Bygga Ny speldator 2eller 3 ? topp grafik kort ?

Permalänk

Bygga Ny speldator 2eller 3 ? topp grafik kort ?

Hejsan

ska bygga nått att spela med helt enkelt bygger en hemma bio och ett spel rum med ps4 o X box och även en spel dator

ska säga att att jag byggt och pulat mycket med vattenkylning och klockat allt som klockats kan Men det var 5-6 år sedan jag ens satt vid en windows så jag har inte längre nån koll på vad som är bäst osv

frågar då er vad skulle ni rekommendera Budget 100 000 inga problem men det jag vill veta är om någon komponent som är på antågande typ i år eller kanske i början på 2020 som är värd och vänta på osv

alltså bygg en speldator för MAX 100 Tk gärna länkar till återförsäljare och skriv gärna lite om vad som är bre med just den komponenten

Mv Bo

Permalänk
Medlem

@macsåklart: Alltid något som är "värt" att vänta på.

Med den budgeten, varför inte bara hör av dig till tex Inet och säga åt dom att bygga den värsta speldatorn dom kan och skicka listan till dig?
Så kan du visa den här så får vi se. Det är tex inte lika självklart längre att rekommendera Intel som det var förr.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

@macsåklart: Alltid något som är "värt" att vänta på.

Fast nu hade han ju en tidsperiod att gå efter, så det är inte så konstigt att fråga och din kommentar blir väldigt onödig.

@macsåklart: föreslår hellre isf att du köper billigare och uppgraderar oftare istället.

Har ingen koll på moderkort och VRM och sånt, men en AMD Ryzen 9 3900X och passande moderkort lär du ta.
Jag hade tagit ett RTX 2080 Super snarare än Ti pga priset, tror det kommer bli mycket mer prisvärt.
RAM, 3600 MHz verkar vara det som gäller till AMD, mängd vet jag inte vad du behöver, men du lär ju ta minst 16GB.

Permalänk
Medlem

Slängde ihop något överdimensionerat för att förbruka budgeten

https://komponentkoll.se/bygg/mzxan/

PS aldrig något jag själv hade köpt, men antagligen något i den stilen om jag var tvungen att lägga 100k på en gamingdator

Permalänk
Medlem

Med den budgeten så är det väl bara och köpa nästa top produkt när den väl kommer ut, blir svårt att maxa 100k för en _spel_ dator.

Permalänk
Medlem

Ska du ha en ren speldator baserad på AMD?

Ett x570 moderkort om du verkligen vill framtidssäkra annars ett x470, pci-e gen 4 är inget man driekt behöver ännu. Kanske ett Asus Rog Strix/Crosshair eller Aorus kort, dom har bra vrm osv...

3700x plus möjligtvis bättre kylning. En 3900x är bara onödig om det är en speldator.

16-32gb ram i 3600mhz

Just nu är 2080ti fortfarande bästa kortet till spel, möjligt att 2080 super kan vara värt när det kommer ut. Ingen idé att stoppa i mer än 1 kort, då det är mer trassel än nytta och sällan som spel stödjer det nu. Personligen har jag ett rog strix och är nöjd.

Samsung 970 nvme disk är väl bland det bättre och snabbaste man kan köpa, har dock ingen inverkan på spel, för en vanlig ssd är snabb nog för att laddtider är så korta som dom kan vara typ. Men smidigt med m.2 diskar. Annars om du vill slösa ännu mer pengar så köper du en nvme gen 4 disk typ Aorus som är löjligt snabb, men som sagt, i en speldator spelar det ingen roll.

Ett bra nätagg från typ Seasonic, Corsair eller Evga. Klarar dig nog på 650w, men 750w eller 850w skulle väl inte skada heller.

Där får du en väldigt bra speldator, som kostar långt under 100k. Till exempel denna.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

@Kuspar: Synd att budgeten inte räckte till för en vettig CPU-kylare bara

Men lite mer seriöst, spelprestanda planar ut runt 30k ungefär. Som synes går det att plocka ihop betydligt dyrare datorer förstås, men de extra pengarna går mest till onödigt dyra komponenter eller prestanda man inte har nytta av i spel. Titan RTX är t.ex. bara marginellt snabbare än 2080 Ti, men kostar mer än dubbelt så mycket.

Så det är som sagt bättre att bygga en "prisvärd" dator för 20-30k istället som klarar alla dagens spel utan problem, och spara/investera pengarna som blir över och uppgradera datorn allt eftersom det kommer nya komponenter.

Skrivet av walkiii:

Ett x570 moderkort om du verkligen vill framtidssäkra annars ett x470, pci-e gen 4 är inget man driekt behöver ännu. För nvme gen4 fungerar på x470 också om man vill ha en sån.

PCIe 4.0 fungerar på vissa moderkort i 400-serien just nu, men AMD kommer spärra den funktionen i kommande BIOS. Och med tanke på hur buggiga BIOS:en är just nu så vill man nog inte sitta med ett gammalt BIOS bara för att få PCIe 4.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

PCIe 4.0 fungerar på vissa moderkort i 400-serien just nu, men AMD kommer spärra den funktionen i kommande BIOS. Och med tanke på hur buggiga BIOS:en är just nu så vill man nog inte sitta med ett gammalt BIOS bara för att få PCIe 4.0.

Den där artikeln hade jag missat. Men som sagt finns ingen anledning till att ens ha det till en speldator.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Köp 9900k och 2080TI för ~30k. Går inte få bättre prestanda oavsett budget.

https://www.komplett.se/product/11472/datorer/komplett-pc/kom...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

100k på en speldator? Varför?

Permalänk
Medlem

Här har du något

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

@Spicebeast:

Jag skrev att jag INTE följt utvecklingen på komponenter på 5-6 år

Om jag kommer undan med 40 000 jätte bra !

Ang Låda så ska Moderkorten antagligen monteras i kallpressad Aluminium som är infälld i väggen bakom skärmarna

Ang skärmar Tipps ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macsåklart:

Jag skrev att jag INTE följt utvecklingen på komponenter på 5-6 år

Det är okej. Jag har varken kallat dig för troll eller något annat så du behöver inte försvara dig på den punkten. Men 100,000kr för en hemdator är lite överdrivet, tycker du inte? Man behöver inte ha följt utvecklingen för att inse att det inte krävs så mycket pengar.

Citat:

Ang skärmar Tipps ?

Ska du ha en skärm med vacker färgåtergivning och som du kan se från en vinkel så rekommenderar jag en skärm med s.k IPS-panel. De är dock något långsammare än skärmar med NT-panel, som är den skärmen du kanske bör satsa på om du vill spela snabba spel t.ex.

Permalänk
Medlem

#17687795

Du tänker väl inte ta ett lån på 100k för att köpa en dator hoppas jag?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Bildexpert

Man kan likställa datorer med bilar. Hur snabb bil du än köper kan du inte köra snabbare på motorvägen om det är trafikstopp. Kommer du upp i sexsiffriga summor betalar du i första hand för mer RAM och bättre/snabbare CPU, och dagens spel drar inte alls nytta av den kalibern av prestanda. Ska du däremot hålla på med 3D-modellering, videoredigering, filmrestaurering etc. så kan du vinna mycket tid med en sådan burk men då gör du förmodligen inköpet genom ett företag hellre än privatperson hoppas jag.

Det känns som att du börjar i fel ände. Kolla istället på högkvalitativa konsumentprodukter och se vad som ger bra prestanda som ligger inom en budget som du anser vara rimlig. Du har fått bra tips i tråden, men om det känns för dyrt finns det billigare alternativ precis under. Ska du spendera 100 000 kr är det bättre att fördela pengarna och lägga lite på tillbehör, schyssta skärmar, bra högtalare etc så att du får en mer komplett rig.

Permalänk
Medlem

Hade inte spenderat mer än runt 30K. Inget över det kommer ge dig bättre prestanda i spel.

Permalänk
Medlem

@macsåklart:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12667012

Skulle du vilja ha en större skärm så finns denna

https://www.inet.se/produkt/2212209/acer-34-predator-x34p-ips...

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Avstängd

100 tkr blir inte bättre än 30-40 tkr tyvärr. Ska du dessutom ha den som en speldator för barn och barnbarn så kör ett av de paketen från tidigare trådar och sen ladda ner Steam eller liknande laddat med ett par tusen kronor där ungarna själva kan välja att tanka hem de de vill. Kan vara bra att sätta en spärr så du måste godkänna så de inte tankar hem alla spel som verkar skojiga.
Kanske ett VR headset kan vara kul också om du nu har ett helt rum att leka i.

En stor skärm, IPS, gärna curved och minst 40" och 144 Mhz.
Minst 32 GB ram
2080 TI är väl det bästa du kan hitta just nu som fortfarande är prisvärt.

Behöver du uppdatera något så gör det i framtiden eller köp nytt igen men alla tipsade datorer kommer klara sig minst 4-5 år med hög grafik.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort otrevliga och nedlåtande kommentarer.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av macsåklart:

Hejsan

ska bygga nått att spela med helt enkelt bygger en hemma bio och ett spel rum med ps4 o X box och även en spel dator

ska säga att att jag byggt och pulat mycket med vattenkylning och klockat allt som klockats kan Men det var 5-6 år sedan jag ens satt vid en windows så jag har inte längre nån koll på vad som är bäst osv

frågar då er vad skulle ni rekommendera Budget 100 000 inga problem men det jag vill veta är om någon komponent som är på antågande typ i år eller kanske i början på 2020 som är värd och vänta på osv

alltså bygg en speldator för MAX 100 Tk gärna länkar till återförsäljare och skriv gärna lite om vad som är bre med just den komponenten

Mv Bo

Hur är det på skärm fronten? Om du ändå har så mycket pengar en bra skärm kan ge dig ett rejält lyft dem bästa kostar runt 7-13000kr sen finns tv skärmar för ca 49000kr. Bra högtalarsystem kan lckså kosta en del. Antar du har god belysning i hemmet redan samt skön datorstol/soffa 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir svårt att komma över 40k utan skärm(ar), eller julgransbelysning, men jag slängde ihop en listapå
Prisjakt

Den ena AIO'n är för grafikkortet så fler tillbehör kan behövas, vill man kan man koppla ihop till en gemensam GPU/CPU kylning annars går det att välja vilken som behöver kylas mest.

Annars kommer det nog både AM5 och DDR5 under 2021.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Lägg ca 30k på en i dag ”värstingburk” och köp till en schysst skärm, tangentbord, mus, joystick, ratt, Track-IR eller VR-brillor av god kvalitet istället för att förbruka pengar på en burk bara för att.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Förvånad över att ingen föreslår att vänta på 3950x alternativt threadripper 3xxx cpu. Samt vänta på 5950 xt grafikkort. Det är ju inte många månader bort och möjligen märkbart bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Grafikkort
Det bästa kortet som är ”prisvärt” är i dagsläget RTX2080ti vill man ha det bästa så gäller titan rtx.

Processor
Vad gäller processor för spel så finns inget alternativ till 9900K/KF oavsett hur bra Zen 2 är vad gäller prisvärdhet och flertrådad prestanda (har själv en Ryzen 3600).

Lagring
För lagring så känns väl samsungs 970 m2 enheter som självklara. Slängde in 2 2TBare så du slipper få lagringsångest.

Moderkort
Sen beror moderkortet på vilken formfaktor du vill ha, ATX, mATX eller mITX. ASUS gör generellt bra brädor. Har själv ett Gigabyte X570 i Aorus PRO wifi som jag är nöjd med men gillade ASUS Uefi lite bättre, men det tar sig nog..

Skärm
Bästa skärmen just nu är ASUS 144Hz 4K skärm med g-sync, antar att Acers variant är likvärdig (har inte läst så mycket om den). Sen finns ju storformatsskärmarna 40”+ om man vill go bananas.

Minnen
Tyvärr är det brist på minnen så försök att hitta minst 3600MHz minnen med låg latens (CL). G-skill är populära och är en bra tillverkare. 16 GB räcker för gamling nu 32 GB är med tanke på framtiden.

Kylare
Noctua är min favorit vad gäller luftkylning. Har ingen erfarenhet av vattenkylning, men det kan. vara bra om komponenterna sitter med dålig luftgenomströmning.

Chassi
Verkar du ha? Annars tycker jag att fractal design s/s2 är vettiga.

PSU
Det mesta från evga, corsair, seasonic över 80+ gold och runt 800-1000W fungerar bra. Sitter komponenterna tajt kan det vara värt att räkna ut hur många watt dina komponenter behöver och skräddarsy antalet watt efter det, men med nätaggregat med hög verkningsgrad så ska det väl inte bli så mycket spillvärme. Med 1000 watt så har du bra marginaler.

Övrigt
Mus, Logitech G903 alt G703
Tangentbord, ducky shine alt. Ducky one 2 är favoriter

Slängde ihop något kring ovan resonemang. Vissa saker finns inte i lager men du får ett hum kring vad som är bland det värsta du kan köpa idag vid sidan av HEDT plattformen X299. Utelämnade chassi men som sagt ovan, fractal design gör stilrena funktionella chassin.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12697487

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Förlåt mig! Såg att jag var inne i AMD land så byter ut intels skit mot amd prollar (tyvärr är intels skit bättre för gaming i dagsläget särskilt i highend segmentet)... la till mus, tangentbord och chassi.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12697587

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X