Kom igång med övervakning av hemmet – smarta övervakningskameror

Permalänk
Melding Plague

Kom igång med övervakning av hemmet – smarta övervakningskameror

Stölder, inbrott och busiga barn. Medlemmen Yoshman går igenom grunderna inom smarta övervakningssystem och vad som är möjligt för den som vill hålla ett extra öga på hemmet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

IoT och IP kameror. Voyeristerna tackar er rädda människor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

IoT och IP kameror. Voyeristerna tackar er rädda människor

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det där uttalandet känns mer riktat mot svensson som bara köper och monterar.

Gemene man på det här forumet här kör nog inte password som lösenord och okrypterad kommunikation.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen Arlo Pro och även ett tillägg "smart" som ska känna av om det är djur eller människor, för man vill inte ha falsklarm på natten såklart.

Detta fungerade inte alls. Hoppas de löser det.

Visa signatur

word

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvanteP:

Fast det där uttalandet känns mer riktat mot svensson som bara köper och monterar.

Gemene man på det här forumet här kör nog inte password som lösenord och okrypterad kommunikation.

Jag hoppas det du säger stämmer. Men jag tvivlar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon246659 Bör vi inte tala lite om var man verkligen får sätta upp dessa kameror för det är inte helt ok att sätt upp dom var som helst. Den bilden som visas i artikeln är troligen inte ok enligt svensk lag.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Kör Wyze kameror, tycker de ger sjukt mycket för pengarna.
https://www.wyze.com/

Permalänk
Medlem

'Smart' system borde ha hyffsat väl fungerande objekt-klassificering och möjligheter att definiera upp scenarion.
Tex rörelse på tomten, objekt minst 85% säkert en människa, mitt i natten -> tigga larm nivå 3
Känna igen fordon bla på regnummer.
Identifiera individer (ansikte, men även rörelsemönster), specifikt för att skilja kända och betrodda individer från okända.

Finns det något system som klarar detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Lite sugen på att sätta upp grejer som dessa hos päronen men kommer i princip aldrig folk dit så troligen inte någon anledning att göra det.

@Dhanjel Wyze var riktigt billiga. Är de rimliga och går att integrera mot vanlig NVR-server eller krävs något speciell app i typ windows?

Tycker nästan det mest intressanta är hur man bör sätta upp dessa enheter på ett säkert sätt så att det inte går att nå övriga hemnätverket genom kameran. Säkerheten brukar vara obefintlig även om jag inte har något större koll på Arlos lösning såklart.

@Yoshman:
Vad jag tycker skulle vara intressant att se i nästa artikeldel:
Sätta upp egen NVR eller koppla Arlos inspelningar mot egen videolagring/arkiv.

Säkerhet i enheter, kameror och liknande är intressant men självklart svårt att testa.

Funktion av enheterna över bryggor och liknande, är det rimligt att sätta upp via accesspunkt eller krävs direktåtgång till Arlos basenhet?

Netgear har haft alternativa routrar som skall kunna integreras mot Arlo, dessa skall kunna användas som en basenhet för Arlo-kameror men stöd verkar iof ha försvunnit på vissa enheter. Kanske är helt dött men intressant att titta på?

Jag ser framemot nästa del!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lite sugen på att sätta upp grejer som dessa hos päronen men kommer i princip aldrig folk dit så troligen inte någon anledning att göra det.

Var planerar du att sätta upp dessa kameror inomhus eller utomhus?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

@Berrabub Bör vi inte tala lite om var man verkligen får sätta upp dessa kameror för det är inte helt ok att sätt upp dom var som helst. Den bilden som visas i artikeln är troligen inte ok enligt svensk lag.

Beror på om det endast är ens privata mark man filmar eller om man får med offentlig mark. Det finns lite specialregler och kryphål för det dock. Ingen expert

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kör Wyze kameror, tycker de ger sjukt mycket för pengarna.
https://www.wyze.com/

Finns de någon återförsäljare i Sverige?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av crew seven:

Var planerar du att sätta upp dessa kameror inomhus eller utomhus?

Skrivet av anon246659:

Beror på om det är ens privata mark man filmar eller om man får med offentlig mark med. Det finns lite specialregler och kryphål för det dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Privat fastighet innebär att tomten är väldigt stor och vägen fram till fastigheten även den är privat. Cirka 300 meter så inga bekymmer att sätta kameror. Dock är det inte så sannolikt att det behövs kameror.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@crew seven: För några år sedan så ändrades reglerna och det är inte lika hårt som förr. Så du kan vara lite utdaterad på den biten.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Beror på om det är ens privata mark man filmar eller om man får med offentlig mark med. Det finns lite specialregler och kryphål för det dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst finns det de men frågan är om det är värt att bråka med datainspektionen

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

@crew seven: För några år sedan så ändrades reglerna och det är inte lika hårt som förr. Så du kan vara lite utdaterad på den biten.

Snarare hårdare

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Visst finns det de men frågan är om det är värt att bråka med datainspektionen

Hellre dom än Skatteverket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Snarare hårdare

Beror helt på hur man ser det men hemma privat och inte filmar utanför tomtgränsen så behövs inte ens tillstånd längre.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Beror helt på hur man ser det men hemma privat och inte filmar utanför tomtgränsen så behövs inte ens tillstånd längre.

Absolut men sätter du upp en kamera som filmer personer som inte vill bli filmade då blir det är jäkla liv

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHr33:

'Smart' system borde ha hyffsat väl fungerande objekt-klassificering och möjligheter att definiera upp scenarion.
Tex rörelse på tomten, objekt minst 85% säkert en människa, mitt i natten -> tigga larm nivå 3
Känna igen fordon bla på regnummer.
Identifiera individer (ansikte, men även rörelsemönster), specifikt för att skilja kända och betrodda individer från okända.

Finns det något system som klarar detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte allt ihop på en gång. På jobbet så håller vi på att testa ansiktsigenkänning och nummerplåtsläsning. Det vi hoppas kunna visa på en demo i höst är en integration med kameror för nummerplåtsavläsning i kombination med svartlista eller vitlista samt att kunna känna igen ett ansikte och aktivera olika larm baserat på vem personen är.

Det är ingen färdig produkt utan den konfigureras beroende på installationsplats och vi är t.ex. beroende av programvaran som laddas in i kameran för detekteringen. Mängden ljus och kamerans vinkel till objektet spelar roll och konfigureras. Det finns alltså inget färdig system för en vanlig konsument att bara starta upp och använda.

Men vi skulle kunna konfigurera vårt system att göra olika saker beroende på tid på dygnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

Köpte nyligen Arlo Pro och även ett tillägg "smart" som ska känna av om det är djur eller människor, för man vill inte ha falsklarm på natten såklart.

Detta fungerade inte alls. Hoppas de löser det.

Var kamerorna inpluggade med ström?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Absolut men sätter du upp en kamera som filmer personer som inte vill bli filmade då blir det är jäkla liv

Så vad du säger är att det är olagligt att filma ex inbrottstjuvar i det egna hemmet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Så vad du säger är att det är olagligt att filma ex inbrottstjuvar i det egna hemmet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej i hemmet får du filma men inte utanför

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Sugen på att införskaffa par kameror för att övervaka ingångarna (montera dom på utsidan) problemet är att hitta något som är specat att klara ner till säg -35c som inte kostar en förmögenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nej i hemmet får du filma men inte utanför

Så i klartext, det är olagligt att filma sin entré eller andra delar av tomten - det är endast lagligt inomhus?

Permalänk
Medlem

Arlo har ett smidigt system och nätta kameror. Men de går fetbort enligt mig iom det är ett ”slutet” system som inte verkar gå att knyta till egen DVR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Otori:

Arlo har ett smidigt system och nätta kameror. Men de går fetbort enligt mig iom det är ett ”slutet” system som inte verkar gå att knyta till egen DVR.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med DVR? Det går ju att använda SD-kort eller valfri USB-enhet om man vill.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Vad menar du med DVR? Det går ju att använda SD-kort eller valfri USB-enhet om man vill.

SD-kort och USB är då ingen DVR i Min mening.

Jag vill inte vara låst av ett slutet system som inte går att integrera med standardiserad mjukvara för ändamålet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Otori:

SD-kort och USB är då ingen DVR i Min mening.

Jag vill inte vara låst av ett slutet system som inte går att integrera med standardiserad mjukvara för ändamålet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är ju nyfiken på vad det är för system du vill använda. En "DVR" är ju bara en generisk term för valfri inspelningsenhet?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag är ju nyfiken på vad det är för system du vill använda. En "DVR" är ju bara en generisk term för valfri inspelningsenhet?

Hur svårt är det att förstå det jag skriver egentligen???

Jag vill inte vara beroende av ett låst system utan kunna ta in strömmen i valfri fristående enhet och inte på ett minneskort som pluggas in i kameran eller dess HUB.

Om det sedan är en server (kör själv unRaid) med separat mjukvara, en NVR, NAS (exempelvis Synology med sin mjukvara Surveillance Station) etc. är skit samma.

Skickades från m.sweclockers.com