AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Nu blandar du antal lanes direkt till cpu och över chipset, x99 hade x4 i 2.0 till cpu från chipset (DMI 2.0, inte ens 3.0) , resten via chipset agerar bara switch i det läget, du är med andra ord begränsad till 2GB/s över chipset till cpu för x99. Det är du inte på x570, där är bandbredden till chipset 7,8GB/s. Att du sedan jämför en HEDT och direkt lanes för CPU blir en aning missvisande, kolla på en 9900k hur bra bandbredd den har till chipset & till resten, x570 med en matisse är jävligt mycket rappare, ska du jämföra HEDT så lär du gå upp på TR och då ligger din gamla x99 i rätt duktigt lä med nuvarande TR och extremt så med kommande TR. Ska vi jämföra något från 2016 som är direkt jämförbart med x570/matisse så blir det Z170/Z270 och då framstår x570 som rena raketen i jämförelse.

Du kan inte jämföra äpplen och päron

Nej, det gör jag inte då jag skriver över CPU (40 mot 16, det finns fler över chipset hos båda).

Men du blåste förbi poängen, varför ska jag betala så mycket mer för X570 + tramsig chipsetfläkt än Z390/X99/X399 etc rent materialmässigt. Asus låste ju till och med upp PCI-e 4.0 på deras äldre brädor och det fungerade, det finns väl inget som säger att motsvarande inte hade gått att göra på deras Z390 om möjligheten hade funnits.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Nu sitter jag med Firefox (inga videor), Discord och Spotify uppe och processorn beter sig såhär.

Konstant på 3.5Ghz.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, det gör jag inte då jag skriver över CPU (40 mot 16).

Men du blåste förbi poängen, varför ska jag betala så mycket mer för X570 + chipsetfläkt än Z390/X99/X399 etc rent materialmässigt. Asus låste ju till och med upp PCI-e 4.0 på deras äldre brädor och det fungerade, det finns väl inget som säger att motsvarande inte hade gått att göra på deras Z390 om möjligheten hade funnits.

Fast ingen tillverkare hävdade att PCI-E 4 faktiskt på riktigt funkade stabilt på x470, de tester som gjordes av tillverkare visade faktiskt på motsatsen, det som kördes i PCI-E 4 var dessutom enbart primär x16 slot och primär nvme med kortast banor till cpu, inget annat kunde funka ens lite. x570 bord har 4.0 till allt oavsett vart på bordet, det är en enorm skillnad. Och nej, z390 moderkort klarar inte 4.0 till allt, det är rent önsketänkande på steroider.

Om du vill ha en HEDT plattform så finns det, exempelvis ett valfritt x399 kort & en TR 2950x, 60st pci-e lanes, 16c/32t, 4 minneskanaler osv, du kan få bägge dessa nya idag för ~13500. Kan garantera att den äter din gamla intel HEDT till frukost i multitrådat. För att inte tala om kommande TR.

Jag förstår att du vill försöka jämföra just ditt köp men det blir enbart en jämförelse för ditt köp, inte för plattformen i sig.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu sitter jag med Firefox (inga videor), Discord och Spotify uppe och processorn beter sig såhär.

https://i.imgur.com/aSlcu6g.png

Konstant på 3.5Ghz.

Och felet med detta är??

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Fast ingen tillverkare hävdade att PCI-E 4 faktiskt på riktigt funkade stabilt på x470, de tester som gjordes av tillverkare visade faktiskt på motsatsen, det som kördes i PCI-E 4 var dessutom enbart primär x16 slot och primär nvme med kortast banor till cpu, inget annat kunde funka ens lite. x570 bord har 4.0 till allt oavsett vart på bordet, det är en enorm skillnad. Och nej, z390 moderkort klarar inte 4.0 till allt, det är rent önsketänkande på steroider.

Om du vill ha en HEDT plattform så finns det, exempelvis ett valfritt x399 kort & en TR 2950x, 60st pci-e lanes, 16c/32t, 4 minneskanaler osv, du kan få bägge dessa nya idag för ~13500. Kan garantera att den äter din gamla intel HEDT till frukost i multitrådat. För att inte tala om kommande TR.

Jag förstår att du vill försöka jämföra just ditt köp men det blir enbart en jämförelse för ditt köp, inte för plattformen i sig.

Jo, men du får ju tänka på att jag betalt för att få en plattform som inte beter sig som den ska.

En 2950X kommer ju bli omsprungen av en 3950X, vilket säkert är kul om man köpte en 2950X för knappt ett år sedan då den släpptes. Att jag hade min 5960X betydligt längre verkar inte spela någon roll.

Skrivet av tellus82:

Och felet med detta är??

Varför ligger den inte i idle? Den sitter och drar mer än 50W för sig själv nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, men du får ju tänka på att jag betalt för att få en plattform som inte beter sig som den ska.

En 2950X kommer ju bli omsprungen av en 3950X, vilket säkert är kul om man köpte en 2950X för knappt ett år sedan då den släpptes. Att jag hade min 5960X betydligt längre verkar inte spela någon roll.

Ja en 3950x blir snabbare, hur mycket snabbare tror du kommande TR är då? Vänder du helt plötsligt argument & gnäller över att du kommer få än mer prestanda med 3950x?!?

Skrivet av SeF.Typh00n:

Och detta har du fått en rätt redig hög med svar på redan hur du kan prova att mitigera men du verkar inte särskilt intresserad av att göra det? Jag förstår fullt ut att du känner dig missnöjd och ärligt talat, det bästa jag kan rekommendera dig är att lämna tillbaka prylarna & avvakta en riktig HEDT ersättare i form av kommande threadripper, den passar nog dig bättre som det låter.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men du blåste förbi poängen, varför ska jag betala så mycket mer för X570 + tramsig chipsetfläkt än Z390/X99/X399 etc rent materialmässigt.

Tja säg det. AMD sägs nu göra prisvärde CPUer.. och det stämmer väl. Lägger man sedan till ett 570 kort och minnen med b-de.
Vart ligger prisvärdheten? Betänker man att det dessutom är lite av en beta miljö som har en hel del egenheter. Så vete fasiken om det är ett vettigt val.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Ja en 3950x blir snabbare, hur mycket snabbare tror du kommande TR är då? Vänder du helt plötsligt argument & gnäller över att du kommer få än mer prestanda med 3950x?!?

Nej, det är ju inte alls det jag säger. Det är bra att man får fler kärnor då man betalar för det, men det är prislappen av nuvarande plattform jag pratar om. Kommer moderkorten kosta proportionerligt mycket mer för framtida threadripper börjar jag bli lite skrämd över hur mycket man kan motivera AMD till att höja priserna på deras moderkort, även om de presterar bättre än Intel.

Skrivet av tellus82:

Och detta har du fått en rätt redig hög med svar på redan hur du kan prova att mitigera men du verkar inte särskilt intresserad av att göra det? Jag förstår fullt ut att du känner dig missnöjd och ärligt talat, det bästa jag kan rekommendera dig är att lämna tillbaka prylarna & avvakta en riktig HEDT ersättare i form av kommande threadripper, den passar nog dig bättre som det låter.

Det har jag ju dock inte fått. Jag har prövat nästan allt vid det här laget. Vad vet du vad jag prövat? Det där inlägget jag skapade med mina sammanfattningar var ju typ det första jag skapat om mina erfarenheter.

Det finns inget "lämna tillbaka" då jag köpte mina grejer den 22:e Juli.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Tja säg det. AMD sägs nu göra prisvärde CPUer.. och det stämmer väl. Lägger man sedan till ett 570 kort och minnen med b-de.
Vart ligger prisvärdheten? Betänker man att det dessutom är lite av en beta miljö som har en hel del egenheter. Så vete fasiken om det är ett vettigt val.

Köp ett b350/b450 med valfritt 3200 minne och en valfri Zen2, släpp sedan OCD över hur det boostar eller inte & går din cpu sval i idle trots vad HW övervakning påstår om cpu'ns tillstånd så kan ni njuta av rysligt bra prestanda per krona.

Eller så kan man välja det absolut dyraste man kan gräva upp & sen gnälla, endera metod funkar...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

För att hålla rummet varmt så du inte fryser
Eller .. du är inte själv som undrar.

Permalänk
Avstängd

Jahapp, det verkade vara Steam som var delaktig i detta. Så fort jag stängde programmet (trots att det endast fanns minimerat i taskbaren) så sjönk belastningen, fortfarande inte i vila som förut men en god bit på vägen. Varför ska jag behöva se till att det inte är aktivt?

Det är sådana grejer som gör mig frustrerad med det, det hände aldrig innan. Och varför är det helt plötsligt ett problem med 3XXX-serien? För jag antar det inte varit ett problem förut med Ryzen?

(Min 1700 sitter i en headless ubuntu så där har jag inte uppmärksammat sådant)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jahapp, det verkade vara Steam som var delaktig i detta. Så fort jag stängde programmet (trots att det endast fanns minimerat i taskbaren) så sjönk belastningen, fortfarande inte i vila som förut men en god bit på vägen. Varför ska jag behöva se till att det inte är aktivt?

Det är sådana grejer som gör mig frustrerad med det, det hände aldrig innan. Och varför är det helt plötsligt ett problem med 3XXX-serien? För jag antar det inte varit ett problem förut med Ryzen?

(Min 1700 sitter i en headless ubuntu så där har jag inte uppmärksammat sådant)

Om du har program igång som förhindrad idlande så kommer förvånande nog processorn inte idla. Det skedde även på 1000 och 2000 serien och även på intels nyare. Äldre processorer idlade inte ens lite i närheten lika effektivt så där gjorde det inget med en smula belastning i bakgrund, när en cpu går ner i 2w förbrukning däremot så kommer varenda litet jobb den utsätts för väcka den ur djup idle. Dock fortfarande till lägre förbrukning än äldre processorer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Om du har program igång som förhindrad idlande så kommer förvånande nog processorn inte idla. Det skedde även på 1000 och 2000 serien och även på intels nyare. Äldre processorer idlade inte ens lite i närheten lika effektivt så där gjorde det inget med en smula belastning i bakgrund, när en cpu går ner i 2w förbrukning däremot så kommer varenda litet jobb den utsätts för väcka den ur djup idle. Dock fortfarande till lägre förbrukning än äldre processorer.

Kan ju knappast kalla över 50W vid minimerat Steam speciellt förhindrad idle, för det är definitivt mer än vad min 5960X drog i samma situation och bra mycket mer än min 1700.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kan ju knappast kalla över 50W vid minimerat Steam speciellt förhindrad idle, för det är definitivt mer än vad min 5960X drog i samma situation och bra mycket mer än min 1700.

50w enligt vad då? har du mätt på 8pin till vcore vrm eller förlitar du dig enbart på mjukvaruavläsning? Finns inte en sportmössa att den drar 50w för cpu del under idle förhållande eller med en kärna boostande

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du har som telus nämnt fått lösningar men tycks inte intresserad.
Jag kan förstå dig. För 15 år sedan var detta pillande för att få saker att fungera mer självklart.
För 10 år sedan fanns saker som fungerade ur boxen. Det var faktist befriande. Använda dator kom i centrum inte pillandet.
Ryzen trean känns i det avseendet som att steg bakåt. Man pillar med datorn istället för att använda den.. och det ör nog inte där jag vill var någon längre stund.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

50w enligt vad då? har du mätt på 8pin till vcore vrm eller förlitar du dig enbart på mjukvaruavläsning? Finns inte en sportmössa att den drar 50w för cpu del under idle förhållande eller med en kärna boostande

Jämför med extern mätare och HWiNFO64.

Skrivet av FalsktIotakt:

Du har som telus nämnt fått lösningar men tycks inte intresserad.
Jag kan förstå dig. För 15 år sedan var detta pillande för att få saker att fungera mer självklart.
För 10 år sedan fanns saker som fungerade ur boxen. Det var faktist befriande. Använda dator kom i centrum inte pillandet.
Ryzen trean känns i det avseendet som att steg bakåt. Man pillar med datorn istället för att använda den.. och det ör nog inte där jag vill var någon längre stund.

Vart har jag missat dessa!? Här finns inga lösningar som har varit riktade åt mig? Vi har pratat fram och tillbaka om min gamla Haswell-E.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jämför med extern mätare och HWiNFO64.
Vart har jag missat dessa!? Här finns inga lösningar som har varit riktade åt mig? Vi har pratat fram och tillbaka om mina gamla Haswell-E.

Så du tar med x570 kortet i den förbrukningen alltså, kan säga att det drar betydligt mer än processorn i idle medräknat vrm förluster plus psu förluster.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Så du tar med x570 kortet i den förbrukningen alltså, kan säga att det drar mer än processorn i idle medräknat vrm förluster plus psu förluster.

Totala förbrukningen är inte 50W, jag subtraherar med det jag fått fram med det sedan innan. Siffran är inte exakt men det skiljer inte mycket. Processorn hade inte legat i över 50C grader under så långa perioder om den inte arbetat.

Om jag stänger av allt så att den verkligen går i idle så går förbrukningen ner till att jag inte kan särskilja det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Totala förbrukningen är inte 50W, jag subtraherar med det jag fått fram med det sedan innan. Siffran är inte exakt men det skiljer inte mycket. Processorn hade inte legat i över 50C grader under så långa perioder om den inte arbetat.

Subtraherar vad från vad med vad? Du är medveten att 50 grader temp inte är för hela processorn va? Det är en pytteliten del av processorn som boostar högt och därför åker temp upp, det är inte hela processorn som håller den tempen. Matisse processorer har en smått galen mängd temp sensorer och tempen du ser är den högst uppmätta för stunden av allihopa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Subtraherar vad från vad med vad? Du är medveten att 50 grader temp inte är för hela processorn va? Det är en pytteliten del av processorn som boostar högt och därför åker temp upp, det är inte hela processorn som håller den tempen. Matisse processorer har en smått galen mängd temp sensorer och tempen du ser är den högst uppmätta för stunden av allihopa

Den mäter väl inte junkertemp i idle?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Subtraherar vad från vad med vad? Du är medveten att 50 grader temp inte är för hela processorn va? Det är en pytteliten del av processorn som boostar högt och därför åker temp upp, det är inte hela processorn som håller den tempen.

Nej det förstår jag, men den ligger runt 35C utan bakgrundsprogram. (Jag subtraherade med siffrorerna från moderkortet när jag körde det ovanpå sin kartong innan jag fick mitt chassi och kunde peta din en multimeter direkt. Finns punkter på moderkortet för detta)

Den låg alltså över 50C i långa perioder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej det förstår jag, men den ligger runt 35C utan bakgrundsprogram.

Den låg alltså över 50C i långa perioder.

Vad tror du händer när en kärna tillåts boosta med runt 20w? jo den blir varm även under låg belastning, vilket är helt ok då det är just låg belastning, det gör att du får en "snappy" upplevelse då den reagerar snabbt på boost behov, det gör dock att du får en till synes spikig temp, åter igen på en pytteliten yta i processorn, resten håller 30-35 grader fortfarande.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Vad tror du händer när en kärna tillåts boosta med runt 20w? jo den blir varm även under låg belastning, vilket är helt ok då det är just låg belastning, det gör att du får en "snappy" upplevelse då den reagerar snabbt på boost behov, det gör dock att du får en till synes spikig temp, åter igen på en pytteliten yta i processorn, resten håller 30-35 grader fortfarande.

Ja, men det är fel att fokusera på temperaturen i sig. Det var ju snarare ett tecken på att den utförde arbete. Arbete som inte har skett innan och gjorde att den förbrukade runt 50W.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, men det är fel att fokusera på temperaturen i sig. Det var ju snarare ett tecken på att den utförde arbete. Arbete som inte har skett innan och gjorde att den förbrukade runt 50W.

50w är inte i närheten av vad en matisse idlar på, just nu sitter jag & surfar med flertalet applikationer igång så som just steam, i detta läge pendlar riktig förbrukning på cpu kärnor mellan 6 och 20w. Om din drar 50W så jobbar den med rätt många kärnor igång. Jag skulle kika med vad i det läget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att processorn ligger på 1.4v+ idle är helt normalt!
Om man absolut inte har några program igång och processorn dippar ibland ner till 1.0-1.1v så är allt som det ska.

Källa: Robert på AMD, Reddit

Skrivet av AMD Robert:

//EDIT @ 07/12/2019, 00:14 UTC:

I'm specifically looking for reports where the voltage is stuck at a particular value, or a small range of values, around 1.4V--no matter how long you sit there and watch it. It is perfectly okay if your CPU is periodically using 1.4-1.5V to achieve boost frequencies, and you should see dips into sub-1.0V as the CPU goes into idle. These dips may be brief, and that's okay. Load voltages of around 1.2-1.3V are perfectly okay also. This is the processor working as expected. Ryzen is a highly dynamic system, with up to 1000 voltage and clockspeed changes every second. You will see a lot of bouncing around as you work with your system.

I anticipate that many people are now trying Ryzen processors for the first time (because they're awesome), and may not understand what to expect versus whatever CPU they had previously. You want to know if what you're seeing is "normal," but may not know what "normal" looks like. I get it! I want to assure you that the CPU needs voltages to boost, and voltages of 1.2-1.5V are perfectly ordinary for Ryzen under load conditions (games, apps, whatever). Even at the desktop, Windows background tasks need love too! You'll see the CPU reach boost clocks and voltages, too. But if your voltage is well and truly stuck, that's what I'm trying to troubleshoot.

Processorerna i 3-serien är tydligen konstruerade så. Jag får jämt runt 50c och minst 1.4v idle. När jag spelar Prey ligger det på ca 1.375-1.4v och aldrig en temperatur över 70, även efter två timmar. Maxat @ 1440p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

50w är inte i närheten av vad en matisse idlar på, just nu sitter jag & surfar med flertalet applikationer igång så som just steam, i detta läge pendlar riktig förbrukning på cpu kärnor mellan 6 och 20w.

Vilket var min poäng, jag undrade varför den gjorde detta när jag enbart hade Steam igång i bakgrunden...

Jag vet inte riktigt mer vad jag ska felsöka med dock. Ska testa stänga av AutoOC och köra helt stock. Den har haft samma beteende där men har inte sett något med Procmon eller andra program men ska ta en kik till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vilket var min poäng, jag undrade varför den gjorde detta när jag enbart hade Steam igång i bakgrunden...

Enbart steam orsakar inte detta, inte för mig så frågan är vad mer den jobbar med därför att få en 3700x att dra 50w kräver rätt bastant flertrådat jobb.

Det som kan strula till konstig idle är program, drivare och tjänster. För att avhjälpa problemen finns det en mängd lösningar;

Kör en av windows inbyggda strömplaner
Återställ strömplanerna till ursprung genom kommandotolken
avinstallera chipset drivarn & åter installera den
Avaktivera CPPC och CPPC prefered cores i uefi
Sänk lägsta processortillstånd i Ryzen balanced till 0%
Kör minneshastighet till max 3200MT/s och Kör IF buss på max 1600MHz
Kör inte saker som övervakar hårdvara typ icue, link, aida, osv osv osv
Diverse drivare orsakar också problem, exempelvis ASUS ljudkortsdrivare
Kör en annan agesa, vissa kan orsaka underligt beteende.
Kör inte manuell vcore i uefi, auto eller standard är bäst med offset näst bäst.
Diverse on screen gui/overlays kan ställa till idle, även geforce experience.
Win10 1903 är ett måste för bra frekvensbeteende men 1809 är väl absoluta minimum

En del av detta har patchats bort med ny agesa och chipsetdrivare/strömplan, en del har 3:e part patchat och en del kvarstår.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

Ni som har X570 Gigabyte-kort, är det nåt speciellt jag måste göra med den integrerade IO-plåten? Hur jag än vänder, vrider och trycker in skiten så får jag inte två av skruvhålen att matcha distanserna på mitt Design R6.

https://i.imgur.com/0zUo7xl.jpg

En liten uppdatering: Efter lite mer pill så fick jag det att passa; IO-plåten behövde bara föras in utanför chassit på en ende, sen funkade det.

Har suttit nu och byggt i några timmar och har förhoppningsvis fått ihop en fungerande dator. Tills jag köper grafikkort tänker jag handikappa mig själv med mitt gamla 4780x2 + stock-kylaren, just for fun.

Edit: Kom in i bios. Minnen upptäcks, fast varje gång jag startar datorn verkar fel-lampan till DRAM lysa några sekunder plus att den startar om, sen även GPU, därefter lyser boot konstant även när jag kommit in i bios. Är det så det ska vara? Tycker 1.1 CPU voltage verkar ganska lågt också; kollar jag på videos/bilder så brukar det ligga på 1.3-1.5. Musen i bios är även ganska laggig. Chipset-fläkten ska tydligen gå på högvarv i stock-bios, men kan inte höra ett skit just nu över min 4780X2-jetmotor.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@the squonk:
Vad pratar du om för temp och vad mäter du med?

I vilket sammanhang menar du nu? Hänger inte med var i diskussionen du är och vilket inlägg som menas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Var kan man läsa att Asus / andra säger motsatsen då?

Det jag har sett är att Asus visar att 10 av deras 13 B450 moderkort har support för PCIE 4 x16, 1 av deras 6st x470 moderkort har stöd för Pcie 4 x16, 2st x470 har enbart stöd för Pcie 4 x8, och resterande X470 moderkort klarar inte av PCIE 4.

https://www.techpowerup.com/257380/asus-begins-enabling-limit...

Samtliga B450 och X470 förutom 1 X470 moderkort har stöd för PCIE 4 x4 i M2 ssd.

Det har ju även testats av diverse personer på youtube och även här på forumet, och det verkar ändå fungera?.

edit : glömde att skriva att alla X570 har inte pcie 4.0 oavsett var på bordet du går. Mitt MSI X570 moderkort visar i specsen att den andra m2-kortplatsen är PCIE 3, och 3 av x1 platserna är PCIE 3.

https://www.msi.com/Motherboard/MPG-X570-GAMING-EDGE-WIFI/Spe...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du har helt rätt i ditt antagande om att den drar 50w och att cpu temperatur är 50C.
Det är ett MEDELVÄRDE som redovisas av Ryzen master, inte maxvärden. Det är dessutom ett vägt medelvärde (dvs det mäter under en viss tid). Så jo du har helt rätt i att den tog 50w. Det ligger helt i linje med vad andra i denna långe tråd funnit och hel i linje med hur den uppträder temperaturmässigt. Man kan ju göra korta test för att se vad som stämmer och belastningstest visar helt klart att det är medelvärden som visas inte topp värden eller hotspott.
Här har du lite korret info för övrigt.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cq0ct2/most_accurate_so...