Utbilda sig inom IT som grön. Vilken utbildning passar?

Permalänk
Medlem

Utbilda sig inom IT som grön. Vilken utbildning passar?

Har funderingar kring att skola om mig. Har aldrig pluggat någon inom IT.
För mig så spelar inte lönen någon större roll till en början. Vill gärna läsa något på max 2 år, som sedan går att utveckla sig vidare med. Bättre kunskap och mer lön.

Kollar man på nuvarande jobb så hittar jag nästan ingenting som inte söker flera års erfarenhet. Nästintill alla utbildningar kräver en ingenjörs examen.
Finns bara en sak jag inte tänker sätta mig på. Ett support/call-center.

Tacksam för alla svar som håller sig till trådens fråga. Gärna berätta om er egna erfarenhet och om ni jobbar inom IT kanske.

Permalänk
Medlem

Du vill jobba med IT men är inte beredd att sitta på en support, vad exakt inom IT vill du jobba med då?

De flesta utbildningar kräver en del erfarenhet för att man ska ha koll på hur IT-miljöer fungerar och framförallt hur de implementeras och varför, lite skillnad från att ha generella IT-kunskaper från vardagen.

Jag brukar alltid rekommendera att sätta sig i en support om man har noll arbetslivserfarenhet inom IT, kundtjänst är en annan sak, mata samtal i all oändlighet ger ingenting.

Det finns ingen roll där du får mer koll på en bred front än en vettig support ( ja, finns flera som är skitkassa ).

Skulle jag få välja så skulle alla projektledare, kodare och ledningen tvingas att jobba på en 1st line på företaget minst en månad innan de får det riktiga jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niteowl:

Har funderingar kring att skola om mig. Har aldrig pluggat någon inom IT.
För mig så spelar inte lönen någon större roll till en början. Vill gärna läsa något på max 2 år, som sedan går att utveckla sig vidare med. Bättre kunskap och mer lön.

Kollar man på nuvarande jobb så hittar jag nästan ingenting som inte söker flera års erfarenhet. Nästintill alla utbildningar kräver en ingenjörs examen.
Finns bara en sak jag inte tänker sätta mig på. Ett support/call-center.

Tacksam för alla svar som håller sig till trådens fråga. Gärna berätta om er egna erfarenhet och om ni jobbar inom IT kanske.

Du har inte kollat på YH då? Det är 2 år med en stor del praktik, alla jobb kräver inte ingenjörsexamen även om många skriver det. Tycker att jag läser många utbildningar som söker eftergymnasial utbildning, antingen YH eller högskola. Som marknaden ser ut nu så finns det mer jobb än utbildade, speciellt i de större städerna. Så även om annonserna efterfrågar högskola så räcker inte personerna till.

IT är ett väldigt brett yrke. Du kan t.ex. jobba med kravhantering, BI, UX design, projektledning, programmering, nätverksteknik, fiberinstallation, sälj.

Testa på några online tutorials inom programmering och se om det är något du gillar, sedan hade jag rekommenderat att läsa en 2-årig YH-utbildning inom utveckling. Finns många både för front- och backend. Finns stora möjlighet att utveckla dig vidare inom det och lönen kommer med kunskapen.

Permalänk
Medlem

Finns många företag redo att anställda juniora/gröna utvecklare med 2h YH inom C#/.NET eller Java eller nåt sådant. Kräver dock att man är "rätt person" också. Trevlig och lyhörd etc.

Permalänk
Medlem

Edugrade i Hudiksvall erbjuder flertalet relevanta YH-utbildningar inom IT.
https://edugrade.com/
IT & Telecom, Etisk Hackare, Fibertekniker, Linux-tekniker etc...
Har hört positiva omdömen från folk som gått där. Kanske värt att spana in?