Ny dator för spel och enklare videoredigering (1080p/4k).

Permalänk

Ny dator för spel och enklare videoredigering (1080p/4k).

Hej

Vill ha köpråd för ett nytt datorbygge. Vill ha framtidssäkrat men det skall dock inte ruinera mig totalt.

Har en budget på 13-15000 kr.

Vill kunna använda den för spel och enklare videoredigering i 1080p/4k. (om det är möjligt med min budget).

Har inga delar sedan tidigare att tillgå.

Några fler krav på datorn: M2 minne. Utöver de behövs mer lagring gärna 2-3 TB/uppåt (kan va mekanisk?). Den ska vara tyst och inte generera så mycket värme då den skall stå i ett mindre rum.

Tacksam för tips.

Permalänk
Medlem

@Desmund90:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12766168

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du vill hålla budget och primära fokusen är på spel rekommenderar jag följande. Notera att Inet-bygget inte inkluderar montering.
3600 funkar bra för lättare redigering. Du kan alltid överklocka den för att få ut lite mer av processorn.

Permalänk
Medlem

Det där moderkortet har inte Bios Flashback. Så 3000 cpuerna funkar inte i den utan bios uppdatering med "gammal" cpu.

Här är en lista på moderkort som har Bios Flashback:
ASUS Crosshair VI Extreme
ASUS Crosshair VI Hero
ASUS Crosshair VI Hero (Wi-Fi AC)
ASUS Crosshair VII Hero
ASUS Crosshair VII Hero (Wi-Fi)

MSI B450 Gaming Plus
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
MSI B450 Tomahawk
MSI B450-A Pro
MSI B450M Bazooka Plus
MSI B450M Gaming Plus
MSI B450M Mortar
MSI B450M Mortar Titanium
MSI X370 Gaming M7 ACK
MSI X370 XPower Gaming Titanium
MSI X470 Gaming M7 AC

Plus att alla MSI MAX moderkort stödjer 3000 serien från fabrik

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth:

Men å andra sidan, om man nu inte verkligen vill ha MSI så kan man alltid be Inet flasha BIOS åt en då man beställer så funkar valfritt moderkort med 3000 serien ändå!

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk

Inga fler förslag? Mycket amd ser jag. varför?

Permalänk
Medlem

Trots att Premiere Pro kräver en Intel-processor för hårdvaruaccelerering så rekommenderar alla AMD, varför? Det börjar bli absurt med alla dessa fanboys.

https://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements/2019...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Om du vill hålla budget och primära fokusen är på spel rekommenderar jag följande. Notera att Inet-bygget inte inkluderar montering.
3600 funkar bra för lättare redigering. Du kan alltid överklocka den för att få ut lite mer av processorn.
https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,305201,305330,256271,296374,275753,304867,302709,251244,273143

Varken nvenc eller Quicksync och TS ville kunna redigera video...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Desmund90:

Hej

Vill ha köpråd för ett nytt datorbygge. Vill ha framtidssäkrat men det skall dock inte ruinera mig totalt.

Har en budget på 13-15000 kr.

Vill kunna använda den för spel och enklare videoredigering i 1080p/4k. (om det är möjligt med min budget).

Har inga delar sedan tidigare att tillgå.

Några fler krav på datorn: M2 minne. Utöver de behövs mer lagring gärna 2-3 TB/uppåt (kan va mekanisk?). Den ska vara tyst och inte generera så mycket värme då den skall stå i ett mindre rum.

Tacksam för tips.

Vilket program för videoredigering? Är materialet som ska redigeras inspelade spelsessioner eller kommer videofilerna från något annat? Vilka övriga mjukvaror använder du? OBS? Skärmupplösning/hastighet/färgdjup? Projektstorlek? Molnlagringsmöjligheter resultatplattform? Youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Trots att Premiere Pro kräver en Intel-processor för hårdvaruaccelerering så rekommenderar alla AMD, varför? Det börjar bli absurt med alla dessa fanboys.

https://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements/2019...

Skrivet av Mordekai:

Varken nvenc eller Quicksync och TS ville kunna redigera video...

Gällande Intels Quicksync och hårdvaruacceleringen så har jag läst att även om exporteringen går fortare så blir kvalitén sämre än att använda mjukvarualternativet. Jag har inte sett långa renderingstiden som ett problem ännu och skulle inte riskera sämre kvalité för några minuters snabbare exportering.

Redigerar 4k-material i Premiere Pro på en Ryzen 3600, fungerar riktigt bra. Verkar vara svårt att slå pris/prestanda med AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Gällande Intels Quicksync och hårdvaruacceleringen så har jag läst att även om exporteringen går fortare så blir kvalitén sämre än att använda mjukvarualternativet. Jag har inte sett långa renderingstiden som ett problem ännu och skulle inte riskera sämre kvalité för några minuters snabbare exportering.

Redigerar 4k-material i Premiere Pro på en Ryzen 3600, fungerar riktigt bra. Verkar vara svårt att slå pris/prestanda med AMD.

Självklart är en ultrasnabb scratchdisk viktigast ur användarperspektiv men en export kan ju gå dubbelt så snabbt med hårdvaruaccelerering, kan ju vara skönt om man upptäckt något fel. Mitt inlägg är mest att det per automatik utan research i användningsområdet blixtsnabbt kommer en AMD-build ofta också utan motfrågor till ts om behoven. Stora vinsten med amd är ju x570 och pcie 4, då är inte längre AMD billigare. Nästan alla rekommenderar ett gammalt moderkort som inte är optimerat för Zen 2 och dess potential.

Permalänk
Medlem

Inte direkt bättre eller sämre än de AMD-builds som gjort, något dyrare, inklusive windows, utan montering och lagringsplats. Snabbaste SSDn för ändamålet undantaget Optane som nog är grymt skön att ha som scratchdisk. Med två hårdavarualternativ för encode/decode. Ska du gå på en AMD-build ta åtminstone en nvidia GPU så du har någon hårdvaruacceleringsmöjlighet för encode/decode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Gällande Intels Quicksync och hårdvaruacceleringen så har jag läst att även om exporteringen går fortare så blir kvalitén sämre än att använda mjukvarualternativet. Jag har inte sett långa renderingstiden som ett problem ännu och skulle inte riskera sämre kvalité för några minuters snabbare exportering.

Redigerar 4k-material i Premiere Pro på en Ryzen 3600, fungerar riktigt bra. Verkar vara svårt att slå pris/prestanda med AMD.

https://www.youtube.com/watch?v=ofdh-THQFpE
https://www.youtube.com/watch?v=Tj6rUdhmIvQ

Att ha både GPU och CPU från AMD om man använder Adobes produkter är helt enkelt inte kostnadseffektivt.