Permalänk
Medlem

vattenkylt - Core p5

Tog lite bilder under mitt projekt med att Delidda en 9900k som sedan ska köras med Der8auers OCframe. Och detta måste ju då givetvis vattenkylas med custom loop. vattenkylningen kopplades ihop med kopparrör och pressdelar.
Återstår lite saker att göra som sleevade kablar till nätagget. Har även tänkt putsa upp kopparrören. Minnena skall även bytas ut.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Wassle: Sweet 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Blir rätt steampunk med mapresskopplingar, riktigt ballt faktiskt. Funderat på samma sak, men det där med vattenkylda datorer är till syvende og sidst en passerad era för mig. Kul att se det realiserat av någon annan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu jag trodde 9900K var lödd? Tycker det ser ut som vanligt lim och kylpasta?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Vansinnigt snyggt vore tok snyggt med fler koppar detaljer som ett schroud till PSU'n tex mycket inspirerande.

Permalänk
Avstängd

Inga temps?!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Dra ut RGB kabeln och sätt i den igen när datorn är igång. Mitt RGB block betedde sig precis likadant. Hände precis samma sak igen när jag monterade i min andra kylare men då hade den fastnat på grönt. 9900 ska vara lödd så ska man tjäna några grader är det nog IHS frame som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

Riktigt najs!

P.S Lite info om temps samt clock hade varit bra.

Permalänk
Medlem

Det där såg ju riktigt läckert ut med det svarta temat och kopparrören! Men nu blev jag riktigt nyfiken på hur högt du lyckades klocka din i9 9900k när den är delidad och kyld med en custom loop. Kom du över 5 GHz och vad fick du för temp?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

max klock o temps ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Roligt att se någon annan som också har valt att bygga sin PC på en Core P5.
Och en som, precis som jag, verkar också ha tagit sönder RGB-belysningen på sin Velocity!
Funkade fint vid första försöket sen tömde jag systemet och ändrade om lite, sen så råkade jag koppla in den till den vanliga 4-pin RGB ingången, som styrs med 12V... Doh!

EK vill ha €30 utan frakt för reservdelarna för att byta ut RGB:n.

Bild på bygget:

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk

@birdman:
börjar ju likna min dator som är i tvhyllan
P5 300€? wow.

Skrivet av Esseboy:

Inga temps?!

precis. INGA TEMPS?
och OC?

det såg enkelt ut.....tills jag så rören
ska säkert bygga ett loop i framtiden. Men 6core är ju lätt att kyla ännu.
annars....har du slipat själva core? d8auer fick bättre temps då han slipade ett antal mikrometer.

https://www.youtube.com/watch?v=r5Doo-zgyQs&t=422s

Permalänk
Inaktiv

Riktigt fint men personligen hade jag skitit i RGB belysningen.

Permalänk
Medlem

Tackar er alla för dom fina kommentarerna och det visade intresset för mitt projekt

5,1GHz gör den vid 1,35V
5,2GHz verkar svårare att få stabilt..
smärt gränsen för kylningen i P95 är vid 1,41V då sticker en eller flera core iväg mot 99-100 och det börjar throttla. men som sagt ska se vad som händer när man monterar om blocket med flytande metall.

Skrivet av kaput:

Blir rätt steampunk med mapresskopplingar, riktigt ballt faktiskt. Funderat på samma sak, men det där med vattenkylda datorer är till syvende og sidst en passerad era för mig. Kul att se det realiserat av någon annan

ja. det stod mellan vanlig koppar eller att göra samma grej i kromade rör/pressdelar.

Skrivet av Ahlen:

Vänta lite nu jag trodde 9900K var lödd? Tycker det ser ut som vanligt lim och kylpasta?

Den är lödd, Men det är så pass mjukt att du kan delidda som vanligt (OBS! på egen risk som alltid inga garantier att det funkar för just dig)
det gula "limmet" du ser är fluss som används vid lödningen.

Skrivet av Cowtownswede:

Vansinnigt snyggt vore tok snyggt med fler koppar detaljer som ett schroud till PSU'n tex mycket inspirerande.

Kul att du nämner det med psu shrouden. Sitter på den idén med och undrar om det inte kan bli en snygg detalj för helhets intrycket.

Skrivet av Esseboy:

Inga temps?!

Uppdaterade med en print på temps. mer testande blir det i veckan

Skrivet av Knotvillage:

Dra ut RGB kabeln och sätt i den igen när datorn är igång. Mitt RGB block betedde sig precis likadant. Hände precis samma sak igen när jag monterade i min andra kylare men då hade den fastnat på grönt. 9900 ska vara lödd så ska man tjäna några grader är det nog IHS frame som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde den skulle sitta i en vanlig RGB 4 pins kontakt det var iallafall vad jag läste mig till i manualen !? har även provat samma kontakt där gpu blocket sitter, Men CPU blocket börjar inte lysa
Kanske är så att jag klantat mig med RGBn alltså och bränt det..

Skrivet av Dual-Tjur:

@birdman:
börjar ju likna min dator som är i tvhyllan
P5 300€? wow.
precis. INGA TEMPS?
och OC?

det såg enkelt ut.....tills jag så rören
ska säkert bygga ett loop i framtiden. Men 6core är ju lätt att kyla ännu.
annars....har du slipat själva core? d8auer fick bättre temps då han slipade ett antal mikrometer.

https://www.youtube.com/watch?v=r5Doo-zgyQs&t=422s

Fick tag i chassit av en medlem här på forumet lite billigt
Jag har inte vågat slipa Coren då jag är rädd att det eventuellt blir dålig kontakt med OCframen då pga lägre core, samt att coren blir känsligare för sprickor osv. vid montering av block.

Skrivet av anon201296:

Riktigt fint men personligen hade jag skitit i RGB belysningen.

Planen var inte att ha RGB. Men tänkte att det är bättre att ha det och kunna stänga av istället. Och finns det vill man ju att det ska fungera.
Tänkte även att det eventuellt kunde va snyggt med ett svagt Vit sken från blocken

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Roligt att se någon annan som också har valt att bygga sin PC på en Core P5.
Och en som, precis som jag, verkar också ha tagit sönder RGB-belysningen på sin Velocity!
Funkade fint vid första försöket sen tömde jag systemet och ändrade om lite, sen så råkade jag koppla in den till den vanliga 4-pin RGB ingången, som styrs med 12V... Doh!

EK vill ha €30 utan frakt för reservdelarna för att byta ut RGB:n.

Bild på bygget:

https://i.imgur.com/jMMVWyB.jpg

Jag var tvungen att kolla igen efter jag läste era inlägg och det finns D-RGB och RGB kontakt på Velocity blocken. båda är med i samma manual och snabb och trött som jag var så läste jag bara första sidan med 12v RGB.. hade jag bara scrollat en sida till hadde jag läst det med D-RGB och alla varnings texter angående detta. Kommer aldrig lära mig läsa manualerna ordentligt xD
Och det är ju mycket riktigt så att jag givetvis har D-RGB som jag kopplade till vanlig RGB 12v. Bytte till D-rgb kontakten på moderkortet och blocket lyser enbart rött det är ju alltid nåt

Permalänk
Medlem

Grymt fint! Skulle vara oerhört intressant att vara med vid ett sånt här bygge med vattenkylning och delid då jag aldrig skulle våga prova något sådant helt själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wassle:

Tackar er alla för dom fina kommentarerna och det visade intresset för mitt projekt
5,1GHz gör den vid 1,35V
5,2GHz verkar svårare att få stabilt..
smärt gränsen för kylningen i P95 är vid 1,41V då sticker en eller flera core iväg mot 99-100 och det börjar throttla. men som sagt ska se vad som händer när man monterar om blocket med flytande metall.

nice. Verkar vara samma som hos min 9600k. behövs 1.40++ för x52 och smärtgränsen är 1.39V.
prova med ring clock på 4300Mhz. Det går att spara mycket värme med lite lägre hastighet. (samma sak med iGPU)
rätt LLC kan också göra susen. *väntar på flytande metall resultat

Permalänk

Med AVX? Jag får inte ur mer än 4.9 vid 1.35. Utan AVX. Då stressar jag i 1.5h.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wassle:

Jag var tvungen att kolla igen efter jag läste era inlägg och det finns D-RGB och RGB kontakt på Velocity blocken. båda är med i samma manual och snabb och trött som jag var så läste jag bara första sidan med 12v RGB.. hade jag bara scrollat en sida till hadde jag läst det med D-RGB och alla varnings texter angående detta. Kommer aldrig lära mig läsa manualerna ordentligt xD
Och det är ju mycket riktigt så att jag givetvis har D-RGB som jag kopplade till vanlig RGB 12v. Bytte till D-rgb kontakten på moderkortet och blocket lyser enbart rött det är ju alltid nåt

lol
Jag var väldigt försiktig med att läsa manualen så att jag skulle ansluta i korrekt RGB-kontakt men glömde helt bort det vid andra försöket efter tömningen.
Min lyser inte ens rött. Den är sten död.
Du kanske har köpt den "vanliga" 4-pin, RGB-belysningen till din Velocity för att det låter som samma bekymmer som min andra RGB-belysning nedan.

Jag lyckades såklart att göra samma sak med 4-pin RGB-kontakten till pump/reservoaren.
De röda dioderna funkar som de ska.
De blåa och gröna LED-dioderna är ALLTID på med svag ljusstyrka, vilket gör att äkta röd kan ej uppnås då det uppstår en rosa nyans i färgen pga BG-dioderna.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

har man satt en 3pins aRGB på den vanliag så är det kört , vanliga använder 12v det gör in aRGB dom är bara 5v och då går dioderna sönder

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

@Wassle: Riktigt snyggt gjort, synd att VRM/MoBo/RAM-fläkten behövde ghettomoddas dit på sniskan, går det inte ha någon mer permanent lösning för det?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Wassle: Riktigt snyggt gjort, synd att VRM/MoBo/RAM-fläkten behövde ghettomoddas dit på sniskan, går det inte ha någon mer permanent lösning för det?

Den kommer plockas bort helt när testandet är över
VRMen pressas inte till max vid vardagligt användande på samma vis som nu när jag lämnar datorn med prime95 igång längre stunder.
Den sitter där nu tillfälligt mest för att garantera att VRMen inte drar iväg i temps när jag inte sitter vid datorn. Vill ju heller inte att stabilitets tester ska faila pga för varma VRMs

(eventuellt om det skulle behövas nåt extra flås där över VRM så fundera jag på om man inte kan få dit någon mindre fläkt gömd bakom GPU som blåser uppåt)

Permalänk
Medlem

98c med vatten, kliv ner i Hz. Visst ser det ballt ut men lär inte bli ett långlivat chipp med den tempen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

98c med vatten, kliv ner i Hz. Visst ser det ballt ut men lär inte bli ett långlivat chipp med den tempen.

Han ska väl inte köra P95 hela dagar. Du kan ju dra bort typ 15 grader för normalt användande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Snyggt! Lite fräscht med en mix av presskopplingar och böjda rör.

Nästan sugen på att göra ett nytt bygge... Borde inte...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

har nu uppdaterat med lite nya bilder/print på tester ska fortsätta testa med flytande metall men redan från början så ser det ut som det gick ner ytterligare 10c mot "vanlig" pasta med flytande metall.
Med pasta fick jag även värme "spikes" på en eller flera core när man starta tester innan tempsen stabilisera sig. Med flytande metall så ökar den "sakta" till den temp där den stabiliseras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

98c med vatten, kliv ner i Hz. Visst ser det ballt ut men lär inte bli ett långlivat chipp med den tempen.

I spel brukar endast några få kärnor maxas.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...