Permalänk
Medlem

Letar efter ny mus till Autocad/Magicad.

Hej!

Jag har avverkat 2 st logitech g602 nu. Har haft samma problem med båda mössen. Har enter på en av tumknapparna som efter en tids användande hänger sig då och då. Vad som händer då när jag arbetar i CAD är att det är som att någon sitter och spammar skiten ur enterknappen till det släpper efter 5-10 sec. Fick en ny på garanti från logitech efter att den första började jävlas. Nu gör även mus nr 2 samma sak. Och jag orkar inte vända mig till dem igen utan tänker se om jag kan hitta ngn annan modell.

Det jag letar efter är minst 3-4 tumknappar då jag har lite olika snabbkommandon på tumknapparna.
Jag vill inte ha en mus med typ 12 tumknappar som vissa gamingmöss har. g602 som jag har haft nu har 6 st. Mer än tillräckligt. Men det ska vara mer än de 2 man ser på de flesta. Jag har även en logitech performance mx sen tidigare på jobbet men gillar inte den alls så den är inte ett alternativ.

Uppskattar alla tips!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Hur många timmar per dag sitter du?
Jag ritar CAD hela dagarna på kontoret, och den bästa musen jag haft är en Evoulent vertical mouse. Fick problem med ont i handleden efter att jag jobbat ett par år, då bytte jag till denna och har inte haft några problem sedan dess. Den har även två funktionsknappar som ändrar huvudknapparna till nya funktioner. Har de flesta vanliga kommandona på musen (move, esc, enter, copy, delete, dist) vilket sparar mycket klickande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooha:

Hur många timmar per dag sitter du?
Jag ritar CAD hela dagarna på kontoret, och den bästa musen jag haft är en Evoulent vertical mouse. Fick problem med ont i handleden efter att jag jobbat ett par år, då bytte jag till denna och har inte haft några problem sedan dess. Den har även två funktionsknappar som ändrar huvudknapparna till nya funktioner. Har de flesta vanliga kommandona på musen (move, esc, enter, copy, delete, dist) vilket sparar mycket klickande.

Jag jobbar heltid med CAD på en konsultfirma.
En här på kontoret har den musen du nämner och en sådan tänker jag inte skaffa! Säkert jätteskön ergonomiskt men inte vad jag vill ha efter att ha testat den!
Utan en vanlig "platt" mus som är rätt så stor. G602 är skitbra och skitskön men är måttligt trött på att tumknapparna börjat hänga sig igen och är inte sugen på att skaffa en tredje..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk

Jag skulle rekommendera Steelseries Rival 600 eller Roccat Kone XTD som är stora möss.

Bytte nyligt till Steelseries Rival 600 och kan inte uttala mig om "hållbarheten" då jag bara nyttjat den i ca. ett halvår. Jag bytte mest för att jag var nyfiken på något nytt (prylnörden inom mig).
Jag gillade Roccat Kone XTD mycket, extra trevligt med tiltbart mushjul som du också kan binda till flera funktioner.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag logitech mx performance och den har hållit i 7 år, enter på höger knapp, 3 tummar esc, osnap & ortho.

Både möss och inställningar är en personlig smaksak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jag jobbar heltid med CAD på en konsultfirma.
En här på kontoret har den musen du nämner och en sådan tänker jag inte skaffa! Säkert jätteskön ergonomiskt men inte vad jag vill ha efter att ha testat den!
Utan en vanlig "platt" mus som är rätt så stor. G602 är skitbra och skitskön men är måttligt trött på att tumknapparna börjat hänga sig igen och är inte sugen på att skaffa en tredje..

Haha, ja den är inte för alla, varken estetiskt eller ergonomiskt.
Då får jag slå en puck för Swiftpoint Z (har en sådan hemma, köpt från deras kickstarter), där har du mer knappar än vad du kan tänkas behöva och grym ergonomi. Kvaliteten är outstanding!

Permalänk

@Osmanix: Kanske en https://www.dustin.se/sok/3dconnexion%20cadmouse har inte testat tycker den ser ok ut.

Gillade inte Evoluent mössen i början men efter att ha provat den ett tag så är de riktigt bekväma att använda, tycker du borde ge den en chans till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser_01:

@Osmanix: Kanske en https://www.dustin.se/sok/3dconnexion%20cadmouse har inte testat tycker den ser ok ut.

Gillade inte Evoluent mössen i början men efter att ha provat den ett tag så är de riktigt bekväma att använda, tycker du borde ge den en chans till.

Kanske en gammal tråd men tänker att jag väcker liv i den.

Jag har en 3dconnexion mus hemma liggandes och äger G602 och skillnaden för min del är att efter 8h caddande så har man ett stort hål i pekfingret. Så mycket som man panorerar med scrollen. Scrollen på G602 är alldeles för hård.

Just nu är jag på jakt efter en annan mus ifall någon har någonting att rekommendera?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE