Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Fjärrskrivbord och fildening Windows 10 och 11

Permalänk
Medlem

Fjärrskrivbord och fildening Windows 10 och 11

Hej!

Jag blir knäpp på Windows 11 när det kommer till Fjärrskrivbord och fildelning.

Det är någonting som fungerat bra sedan Windows 98 men som nu i Windows 11 är helt omöjligt att ha och göra med och jag fattar ingenting.

Jag har ett Microsoftkonto som jag använder för att logga in på datorn med och när jag försöker ansluta via fjärrskrivbord eller komma åt delade mappar så använder jag uppgifterna för mitt microsoftkonto men då står det att mina autentiseringsuppgifter inte fungerar och att jag ska ange nya.

Och det knäppaste är, ibland funkar det, och ibland inte.

Men oftast inte och aldrig när jag blandar mellan windows 10 och windows 11.

Vad är problemet? Det måste vara fler som har råkat ut för det här för det är mellan så många olika datorer.

Samma sak med mapp och fildelning, har delat en mapp och aktiverat fildelning osv. och nätverksåtkomst så står det mitt microsoftkonto men när jag försöker komma åt mappen så går det inte, trots att jag använder mig av samma microsoftkonto!

Permalänk
Medlem

Ja den här problematiken hänger förstås ihop med det faktum att Microsoft lurar på användarna att skapa upp Microsoft 365 Personal/Live-konton för inloggning i WIndows.

Det som händer när du loggar in med molnbaserade användarkontot, är att det även skapas upp ett motsvarande lokalt konto på datorn som kopplas ihop med molnkontot. När du väl är inloggad så cache-lagras dina autentiseringsuppgifter lokalt. Så när du sen försöker komma åt den datorn från en annan dator i nätverket så använder du din mejladress och molnkonto-lösenordet för både fildelningsaccess och för RDP/fjärrskrivbord. Om det inte fungerar så kan du testa att ange "MicrosoftAccount\<dinmejladress>" som användarnamn, vilket är en direkthänvisning till det lokala kontot som skapats upp på datorn, samt lösenordet du loggar in på datorn.

Om du aktiverar Hello med PIN-kod eller biometrisk inloggning så gäller detta endast för lokal inloggning. Filåtkomst och fjärrskrivbord kopplas till lösenordet för molnkontot.

Om du vill komma ifrån detta och gå tillbaks till att ha ett fullständigt lokalt konto som förr i tiden, så kan du göra det på följande vis.

1. Gå till Inställningar → Konton → Dina uppgifter.
2. Under Kontoinställningar ser du ”Logga in med ett lokalt konto i stället”.
3. Klicka där, och följ guiden:
- Bekräfta ditt nuvarande Microsoft-kontolösenord.
- Ange nytt lokalt användarnamn + lösenord.
- Logga ut → Logga in med ditt nya lokala konto.

Nu har du istället ett helt vanligt lokalt konto som fungerar som du förväntar dig att det ska göra.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD