Permalänk
Medlem

Varmt 5700 XT

Bytte till ett sapphire 5700 XT igår som jag upplever som väldigt varmt.

Har en hyfsat väl ventilerad låda (antec p183) med tre fläktar + en noctua nh processorfläkt så jag tror att luftflödet är tillräckligt.

Jag har testat wattmans auto undervolt och chill-funktionen men när jag spelar så drar temperaturen upp till 80-90 grader vilket gör att fläkten drar på en hel del. Jag spelar mest wow men till och med i civ 6 vill temperaturen springa iväg uppåt rejält.

Auto undervolt hjälper till att få ner temperaturen men då kommer man inte åt att ställa in fläkten manuellt. Rent generellt verkar det vara stora temperaturskillnader med varierande fläkthastigheter.

Tror ni att detta är något som kommer att lösas med nya drivare/firmware? Annars tror jag att jag försöker byta till ett 2060 super istället.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte lösas med ref kort tyvärr . Partner kort är nog det enda, eller gå tillbaka till Nvidia så funkar saker igen med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Använd MSI afterburner istället för AMDs "auto undervolt" om du vill ha mer precis kontroll.
Fast att blowerkylaren låter mycket vid max belastning på XT-kortet är ingen överraskning precis. Du är rätt på det när du sänker spänningen, men med "auto undervolt" behåller du samma power target. Det du behöver göra är att sänka spänningen _och_ power target.

Permalänk
Medlem

Recensioner har sagt att referenskylaren är en av dom värsta på länge. Rätt synd att dom knappt försöker. Konstigt är också att AMD i marknadsföringen säger att kylaren är tyst, vilket är en ren lögn. :/

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att läsa recensioner före du köper, AMD är inte direkt kända för att göra tysta referenskort. Och det här är bland den sämsta de tillverkat sedan katastrofen RX480. Plus att recensionerna oftast tar rum i AC kylda kontor som ligger på 20C~. Ta en vanlig svensk lägenhet som är 25-30 på sommaren så skjuter temperaturerna i höjden ytterliggare.

Permalänk
Medlem

Ja någonstans måste dom ju spara pengar om dom nu är bang for the Buck.

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Ska gå att åtgärda ganska bra och med Power Play Tables ska det gå att klämma ut en del mer prestanda.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@kirre777: Antec 180-183 är visserligen bra kvalitet, byggda som kassaskåp nästen, men ur kylningssynpunkt ett av de sämsta som finns, P183 är inte ett välventilerat chassi för 5 öre, hjälper inte att maxa med fläktar heller, är ju också en hopplöst omodern låda för nya heta komponenter.

Kombinerat med ett grafikkort med dålig kylare så blir det som det blir......

Byt chassi, problem löst!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig sälja mina Accelero Xtreme kylare så länge dom passar grafikkorten.
En Accelero Xtreme kylare med två 120mm löser alla problem i ett chassi dom får plats i.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Läst mycket om dessa kort var sugen på att köpa ett! men inte med referenskylaren sämre junk får man leta efter!
Jag väntar på att dem ska släppa aftermarket cooler kort! jag avskyr blowerkylarna! låter mycket och är rent utav dåliga.
Dessa kort är varma och har du ett sånt chassi du har lär kortet gå ännu varmare än vad det skulle göra i ett ventilerat chassi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@kirre777: Antec 180-183 är visserligen bra kvalitet, byggda som kassaskåp nästen, men ur kylningssynpunkt ett av de sämsta som finns, P183 är inte ett välventilerat chassi för 5 öre, hjälper inte att maxa med fläktar heller, är ju också en hopplöst omodern låda för nya heta komponenter.

Kombinerat med ett grafikkort med dålig kylare så blir det som det blir......

Byt chassi, problem löst!

Tvärtom, chassi och kylare är utmärkt matchade! Du har rätt, Antec 180-183 är byggda för att vara tysta, inte vara välventilerade. Så att ha en grafikkortskylare som dumpar värmen inuti chassit är inte superlyckat (inte nödvändigtvis en katastrof heller, beroende på chassifläktar och CPU fläkt).
Problemet är naturligtvis att blowern med RX5700XT ligger i ytterkanten av vad den klarar av, och ökar sin ljudnivå drastiskt de sista +500 rpm. Så antingen behöver han byta kylare och chassi, eller också tystar han ner sin kylare vid maxlast.

Jag skulle föreslå att han först gör det sistnämnda.
Steg nummer ett är att han minskar power limit. Det kommer att sänka max efferktförbrukning och maximal klocka, men eftersom GPUn är pressad så högt blir klockminskningen mycket måttlig.
Steg nummer två är att han då har bättre marginal på undervolting. Undervolting med samma (sänkta) power limit innebär i praktiken att han kommer att höja klockorna igen, men fortfarande inom de nya lägre gränserna.

Nu testar han och ser om han tycker att kortet är tillräckligt tyst under drift.

Om han fortfarande inte är nöjd är det dags att SweClocka lite och följa videon ovan för att förbättra blowerns effektivitet. Testa därefter att spela igen. Ett bra tag, så att man inte låtsas spela medan man egentligen håller på med att lyssna på grafikkort, utan verkligen spela spelet.

Till sist kollar han att han inte rendrerar en massa frames i onödan. Om han t.ex. spelar WoW på en 60Hz skärm bör han låsa fps till 60 vilket förmodligen drastiskt sänker energiförbrukningen. Kanske till och med borde börja med det.

Först därefter är det läge att fundera på om man vill lägga tusenlappar och timmar.

Permalänk
Medlem

Jag undervoltade mitt kort och temperaturen ligger runt 60c när jag lirar bf5 med egen fläktkurva. Sambon klagade på att gpun lät så mycket men jag satte kortet på 980mv ish och 1900mhz som max.
Mycket nöjd med gpun 😂👍

Permalänk
Avstängd

@kirre777: är det junction temperaturen du mäter ifrån? för junction temperaturen är inte den verkliga temperaturen på kortet, utan hotspot som uppstår.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirre777:

Bytte till ett sapphire 5700 XT igår som jag upplever som väldigt varmt.

Har en hyfsat väl ventilerad låda (antec p183) med tre fläktar + en noctua nh processorfläkt så jag tror att luftflödet är tillräckligt.

Jag har testat wattmans auto undervolt och chill-funktionen men när jag spelar så drar temperaturen upp till 80-90 grader vilket gör att fläkten drar på en hel del. Jag spelar mest wow men till och med i civ 6 vill temperaturen springa iväg uppåt rejält.

Auto undervolt hjälper till att få ner temperaturen men då kommer man inte åt att ställa in fläkten manuellt. Rent generellt verkar det vara stora temperaturskillnader med varierande fläkthastigheter.

Tror ni att detta är något som kommer att lösas med nya drivare/firmware? Annars tror jag att jag försöker byta till ett 2060 super istället.

Med den kylaren får du räkna med att det väsnas. Den är bara designad för att fungera oavsett design med luftflöde på chassit.

På mitt Vega 56 med referenskylare monterade jag en sånhär kylare https://www.inet.se/produkt/5320497/raijintek-morpheus-ii-cor... och nu är det riktigt tyst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Eller sätt frametarget.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Byt till Nvida eller vänta på ett bättre eftermarknadskort om du inte tycker att det är roligt att lägga ner X antal tid och jobb på att få kortet att gå tyst och svalt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Byt till Nvida eller vänta på ett bättre eftermarknadskort om du inte tycker att det är roligt att lägga ner X antal tid och jobb på att få kortet att gå tyst och svalt

Skickades från m.sweclockers.com

Bra plan, förutom att detta ofta gäller kort du föreslog med.
Beror på hur kräsen en är med värme och ljud, såklart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hörni! Jag testar nog att byta till ett rtx 2060 super istället.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bra plan, förutom att detta ofta gäller kort du föreslog med.
Beror på hur kräsen en är med värme och ljud, såklart.

Förra kortet jag ägde var ett 970 strix och det la jag inte ner någon tid på efter inköp. Dock innan inköp genom att läsa recensioner av kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirre777:

Tack för alla svar hörni! Jag testar nog att byta till ett rtx 2060 super istället.

Hoppas du blir nöjd med det.
Ett tips, blir du inte nöjd med kylning eller ljud så är det jättelätt att sätta två 120mm fläktar på det kortet.
Då blir du garanterat nöjd.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Japp, hoppas du blir nöjd med ditt nya kort. Jag har samma kabinett som du, fast en föregångare med sämre ventilation än du har ordnat. Om man har tyst i övrigt är det en knixig uppgift att kyla moderna grafikkort tyst, även mellanklassen drar ett par hundra Watt.

Sååå - när säljer du ditt 5700XT?

Permalänk
Medlem

Det blev ett byte till gforce 2060 super. Kanske återkommer till amd vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirre777:

Det blev ett byte till gforce 2060 super. Kanske återkommer till amd vid ett senare tillfälle.

Du får gärna återknyta sedan med vilket 2060 super du köpte samt ifall du blev nöjd med resultatet. Det vore intressant att höra men det kan även hjälpa andra med liknande problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du får gärna återknyta sedan med vilket 2060 super du köpte samt ifall du blev nöjd med resultatet. Det vore intressant att höra men det kan även hjälpa andra med liknande problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Det här är ett intressant marknadssegment, och feedback från någon som både varit beredd att pynta upp egna pengar, och är fördomsfri nog att gå mellan tillverkare skulle värdesättas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Efter att ha tröttnat på oljudet från mitt referens GTX 680 så köpte jag en Accelero Twin Turbo II och blev så extremt nöjd. Kan verkligen rekommendera deras kylare.

Men jag skulle aldrig köpa och montera det på ett helt nytt kort. Då skulle jag istället lämna tillbaks kortet och köpa ett annat kort som är vettigt istället. (Vilket TS nu även gjort/ska göra.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kirre777:

Bytte till ett sapphire 5700 XT igår som jag upplever som väldigt varmt.

Har en hyfsat väl ventilerad låda (antec p183) med tre fläktar + en noctua nh processorfläkt så jag tror att luftflödet är tillräckligt.

Jag har testat wattmans auto undervolt och chill-funktionen men när jag spelar så drar temperaturen upp till 80-90 grader vilket gör att fläkten drar på en hel del. Jag spelar mest wow men till och med i civ 6 vill temperaturen springa iväg uppåt rejält.

Auto undervolt hjälper till att få ner temperaturen men då kommer man inte åt att ställa in fläkten manuellt. Rent generellt verkar det vara stora temperaturskillnader med varierande fläkthastigheter.

Tror ni att detta är något som kommer att lösas med nya drivare/firmware? Annars tror jag att jag försöker byta till ett 2060 super istället.

Jag använder P180-serien fortfarande eftersom den är väldigt tyst. Tyvärr är den absolut inte välventilerad som du själv tycker, speciellt inte för grafikkortet. En enda 80mm fläkt framtill som blåser kalluft till kortet. Det räcker inte för kraftigare kort.

Ska du bygga en sval spelburk rekommenderar jag byte till en modernare låda (som tyvärr riskerar att både låta mer och kännas sämre i kvalitet).

Edit: Min första P180 har en ventilationskassett där man kan sätta en tunn/halvhöjds 80mm fläkt vid sidokåpan, som suger in från baksidan och blåser direkt på grafikkortet, det gör den lite bättre. Denna saknas väl på P183, eller minns jag fel?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam

@kirre777: Slå på "målkontroll för bildhastighet".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag använder P180-serien fortfarande eftersom den är väldigt tyst. Tyvärr är den absolut inte välventilerad som du själv tycker, speciellt inte för grafikkortet. En enda 80mm fläkt framtill som blåser kalluft till kortet. Det räcker inte för kraftigare kort.

Ska du bygga en sval spelburk rekommenderar jag byte till en modernare låda (som tyvärr riskerar att både låta mer och kännas sämre i kvalitet).

Edit: Min första P180 har en ventilationskassett där man kan sätta en tunn/halvhöjds 80mm fläkt vid sidokåpan, som suger in från baksidan och blåser direkt på grafikkortet, det gör den lite bättre. Denna saknas väl på P183, eller minns jag fel?

https://i.imgur.com/wIVe474.jpg?1

Nä den där känner jag inte igen alls.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@kirre777: Slå på "målkontroll för bildhastighet".

Tack för input men jag har redan bytt kort.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart