Permalänk
Medlem

RTX 2080 vs 5700 XT

Halloj!

Jag sitter just nu och ska bestämma mig för ett grafikkort som ska ersätta mitt trogna GTX 780Ti. Just nu lutar det åt antingen ett RTX 2080 eller RX 5700 XT. Varför frågar ni säkert, då dessa kort ligger i helt olika prisnivåer?

Jo, det är så att Webhallen just nu har rea på RTX 2080, vilket ger ett pris på 7199kr:

https://www.webhallen.com/se/product/289982-EVGA-GeForce-RTX-...

Detta gör så att skillnaden mellan dessa kort är i runda slängar 1600kr bara (om man tittar på RX 5700 XT med eftermarknadskylare). RTX 2080 är givetvis ett starkare kort om man tittar på olika benchmarks, men 5700 XT presterar faktiskt lika bra, om inte lite bättre i några få titlar, vilket gör att valet blir riktigt svårt.

Värt att nämna är att jag kör på en "Freesync" skärm. Jag har dock forskat lite och insett att Nvidia började stödja Freesync i de nyare generationerna så är detta ej är ett problem längre. Jag har dessutom för säkerhetsskull kollat upp så specifikt min skärms "adaptive sync" klarar av att drivas med ett kort från Nvidia, vilket det verkar göra. Detta gör så att det inte riktigt spelar någon roll om jag väljer röd eller grön sida!

Ett plus med RTX är ju såklart "Real-time Ray Tracing", men då detta ej stöds i allt för många spel än så spelar det ej så stor roll än.

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort? Ge gärna för och nackdelar, allt är välkommet!

Permalänk
Medlem

Vad spelar du i för upplösning?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Om pengarna inte är ett problem hade jag personligen köpt 2080:et givet det passar bra med skärm osc. 2080 kortet presterar bättre i typ alla titlar. 5700xt matchar 2070/2070 super i prestanda.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

2070 Super är bättre alternativ. Kostar mycket mindre och prestandan matchar ungefär som RTX 2080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Vad spelar du i för upplösning?

3840x1080, och i de fall där den upplösningen ej fungerar riktigt optimalt så blir det 1920x1080. Så egentligen inte så höga upplösningar. 3840x1080 är lite mer krävande än en 1440p skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

2070 Super är bättre alternativ. Kostar mycket mindre och prestandan matchar ungefär som RTX 2080.

Hittar endast ett RTX 2070S som kostar "mycket mindre" än detta erbjudande Webhallen har. Oavsett vad, svårt val. 2070S verkar vad jag läst vara en nerbantad version av just RTX 2080.

Permalänk
Medlem

@Warcaith: läste en tråd för någon månad sedan där det var en användare med en nvidia freesync certifierad skärm som hade väldigt dåliga erfarenheter av detta. Letar inte upp inlägget då det inte var så informativt i övrigt, men kan vara värt att titta vidare lite, om det går att hitta något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Warcaith: läste en tråd för någon månad sedan där det var en användare med en nvidia freesync certifierad skärm som hade väldigt dåliga erfarenheter av detta. Letar inte upp inlägget då det inte var så informativt i övrigt, men kan vara värt att titta vidare lite, om det går att hitta något.

Jo, det är ju detta som är svårt. Jag har sett både videos och inlägg som visar på att min skärm ska fungera till Nvidia kort, men jag kan inte på något sätt testa det, då 780Ti inte stödjer det. Det blir ju lite av en gamble om man köper RTX kortet.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett bra pris på 2080 kortet, plus att de är ett bra kort med. Vill du ner i pris så är väl varken 2070s eller 5700xt ett dåligt val, hade nog kollat lite på hur just dom spelen du spelar presterar med de kort du köper. Amd har ju några riktiga fullträffar som BF5 eller Forza 4 men överlag så är ju 2070s ett lite snabbare alternativ för en liten mellanskillnad. Hade inte oroat mig för freesync biten.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Warcaith:

Jo, det är ju detta som är svårt. Jag har sett både videos och inlägg som visar på att min skärm ska fungera till Nvidia kort, men jag kan inte på något sätt testa det, då 780Ti inte stödjer det. Det blir ju lite av en gamble om man köper RTX kortet.

Hur väl VESA adaptiv sync/Freesync fungerar hänger i första hand på vilken skärm du kör och i mindre utsträckning på grafikkortet. Är det en skärm med kass adaptiv sync gör AMD eller Nvidia varken eller.

För att få det att fungera över Nvidia-kort behöver du även Windows 10. Finns några som missat det hela pga av Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Tycker det är ett bra pris på 2080 kortet, plus att de är ett bra kort med. Vill du ner i pris så är väl varken 2070s eller 5700xt ett dåligt val, hade nog kollat lite på hur just dom spelen du spelar presterar med de kort du köper. Amd har ju några riktiga fullträffar som BF5 eller Forza 4 men överlag så är ju 2070s ett lite snabbare alternativ för en liten mellanskillnad. Hade inte oroat mig för freesync biten.

Hmm, börjar känna att 5700 XT ändå är det vinnande kortet, då det kostar så pass mycket mindre men har nästintill samma prestanda som ett RTX 2070S.

Skrivet av Laxpudding:

Hur väl VESA adaptiv sync/Freesync fungerar hänger i första hand på vilken skärm du kör och i mindre utsträckning på grafikkortet. Är det en skärm med kass adaptiv sync gör AMD eller Nvidia varken eller.

För att få det att fungera över Nvidia-kort behöver du även Windows 10. Finns några som missat det hela pga av Win10.

Tack för infon, det med Windows 10 hade jag missat. Som tur är kör jag det operativsystemet. Men du menar alltså att om man har en skärm med bra stöd för adaptiv sync/freesync så brukar oftast Nvidia kort fungera okej tillsammans med de skärmarna också?

Permalänk
Medlem

Varför inte ett Gigabyte 2080 för 7290 kr?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Köpte själv ett likadant beg. kort för 6200 kr.
Fungerar super kör kortet överklockat, 1850 GPU och 15800 Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Varför inte ett Gigabyte 2080 för 7290 kr?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Köpte själv ett likadant beg. kort för 6200 kr.
Fungerar super kör kortet överklockat, 1850 GPU och 15800 Ram.

Hmm, haft bra erfarenheter med EVGA, så hade nog personligen valt kortet på Webhallen tror jag. Verkar ju vara ungefär samma typ av kylning på båda.

*edit* Skojade bara, såg att kylningen inte alls var samma. Börjar dock sticka iväg lite i pris ifrån 5700 XT.

Permalänk
Avstängd

Det är en no Brainer, Radeon 5700xt

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Warcaith:

Tack för infon, det med Windows 10 hade jag missat. Som tur är kör jag det operativsystemet. Men du menar alltså att om man har en skärm med bra stöd för adaptiv sync/freesync så brukar oftast Nvidia kort fungera okej tillsammans med de skärmarna också?

Nu har jag endast hunnit testa en handfull skärmar sedan Nvidia lade till stödet. Hittills har det fungerar med än mindre problem med Nvidia-kort och VESA Adaptive/Freesync-skärmar jämfört med AMD-kort. Men upplevelsen varierar med såväl skärm som mjukvara/spelet.

Vad är det för skärm du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det är en no Brainer, Radeon 5700xt

Funderar på denna:

https://www.komplett.se/product/1136233/datorutrustning/dator...

Hela 2000kr billigare och verkar komma med rätt trevlig mjukvara ifrån Sapphire. Tråkigt dock att kortet är rätt fult, men man får väl bortse från det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu har jag endast hunnit testa en handfull skärmar sedan Nvidia lade till stödet. Hittills har det fungerar med än mindre problem med Nvidia-kort och VESA Adaptive/Freesync-skärmar jämfört med AMD-kort. Men upplevelsen varierar med såväl skärm som mjukvara/spelet.

Vad är det för skärm du har?

https://www.samsung.com/se/monitors/c49hg90/

Det finns information på nätet om att vissa haft problem med freesync på denna skärm, men att firmware's fixat till problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

Funderar på denna:

https://www.komplett.se/product/1136233/datorutrustning/dator...

Hela 2000kr billigare och verkar komma med rätt trevlig mjukvara ifrån Sapphire. Tråkigt dock att kortet är rätt fult, men man får väl bortse från det!

Citat:

Inte i lager. 71 st. förväntas att skickas 3.sep.2019 (osäkert datum)

https://www.komplett.se/product/1136233/datorutrustning/dator...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kollade i Sweclockers gpu index och gjorde lite snabba jämförande för 1440p och i DX11 så e 2080 ca 23% snabbare och i DX12 så var det ca 13% bättre men kortet kostar ca 40% mer.

Pris per frame blir dyrare med 2080 än 5700xt, 2080 presterar lite bättre och har ray tracing och e det viktigt för dig ta Evga kortet men känns det som de e orimligt dyrt plocka upp ett 5700xt.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk

Köp inte 5700 xt hade ett sånt fick en massa låsningar krascher och bluescreens förmodligen amd som inte kan göra drivrutiner som funkar, lämnade tillbaka det och köpte ett rtx 2080 nu får jag inga bluescreens mer, datorn kraschar inte.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror på vilka spel du kör skulle jag säga:
https://www.youtube.com/watch?v=LwoN-QkaEqo

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Warcaith:

https://www.samsung.com/se/monitors/c49hg90/

Det finns information på nätet om att vissa haft problem med freesync på denna skärm, men att firmware's fixat till problemen.

Samsungs skärmar har flera gånger visat upp problem med adaptiv sync som flimmer vid lägre frekvenser och en del ryck. Å andra sidan verkar de faktiskt jobba på firmware-fixar, något som dessvärre är ovanligt i skärmbranschen. Å det tredje är det svårt att få konkret information och uppföljning om hur mycket fixarna faktiskt fixar.

Permalänk
Skrivet av Starglow83:

Köp inte 5700 xt hade ett sånt fick en massa låsningar krascher och bluescreens förmodligen amd som inte kan göra drivrutiner som funkar, lämnade tillbaka det och köpte ett rtx 2080 nu får jag inga bluescreens mer, datorn kraschar inte.....

Skickades från m.sweclockers.com

Så alla 5700xt ger bluescreen och låsningar? Det är ju troligen inte så att du fick ett defekt ex.

Permalänk
Skrivet av Yberhydro:

Så alla 5700xt ger bluescreen och låsningar? Det är ju troligen inte så att du fick ett defekt ex.

Nä det tror jag inte, det blev värre med nya drivrutiner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starglow83:

Nä det tror jag inte, det blev värre med nya drivrutiner

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket troligtvis tyder på att du hade ett defekt exemplar, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Varför inte ett Gigabyte 2080 för 7290 kr?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Köpte själv ett likadant beg. kort för 6200 kr.
Fungerar super kör kortet överklockat, 1850 GPU och 15800 Ram.

Typ alla 2080 klarar väl av 2000 Mhz+ på GPU om man har en OC-modell med A-chip.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag kommer upp i 2050 MHz ibland med den automatiska överklockningen. Vilket jag är nöjd med och jag har då också ett tyst grafikkort.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som du men kommer spela i 3440x1440.

Såg också erbjudandet igår och min beställning på 5700XT MECH för 4690kr på Inet gick åt skogen då de flyttat fram datumet till december.
Så nu kollar jag på andra 5700XT, RTX2080 eller RTX2080 Super och EVGA kortet låter som ett bra köp med tanke på kylaren och hög kvalitet på kortet men å andra sidan relativt hög pris mot vad 5700XT kostar.

Det ryktas om att AMD ska komma med 5800XT kort och Nvidia med 2080Ti Super...Då kanske man kan få 5800XT för samma pris som EVGA kortet men med högre prestanda istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starglow83:

Nä det tror jag inte, det blev värre med nya drivrutiner

Skickades från m.sweclockers.com

Har inget problem med mitt 5700xt, det enda jag stör mig på är väl att jag inte kan spela in om spelet är i 4K för då börjar det rycka och ha sig så kvaliten måste sänkas det blir fult som stryk... Gissar på att det är deras drivrutiner som gör det men jag hoppas att det löser sig snart då jag aldrig haft det problemet med Nvidia korten.

Permalänk

@ExcZist: OKej då kanske någon har rätt att mitt var defekt, men jag läste på rätt mycket på olika forum och där sa dom att man skulle stänga av många funktioner i Radeon appen och sånt. känns lite sådär att köpa ett dyrt kort sen inte kunna använda det. ville så gärna att det skulle fungera, Överlag verkar det som AMD har lite bekymmer med drivrutiner, ryzen kan väl inte köra destiny t.e.x.