Laptop till Systemvetenskap ~15k

Permalänk

Laptop till Systemvetenskap ~15k

Hejsan lingongrisar ❤

Jag behöver lite köpråd kring vilken laptop jag ska köpa till mina studier. Jag ska läsa systemvetenskap och det finns därmed lite krav på vilka specs den ska ha:

"Ska du köpa dator inför terminsstart?

Rekomenderad ram: 8 GB
Rekomenderad CPU: hyfsat kraftfull. Nyare i5or eller motsvarande AMD bör vara tillräckliga
Rekomenderad HDD/SSD: 256 GB"

Kan någon ge mig lite tips? Kommer antagligen inte spela något på den då jag har en bra desktop. Kanske football manager eller något ibland när jag reser. Filmtittande och anteckningar är nog det som den mesta användingen kommermr att bestå av.

I'm lost in the laptop jungle...

Ha det fint!

EDIT: Har för övrigt 2000 kr rabatt på HP Spectre x360 - 8th gen i7-8565U, 16gb ram ddr4, 512 SSD, Intel UHD 620. Från 16,999 till 14,990 kr.

Permalänk
Medlem

Den här godbiten kanske?
https://www.inet.se/produkt/1963458/dell-xps-13-9380-i5-8gb-2...

Du behöver ju egentligen ingen dator för 15k om det är lite "filmtittande och anteckningar" det rör sig om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Hade personligen köpt en ThinkPad X1 Carbon, Dell XPS 13 eller en Macbook Air/Pro. Kan vara ganska trevligt att testa på MacOS om man inte gjort det tidigare.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Den här godbiten kanske?
https://www.inet.se/produkt/1963458/dell-xps-13-9380-i5-8gb-2...

Du behöver ju egentligen ingen dator för 15k om det är lite "filmtittande och anteckningar" det rör sig om.

Kanske är dumt att lägga så mycket? Tänker att den ska hålla för mina studier i minst 3, säkert 5 år med en master och hantera alla program som systemvetenskapsprogramet innebär. Kommer man undan billigare?

Skrivet av fromis:

Hade personligen köpt en ThinkPad X1 Carbon, Dell XPS 13 eller en Macbook Air/Pro. Kan vara ganska trevligt att testa på MacOS om man inte gjort det tidigare.

Kollat en del på Dell XPS 13! Vill helst ha en windows-dator! Vad tror du om denna? https://www.inet.se/produkt/x120424/dell-xps-13-9380-i5-8gb-2...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har bara ett råd. Hellre lätt än snabb. Man kan såklart få båda. Men jag vet var jag hade lagt prio iaf.
Alltså du ska bära runt den där datorn i tid och otid. Varje dag fram och tillbaka från skolan. Plus litteraturen. Inte sällan när man är och handlar, går till vänner eller till bio efter skolan också.
Så det bästa du kan göra är att hålla nere vikten på laptopen vill jag påstå.

Så du är helt rätt på det när du kollar på 13"-datorer.

Och det var precis så jag prioriterade när jag en gång i tiden läste systemvetenskap ;).
Eller ja, jag valde nog ner till 11 tum till och med

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag har bara ett råd. Hellre lätt än snabb. Man kan såklart få båda. Men jag vet var jag hade lagt prio iaf.
Alltså du ska bära runt den där datorn i tid och otid. Varje dag fram och tillbaka från skolan. Plus litteraturen. Inte sällan när man är och handlar, går till vänner eller till bio efter skolan också.
Så det bästa du kan göra är att hålla nere vikten på laptopen vill jag påstå.
Och det var precis så jag prioriterade när jag en gång i tiden läste systemvetenskap ;).

Tack! Har du någon on the top off your mind du kan tipsa om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelsjuk1:

Kanske är dumt att lägga så mycket? Tänker att den ska hålla för mina studier i minst 3, säkert 5 år med en master och hantera alla program som systemvetenskapsprogramet innebär. Kommer man undan billigare?

Kollat en del på Dell XPS 13! Vill helst ha en windows-dator! Vad tror du om denna? https://www.inet.se/produkt/x120424/dell-xps-13-9380-i5-8gb-2...

Man kanske vill köra lite Civilization V mellan varven..

Jag har en Dell Latitude 12" med i5 och 8GB RAM. Köpte för 6k (var en demodator) på Dustin för ett par år sedan. Funkar för mig i de flesta lägen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Tack för alla svar! Köpte https://www.inet.se/produkt/x120424/dell-xps-13-9380-i5-8gb-2.... Nedsatt cirka 2k så slog till! Kan uppdatera er vad jag tycker om datorn, om någon är intresserad.

Permalänk

Jag köpte XPS:en för ett tag sen, betalade de dyra pengarna med förhoppningen att slippa krångel men det är precis det jag fått. Ganska tydlig coil whine och den vänstra hörluren sprakar oberäkneligt vid baser. Inte sånt man förväntar sig när man köper dator för 13-15 papp.

BTW kan du köpa den direkt från Dell, där brukar den kosta 12-13 tusen istället för 15 som du nu verkar betala.

Permalänk
Medlem

@spelsjuk1 nu har du redan slagit till men Dell har även 10% studentrabatt i sin egen butik!

Permalänk
Skrivet av evirob:

@spelsjuk1 nu har du redan slagit till men Dell har även 10% studentrabatt i sin egen butik!

Bra tips! Blir billigare då såvida man inte lyckas sno till sig något från Inets fyndhörna!