Kan inte köra mina minnen i 3200mhz X570 Ryzen 3700x

Permalänk

Kan inte köra mina minnen i 3200mhz X570 Ryzen 3700x

Hej,
Har ett X570 Gigabyte Auros elite moderkort med Ryzen 3700x processor och 2x8gb corsair Vengeance minnen CMK16GX4M2B3200C16 (16-18-18-36-54- 1.35v)

Kör jag minnena med xmp profilen i 3200mhz klarar dom inte ramtest och jag får även diverse bluescreens när jag spelar. Sänker jag till 3133 eller 3000 är allt stabilt. Någon som råkat ut för detta och har tips på åtgärd?
Har ökat spänningen till 1.356v men kan inte ställa den på 1.35 exakt på grund av en offset som jag inte lyckas justera. Kan det vara anledningen?
Är en komplett nybörjare på allt vad har med överklockning att göra så risken är stor att jag missat något uppenbart 😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjornla86:

Hej,
Har ett X570 Gigabyte Auros elite moderkort med Ryzen 3700x processor och 2x8gb corsair Vengeance minnen CMK16GX4M2B3200C16 (16-18-18-36-54- 1.35v)

Kör jag minnena med xmp profilen i 3200mhz klarar dom inte ramtest och jag får även diverse bluescreens när jag spelar. Sänker jag till 3133 eller 3000 är allt stabilt. Någon som råkat ut för detta och har tips på åtgärd?
Har ökat spänningen till 1.356v men kan inte ställa den på 1.35 exakt på grund av en offset som jag inte lyckas justera. Kan det vara anledningen?
Är en komplett nybörjare på allt vad har med överklockning att göra så risken är stor att jag missat något uppenbart 😅

Är minnena helt nya, och har du testat dom i en annan dator?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Är minnena helt nya, och har du testat dom i en annan dator?

Ja dom är helt nya men jag har inte haft möjligheten att testa dom i en annan dator. Misstänker du något hårdvarufel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Moderkortet ska stödja 3200mhz utan OC
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...
Eftersom du redan provat öka volten skulle jag testa höja timingsen för att se om det ger bättre stabilitet

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Moderkortet ska stödja 3200mhz utan OC
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...
Eftersom du redan provat öka volten skulle jag testa höja timingsen för att se om det ger bättre stabilitet

Tanken har inte slagit mig in att höja timingsen, bara testat att sänka utan framgång men det ska jag testa. Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjornla86:

Ja dom är helt nya men jag har inte haft möjligheten att testa dom i en annan dator. Misstänker du något hårdvarufel?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite så. Men precis som tidigare talare så kan du ju testa med att höja timings. Men innan du gör de så skulle du kunna testa detta först. Montera i endast ett minne i datorn och försök köra de minnet med XMP. Funkar de så gör du likadant med de andra. Observera att endast ha ett minne på moderkortet i taget. Om de inte funkar så byt minnesplats. Om de funkar efter ett byte på minnesplats så kan de va en indikation på att de är moderkortet som spökar lite. Skulle de nu funka med ett minne i taget så spara de hela med ena minnet i och montera i de andra för att se om de funkar då.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Lite så. Men precis som tidigare talare så kan du ju testa med att höja timings. Men innan du gör de så skulle du kunna testa detta först. Montera i endast ett minne i datorn och försök köra de minnet med XMP. Funkar de så gör du likadant med de andra. Observera att endast ha ett minne på moderkortet i taget. Om de inte funkar så byt minnesplats. Om de funkar efter ett byte på minnesplats så kan de va en indikation på att de är moderkortet som spökar lite. Skulle de nu funka med ett minne i taget så spara de hela med ena minnet i och montera i de andra för att se om de funkar då.

Det ska testas, tack för tipset🙌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Lite så. Men precis som tidigare talare så kan du ju testa med att höja timings. Men innan du gör de så skulle du kunna testa detta först. Montera i endast ett minne i datorn och försök köra de minnet med XMP. Funkar de så gör du likadant med de andra. Observera att endast ha ett minne på moderkortet i taget. Om de inte funkar så byt minnesplats. Om de funkar efter ett byte på minnesplats så kan de va en indikation på att de är moderkortet som spökar lite. Skulle de nu funka med ett minne i taget så spara de hela med ena minnet i och montera i de andra för att se om de funkar då.

Det ser lovande ut! Jag körde ett minne i taget och båda verkade stabila på 3200mhz så nu har jag återigen satt in båda minnena i samma platser som tidigare & är uppe i 20 min utan errors i ramtest. Tidigare kraschade det alltid inom 10 min ^^
Får testa någon dag med vanligt användande också för att se men känslan är att något gått till sig, hur tusan man nu förklarar det :S

Permalänk
Avstängd

@bjornla86: De va så lite. Minnen kan va lite av en sport å få igång.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

@bjornla86: De va så lite. Minnen kan va lite av en sport å få igång.

FYI.
Tyvärr började det spöka igen efter någon dag så det löste sig inte. MEN, jag fick en ny bios version av Gigabyte-supporten och efter detta så kan jag köra minnena i 3200mhz stabilt utan att enablea xmp profilen. Det enda jag behövde göra då var att skruva upp volten en aning. Drar jag igång xmp profilen så brakar det dock fortfarande med det kanske inte är tänkt att man ska köra denna för 3200.

Permalänk
Medlem

Höj volten till 1.375 så kommer det lösa sig, gjorde för mig med exakt samma mobo och minnen
Finns även ett beta bios F4J som är jevligt stabilt, som jag kör på.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjornla86:

FYI.
Tyvärr började det spöka igen efter någon dag så det löste sig inte. MEN, jag fick en ny bios version av Gigabyte-supporten och efter detta så kan jag köra minnena i 3200mhz stabilt utan att enablea xmp profilen. Det enda jag behövde göra då var att skruva upp volten en aning. Drar jag igång xmp profilen så brakar det dock fortfarande med det kanske inte är tänkt att man ska köra denna för 3200.

Gigabyte kan vara ganska otydliga i sina QVL listor på minnen. Och de kan va så att dom har testat minnena utan XMP och dom fungerar. Och med XMP så funkar dom inte. Men eftersom du kan köra dom manuellt till 3200MHz så är de gott nog. Vill du pula mer så kan du börja titta på hur timmings skall se ut när dom går i XMP och jämföra dom med den timming du har nu. Du kanske kan knappa in dessa manuellt och de kommer funka.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornla86:

FYI.
Tyvärr började det spöka igen efter någon dag så det löste sig inte. MEN, jag fick en ny bios version av Gigabyte-supporten och efter detta så kan jag köra minnena i 3200mhz stabilt utan att enablea xmp profilen. Det enda jag behövde göra då var att skruva upp volten en aning. Drar jag igång xmp profilen så brakar det dock fortfarande med det kanske inte är tänkt att man ska köra denna för 3200.

Har samma moderkort och märkte nu också att jag inte får upp minnen till 3200MHz finns det någon guide hur man ställer om ramminnen i Biosen så mam får upp dem i 3200?

Kollat på youtube och försökt läsa mig hur man gör men är förstår fortfarande inte vad man ska kolla efter.

Har hållit på lite med datorer men när det kommer att ändra Bios inställningar på CPU och ram då är det utanför mitt kunskapsområdet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

@hellmix:

För mig räckte det tillslut bara med att sätta parametern DRAM voltage (CH A/B) = 1,35 och System memory multiplier=32. Lämna allt annat orört & framförallt enablea inte XMP Har beta bios version F4l

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Gigabyte kan vara ganska otydliga i sina QVL listor på minnen. Och de kan va så att dom har testat minnena utan XMP och dom fungerar. Och med XMP så funkar dom inte. Men eftersom du kan köra dom manuellt till 3200MHz så är de gott nog. Vill du pula mer så kan du börja titta på hur timmings skall se ut när dom går i XMP och jämföra dom med den timming du har nu. Du kanske kan knappa in dessa manuellt och de kommer funka.

Ja det verkar nästan vara så enkelt. Högst otydligt, speciellt för en noob hehe. Har varit glad och nöjd med de stabila minnena nu ett tag men till min fasa så upptäckte jag nyligen att de har (vad det verkar) hög latency i benchmark program. Får 77-81ns i regel. Egentligen säger det mig inte så mycket men enligt benchmark programen lyser det gult som om det vore halv-kasst ^^
Får man i regel ner latencyn när man börjar pula med timingsen?
Försökte tidigare att använda mig av programmet dramcalculator och knappa in alla dess värden men fick det aldrig att lira ordentligt. Körde nog med xmp enableat då å andra sidan så det kanske är värt att göra ett nytt försök.

Permalänk
Skrivet av ChozaN:

Höj volten till 1.375 så kommer det lösa sig, gjorde för mig med exakt samma mobo och minnen
Finns även ett beta bios F4J som är jevligt stabilt, som jag kör på.

Kör du alla andra bios-inställningar i auto\default läge?
Vore intressant att höra vad du får för resultat på latencyn för minnena här https://www.userbenchmark.com/Software
Vet inte om mina 77ns är på tok för högt eller om det är normalt ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjornla86:

Ja det verkar nästan vara så enkelt. Högst otydligt, speciellt för en noob hehe. Har varit glad och nöjd med de stabila minnena nu ett tag men till min fasa så upptäckte jag nyligen att de har (vad det verkar) hög latency i benchmark program. Får 77-81ns i regel. Egentligen säger det mig inte så mycket men enligt benchmark programen lyser det gult som om det vore halv-kasst ^^
Får man i regel ner latencyn när man börjar pula med timingsen?
Försökte tidigare att använda mig av programmet dramcalculator och knappa in alla dess värden men fick det aldrig att lira ordentligt. Körde nog med xmp enableat då å andra sidan så det kanske är värt att göra ett nytt försök.

Vilket program testar du med?
Jag, du kan få ner de genom att pilla med timmings själv. Först bör du försöka få ner subtimmings till vad XMP skulle ge innan du försöker tajta dom.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornla86:

Vet inte om mina 77ns är på tok för högt eller om det är normalt ^^

Låter normalt vid 3200MHz om du ökat timing över default C16.

Permalänk

@HC-8315: Dels har jag testat med aida64 som säger 81ns och även med UserBenchMark som säger 77. Då ska jag testa att mecka lite med timingsen när man har tid och ork

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thu:

Låter normalt vid 3200MHz om du ökat timing över default C16.
https://i.redd.it/d24hymdbbm331.png

Ja, om latensen är satt på högre än CL16 kan jag gå med på den höga latensen. Men annars bör de vara något lägre.

Skrivet av bjornla86:

@HC-8315: Dels har jag testat med aida64 som säger 81ns och även med UserBenchMark som säger 77. Då ska jag testa att mecka lite med timingsen när man har tid och ork

De kan de nog va värt. Du bör få ner latensen litegrann. Men förvänta dig inte nå under, utan du kanske sänker den med 5ns.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.