AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Testat detta först ?

Robert Hallock senaste uttalande.

Nyaste Chipset drivers från AMD egna webbplats, nyaste Bios, Windows 10 1903 + Amd Ryzen power settings och går ej Cpu ner vid Idle så kan man gå över till Windows power settings som en temporär lösning.

Kör man på Windows power settings kommer man tappa lite i prestanda men känns värt om det löser att Idle Voltage går ner om det ej gör det med Amd Ryzen power settings.

Avläsningsprogram är Hwinfo eller Cpu z, Corsair Isue, Nzxt cam, Ryzen master och bara ett av dessa får vara startat annars blir värdet felaktigt.

Senaste bios, driver och ryzen balanced plan. Ja väljer jag windowd balanced eller ryzen power saving så går den ned vid idle. Ryzen balanced går på fullt hela tiden dock.

Ja det vet jag om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Senaste bios, driver och ryzen balanced plan. Ja väljer jag windowd balanced eller ryzen power saving så går den ned vid idle. Ryzen balanced går på fullt hela tiden dock.

Ja det vet jag om.

Hur ligger load vcore under cbr20 med en annan plan då? fortfarande 1.4V?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Så vcore står på normal eller auto då i bios? Normal är bäst auto näst bäst om inte normal finns, du har auto oc avslaget också?

Jag kan posta vid -0.2v vcore offset men med rätt bra prestandatapp väl inne i Windows då load vcore hamnar runt 1.1 vilket är ungefär samma som basfrekvens vcore ligger på
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tellus82:

Hur ligger load vcore under cbr20 med en annan plan då? fortfarande 1.4V?

Asus CH7. Finns ingen normal. Står på auto nu. Ingen pbo utan allt på bios defualt.

Kollat noga nu. Oavsett strömplan så hamlar vcore på ca 1.3V vid full belastning i CB20.

Vid idle så är det dock bara windows balanced som går ned ordentligt. Ryzen balanced kör på för fullt mer eller mindre Svajar lite vid idle, men inte alls så lågt som windows balanced. Vid belastning verkar det som att även ryzen balanced går ned till 1.3V efter en stund.
Kanske är helt ok iaf. E kanske bara att det svänger så snabbt att hwinfo (och jag) missar ryzen planerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Sett att folk haft problem med stabiltet på ramminnen vid Oc med högre frekvenser på ramminnet med volt ökningar.

Detta kan vissa sig med omstart av datorn oftare en normalt.

På Reddit har vissa användare satt Soc Voltage 1.1 Volt och säger att detta löst problemet och gett mer stabilitet.

Soc Volt är allt utom Cpu på moderkortet och rekommenderade är 1.05-1.15 Volt och mittemellan är 1.1 Volt.

Så instabilitet på ramminnen vid överklockning på dessa kan behöva mer ström så ökar man Soc Volt så kommer ram bli mer stabil.

Något ni lekt med på nya Ryzen 3000 ?

@tellus82

Nä att bara höja SoC är inte en direkt fördel och definitivt inte en universell lösning, det kan ordna en del strul men det är betydligt mer sannolikt cLDO_VDDG och cLDO_VDDP som påverkar långt mer. VDDG är bunden till SoC spänning och VDDG är själva spänningen för IF bussen, normalt SoC -0.04V (1.06V/1060mV), SoC ska normalt ligga på ca 1.1V/1100mV och VDDP ska normalt ligga på 0.9V/900mV. Just VDDP kan man tjäna bra på att öka en liten smula till typ 0.92V och att öka enbart VDDG lönar sig inte så mycket då en för låg SoC kommer klämma ner VDDG ändå, försök hålla SoC just 0.04V över VDDG.

EDIT: För att förtydliga, angivna spänningsvärden gäller för 3200MT/s minneshastighet 1600MHz IF/minnesbuss och är det som bör sättas per auto vid denna hastighet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Asus CH7. Finns ingen normal. Står på auto nu. Ingen pbo utan allt på bios defualt.

Kollat noga nu. Oavsett strömplan så hamlar vcore på ca 1.3V vid full belastning i CB20.

Vid idle så är det dock bara windows balanced som går ned. Ryzen balanced kör på för fullt, men vid belastning verkar det som att även ryzen balanced går ned till 1.3V efter en stund.

1.3V load vcore är dock normalt men kanske inte vid den tempen du får, får du lägre temp med Ryzen high performance planen exempelvis?

Här ser du bone stock värden under körning, detta med 23 graders ambient i rummet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag har noctua nh d15 kylare och flyger upp till 95 grader i prime95 med pbo.
Vid spelande eller cinbench ligger jag runt 65. Prime95 är brutalt mot dessa prollar.
Kör jag offset kan jag beroende på hur mkt jag tar få ned den till ca 70 grader MEN runt hela 20% i prestanda tapp. Och en del konstiga bekymmer såsom spel som halkar ned till 3-4 fps lite då och då.
Lustigt med denna cpu är att den vägrar crasha om man inte tar i för mkt såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

1.3V load vcore är dock normalt men kanske inte vid den tempen du får, får du lägre temp med Ryzen high performance planen exempelvis?

https://i.imgur.com/6aJCsYb.png
Här ser du bone stock värden under körning, detta med 23 graders ambient i rummet.

Kollade på enskild core VID nu istället och där ser jag att även ryzen balanced går ned. Verkar dock som att någon enstaka kärna går lite högre hela tiden vilket gör att "cpu core coltage" visar högt hela tiden. Med windows balanced så rör siffrorna sig långsammare och vcore visar lägre. Så det är nog bara att ryzen planen snabbare reagerar på belasatning av enskilda kärnor som förvirrat mig. Den fungerar mao precis som den bör. Den går dock aldrig under 1V, har sett infor på nätet om att den gör det för vissa personer, men de kanske har bättre examplar, bättre kylning eller en miljon andra saker. Att de flesta kärnorna iaf studsar ned till 1V till och från bör vara tecken på att strömplanen fungerar..

Jag har 25C i rummet och moterhboard temp på 33C så är nog inte ambients temp som e problemet.
Jag börjar luta åt att IHS är dåligt lödd på mitt exemplar helt enkelt. hmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Kollade på enskild core VID nu istället och där ser jag att även ryzen balanced går ned. Verkar dock som att någon enstaka kärna går lite högre hela tiden vilket gör att "cpu core coltage" visar högt hela tiden. Med windows balanced så rör siffrorna sig långsammare och vcore visar lägre. Så det är nog bara att ryzen planen snabbare reagerar på belasatning av enskilda kärnor som förvirrat mig. Den fungerar mao precis som den bör. Den går dock aldrig under 1V, har sett infor på nätet om att den gör det för vissa personer, men de kanske har bättre examplar, bättre kylning eller en miljon andra saker. Att de flesta kärnorna iaf studsar ned till 1V till och från bör vara tecken på att strömplanen fungerar..

Jag har 25C i rummet och moterhboard temp på 33C så är nog inte ambients temp som e problemet.
Jag börjar luta åt att IHS är dåligt lödd på mitt exemplar helt enkelt. hmm

VID spänning är dock bara begärd spänning, inte uppmätt spänning, svi2 tfn vcore är uppmätt spänning vid sockel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Kolla om ni har något program/process för kontroll av rgb/leds igång. Antingen avsluta processerna eller avinstallera... msi dragon center med sin mystic light sabbade både idle och boost för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

VID spänning är dock bara begärd spänning, inte uppmätt spänning, svi2 tfn vcore är uppmätt spänning vid sockel

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men iom att en VID alltid begär högt på någon kärna så blir det ju alltid högt genom sockel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja, men iom att en VID alltid begär högt på någon kärna så blir det ju alltid högt genom sockel.

Nej, VID är inte en indikator till hur hög vcore du faktiskt har. SVi2 TFN vcore och moderkortets egna vcore är den faktiska vcore som skickas in i processorn. SVi2 är vid sockel och moderkortets egna mäts oftast vid vrm ut, därför kan de skilja en smula.

Om sedan en kärna är i C06 sleep mode så får den 0.2V, inte den fulla vcoren, är den i low power state genom c states/cool & quiet så får den heller inte full vcore in, detta oavsett vad andra kärnor får.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har noctua nh d15 kylare och flyger upp till 95 grader i prime95 med pbo.
Vid spelande eller cinbench ligger jag runt 65. Prime95 är brutalt mot dessa prollar.
Kör jag offset kan jag beroende på hur mkt jag tar få ned den till ca 70 grader MEN runt hela 20% i prestanda tapp. Och en del konstiga bekymmer såsom spel som halkar ned till 3-4 fps lite då och då.
Lustigt med denna cpu är att den vägrar crasha om man inte tar i för mkt såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har en fungerande PBO så åsidosätter du alla gränser för PB vilket betyder att du klockar processorn, en klockad processor går konstigt nog varm, speciellt i Prime

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nej, VID är inte en indikator till hur hög vcore du faktiskt har. SVi2 TFN vcore och moderkortets egna vcore är den faktiska vcore som skickas in i processorn. SVi2 är vid sockel och moderkortets egna mäts oftast vid vrm ut, därför kan de skilja en smula.

Om sedan en kärna är i C06 sleep mode så får den 0.2V, inte den fulla vcoren, är den i low power state genom c states/cool & quiet så får den heller inte full vcore in, detta oavsett vad andra kärnor får.

Det jag menar är att VID indikerar ju att någon kärna alltid ber om hög vcore därför är det inte konstigt om vcore genom sockeln aldrig går ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Det jag menar är att VID indikerar ju att någon kärna alltid ber om hög vcore därför är det inte konstigt om vcore genom sockeln aldrig går ned.

Det beror på, hamnar du på långt över 1.3V under load i CBR20 så är något galet, vid ren idle däremot spelar det egentligen ingen roll alls, där kan man se uppåt 1.5V om bara en kärna är väckt ur c06 läge vilket gör att hela cpu'n matas med 1.5vcore, det är dock bara en kärna som faktiskt får 1.5V i det läget.

Hög spänning i idle är ett icke problem, hög spänning i full load däremot är ett sjuhelvetes problem.

Men för att återgå till ditt problem så börjar även jag luta åt att din IHS inte är jättebra monterad, förutsatt att du inte har helt galen vcore under load.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det beror på, hamnar du på långt över 1.3V under load i CBR20 så är något galet, vid ren idle däremot spelar det egentligen ingen roll alls, där kan man se uppåt 1.5V om bara en kärna är väckt ur c06 läge vilket gör att hela cpu'n matas med 1.5vcore, det är dock bara en kärna som faktiskt får 1.5V i det läget.

Hög spänning i idle är ett icke problem, hög spänning i full load däremot är ett sjuhelvetes problem.

Men för att återgå till ditt problem så börjar även jag luta åt att din IHS inte är jättebra monterad, förutsatt att du inte har helt galen vcore under load.

Ja detta är idle jag pratar om. I load så hamlar vcore på 1.3V.

Mm det jag misstänker med.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Asus hinner släppa ett riktigt bra bios till Crosshair VII innan jag får min 3900X, oavsett det så går det att plocka ut extremt bra resultat med befintliga bios. Lusläs den här tråden, det klockas som bara den

https://www.overclock.net/forum/11-amd-motherboards/1685809-r...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja detta är idle jag pratar om. I load så hamlar vcore på 1.3V.

Mm det jag misstänker med.

Med windows egna balanced plan kan jag komma ner under 1v i total idle utan något annat igång

Med någon av Ryzen planerna däremot kommer jag inte under 1.296V vid total idle, det påverkar dock inte temp eller strömförbrukning i någon mätbar utsträckning.

Skrivet av the squonk:

Jag hoppas att Asus hinner släppa ett riktigt bra bios till Crosshair VII innan jag får min 3900X, oavsett det så går det att plocka ut extremt bra resultat med befintliga bios. Lusläs den här tråden, det klockas som bara den

https://www.overclock.net/forum/11-amd-motherboards/1685809-r...

Lite humor är det dock när man sitter och "klockar till" ~4.2Ghz med en 3900x Hur att klocka så man får sämre prestanda än stock i allt annat än blender

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av adzer:

Ja detta är idle jag pratar om. I load så hamlar vcore på 1.3V.

Mm det jag misstänker med.

Första posten här på forumet.

Jag har ett Asus CH7 (bios 2406) med 3900X med Corsair H115i Platinum kylare (bytt till Noctua NF-A14 fläktar dock) och tycker att både processorn och moderkort blir lite väl varmt. Men tror det har med bios och den gamla agesa'n att göra (1.0.0.2).

Kör allt på auto och ingen PBO. Under CB20 så har jag runt 1.294V till 1.313V VID och runt 74C.

Jag har även tidgare haft en Noctua NH-U12A med Kryonaut pasta och fick då över 80C i temp.

Har även noterat att chipset blir rätt varmt också på CH7. Under ovan körning så låg den runt 54C och VRM runt 51C.

Moderkort runt 32C.

I rummet är det väl runt 29C vilket nog inte direkt hjälper till.

Intressant är dock att single core boost är rätt hyffsat på mitt chip. Går upp till 4641 som max på core #5 och 4616 på core #0, #2.

Just ja, glömde också att jag har inga som helst problem med idle. Har runt 0.938V i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellis4711:

Första posten här på forumet.

Jag har ett Asus CH7 (bios 2406) med 3900X med Corsair H115i Platinum kylare (bytt till Noctua NF-A14 fläktar dock) och tycker att både processorn och moderkort blir lite väl varmt. Men tror det har med bios och den gamla agesa'n att göra (1.0.0.2).

Kör allt på auto och ingen PBO. Under CB20 så har jag runt 1.294V till 1.313V VID och runt 74C.

Jag har även tidgare haft en Noctua NH-U12A med Kryonaut pasta och fick då över 80C i temp.

Har även noterat att chipset blir rätt varmt också på CH7. Under ovan körning så låg den runt 54C och VRM runt 51C.

Moderkort runt 32C.

I rummet är det väl runt 29C vilket nog inte direkt hjälper till.

Intressant är dock att single core boost är rätt hyffsat på mitt chip. Går upp till 4641 som max på core #5 och 4616 på core #0, #2.

Välkommen

Dina temps låter dock helt rimliga, speciellt vid den ambient tempen. En VRM på 51 är absolut inget att orda om speciellt inte om det är intern mosfet temp, vid 20 graders ambient skulle den ligga på 42 vilket är bland den lägsta temp du kan uppnå på en VRM utan att ta till exotiska lösningar och extremt dyra mosfets (TDA), en overkill VRM kommer gå lite varmare än en klenare VRM om den inte får belastning som landar inom mer effektivt område, för låg belastning och den blir lite varm jämfört en som hamnar mitt i sweetspot under load. Fullständigt normalt med temps på chipset uppåt 50-60 grader också, det beror på hur god kontakt du har till fläns & casetemp

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: vad är galet hög då? Min kan vara på 1,36 under load.. med allt auto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

@tellus82: vad är galet hög då? Min kan vara på 1,36 under load.. med allt auto

Vilken load? all core CBR20 bör landa på ganska precis ~1.3V i SVi2 TFN vcore om inte tempen begränsar precision boost.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nej, VID är inte en indikator till hur hög vcore du faktiskt har. SVi2 TFN vcore och moderkortets egna vcore är den faktiska vcore som skickas in i processorn. SVi2 är vid sockel och moderkortets egna mäts oftast vid vrm ut, därför kan de skilja en smula.

Om sedan en kärna är i C06 sleep mode så får den 0.2V, inte den fulla vcoren, är den i low power state genom c states/cool & quiet så får den heller inte full vcore in, detta oavsett vad andra kärnor får.

Om du har en fungerande PBO så åsidosätter du alla gränser för PB vilket betyder att du klockar processorn, en klockad processor går konstigt nog varm, speciellt i Prime

Ja men extrem hetta är det men pbo fläskar nog på mycket volt också.
Min gamla 2500k@ 4.6ghz kämpar med att komma över 80 grader i prime95(med noctuas mindre kylare vilken vet jag ej) . Misstänker att större kärnor har större yta att avleda rmen på också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Dina temps låter dock helt rimliga, speciellt vid den ambient tempen. En VRM på 51 är absolut inget att orda om speciellt inte om det är intern mosfet temp, vid 20 graders ambient skulle den ligga på 42 vilket är bland den lägsta temp du kan uppnå på en VRM utan att ta till exotiska lösningar och extremt dyra mosfets (TDA), en overkill VRM kommer gå lite varmare än en klenare VRM om den inte får belastning som landar inom mer effektivt område, för låg belastning och den blir lite varm jämfört en som hamnar mitt i sweetspot under load. Fullständigt normalt med temps på chipset uppåt 50-60 grader också, det beror på hur god kontakt du har till fläns & casetemp

Jo, är inte direkt orolig. Men Asus bios har lång väg att gå. 2501 som jag försökte göra en bios flashback på fungerar inte alls, den bara stod och boot-loopade hela tiden efter flashning.

Iofs ingenting dom hade fixat i 2501 som var värt att ha vad jag kunde se. Fortfarande AGESA 1.0.0.2 samt att dom hade lyckats klanta till det så att endel fick 1.3V på SOC:en. Så väntar på att dom släpper det nya bios som kommer bli det som kommer efter 1.0.0.3AB (vilket det nu är?) där dom förhoppningsvis har fixat till det mesta. Men det kan nog ta ett tag är jag rädd för innan det kommer eller det mesta är fixat.

Skulle köpt ett moderkort med X570-chipset istället, men vill absolut inte ha något moderkort med en fläkt på så vad är alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men extrem hetta är det men pbo fläskar nog på mycket volt också.
Min gamla 2500k@ 4.6ghz kämpar med att komma över 80 grader i prime95(med noctuas mindre kylare vilken vet jag ej) . Misstänker att större kärnor har större yta att avleda rmen på också.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, storlek på chip spelar roll, sen kanske du får ta med i beräkningen att du har "lite" fler trådar än på en 2500k Sen det som gör PBO så varmt är med all förmodan spänning kombinerat med faktumet att du inte längre har en ampere begränsning för sockeln om PBOn faktiskt fungerar som den ska, en liten negativ offset på vcore tillsammans med lagom PBO är bäst, att totalt gå bananas med PBO brukar vara hysteriskt icke lönsamt i fråga om prestanda.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellis4711:

Jo, är inte direkt orolig. Men Asus bios har lång väg att gå. 2501 som jag försökte göra en bios flashback på fungerar inte alls, den bara stod och boot-loopade hela tiden efter flashning.

Iofs ingenting dom hade fixat i 2501 som var värt att ha vad jag kunde se. Fortfarande AGESA 1.0.0.2 samt att dom hade lyckats klanta till det så att endel fick 1.3V på SOC:en. Så väntar på att dom släpper det nya bios som kommer bli det som kommer efter 1.0.0.3AB (vilket det nu är?) där dom förhoppningsvis har fixat till det mesta. Men det kan nog ta ett tag är jag rädd för innan det kommer eller det mesta är fixat.

Skulle köpt ett moderkort med X570-chipset istället, men vill absolut inte ha något moderkort med en fläkt på så vad är alternativet?

Ja det är inte lätt just nu med den stressade lansering som AMD gjorde, vi kan inte mycket annat göra än hoppas på att moderkortstillverkarna kan reda ut soppan inom en inte allt för lång tid, sneglar själv på ett x570 kort då jag ändå lär skaffa ett till AM4 bord men det är mycket pengar för något som i praktiken inte ger direkt mycket prestanda för min del (om någon).

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: min 3600 hamnar på 1,376 i aida 64 stress test..

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Ja det är inte lätt just nu med den stressade lansering som AMD gjorde, vi kan inte mycket annat göra än hoppas på att moderkortstillverkarna kan reda ut soppan inom en inte allt för lång tid, sneglar själv på ett x570 kort då jag ändå lär skaffa ett till AM4 bord men det är mycket pengar för något som i praktiken inte ger direkt mycket prestanda för min del (om någon).

Jo, funderar också på ett till AM4-kort då jag har en 3600X liggandes som jag inte använder.

Vet bara att jag i dagsläget inte skulle rekomendera Asus då dom verkar ha tappat bollen helt vad det gäller bios.

Så det lutar mot antingen MSI eller Gigabyte som verkar vara pigga på att släppa biosuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Precis, storlek på chip spelar roll, sen kanske du får ta med i beräkningen att du har "lite" fler trådar än på en 2500k Sen det som gör PBO så varmt är med all förmodan spänning kombinerat med faktumet att du inte längre har en ampere begränsning för sockeln om PBOn faktiskt fungerar som den ska, en liten negativ offset på vcore tillsammans med lagom PBO är bäst, att totalt gå bananas med PBO brukar vara hysteriskt icke lönsamt i fråga om prestanda.

Det är helt sant, finns lite mer cores under mindre yta. det jag tycker är mest intressant är att man kan kasta allt man vet om cpuer sen tidigare ut genom fönstret inom vissa områden.
jag är väldigt facinerad över att jag kan sänka värmen med 20 grader med offset och sen sedan sänka prestandan med massiva 20% i cinbench och kanske ännu mer i vissa scenarion/program och cpun crashar inte. även om den beter sig lite underligt som att "tappa" usb anslutna saker och får för sig att trycka ned spel från hyfsade fps till otroligt låga fps (vi snackar bildspel) men den craschar inte. i prime95 tuffar den på som inget hänt.

i början satt jag glatt med nära 0.2 i offset och tänkte vilken otroligt sval cpu jag fått som klarar så hög minus volt och eftersom den inte crashade trodde jag att allt var i sin ordning och skyllde på dåligt bios och spelen var lite "ovana" vid nya cpun samt min egen ovana i nya win10(kanske missat något tänkte jag).

sen började jag läsa här om väldiga prestanda tapp med minus volt och jag testade lite och mycket riktigt, så istället för nära -0.2 i offset kör jag enbart -0.05 vilket sänker tempen från 95+ till 91 i prime95. och prestanan sjunker enbart marginellt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

@tellus82: min 3600 hamnar på 1,376 i aida 64 stress test..

Det jag nämner berör först och främst 3900x, den får vissa begränsningar i stock TDP som en 3600 inte springer in i på samma sätt, exakt vilka värden en helt stock 3600 får i stock vet jag ej. Rent tekniskt borde 3600 kunna ha högre vcore med sina färre kärnor utan att precision boost åker in i sina begränsningar bara man kan kyla den och chippet har god kvalité. Sen är aida stress test inte samma som CBR20

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är helt sant, finns lite mer cores under mindre yta. det jag tycker är mest intressant är att man kan kasta allt man vet om cpuer sen tidigare ut genom fönstret inom vissa områden.
jag är väldigt facinerad över att jag kan sänka värmen med 20 grader med offset och sen sedan sänka prestandan med massiva 20% i cinbench och kanske ännu mer i vissa scenarion/program och cpun crashar inte. även om den beter sig lite underligt som att "tappa" usb anslutna saker och får för sig att trycka ned spel från hyfsade fps till otroligt låga fps (vi snackar bildspel) men den craschar inte. i prime95 tuffar den på som inget hänt.

i början satt jag glatt med nära 0.2 i offset och tänkte vilken otroligt sval cpu jag fått som klarar så hög minus volt och eftersom den inte crashade trodde jag att allt var i sin ordning och skyllde på dåligt bios och spelen var lite "ovana" vid nya cpun samt min egen ovana i nya win10(kanske missat något tänkte jag).

sen började jag läsa här om väldiga prestanda tapp med minus volt och jag testade lite och mycket riktigt, så istället för nära -0.2 i offset kör jag enbart -0.05 vilket sänker tempen från 95+ till 91 i prime95. och prestanan sjunker enbart marginellt.

Vad varm Cpu skulle stängt av Pbo tills du skaffat bättre kylning.

Kan inte vara bra och köra Cpu i 91 grader Celsius

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellis4711:

Jo, funderar också på ett till AM4-kort då jag har en 3600X liggandes som jag inte använder.

Vet bara att jag i dagsläget inte skulle rekomendera Asus då dom verkar ha tappat bollen helt vad det gäller bios.

Så det lutar mot antingen MSI eller Gigabyte som verkar vara pigga på att släppa biosuppdateringar.

Nä jag lutar starkt åt ett gigabyte bord, egentligen är ett Elite exakt vad jag har behov av och inget mer och det vore kanske det mest rimliga att skaffa för min del men det är inte speciellt roligt bord, ska jag ha nåt roligt bord så blir det fort att man byter upp sig hela tiden & det slutar med ett Master, Ultra faller bort lite när de blir så dyrt jämfört master & att då köpa i tyskland exempelvis. Master är dock rätt dyrt om man ser till ett ASUS Strix-E, det är ett rätt kompetent bord som landar på 334€ jämfört 393€ för master, där blir det lite svårare val. Pro och Ultra har snålat in lite för mycket på sina komponenter i vrm och då speciellt kondingarna, det kanske inte i slutändan spelar så stor roll men då ultra kostar lika mycket som Strix-E så hamnar Strix-E betydligt över ultra i fråga om komponenter. Just Aorus Pro är väl kanske ett vettigt prissat alternativ som jag kan få för 270€

Buildzoid gnällde över Strix-E men han hade fattat fel i fråga om vilka komponenter det kör och i prisklassen är det inte många bord som kommer nära just i fråga om komponenter/kvalité, ett Master gör det men då blir det dyrare också. Just bios support är inte ASUS helt kända för, rent generellt är deras mjukvara inte helt super, det kan dock sägas för de flesta tillverkarna utom möjligtvis EVGA

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::