en lite mer fart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hur vet man att moderkortet kommer med senaste Bios? Spontant känns det som att det inte gör det, och i så fall funkar inte Ryzen 3000 på B450 out of the box. Då behöver du ju en gammal CPU också bara för att uppdatera Bios (för det var väl typ inga moderkort på AM4 med Usb Bios flash innan X570?)

Just ja, tänkte inte på att monteringen inte ingår. Jag skulle säga att det är bäst att höra med återförsäljaren om de är kan levereras uppdaterade för Ryzen 3000. De lär ha fått en del förfrågningar om detta just nu, så troligen så har de ett rakt svar att ge.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Starric:

MSIs brädor uppdaterar man med ett ordinärt USB-minne. Ingen processor behövs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

MSIs brädor uppdaterar man med ett ordinärt USB-minne. Ingen processor behövs.

Bra att veta, tackar för infon

Permalänk
Medlem

Lite att kasta pärlor åt svinen med den dyra M2 disken, spara nån tusenlapp där istället och köp en till vanlig SSD sen om du får slut på plats.

Skippa kylpastan också, det sitter redan på Prism Wraith.

Sen ska det ju tilläggas att 9700K bara är lite bättre i spel. I allt annat är 3700X betydligt bättre då den inte har strypt HyperThreading (16T kontra 9700K 8T).

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Visst är det bra, men för det priset? Det är inte något som behöver maxas till varje pris. Om du vill ha snabbare minne, välj något vid en vettig prispunkt, typ:
Proshop: Patriot Extreme Performance Viper 4 DDR4 16GB 1099:-
De billigaste med 3600MHz // CL16 är:
Proshop G.Skill TridentZ DDR4 16GB 1750:-
Det är mycket pengar för en lite mer fart...

Helt klart. Lägga pengar på lägre CAS är överdrivet. Den största fördelen med 3600Mhz är just Infinity Fabric, vill man kasta pengar på CAS kan man få lite bättre prestanda, men det ger inte lika mycket. Inte värt det imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jo jag testade, om man flyttar ~200GB åt gången. Men hur ofta gör du det ? alltså 20% av hela diskens yta.
Packa upp spel på 60GB eller liknande går galant. Chansen att man kör slut cachen och få hastighetsdropp vid "normalt" bruk är minimal.

Går ju köpa 2TB för nästan samma pris som t.ex. Samsung 1TB. Då har du dubbla cachen innan hastigheten droppar, alltså runt 400GB överföringar på en gång.

En Svensson/Gamer kommer aldrig märka av skillnaden och då är priset på GB grymt bra.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Moddade lite , om jag skippar x570 å tar en x470 bräda (som skall vara klar för nya Ryzen) så vart den en lax billigare
Kastade på ett 850w nätagg ist (skiljde typ inget)
Plockade bort kylpastan (ligger med av gammal vana )

Kruxet e ju minnena .... 3600 eller 3200mhz , Ryzen tjänar på 3600mhz , men frågan e hur mycket , nog för att jag har råd , men vill inte elda för mycket för kråkorna ,16 gb lär räcka , och enkelt att uppgradera om så skulle behövas , lade med båda i kundvagnen

Och ja , jagar inte "bästa pris" , handlar på Webhallen , bor nästan granne med dom och gillar dom helt enkelt (och har lite rabatt), samt kommer inte behöva mer än 1 Tb disk då jag typ inte har nått lagrat (har en 500gb SSD nu sen 6 år , funkar finfint med ca 80gb ledigt fortfarande )

Nyplockade kundvagnen :

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Moddade lite , om jag skippar x570 å tar en x470 bräda (som skall vara klar för nya Ryzen) så vart den en lax billigare

En sak att tänka på med x570 vs x470 är om du vill göra en uppgradering av processorn i framtiden (vi vet ju redan att det kommer en 16-core Ryzen i höst tex.) så är x570-an nog lite mer framtidssäker. Å andra sidan så kanske den här processorn håller såpass länge att du kommer vilja byta allt ändå. Men iallafall, när det gäller AMD så finns det betydligt större möjligheter att en framtida generations processor funkar på moderkortet om det inte är allt för gammalt (vid det laget kanske PCI express 4 också är relevant).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Kastade på ett 850w nätagg ist (skiljde typ inget)
Plockade bort kylpastan (ligger med av gammal vana )

Kruxet e ju minnena .... 3600 eller 3200mhz , Ryzen tjänar på 3600mhz , men frågan e hur mycket , nog för att jag har råd , men vill inte elda för mycket för kråkorna ,16 gb lär räcka , och enkelt att uppgradera om så skulle behövas , lade med båda i kundvagnen

Och ja , jagar inte "bästa pris" , handlar på Webhallen , bor nästan granne med dom och gillar dom helt enkelt (och har lite rabatt), samt kommer inte behöva mer än 1 Tb disk då jag typ inte har nått lagrat (har en 500gb SSD nu sen 6 år , funkar finfint med ca 80gb ledigt fortfarande )

Nyplockade kundvagnen :
https://www.webhallen.com/api/cart-img/290344x2,281273,302707,286042,236943,283618,237040

Moderkortet är bättre än jag först tänkte mig. X470-moderkort i sig är inte bättre än B450-moderkort, även om det du har valt är ett bra sådant. Det som spelar roll om du är ute efter fläskig CPU, är VRMen på moderkortet. Utöver det så är det alltid nice med 2st M2-portar. VRMen har du en fin lista på här:
Sweclockers: Tråd om VRMs inför Ryzen 3000
Och ditt kort har en VRM på 272A samt 2x M2-slots, så bra val

M2 SSDn som du har valt är dock inte en riktig NVMe-disk, utan använder SATA-gränssnittet och är därmed inte snabbare än en vanlig SSD. Välj en Webhallen: MP510 960GB istället om du vill ha en snabb disk.

typo
Permalänk
Medlem

med lite tur så har priserna på x570 hamnat på rätt sida 2k till slutet på aug då beställningen sker (som många tidigare talare , även om x4xx brädor funkar så vet man inte om kanske 2 gen Ryzen till så e dom nog out of date), samt att det kommer bli 3600mhz minnen , ingen ide och snåla , då kommer jag bara sitta och skylla på mina slöa jävla 3200mhz minnen när jag dör i PUBG

och tack för tipset på M2 disken @Icecrystal , det visste jag inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

med lite tur så har priserna på x570 hamnat på rätt sida 2k till slutet på aug då beställningen sker (som många tidigare talare , även om x4xx brädor funkar så vet man inte om kanske 2 gen Ryzen till så e dom nog out of date), samt att det kommer bli 3600mhz minnen , ingen ide och snåla , då kommer jag bara sitta och skylla på mina slöa jävla 3200mhz minnen när jag dör i PUBG

och tack för tipset på M2 disken @Icecrystal , det visste jag inte

Varsågod
Gällande minnen så finns det en mellanväg också. 3333/3400/3466MHz-minnen med CL16 är bra snabba de också och ett bra alternativ då de inte kostar skjortan, t.ex:
https://www.proshop.se/RAM/Kingston-HyperX-Predator-DDR4-3333...
https://www.proshop.se/RAM/Patriot-Extreme-Performance-Viper-...