Permalänk
Medlem

Byta fjädrar på bil

Hej alla.
Nästan så att jag skäms för att skapa en tråd om detta. Det skulle funnits en snabb frågetråd om lite allt möjligt. Min fråga hade nog passat bättre där.

I vilket fall.
Har en VW Passat från 2010. TDI 140, 4M Sportline (Modell B6 (3C)
Har en brusten sprialfjäder bak på bilen. Denna behöver bytas.
Kostar kring 3500kr på icke serviceverkstad. I sig inga problem, men vill ju gärna göra det själv. Har kollat på Youtube och jobbet klarar jag själv.

Däremot behöver jag köpa fjädrar. Där kommer problemet. Vilka skall jag köpa?
Pratade med Volkswagen serviceverkstad idag. De tar 1800kr/st. Inte aktuellt.
Tyska sidorna (autodock, bildelaronline24 etc.) tar kring 400kr/st. Frakt tillkommer. Låter prisvärt.

Däremot måste jag välja modell på fjädern och där finns flera olika val.

- Vissa fjädrar är förstärkta för om man kör mycket med släp, typ husvagn. Han på serviceverkstaden tyckte inte detta var aktuellt - trots att jag sade att den drar mycket hästsläp.
- Vissa fjädrar anger att den är till för fordon MED draganordning (kanske det är samma sak som förstärkt?)

- Sedan finns det olika fjädrar beroende på om jag har standardchassi eller sportchassi.
Jag vet inte vad jag har? Hur får jag reda på det?
Jag tror jag har en Sportline med premiumpaket. Har däremot ingen R-line.
I faktabladet från 2010 står det ingenting om något sportchassi på sportline.
I Fordonsdatabladet står det en massa PR-nummer. Bland annat:
Nr: 1JC
Familj: DFH
Beskrivning: Dämpning bak, sportutförande

Sedan har t.ex. Rider en fjäder som båda är för standardchassi och med drag med olika artikelnummer med olika priset. Vilken av dessa skall jag köpa? Den ena anger diameter och längd varpå den andra inte står någon data om alls.

Kort sagt.
Hur går jag till väga för att veta att jag köper rätt fjäder till bilen?
Hur hittar jag min bils OEN för att kontroller?

Vilken fjäder blir rätt här?

Permalänk
Medlem

@Zarlor: jag skulle ringa till mekonomen och kolla upp vilken fjäder det ska vara, och sen beställa den från Tyskland. Jag köpte delar från autodoc och dom levererades från Tyskland

Edit såg att du redan länkar till autodoc

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Hej,

Kolla ditt VIN och skriv in det på denna eller liknande sidor
http://www.oemepc.com/vw/part_single/catalog/vw/markt/RDW/mod...
Så borde du få upp rätt fjäder, men det är en djungel med 1000 olika modeller och varianter.
Sen är nog tipset att byta bägge sidorna när du ändå håller på och då är det ju inte superviktigt att det är samma som sitter där, men det är ju viktigt att det blir rätt till just din bil.

Som slutord: Lita INTE på Autodoc och de andras "slå in ditt regnr för att vara 100% säker att delen passar" det gjorde jag beställde, utan returrätt, vad som visade sig vara fel del.
Fick svaret att man var tvungen att kontrollera med deras support huruvida delen passade eller inte ...
Sen tror jag det finns en del VW forum där de säkert kan slänga fram rätt artnr på nolltid till dig

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Gissa vad det är du betalar för hos en bildelskedja typ Mekonomen? Know how.

Du får betala returfrakten till Autodoc i Tyskland om du tar hem fel grejer och behöver skicka tillbaka, så det blir snabbt olönsamt om du inte vet exakt vad du ska ha från början. Vad är det för typ av upphängning bak, McPherson? Om en bonnaverkstad ska ha 3500 spänn så är det nog inte så lätt som du föreställer dig...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Sveklockarn:

Gissa vad det är du betalar för hos en bildelskedja typ Mekonomen? Know how.

Du får betala returfrakten till Autodoc i Tyskland om du tar hem fel grejer och behöver skicka tillbaka, så det blir snabbt olönsamt om du inte vet exakt vad du ska ha från början. Vad är det för typ av upphängning bak, McPherson? Om en bonnaverkstad ska ha 3500 spänn så är det nog inte så lätt som du föreställer dig...

Det är samma typ av know-how hos Mekonomen som hos verkstaden som erbjuder sig att göra jobbet för 3500:-: vetskapen att Svensson är för korkad för jämföra priser.

Passat B6 har en helt vanlig bakaxel, fjädrarna plockas praktiskt taget av för handkraft: https://www.youtube.com/watch?v=qmyKnRKoYdY

Sedan, för att återgå till den egentliga frågeställningen: fjädrarna är färgkodade. Finns olika färgmarkeringar på själva fjädern i form av prickar. Svårt att se exakt utan att riva ner allt som förmodligen är rostigt vid det här laget, men ändå.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Du kan skriva ditt regnummer till mig i PM så kan jag försöka kolla OE nummer via Partslink24, vilket är en originaldels katalog.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade kört på förstärkta om du drar hästaläp oavsett...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Hej,

Kolla ditt VIN och skriv in det på denna eller liknande sidor
http://www.oemepc.com/vw/part_single/catalog/vw/markt/RDW/mod...
Så borde du få upp rätt fjäder, men det är en djungel med 1000 olika modeller och varianter.
Sen är nog tipset att byta bägge sidorna när du ändå håller på och då är det ju inte superviktigt att det är samma som sitter där, men det är ju viktigt att det blir rätt till just din bil.

Som slutord: Lita INTE på Autodoc och de andras "slå in ditt regnr för att vara 100% säker att delen passar" det gjorde jag beställde, utan returrätt, vad som visade sig vara fel del.
Fick svaret att man var tvungen att kontrollera med deras support huruvida delen passade eller inte ...
Sen tror jag det finns en del VW forum där de säkert kan slänga fram rätt artnr på nolltid till dig

Super! Jag kollar numret imorgon när jag går förbi bilen och slår så får vi se vad jag kan få fram.
Du har kanske rätt i att om jag byter båda (vilket jag också kommer göra) så är det kanske det inte spelar någon jättestor roll om de som sitter där tidigare är 360mm och de nya 358mm eller 362mm (eller vilka dimensioner en fjäder nu än har?)

Skrivet av Sveklockarn:

Gissa vad det är du betalar för hos en bildelskedja typ Mekonomen? Know how.

Du får betala returfrakten till Autodoc i Tyskland om du tar hem fel grejer och behöver skicka tillbaka, så det blir snabbt olönsamt om du inte vet exakt vad du ska ha från början. Vad är det för typ av upphängning bak, McPherson? Om en bonnaverkstad ska ha 3500 spänn så är det nog inte så lätt som du föreställer dig...

Visst betalar man till viss del för service och jag vill helst köpa av svenska återförsäljare. Inte bara för service utan för att stödja här hemma. Däremot är prisskillnaden så pass stor. Mekonomen 1200kr, Tyskland 400kr. Kommer dessutom köpa 2 vilket gör 1600kr i skillnad på vad som med säkerhet är mer eller mindre samma fjädrar.
Man kan ju köpa till en försäkring där jag kan returnera fraktfritt i 200 dagar. Kostar kring 60 eller 100 kronor. Kanske kan vara värt om jag är osäker i så fall.

Skrivet av Meantek:

Det är samma typ av know-how hos Mekonomen som hos verkstaden som erbjuder sig att göra jobbet för 3500:-: vetskapen att Svensson är för korkad för jämföra priser.

Passat B6 har en helt vanlig bakaxel, fjädrarna plockas praktiskt taget av för handkraft: https://www.youtube.com/watch?v=qmyKnRKoYdY

Sedan, för att återgå till den egentliga frågeställningen: fjädrarna är färgkodade. Finns olika färgmarkeringar på själva fjädern i form av prickar. Svårt att se exakt utan att riva ner allt som förmodligen är rostigt vid det här laget, men ändå.

Exakt. Har kollat på denna tidigare också och ser inte så vidare svårt ut. Också pratat med en kille på jobbet som har en liten verkstad vid sidan om jobbet. Han svarade också att det var ganska okomplicerat med denna typen av upphängning.
Dessutom sade verkstaden som ville ha 3500kr att jag nog kunde göra det själv om jag ville hemma.

Skrivet av Fiskenlars:

Du kan skriva ditt regnummer till mig i PM så kan jag försöka kolla OE nummer via Partslink24, vilket är en originaldels katalog.

Jättegärna!
Skickar PM.

Skrivet av Olsson80:

Jag hade kört på förstärkta om du drar hästaläp oavsett...

Skickades från m.sweclockers.com

Och lite så känner jag också. Tjejen har den som dragbil och det är inte alltid helt perfekt vägunderlag när man kör släpen ute på de grusvägarna.

Tack för hjälpen alla än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Mekonomen 1200kr, Tyskland 400kr. Kommer dessutom köpa 2 vilket gör 1600kr i skillnad på vad som med säkerhet är mer eller mindre samma fjädrar.

Du får nog börja med att jämföra samma produkt om du ska göra någon meningsfull prisjämförelse, inte bara att en snarlik produkt går att köpa billigare, men du kommer väl att upptäcka varför det finns billigare produkter.

Köp åtminstone någon märkesfjäder, typ Lesjöfors, istället för någon skit i blötjärn från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Gissa vad det är du betalar för hos en bildelskedja typ Mekonomen? Know how.

Du får betala returfrakten till Autodoc i Tyskland om du tar hem fel grejer och behöver skicka tillbaka, så det blir snabbt olönsamt om du inte vet exakt vad du ska ha från början. Vad är det för typ av upphängning bak, McPherson? Om en bonnaverkstad ska ha 3500 spänn så är det nog inte så lätt som du föreställer dig...

Mekonomen är inte rätt ställe att rådfråga, skulle jag säga. De har hyffsad koll på allt, men vissa saker vet de inget om till skillnad från märkesverkstäderna. Inte speciellt konstigt med tanke på hur många olika modeller som finns.

Hur som, byta fjädrarna bak är inte några konstigheter om man inte lider av något slags handikapp. Är man osäker så kan man kika i verkstadshandboken. Då menar jag erwin som finns tillgängligt även för privatpersoner till en mindre kostnad.

https://erwin.volkswagen.de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej alla igen.

Efter att ha sökt på diverse sidor med mitt VIN-nummer står det på många sidor att det inte finns.
På någon enstaka finns mitt nummer - och typ 20 olika fjädrar som i sin tur är kompatibla med en uppsjö av andra.
Men om man senare väljer en av dessa fjädrar och söker på typ autodock så står det att den kanske inte matchar
Okej okej. Autodoc och diverse registreringsnummersidor skulle man inte lita på!

Fick däremot ett tips av en på jobbet om AD bildelar
Där kan man skriva in registreringsnummer och den kopplar ihop mitt VIN och rätt modell och man kan senare på reservdelen se VW reservdelsnummer
Toppen!

Via deras reservdelskatalog letar jag mig fram till "Sprialfjäder".
Där finns 3 alternativ. 2 av dessa är Lesjöfors (den tillverkade jag tänkte köpa från).

Dock kvarstår ett problem.
Bil med sportchassi
Bil utan sportchassi

Jag går nu tillbaka till min PDF med fordonsdata som jag fick av förra ägaren av bilen.
Jag går igenom listan och hittar följande punkter:

- Dämpning bak - sportutförande
- Dämpning fram - (tomt)
- Sportutrustning (vad det nu än är för någonting? Nr: A8F, Familj: AUS)
- Utan särskilda karossåtgärder
- Sport-komfortsäte fram höger och vänster
- Premiumpaket för Sportline Sedan/Variant
- Business Sverige för Sportline

Går där efter in i VW faktablad från 2010 för att se de olika varianterna.
Passat - Sportline - Exteriör - Sportchassi (sänker upp till 15mm), (ej EcoFuel)

Sedär ja. Då är där ett sportchassi och jag känner att jag kan beställa fjädern som AD Bildelar hänvisar till från Lesjöfors.

500kr/st på Autodoc.
Konstant tråddiameter.
Framgår inte om den är till för drag eller ej som vissa andra fjädrar. Eller om den är till för "dåligt vägunderlagspaket" eller med eller utan dragkrok.

Men hur fel kan det bli? Det verkar stämma.

Nu innan jag beställer. Är där någonting annat jag bör tänka på?
Jag har ju de facto inte skruvat bort någon av de två fjädrarna ännu och vet därför inte om exempelvis fjäderbrickan är dålig eller ej (kostar 40kr/st).

Behöver jag spontant någonting annat?
Om inte annars så tack för all er hjälp.
Beställer nog i slutet av helgen kanske.

Permalänk

Brukar sällan behöva byta den där gummibrickan är min erfarenhet.

Och använd pallbockar om du tänkte göra bytet på golv utan lyft.
Sista du vill är att fastna under bilen för att domkraften har tappat allt tryck.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har bytt fjädrar både fram och bak på min BMW. Körde med fjädrar från Lesjöfors båda gångerna. Har comfort och dynamic-paket på min men eftersom det är xdrive så är den inte sänkt utan den är lite högre än en vanlig så det är speciella fjädrar om man har xdrive. Kollade inte så mycket mer än så utan beställde hem och bytte. Bilen är lika hög efter bytet som före och det ser inte konstigt ut och känns inte heller annorlunda när man kör.

Ett tips kan ju vara att kolla på andra bilar av samma bilmodell. Är dom lägre eller högre än din bil? Hittar du samma modell som är lägre så har du inte sportchassi. Hittar du samma modell som är högre så har du sportchassi. En sänkning på 15mm borde gå att se med ögonmått tycker jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Nu innan jag beställer. Är där någonting annat jag bör tänka på?
Jag har ju de facto inte skruvat bort någon av de två fjädrarna ännu och vet därför inte om exempelvis fjäderbrickan är dålig eller ej (kostar 40kr/st).

Köp åtminstone "förbrukningsgrejerna" så att du har dem när du plockar ner. När de kostar så lite hade jag inte tvekat att byta dem samtidigt bara för att slippa fundera över det för överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om en bonnaverkstad ska ha 3500 spänn så är det nog inte så lätt som du föreställer dig...

min bror som är FD bilmeck fick problem med deras bil för några år sedan, en passat. cupe fläkten glappade och han visste att det var styrenheten men han ville inte stå ute i 20 minus och snö och mecka med det, han hade inte tillgång till garage då.
hans lediga flickvän fick i uppdrag att lösa det under dagtid med närmaste verkstad.
så efter 2 dagar ringer dom och säger att det är fläkt motorn som är sönder och allt kommer kosta 10000kr. min bror suckar tungt och ringer själv upp.
bror: låter för dyrt dessutom är det inget fel på motorn.
verkstad: jo vi har gjort tester mm.
bror: för dyrt så jag vill hämta bilen utan åtgärd.
verkstad: tyvärr har vi plockad ned hela instrument panelen och det är för mkt jobb att sätta ihop känner vi utan att vi fixar det.
bror: jaha så ni har lossat de 2 bultarna under handskfacket.
verkstad:....
bror: jag hämtar bilen men betalar för felsökningsavgiften, kommer om 30 minuter.

slutade med att han fick betala 350kr för ny fläktstyrenhet( på skroten) men fick ändå stå ute i snön.

tänk de stackare som inte vet sånt dom hade glatt betalat 10000kr men fortfarande haft samma fel eftersom de trodde motorn det vad fel på.

min bror har många liknande storys när han jobbade på en stor och verifierad verkstad för många bilmärken, behöver kanske inte säga så mkt mer än att biltema låg 5 minuter från dom

själv har jag aldrig varit på verkstad, det är dyrt och folk som är bekväma och gjort saker 1000ggr brukar slarva.

han har garage nu så han slipper sånt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Jaha? Vad vill du ha sagt? Det normala är att man får betala en timdebitering för vilken tid arbetet beräknas ta, saker som går att läsa innantill på offerten från seriösa verkstäder, men sen finns det ju alltid mer och mindre nogräknade verkstäder. Har också en anekdot när jag fixade en Golf som var utdömd för nära förestående motorhaveri men som jag lagade upp för drygt 200 kr utan mer än generella mekkunskaper (det var två givare som gått sönder varav den ena skickade in ström på huvudinstrumentets jordplan och ställde till en massa lustiga felkoder), men att därifrån hoppa till slutsatsen att verkstäder generellt är något slags bedrägeri är i bästa fall okunnigt.

Och, det märks att du aldrig varit på en verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Aka_The_Barf: Jaha? Vad vill du ha sagt? Det normala är att man får betala en timdebitering för vilken tid arbetet beräknas ta, saker som går att läsa innantill på offerten från seriösa verkstäder, men sen finns det ju alltid mer och mindre nogräknade verkstäder. Har också en anekdot när jag fixade en Golf som var utdömd för nära förestående motorhaveri men som jag lagade upp för drygt 200 kr utan mer än generella mekkunskaper (det var två givare som gått sönder varav den ena skickade in ström på huvudinstrumentets jordplan och ställde till en massa lustiga felkoder), men att därifrån hoppa till slutsatsen att verkstäder generellt är något slags bedrägeri är i bästa fall okunnigt.

Och, det märks att du aldrig varit på en verkstad.

Vill ha sagt att verkstäder kan ta i kraftigt i överkant även om jobbet kan vara enkelt. Klart det finns bra men tyvärr är dom få. Min bror slutade med det yrket för att det var mkt han såg och som var standard och ofta åkte okunniga på smällen.

Bästa jag hört är när min bror praktiserade. Då kom en tant in med tjutande fläkt rem. Min brors hanledare sa åt henne att komma tillbaka om 15 minuter. Han hölde vatten på remmen så blev den tyst och tanten 500kr fattigare.

Trots att jag inte varit på verkstad så vet jag en del. Brorsan jobbade på 4 olika verkstäder under 8 år.

Finns ett program där aschberg åker runt till olika verkstäder med 3 skitfel på bilen och det kunde blivit en dyr historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att byta båda bak annars kan bilen få lite rolig lutning och märkliga vägegenskaper då de gamla fjädrarna har satt sig samt det är svårt att få tag i exakt samma som sitter på andra sidan.

Mvh

Permalänk
Medlem

Åter tack för alla tips och anekdoter.

Byta båda fjädrarna, absolut. Allt annat är dumt.
Pallbockar, helt klart. Lägger mig inte under min bil utan att vara säker på att jag kommer ut i samma skick.
Förbrukningsmaterial, förstår din tanke om att det inte är många kronor. Förebyggande underhåll är nog så viktigt. Däremot verkar det inte vara en detalj som slits särskilt mycket. Får se hur jag gör där.
Bra tips också angående att kolla på en liknande bilmodell och se hur denna ser ut. Har däremot fått bekräftat att jag har ett sportchassi med sportfjädring bak.

-----

Diskussionen angående verkstäders vara eller inte vara så förstår jag.
Enligt mig har vi två stycken verkstäder i Halmstad som är riktigt duktiga. De är hjälpsamma och lyssnar. Ibland frågar de om jag vill lösa reservdelar själv inför ett jobb eller köpa från dem.
Min sambos far har dessutom varit kund hos den ena i 20+ år och har bara gott att säga om denna.

Däremot. Att komma till en verkstad man inte har någon anknytning till och inte vet vad dem pratar om kan kännas obekvämt då det är en slags utsatt position (typ som damen med remmen som låter). Tråkigt när där inte finns någon yrkesstolthet. Däremot gäller detta mer än bara hos verkstäder.

Själv har jag inte problem att lämna in bilen till en verkstad. Det blir däremot först efter att jag försäkrat mig om att jag inte har tillräcklig kompetens, utrustning eller tid att lösa problemet själv.
Bytte kam- och fläktrem tidigare i maj. Efter att ha rådfrågat diverse filmer på Youtube konstaterade jag att jag inte orkar mickla med det själv ute på en parkering i centrala Halmstad. Det fick kosta besöket på verkstaden.

Att däremot betala för att byta ett batteri eller bakre fjäder som i detta fallet vill jag inte göra. Kan jag göra det själv så gör jag gärna det själv. Dessutom har vi precis köpt hus där jag har ett 50kvm garage - och det måste ju betala för sig på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Däremot verkar det inte vara en detalj som slits särskilt mycket. Får se hur jag gör där.

Bilar blir slitna på två olika sätt, genom rent mekanisk förslitning samt genom åldrande. Tio år bakom en fjäder gör nog sitt till.

Permalänk
Medlem

Om du tröttnar på det hela så skicka mig ett PM och kom till Falkenberg så kan min far byta dom åt dig i sin verkstad.