AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vad folks säger är ideal har väldigt lite med just din setup att göra, val av moderkort påverkar, kylare, mjukvara, chasie, chasiefläktar, fläktkurvor osv osv, och inte minst ambient temp.

Vilka temperaturer ser du i AIDA64 stresstest? För mig är de helt vansinniga. Prime95 och C20 ligger fint på 80c eller strax under, under en länge period. AIDA64 ligger runt 90c! Och ibland så spikar den till 95c, sen ner igen. Vet inte hur dessa spikes förekommer.

Men jag ser att den drar betydligt högre spänning i AIDA64 än något annat program; jag blir nyfiken varför.

Edit:
Detta är med allt satt på auto (även vcore). Återgår jag till "Normal" vcore med -0.0750v offset, så får jag fortfarande 7090p i C20, men stresstestet i AIDA64 maxar dryga 78c, men nån spike över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Vilka temperaturer ser du i AIDA64 stresstest? För mig är de helt vansinniga. Prime95 och C20 ligger fint på 80c eller strax under, under en länge period. AIDA64 ligger runt 90c! Och ibland så spikar den till 95c, sen ner igen. Vet inte hur dessa spikes förekommer.

Men jag ser att den drar betydligt högre spänning i AIDA64 än något annat program; jag blir nyfiken varför.

Här är det nästan mer tvärtom, AIDA visar glädjesiffror, medans RM visar mycket högre värden.

Tempen i AIDA efter ett kort test (6 minuter, men tempen verkar stabiliserat sig) är runt 46 grader, medans RM visar runt 80.
Spänningen i AIDA är 1.1V medans RM visar 1.36V.

Tror RM bör visa mer rätt, med tanke på att dom har antagligen lite bättre koll på hur/vart mätvärden finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Här är det nästan mer tvärtom, AIDA visar glädjesiffror, medans RM visar mycket högre värden.

Tempen i AIDA efter ett kort test (6 minuter, men tempen verkar stabiliserat sig) är runt 46 grader, medans RM visar runt 80.
Spänningen i AIDA är 1.1V medans RM visar 1.36V.

Tror RM bör visa mer rätt, med tanke på att dom har antagligen lite bättre koll på hur/vart mätvärden finns.

Kör du stresstestet i AIDA (System stability test, 6:e knappen från vänster i ikon-menyn för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nja, att de inte har inverkan med tRFC2 & 4 beror mer på varierande implementation av moderkortstillverkare, det har utan tvekan inverkan om moderkortet faktiskt sätter värdena ordentligt, tRAS på 21 vid 3800 är mer eller mindre världsrekord så det är bra jobbat och tRFC under 300 vid 3800 är även det bland det lägsta du kan få ut ur b-die, antingen är det inte stabilt eller så har du bland de bäst binnade b-die i existens. Att folk oneshottar låga latenser på b-die med uppåt 1.9V är en sak men att du kan köra dem på 24/7 spänning i dom latenserna är en smula osannolikt, inte omöjligt men osannolikt.

Edit: Sen finns faktiskt en egen flik för just tRFC/2/4 i dram calc sen väldigt många versioner tillbaka.

All right, hade missat att de tillkommit.
Här påstod i alla fall Yuri att tRFC2/4 inte används av Ryzen, men det kan ju vara på grund av varierande implementation av moderkortstillverkare som du säger.

Här är i alla fall mina timings & spänningar, samt en bild från CPU-Z för att bekräfta att RM visar korrekt.

Klicka för mer information
Visa mer

Edit: Kört DRAM Calc Memtest i 6h utan errors.
1.44V MEM VDDIO i RM/BIOS resulterar i 1.47V enligt HWMonitor.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Inaktiv

I aida64.
Kryssa endast i fpu stress och testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

I aida64.
Kryssa endast i fpu stress och testa

Jag hade allt ikryssat, förutom GPU och local disks.

Edit:
Med enbart FPU ökade temperaturerna markant! Även med min undervolt når jag nu 83-84c!

Edit2:
Nu trillade poletten ner, är det så att AIDA64 går igenom allt man bockat i och testar de individuellt? Och därför så jag "spikes" som såg ut att motsvara de temperaturer jag ser med enbart FPU nu?

Här ser ni grafen med all itickat vs enbart FPU:

Permalänk
Medlem

Kör du stresstestet i AIDA (System stability test, 6:e knappen från vänster i ikon-menyn för mig).

Jepp. Men kan köra en vända FPU enbart också om du vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Ni lär kika på vilken temp ni läser av, Tdie i Aida eller HWiNFO är exempelvis den varmaste punkten i cpu'n vid avläsning av mer än 50 olika temp sensorer spridda över all kisel, tempen i Ryzen master är snitt temp avvägd från alla sensorer och moderkortets CPU temp är för det mesta tempen i själva cpu sockeln.

Här är min under Aida FPU med fläktar satt till 1200rpm och pump till ~2800rpm, den planar ut vid 79 grader och håller sig där, kliver den upp på 80 så droppar boost av lite så temp sjunker till 79 igen och sen är det lite ping pong fram & tillbaka. Detta med rumstemp på 25 grader och CPU helt i stock

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ni lär kika på vilken temp ni läser av, Tdie i Aida eller HWiNFO är exempelvis den varmaste punkten i cpu'n vid avläsning av mer än 50 olika temp sensorer spridda över all kisel, tempen i Ryzen master är snitt temp avvägd från alla sensorer och moderkortets CPU temp är för det mesta tempen i själva cpu sockeln.

Här är min under Aida FPU med fläktar satt till 1200rpm och pump till ~2800rpm, den planar ut vid 79 grader och håller sig där, kliver den upp på 80 så droppar boost av lite så temp sjunker till 79 igen och sen är det lite ping pong fram & tillbaka. Detta med rumstemp på 25 grader och CPU helt i stock
https://i.imgur.com/1VHOmDO.jpg

Tack, då vet jag med mig att mina värden är ganska ok också. Ligger några grader ovanför, men det är med pump på dryga 2200rpm och fläktar på <1000rpm. Klocken ser snarlik ut också.

Dock uppnår jag enbart detta med -0.0750v undervolt, annars flyger temperaturerna i taket med AIDA FPU. Tror mitt gigabyte är lite för frikostlig med spänningen, för så fort jag slog på LLC (Medium) så droppade temperatur, spänning men även frekvenserna (strax under 4000 istället för strax över).

Permalänk
Medlem

AIDA:

RM:

Lät den gå en stund längre den här gången, men verkar nå max efter ett par minuter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

AIDA: https://puu.sh/E3U7x/2cd63ccee1.png
https://puu.sh/E3U8N/5f7492d19c.png
RM: https://puu.sh/E3U87/8f26c1a4a9.png

Lät den gå en stund längre den här gången, men verkar nå max efter ett par minuter.

Tempen du ser där i Aida är cpu sockel temp, inte Tdie. Din Tdie ligger förmodligen högre än värdet du ser i RM. Rätt CPU temp i Aida heter "CPU Diode", det är Tdie. Går att växla till den i inställningar

System stability test/Preferences/temperatures, klicka drop box

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tempen du ser där i Aida är cpu sockel temp, inte Tdie. Din Tdie ligger förmodligen högre än värdet du ser i RM. Rätt CPU temp i Aida heter "CPU Diode", det är Tdie. Går att växla till den u inställningar

Jepp, var mest ute efter att ge lite jämförelser till honom

Testade att växla till CPU Diode nu, och den verkar ge ganska precis samma värden som RM ger (avrundas förstås dock pga saknade decimaler).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Jepp, var mest ute efter att ge lite jämförelser till honom

Testade att växla till CPU Diode nu, och den verkar ge ganska precis samma värden som RM ger (avrundas förstås dock pga saknade decimaler).

Ahh my bad, kör du en äldre version av RM kanske? Det vart nämligen ändrat till snitt temp i sista versionen istället för rakt avläst Tdie.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kör du en äldre version av RM kanske? Det vart nämligen ändrat till snitt temp i sista versionen istället för rakt avläst Tdie.

Snitt efter nån minut kommer ge väldigt nära exakta värdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hm, kör version 2.0.1.1233. Programmet hittar inga uppdateringar, men får kolla manuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snitt efter nån minut kommer ge väldigt nära exakta värdet.

För mig skiljer det allt en hel del under full load även efter rätt lång stund men det kanske beror på dubbel CCD och det kanske blir större skillnader då mellan varmaste & kallaste mätningen? Det ska nämligen vara snitt temp av alla avlästa sensorer, inte bara snitt temp på varmaste avläsningen, Tdie i sig är alltid den sensor som ger högst värde oavsett var den sitter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

För mig skiljer det alt en hel del under full load även efter rätt lång stund men det kanske beror på dubbel CCD och det kanske blir större skillnader då mellan varmaste & kallaste mätningen?

Hmm. Jag tycker mig se ganska snarlika värden (kanske skiljer en halv grad) på min 3900x.

Får dubbelkolla versionsnumret senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Hm, kör version 2.0.1.1233. Programmet hittar inga uppdateringar, men får kolla manuellt.

Det är väl sista tror jag, har inte kikat hårt på numren...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Presets i dram cal behöver inte garantera stabilitet alls, du kan behöva sätta slappare primärtimings beroende på hur bra binnade chippen är (speciellt tRAS, 28 är extremt lågt vid 3600), en annan sak som kan ge rätt stor instabillitet är tRFC så lågt, det behöver upp runt 300 i hastigheter om 3600MT/s+, sen ska man inte sätta tRFC2 och tRFC4 till samma värde som tRFC, det kan också orsaka instabilitet. Prova tRFC på 298 med tRFC2 på 222 och tRFC4 på 126, sen kan du öka tFAW lite till 24 och prova även tRTP på 10 eller 12 om inte de andra räcker. En sista sak att ta till om inget annat hjälper är att öka tCKE lite från 1 till 4.

Men som sagt, att begära c14 rakt av vid 3600 på ett par minnen som är binnade till 3200c14 kan vara lite att ta i så det kan hända att du lär upp på c15 för full stabilitet men det är try & error som gäller

Laddade optimized defaults och körde in XMP bara för att testa, får inga fel och temperaturerna håller sig lite lägre (satt och undrade om det kanske blivit något fel på minnena under tiden jag testat att överklocka). Dock tappar jag mycket i AIDA64 samt CPU-Z bench så jag vill självfallet försöka igen då det faktiskt finns lite prestanda att hämta där.

Problemet är att jag inte kan tillräckligt om alla värden varför jag uppskattar feedback från dig och andra personer här. Ska testa det du föreslog, annars får det helt enkelt bli CL15 som du sa.

Skrivet av Dave1080:

Du behöver absolut inte vara rädd. För att "alla" på Internet säger att 25-35 grader i Idle är ideal. Men det känns bra att du ifrågasätter, för jag testade precis Resident Evil 2 som var ett totalt stutter lag-kalas på min gamla i5 7600K och temperaturen gick aldrig över 60. Och herregud, det flöt verkligen på. Inte en enda jävla stutter, trots högre grafikinställningar än tidigare! Synd att jag kört igenom spelet 10 gånger redan.

Den går i 1100 ish rpm idle. Men alright, som sagt det känns bra att ni ifrågasätter. Det kanske är obefintligt ändå, temperaturen var bra när jag spelade (läs ovan).

Något bra stresstest som kan maxa cpun så att jag kan se om temperaturerna är okej?

Intressant det du säger om att du läst att 25-35 grader är idealt. Personligen har jag aldrig läst något liknande och har svårt att tänka mig att man uppnår sådana temperaturer med vanliga luftkylare utan istället måste satsa på dyr custom loop vattenkylning.

Har hjälpt polare att uppgradera till 3700X och en av dem köpte en Dark Rock Pro 4 och jag måste säga att jag är imponerad hur otroligt bra den kyler. Nu testade vi förvisso bara TD2 där kylaren skattade åt 3700X och höll idle temps (iofs är spelet inte direkt CPU krävande). Sen testade jag CPU-Z bench och då stack temperaturen upp till 70C men höll sig där på något magiskt sätt med fläktarna som gick upp i varv något, dock enligt mig fortfarande ohörbart, faktum är att chassifläktarna lät mer.

Hade jag gått tillbaka till luft hade jag lätt tagit den då den klår min AIO alla dagar i veckan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Intressant det du säger om att du läst att 25-35 grader är idealt. Personligen har jag aldrig läst något liknande och har svårt att tänka mig att man uppnår sådana temperaturer med vanliga luftkylare utan istället måste satsa på dyr custom loop vattenkylning.

Kan vara användare från Svalbard och Grönland, Ryzen 3000 släpptes i en av västvärldens varmaste somrar. Klart att om det är 30C i rummet(och ännu varmare i datorlådan) så håller inte CPU 25C, då skulle man kunna ha den att kyla öl med

Jag minns gamla Athlon X2-tiden när jag tror det var PytonOrm här på Swec som hade datorn utan låda ute på balkongen mitt i vintern och med ett dussin fläktar, bara för att kunna sätta rekord. Man kan inte jämföra med random internet postare, man vet inte vad dom har för förutsättningar.

Jag har haft rekord på hwbot EN gång, med GeForce 6800LE

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Skrivet av tellus82:

Det är väl sista tror jag, har inte kikat hårt på numren...

Samma version som jag har.

Ser nu även att min single core boost i C20 inte når över 4250mhz drygt. Om jag har hwinfo uppe så ser jag några som nått 4.4-4.5ghz.

Skrivet av Mocka:

Laddade optimized defaults och körde in XMP bara för att testa, får inga fel och temperaturerna håller sig lite lägre (satt och undrade om det kanske blivit något fel på minnena under tiden jag testat att överklocka). Dock tappar jag mycket i AIDA64 samt CPU-Z bench så jag vill självfallet försöka igen då det faktiskt finns lite prestanda att hämta där.

Problemet är att jag inte kan tillräckligt om alla värden varför jag uppskattar feedback från dig och andra personer här. Ska testa det du föreslog, annars får det helt enkelt bli CL15 som du sa.

Min ligger på 40-45 i idle, och 50-70 i load (beroende på vad jag gör). 85 som absolut max än så länge i stresstester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kan vara användare från Svalbard och Grönland, Ryzen 3000 släpptes i en av västvärldens varmaste somrar. Klart att om det är 30C i rummet(och ännu varmare i datorlådan) så håller inte CPU 25C, då skulle man kunna ha den att kyla öl med

Jag minns gamla Athlon X2-tiden när jag tror det var PytonOrm här på Swec som hade datorn utan låda ute på balkongen mitt i vintern och med ett dussin fläktar, bara för att kunna sätta rekord. Man kan inte jämföra med random internet postare, man vet inte vad dom har för förutsättningar.

Jag har haft rekord på hwbot EN gång, med GeForce 6800LE

Vore coolt att kunna kyla sin öl i datorlådan ;D

Min ligger på 40-45 i idle, och 50-70 i load (beroende på vad jag gör). 85 som absolut max än så länge i stresstester.

Har ungefär samma temps som du, kanske något högre idle (50-55) men så kör jag chassifläktarna på lägsta möjliga när jag inte spelar. Vid vanliga spel så ligger jag nog max på 70 grader och när jag kör GPU-Z stresstest så hamnar jag på 75 grader.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ett tips till er som kör discord & får en icke (fullt) idlande Zen2, stäng av skrivbordsaviseringar i discord, det fixade konstant boost för mig med discord igång, verkar som det ligger någon slags konstant poll för att se om avisering kommit. Såklart en dålig fix om man vill ha avisering men ändå...

Idlar som synes vid ~.95V trots att discord, aida, afterburner, corsair link, phoebus ljudpanel, geforce, logitech och steelseries mjukvara är igång i bakgrund med chrome och HWiNFO i förgrund

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det något annat sätt att testa memory venchmark än Aida 64? Eller kan jag köpa det billigare någonstans? Tycker 40 dollar är rätt saftigt för det lilla jag ska använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Finns det något annat sätt att testa memory venchmark än Aida 64? Eller kan jag köpa det billigare någonstans? Tycker 40 dollar är rätt saftigt för det lilla jag ska använda det.

Membench 0.8 följer med Ryzen Dram Calculator och med färdiga script för olika antal instanser/minnesmängd/körning. Det är gratis, och fungerar bra!

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Efter lite mer testande har jag nu återgått till "Normal" vcore (per AMD_Roberts rekommendation) och ställt in LLC på "Medium" (Per Buildzoids rekommendation). Detta har gjort att min vcore över lag är stabilare (såg ut som om moderkortet gav betydligt mer än det borde vid last annars, hur det nu fungerar) och temperaturerna rimligare. Dock så boostar den bara till 3950mhz i C20 och jag får "enbart" 6990, vilket är 100 mindre än jag fick förut. Single core går dock bättre, då den friskt boostar till 4.4ghz i C20, och till 4.5ghz enligt HWInfo. Poängen där gick från dryga 480 till 505-510.

Nån som vet lite mer exakt vad som försiggår här? Är det någon inställning jag missat, eller är mitt moderkort bara lite frikostlig med spänningen?

Tillägg:

I aida64s FPU-test når jag 3893mhz all core, och enligt ryzen master 1.25v (1.150-1.175 enligt hwinfo). Temperaturerna är de samma som förut, 84c.

Permalänk
Medlem

@the squonk: visar det samma saker som memory bench i Aida? Framförallt latency i med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

@the squonk: visar det samma saker som memory bench i Aida? Framförallt latency i med?

Ja, det syns latency också i RDC Membench

Men du kan inte se bandbredd, däremot finns det ett default benchmark med 240% coverage som bör avslutas på så kort som möjligt. Beror ju även på CPU-frekvens förstås. Jag ligger på 110s på den benchen. 1usmus har som bäst kört den på 102s.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter lite mer testande har jag nu återgått till "Normal" vcore (per AMD_Roberts rekommendation) och ställt in LLC på "Medium" (Per Buildzoids rekommendation). Detta har gjort att min vcore över lag är stabilare (såg ut som om moderkortet gav betydligt mer än det borde vid last annars, hur det nu fungerar) och temperaturerna rimligare. Dock så boostar den bara till 3950mhz i C20 och jag får "enbart" 6990, vilket är 100 mindre än jag fick förut. Single core går dock bättre, då den friskt boostar till 4.4ghz i C20, och till 4.5ghz enligt HWInfo. Poängen där gick från dryga 480 till 505-510.

Nån som vet lite mer exakt vad som försiggår här? Är det någon inställning jag missat, eller är mitt moderkort bara lite frikostlig med spänningen?

Tillägg:

I aida64s FPU-test når jag 3893mhz all core, och enligt ryzen master 1.25v (1.150-1.175 enligt hwinfo). Temperaturerna är de samma som förut, 84c.

LLC fungerar så att den ska kompensera vdroop som kan ske vid hög belastning/högt strömuttag, för högt inställd LLC osrakar däremot något som kallas overshoot, det skjuter över målet så att säga och orsakar en förhöjd spänning och tillräckligt skev LLC och man får en konstant höjning. LLC i stock frekvenser på CPU behöver aldrig vara max på ett moderkort och faktum är att jag inte stött på ett moderkort där max LLC är bra förutom i extrema OC eskapader, för stock så kan lägsta LLC värdet räcka fullt eller mittenvärdet, det beror helt på hur mycket vdroop man får. Tänk på att max & min värde för LLC skiljer från tillverkare till tillverkare, en del kallar 1 för max och 5 för minsta mängd LLC medans andra vänder på det så dubbelkolla vad som menas på just ditt moderkort.

Poängen är att LLC ska aldrig slentrianmässigt sättas till maximalt värde "bara för att", det orsakar i 99 fall av 100 jävulskt mycket för mycket spänning. LLC ska justeras så att det minskar vdroop men inte orsakar för aggressiv overshoot. Finns mer om detta i överklockningsguiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Edit:
Detta är med allt satt på auto (även vcore). Återgår jag till "Normal" vcore med -0.0750v offset, så får jag fortfarande 7090p i C20, men stresstestet i AIDA64 maxar dryga 78c, men nån spike över.

71c max i aida med offset på - 0.12500 CB20 score 7331 med denna offset.