SweClockers besöker dataräddningsföretaget Ibas laboratorium

Permalänk
Medlem

Jag vill se mer besök av Sweclockers!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Gillar dessa reportage starkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted:

Mycket intressant! Det enda jag inte kan förstå är att folk fortfarande inte tar backup?! Det har aldrig varit lättare än idag med allehanda molntjänster osv. Det är för mig helt oförståerligt.

Kanske främst för att ingen molntjänst är riktigt säker?
I slutändan är det en människa/operatör som hanterar din backup på ena eller andra viset,absolut inte säkert om du har kritiska data att spara.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Kanske främst för att ingen molntjänst är riktigt säker?
I slutändan är det en människa/operatör som hanterar din backup på ena eller andra viset,absolut inte säkert om du har kritiska data att spara.

Så det är bättre att helt skippa det då menar du...? Ska man dra det till sin spetts är väl INGET säkert men det är väl ingen anledning att helt slopa det.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted:

Så det är bättre att helt skippa det då menar du...? Ska man dra det till sin spetts är väl INGET säkert men det är väl ingen anledning att helt slopa det.

Nej det är därför du har en eller 2 egna personliga backup diskar på olika ställen,att ha bara en molnbaserad backuplösning enbart med viktig data är inget någon rekommenderar hoppas jag:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Nej det är därför du har en eller 2 egna personliga backup diskar på olika ställen,att ha bara en molnbaserad backuplösning enbart med viktig data är inget någon rekommenderar hoppas jag:)

Det har jag aldrig påstått. Det jag skrev från början var att jag inte förstår hur man inte kan ha någon backuplösning alls... Det som denna artikeln berör, återställning av data efter som INGEN backup finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Otroligt intressant. Tack för detta!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brasse:

Ok då förstår jag hur du menar, och så är det ju givetvis. Men det är ju samtidigt något man(förhoppningsvis) kalkylerar på i ett företag. Hur mycket pengar är det värt att lägga på produktionsmiljön kontra hur mycket eventuella problem kostar att lösa. I slutändan så handlar det ju om att hålla ett konkurrensmässigt lågt pris. Men då glider vi iväg på lite andra frågor tycker jag

Ja och de valde att inte grilla kundernas elektronik med ESD så att de riskerar att förvärra skador och tvingas till att hålla ett större lager reservdelar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Behåll disken tills du har lite pengar över, är ju inga jättesummor för att fixa sådant och om 10 år kommer du tycka de bilderna är mer värda än ett Geforce Titan eller en pall pilsner....

Det är planen

Permalänk
Medlem

Tyckte de va ballt tills jag såg priset 7000kr per hårddisk.....

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Stackars PowerMacintosh 6100...

Ett mycket intressant reportage må jag säga. Vad har personalen för utbildningsnivå, är det examen från lämplig högskoleutbildning som krävs, eller räcker det med personligt intresse och egenförvärvad kunskap? Av ren nyfikenhet.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk

Det är skillnad på olika...

Jag hade hoppat jämfota av lycka om jag bara behövt betala 7000 kr för dataräddning.

En 1,8" Toshiba-hårddisk i min förra bärbara dator gav plötsligt upp. Jag skaffade lite specialutrustning (Toshiba hade ett eget hårdvarugränssnitt på sina 1,8" diskar) och försökte rädda data via ett särskilt (dyrt, importerat från UK) USB-kabinett och mjukvara, något som "alltid funkat förr" när äldre hårddiskar kraschat. Men tyvärr... Till slut gav jag upp och skickade disken till ett dataräddningsföretag i Uppsala som hade ekonomiskt förmånliga villkor. De gav också upp. Suck. När jag kontaktade Ibas sa de att "de hade rutiner för att hämta diskar hos sådana företag". De konstaterade att det var fysiska skador på disken. Eftersom jag hade bokföring och lite andra firmarelaterade filer på den så kunde jag inte nyttja den förmånliga privattaxan med fasta priser utan räkningen landade på nästan 21000 kr till slut, inklusive frakt och moms. Och då valde jag ekonomialternativet, vilket i princip innebar att de skulle ta min disk när de hade tid över. Det gjorde ont i plånboken, men jag fick tillbaka alla filerna på en snygg vit USB-disk och jag är oerhört tacksam för att Ibas finns.

Tyvärr var det inte slut där. Jag ersatte Toshiba-disken i datorn med en svindyr och jättelångsam SSD av något obskyrt fabrikat (enda alternativet jag kunde hitta på marknaden med detta gränssnitt) och höll på att få hjärtsnörp när den också kraschade efter bara ett halvår. Gah! Där hade jag tur och lyckades efter mycken möda rädda de viktigaste filerna genom att installera Linux på en annan dator och koppla in SSDn till den, när andra mjukvaruräddningsförsök (jag kör normalt Windows) gått bet.

Numer kör jag automatisk bakgrundssynkronisering av alla viktiga filer mellan den bärbara och den stationära datorn, plus backup till molnet och spegling till en dator på annan ort...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av KKay:

Så det betyder att dom kan läsa data från krypterade diskar även vid till exempel polisärenden?

Tack för ett grymt reportage, var riktigt intressant!

Rådatan som ligger på en hårddisk skiljer sig inte åt mellan en okrypterad och en krypterad disk, det är bara ettor och nollor. Problemet är att dekryptera den lagrade datan och det går inte utan rätt lösenord/nyckel och Ibas kan inte knäcka krypteringar på nått magiskt sätt utan kan bara få ut krypterad data från disken om de saknar lösenordet.

Har en brottsling krypterat sin disk och vägrar ge ut sitt lösen är det mer eller mindre kört att få fram något (beroende på hur bra kryptering som användes då), det som gäller då är brute-force och annan hackning vilket jag inte tror är Ibas område.

Det Emil troligtvis menar är att så länge som de får kundens lösenord så är det inte svårare att få fram slutdatan (inte rådatan) från en krypterad disk än en okrypterad.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diako:

Blev så nyfiken på deras Ontrack Eraser, vad händer om man stoppar i fingrarna eller olika kylskåpsmagneter?

Fingrarna: inte mycket
Iphone4: inte mycket
USB-minne: inte mycket
Tesked: skramlade rejält när magnetpulsen träffade den
Kylskåpsmagnet tänkte vi aldrig på att testa

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Entusiast

Väldigt intressant! Barnasinnet får väl dock erkänna att jag är lite besviken på deras ospektakulära hårdrensning av diskarna. Hade velat ha någon typ av grovslip som förvandlade dem till damm eller något

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören som uppskattar denna typ av "hemma hos" repotage. Mycket intressant!

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem

Intressant, jag hoppas på fler video-reportage i framtiden!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Varför kör dem Windows XP och världens äldsta tangentbord ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Rådatan som ligger på en hårddisk skiljer sig inte åt mellan en okrypterad och en krypterad disk, det är bara ettor och nollor. Problemet är att dekryptera den lagrade datan och det går inte utan rätt lösenord/nyckel och Ibas kan inte knäcka krypteringar på nått magiskt sätt utan kan bara få ut krypterad data från disken om de saknar lösenordet.

Har en brottsling krypterat sin disk och vägrar ge ut sitt lösen är det mer eller mindre kört att få fram något (beroende på hur bra kryptering som användes då), det som gäller då är brute-force och annan hackning vilket jag inte tror är Ibas område.

Det Emil troligtvis menar är att så länge som de får kundens lösenord så är det inte svårare att få fram slutdatan (inte rådatan) från en krypterad disk än en okrypterad.

Då hänger jag med, tack så mycket

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Varför kör dem Windows XP och världens äldsta tangentbord ?

Jag skulle tro att de kör en hel radda olika OS i olika tappningar för att testa diskar med olika förutsättningar.

Ang. gamla tangentbord... Om de funkar, varför byta? Kan tänka mig att de som sitter i labbmiljö, samt även företaget inte prioriterar storinköp av fancy pancy mekaniska brädor för 2000:- stycket vartannat år

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Rådatan som ligger på en hårddisk skiljer sig inte åt mellan en okrypterad och en krypterad disk, det är bara ettor och nollor. Problemet är att dekryptera den lagrade datan och det går inte utan rätt lösenord/nyckel och Ibas kan inte knäcka krypteringar på nått magiskt sätt utan kan bara få ut krypterad data från disken om de saknar lösenordet.

Har en brottsling krypterat sin disk och vägrar ge ut sitt lösen är det mer eller mindre kört att få fram något (beroende på hur bra kryptering som användes då), det som gäller då är brute-force och annan hackning vilket jag inte tror är Ibas område.

Det Emil troligtvis menar är att så länge som de får kundens lösenord så är det inte svårare att få fram slutdatan (inte rådatan) från en krypterad disk än en okrypterad.

Där ser man! Tack för informationen

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Uppskattar reportaget. Visste inte att man använde mikroskop för att felsöka skrivarmen och läsplattorna. Häftigt, inget man gör hemma direkt. Lärde sig Emil något nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hygea:

Känns ju inte så dammfritt som de säger att det ska vara? Vid ~06:10 ser man ju att partiklar svävar ner mot den öppna skivan. Kan iofs vara hudceller men är väl inte mycket bättre det ^^

Det spelar inte så stor roll hur mycket skit där är om man ska vara ärlig. Disken har redan gjort sitt, och ska tillfälligt återupplivas för att man ska kunna läsa av data. Sitt vid köksbordet och byt läshuvuden, och det fungerar länge nog för att du ska få tag i dina data, om det är problemet. Vanligtvis har man även "andra" skador, det är det större problemet...

Skrivet av Danne:

Synd att dem inte nämde något om det klassiska problemet med WD-diskar som plötsligt slutar att fungera och avger ett klickande ljud.

Slut spindelmotor eller skadat läshuvud. ÄR det det första så är det i med en ny motor, och alla data går att läsa. Man brukar kunna höra hur disken spinner upp, det klickar en eller ett par gånger, och så spinner den ner, och börjar om ingen. Det var ganska vanligt "förr". Misstänker att vi byter ut diskar för ofta för att motorerna ska slitas ut nu för tiden.
Är det det senare så har det antagligen orsakat skador på någon skiva, så som beskrivs i artikeln. Ett huvud som inte lyfter på luftkudden som det ska fungerar som en svarv, och gör grova skador i sin skiva. Med andra ord, klickande diskar ska man sluta använda, om man vill ha någon till att försöka rädda data från dem.

Skrivet av KKay:

Så det betyder att dom kan läsa data från krypterade diskar även vid till exempel polisärenden?

Du citerar själv... Det förutsätter att man får nycklar osv. Ibas pysslar inte med analytisk dekryptering. Är disken krypterad, och de inte får nyckel, får polisen inga data.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mycket intressant läsning detta.
Har en 1.5TB disk liggandes i skrubben som IBAS kanske skulle kunna få kika på, men tyvärr är det för dyrt.

Har du provat att göra det själv?
Jag har räddat massor med "GetDataBack for NTFS" så länge det inte är hårdvarufel så brukar det gå bra.
Du kan även göra en img fil till en annan disk med rå datan så som i reportaget.
Kika här -> runtime.org

Permalänk

Är det bara jag, men är det ingen som undrar om personalen på IBAS kollar genom filerna på div hårddiskar etc som kommer in? Allt från privata till företagsdiskar? Kan tänka mig att dom får se ett och annat, eller anses det som brott?.. om det inte gäller en utredning?

Permalänk
Medlem

Bara att konstatera kanon bar reportage tumme upp sen som en gammal nörd har all viktig data på en mekanisk hårddisk om olyckan är framme och en backup

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Admins rapporterade för necro.
Edit: Oh no, my bad

Permalänk
Medlem

Känns som att vi aldrig får se sådana besök längre, vilket är väldigt synd. Minns när ni även besökte Komplett, Gigabyte exc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Den Siemens 3Tesla MR-kameran jag låg i senast fick bröstkorgen att röra sig i takt med magnetpulserna.
Och då är inte jag speciellt magnetisk av mig.

Skrivet av BrutalSwede:

10 000 Gauss är väl ungefär vad en magnetröntgen ligger på så jag är inte förvånad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjeriksson:

Är det bara jag, men är det ingen som undrar om personalen på IBAS kollar genom filerna på div hårddiskar etc som kommer in? Allt från privata till företagsdiskar? Kan tänka mig att dom får se ett och annat, eller anses det som [ett] brott?.. om det inte gäller en utredning?

Var med om ett fall där man hittade barnporr på en dator. Detta var för c:a 20 år sedan och det rättsliga efterspelet som följde visade med all tydlighet att det inte är lagligt att söka igenom andras data. Såvida lagen inte har ändrats sedan dess såklart men det har jag inte hört något om.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net