Datorköp med slapp budget – kom och tyck till!

Permalänk

Datorköp med slapp budget – kom och tyck till!

Hej! Tänkte köpa en ny dator och har kollat igenom det här forumet en hel del och försökt bilda mig en uppfattning om vad jag ska sikta på. Datorn kommer användas till spel och surf, budget ligger på runt 12k men det är inte jättepetigt.

Jag har vissa önskemål; datorn ska vara relativt tyst och datorn ska inte lysa och blinka genom något glas (grabben trycker på allt som lyser). Utöver det är behovet en speldator som funkar, är sval, tyst och trevlig att använda. Överklockningar och annat kommer inte ske då kunskap saknas, är mina komponenter jag valt ”egentligen till för överklockning” så byter jag gärna dessa. Tänker inte bygga datorn själv så allt kommer förmodligen köpas från Inet.

Nån tusing hit och dit på slutpriset spelar mindre roll om det medför adekvat effekt på datorn. Det kanske finns bättre kylare, andra fläktar, lagring etc som ni mer erfarna ser ett behov av. Jag uppskattar verkligen all hjälp med detta!

Funderingar rakt av:
- be quiet! Pure Rock ville jag använda men komponentkoll sorterade den som icke-kompatibel med Ryzen, den går dock att välja på Inet i kombination med Ryzen 5 3600? Vilket stämmer?
- moderkort kommer jag vänta till MAX serien kommer ut, osäker på vilket dock?
- Grafikkort är jag osäker på, vilket skulle alternativet vara i prisklassen under?
- Vilket chassi är egentligen bäst med dom önskemål jag har?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jakanbakan:

Hej! Tänkte köpa en ny dator och har kollat igenom det här forumet en hel del och försökt bilda mig en uppfattning om vad jag ska sikta på. Datorn kommer användas till spel och surf, budget ligger på runt 12k men det är inte jättepetigt.

Jag har vissa önskemål; datorn ska vara relativt tyst och datorn ska inte lysa och blinka genom något glas (grabben trycker på allt som lyser). Utöver det är behovet en speldator som funkar, är sval, tyst och trevlig att använda. Överklockningar och annat kommer inte ske då kunskap saknas, är mina komponenter jag valt ”egentligen till för överklockning” så byter jag gärna dessa. Tänker inte bygga datorn själv så allt kommer förmodligen köpas från Inet.

Nån tusing hit och dit på slutpriset spelar mindre roll om det medför adekvat effekt på datorn. Det kanske finns bättre kylare, andra fläktar, lagring etc som ni mer erfarna ser ett behov av. Jag uppskattar verkligen all hjälp med detta!

https://komponentkoll.se/bild/aspJV.png

Funderingar rakt av:
- be quiet! Pure Rock ville jag använda men komponentkoll sorterade den som icke-kompatibel med Ryzen, den går dock att välja på Inet i kombination med Ryzen 5 3600? Vilket stämmer?
- moderkort kommer jag vänta till MAX serien kommer ut, osäker på vilket dock?
- Grafikkort är jag osäker på, vilket skulle alternativet vara i prisklassen under?
- Vilket chassi är egentligen bäst med dom önskemål jag har?

Ordet SPEL kan betyda så otroligt olika för varje person. Bättre om du kan skriva ut vilken typ av spel eller ett antal olika titlar så man vet vad du egentligen behöver. Du kanske spelar Sims och i så fall kommer du klara dig länge på vilket nyare GPU som helst eller om du spelar WOW som gillar snabba processorer eller BF5 som kräver bra GPU.
Mer info behövs helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@Stefflo: Självklart! Jag spelar mest FPS och viss strategi där Borderlands 3 och kommande Modern Warfare är tilltänkta inköp. Rent generellt vill jag ha möjlighet att köra de stortitlar som släpps nästkommande år på en behaglig nivå. Allt behöver inte vara maxxxat och galet, men 144hz, 60fps 1080p etcetc är trevligt.