Permalänk
Medlem

Gamingdator för ca 10K

Tänkte bygga ihop en gamingdator till mina barn med någorlunda begränsad budget, ca. 10.000kr.

Vad tror ni om dessa komponenter?

https://komponentkoll.se/bygg/SYzWA/

Något jag bör byta ut? Håller mig gärna till ca 10K men finns det något som boostar prestanda för en billig peng så är jag öppen för förslag.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut
Nätaggregat kan tyckas tråkigt, men för bara en liten peng förbättras dess kvalité och hållbarhet avsevärt. Exempelvis Corsair RM650x V2 650W. Ett aggregat som du kommer kunna återanvända i kommande datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av trampek:

Tänkte bygga ihop en gamingdator till mina barn med någorlunda begränsad budget, ca. 10.000kr.

Vad tror ni om dessa komponenter?

https://komponentkoll.se/bygg/SYzWA/

Något jag bör byta ut? Håller mig gärna till ca 10K men finns det något som boostar prestanda för en billig peng så är jag öppen för förslag.

Grafikkortet är lite bättre och billigare. Valde också lite bättre chassi (som också är snyggare) och nätdel. Blir en hundralapp dyrare ungefär.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen killar!

Tittade också på Vega 56 grafikkortet men verkar strula med vissa program, exempelvis CEMU. Nvidia verkar mer poppis på den fronten. Beslutsångest! Får läsa på lite mer känner jag..

Annars har ni jättebra förslag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fortfarande i valet och kvalet gällande Vega 56 men just nu är jag inne på följande..

Gällande grafikkort, vilket Nvidia matchar Vega 56 i nuläget? 1660 TI verkar prestera sämre än Vega 56 men om det finns något Nvidia som är minst lika bra men någon hundralapp dyrare så kör jag nog på det istället.

Räcker 550W PSU för detta bygge eller borde man gå upp några hundra till? Har inte tänkt leka mycket med överklockning.

Permalänk

Jag håller precis på att bygga ihop en dator i samma budgetklass
Utifrån de tips jag fått, och utifrån ytterligare googling verkar Vega 56 inte ha någon like i sin prisklass gällande prestanda. Vega 56 ligger rätt mkt högre än 1660 TI gällande watten också, men på det stora hela verkar det inte vara någon jätteskillnad. Det som gör att jag velar mellan Vega 56 och möjligtvis 1660 TI är att en del klagat på "coil whine" från Vega 56. För mig lutar det nog dock fortfarande mot Vega 56 just nu.

Gällande PSU så verkar det bättre att ha lite mer än vad som räcker. Om PSUn inte behöver jobba till max så håller den sig tystare och håller längre, om jag fattat rätt.

Min lista ser ut så här just nu (två SSD i listan då jag inte bestämt mig för liten och snabb eller större och...lite mindre snabb?):
https://komponentkoll.se/bygg/KtNXU/

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Skrivet av PigPillow:

Jag håller precis på att bygga ihop en dator i samma budgetklass
Utifrån de tips jag fått, och utifrån ytterligare googling verkar Vega 56 inte ha någon like i sin prisklass gällande prestanda. Vega 56 ligger rätt mkt högre än 1660 TI gällande watten också, men på det stora hela verkar det inte vara någon jätteskillnad. Det som gör att jag velar mellan Vega 56 och möjligtvis 1660 TI är att en del klagat på "coil whine" från Vega 56. För mig lutar det nog dock fortfarande mot Vega 56 just nu.

Gällande PSU så verkar det bättre att ha lite mer än vad som räcker. Om PSUn inte behöver jobba till max så håller den sig tystare och håller längre, om jag fattat rätt.

Min lista ser ut så här just nu (två SSD i listan då jag inte bestämt mig för liten och snabb eller större och...lite mindre snabb?):
https://komponentkoll.se/bygg/KtNXU/

Du kommer inte märka någon skillnad av hastigheterna på SSD om du ska spela, för information. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trampek:

Fortfarande i valet och kvalet gällande Vega 56 men just nu är jag inne på följande..

https://komponentkoll.se/bild/EVRPo.png

Gällande grafikkort, vilket Nvidia matchar Vega 56 i nuläget? 1660 TI verkar prestera sämre än Vega 56 men om det finns något Nvidia som är minst lika bra men någon hundralapp dyrare så kör jag nog på det istället.

Räcker 550W PSU för detta bygge eller borde man gå upp några hundra till? Har inte tänkt leka mycket med överklockning.

Välj "Vega 56 Pulse" istället. Just det kortet du valt har en väldigt dålig kylare påsatt.

Enligt Sweclockers tester så drar Vega 56 (tillsammans med överklockad i7-5930k, 16GB RAM, 1GB SSD) 365W. Överklockar man - vilket man inte vinner på så mycket när det kommer till Vega - så drar det 485W. Du borde alltså klara dig med ett guldcertat 550W. https://www.sweclockers.com/test/24240-amd-radeon-rx-vega-64-...

Jag rekommenderar förövrigt att man undervoltar (så det drar mindre ström) sitt Vega-kort för att få ned temperaturerna och därmed faktiskt också kan få högre prestanda. Däremot behöver det förstås inte vara fel att välja ett 650W-agg för att vara på den säkra sidan. Det är trots allt bara en hundralapp till.

Är det någon anledning till att du valt det moderkortet? Tomahawk som valts tidigare är mer prisvärt - om det inte är så att du behöver Wifi.

Nedan kan du se ett prestandaindex med alla dagens grafikkort - ett i DX11 och ett annat i DX12.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!

Har beställt nu och det blev detta till slut (såg i andra trådar att folk var intresserade av en "10K dator" så lämnar detta som referens)..

Skrivet av Samlooh:

Är det någon anledning till att du valt det moderkortet? Tomahawk som valts tidigare är mer prisvärt - om det inte är så att du behöver Wifi.

Ja, helt rätt! Tomahawk är mer prisvärt men jag vill ha Wifi (och Bluetooth faktiskt) och gärna integrerat så jag slipper köpa löst nätverkskort. Hade säkert blivit någon hundralapp billigare men jag är lite lite bekväm av mig. Men du ska ha stort tack för din input!

För er med strikt 10K budget så kan ni nästan komma ner till det genom att välja ett billigare chassi, köra på Tomahawk moderkortet och gå ner 100W på nätaggregatet.