Permalänk

Skärm nummer 2, samma Hz?

Hej!

Jag har till slut bestämt mig för att äntligen uppgradera till 2 skärmar. Spelar på en skärm med 144 Hz, hur viktigt skulle ni säga det är att skärm nummer 2 också har 144 Hz? Tänker inte spela på den, utan bara se på Youtube etc., men funderar på om det kommer bli alltför störigt med lägre frekvens ändå?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har själv suttit med en 120Hz och 60Hz skärm tillsammans i ~10 år (tror jag det är) och det är enligt mig inte några problem. Har nu en 144Hz skärm som blivit den primära och de andra två är sekundära skärmar.

Det som är viktigt att ha i åtanke är att vissa grafiska saker som visas på den skärmen med lägre uppdateringsfrekvens kan påverka frekvensen på primära skärmen. Exempelvis har jag Discord på 60Hz skärmen och när någon skriver så att den där ". . . is typing" grejen kommer upp så beter sig spel konstigt. Inget jag kunnat hitta en lösning på annat än att försöka undvika att ha sådana saker på den skärmen.

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Har själv suttit med en 120Hz och 60Hz skärm tillsammans i ~10 år (tror jag det är) och det är enligt mig inte några problem. Har nu en 144Hz skärm som blivit den primära och de andra två är sekundära skärmar.

Det som är viktigt att ha i åtanke är att vissa grafiska saker som visas på den skärmen med lägre uppdateringsfrekvens kan påverka frekvensen på primära skärmen. Exempelvis har jag Discord på 60Hz skärmen och när någon skriver så att den där ". . . is typing" grejen kommer upp så beter sig spel konstigt. Inget jag kunnat hitta en lösning på annat än att försöka undvika att ha sådana saker på den skärmen.

Tack för svaret, då blir det nog lägre Hz på skärm nummer två!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv så kör jag med en aoc 27" 165 Hz 1440p skärm för spel som wow, farcry och alla andra trippel A titlar.

Hade tänkte köpa aocs nya 27" skärm med 240hz 1080p för titlar som apex,CS mm

Grym kombo imo!

Permalänk
Medlem

Har hört att ena tillverkaren av grafikkretsar har mer problem än den andra, så kanske bra att kolla upp det. Skriv vad ni har för grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Tänkte jag skulle gjort en egen tråd, men har finns ju folk som har koll på läget=) så snyltar lite på tråden🙃.

Ska köpa en ny primär skärm med högre Hz. Grejen är att jag gillar att spela på båda skärmarna samtidigt, typ grafiskt krävande på den primära och strategi spel på andra typ dota underlords. Men antar att man kan räkna med problem när man byter i mellan dom då. Om discord bråkar för dig.

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

Tänkte jag skulle gjort en egen tråd, men har finns ju folk som har koll på läget=) så snyltar lite på tråden🙃.

Ska köpa en ny primär skärm med högre Hz. Grejen är att jag gillar att spela på båda skärmarna samtidigt, typ grafiskt krävande på den primära och strategi spel på andra typ dota underlords. Men antar att man kan räkna med problem när man byter i mellan dom då. Om discord bråkar för dig.

Det är möjligt att det kan bli problem. Dock har jag inte koll på exakt vilka situationer som skapar problemet, om det är v-sync eller något annat. Har aldrig spelat på två skärmar samtidigt så kan inte säga hur det kommer fungera. Misstänker, men kan inte säga säkert, att om spelet på den andra skärmen kör utan V-sync kanske det funkar bättre? Om du ändå helt säkert ska köpa en ny skärm med högre uppdateringsfrekvens så kan du ju alltid försöka och återkomma med eventuella problem eller icke-problem om det nu skulle fungera perfekt. Jag vet inte heller hur det här påverkar primära skärmar med G-Sync/FreeSync, jag har en sådan skärm nu men har inte haft den tillräckligt länge för att kunna säga, inte så aktiv på Discord.

Permalänk

Jag fick problem när jag bytte från 60Hz till en 144Hz skärm till datorn. Tidigare hade jag alltid använt mig av "Duplicate screen" när jag ville spela på TVn i vardagsrummet. Men då låstes jag till 60 FPS och jag försökte fram och tillbaka med att stänga av V-Sync osv men lyckades aldrig. Kanske måste göra lite fler tester.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanyaIV:

Det kan vara att något där "stjäl" fokus ifrån spelet. Får du samma problem om du kör borderless i spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intelli32:

Jag fick problem när jag bytte från 60Hz till en 144Hz skärm till datorn. Tidigare hade jag alltid använt mig av "Duplicate screen" när jag ville spela på TVn i vardagsrummet. Men då låstes jag till 60 FPS och jag försökte fram och tillbaka med att stänga av V-Sync osv men lyckades aldrig. Kanske måste göra lite fler tester.

Som jag förstår det kommer duplicering av skärmen alltid att låsa den till "svagaste länken".

Skrivet av anon297462:

Det kan vara att något där "stjäl" fokus ifrån spelet. Får du samma problem om du kör borderless i spelet?

Jag kör alltid ren fullscreen. Om något skulle ta fokus skulle spelet tabbas ner. Det är flera applikationer som skapar det här problemet, och det händer när de uppdaterar något grafiskt, exempelvis när jag får meddelande på steam och Steam ikonen i taskbar på andra skärmen börjar blinka. Om jag kommer ihåg rätt så har det med att denna uppdatering påverkar uppdateringsfrekvensen för alla skärmar. Ingen expert på det, men sökt länge efter lösningar utan att hitta något.