Anno 1800, officiell/allmän tråd

Permalänk
Medlem

Grymt kul, har spelet mycket i helgen! Bästa Anno hittils, slår till och med 1404! Otroligt välgjort spel, inte sett några buggar och produktionen håller grymt hög kvalité!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kör på vanliga svårighetsgraden med tutorials på.

Jo jag stoppar korv som en galning och det är fan inte lätt xD

Helt sjukt mycket cash du gör!

Undrar om det är en bugg i spelet, jag har 4st öar i old world of 2st öar i new och går +1500, samma summa som jag har gjort sedan min första ö. Helt plötsligt kan jag gå -1500 utan att ha köpt någonting, skumt värre. Har ingen stor flotta heller, typ 5st ship of the line och lite småbåtar. Har god balands mellan farmers, workers, artisans och även en hel del engineers.

Alla är glada och lyckliga också, massvis med snaps och öl

Permalänk
Medlem

@Knuppe: Får du ett underskott av något så försvinner ju pengarna snabbt, gick från ´+6k till - 1500 när jag hade missat att mitt skepp som hämtade rom hade blivit sänkt. Du kan också hålla muspekaren på pengarna när du är över en ö så ser du om den går + eller minus. hade 2 öar som gick - 1500 vardera medan resten + så fixade till dem så nu är det bra flow igen

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Helt sjukt mycket cash du gör!

Undrar om det är en bugg i spelet, jag har 4st öar i old world of 2st öar i new och går +1500, samma summa som jag har gjort sedan min första ö. Helt plötsligt kan jag gå -1500 utan att ha köpt någonting, skumt värre. Har ingen stor flotta heller, typ 5st ship of the line och lite småbåtar. Har god balands mellan farmers, workers, artisans och även en hel del engineers.

Alla är glada och lyckliga också, massvis med snaps och öl

To be fair så var detta singleplayer campaignet.

Nu när jag kör Sandbox mode och har totalt 50.000 invånare att ta hand om, och inga NPCs att mjölka cash från, så blir det betydligt svårare att ligga på plus

En bild på nuvarande nöjd population.

Lite andra öar:

"Slav ön" där dom flesta fula industrier ligger.

Bröd ön

Kött ön

Kläder ön

Dold text

Kan förövrigt visa hur man INTE borde göra trade lines... Tror det är ca 80 skepp xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

To be fair så var detta singleplayer campaignet.

Nu när jag kör Sandbox mode och har totalt 50.000 invånare att ta hand om, och inga NPCs att mjölka cash från, så blir det betydligt svårare att ligga på plus

En bild på nuvarande nöjd population.

Lite andra öar:
[spoiler]
"Slav ön" där dom flesta fula industrier ligger.

Bröd ön

Kött ön

Kläder ön

Kan förövrigt visa hur man INTE borde göra trade lines... Tror det är ca 80 skepp xD

Riktigt snyggt bygge!
Gillar att du också kommit till samma insikt som jag själv har, lägga marketplace, church etc etc på samma breddgrad och bygga samhället åt sidan.
Däremot kör jag kläder/vad som helst behövs för att hålla de glada på ön de bor på för att minska traderoutes. Däremot, köttproduktion och bruk håller jag på en enda ö för att inte få fulheten.

Gillar även att du har lyckats med expeditions jag har gjort en del men alla mina skepp börjar på typ 10-20 morale, går upp till 40 med proviant nu så jag har inte skickat iväg något skepp på evigheter, vet inte hur man höjer upp start morale till 100.

Permalänk
Medlem

Ohh. Glädjen!

Kör för första gången en kampanj i ett spel. Kommit en ganska bra bit in i kampanjen. Sätter mig idag för att förströ tankarna från tand/käkonda (tandläkaren imorrn, yey för tandläkarskräck!) och ska ta bort absurda mängder autospar då jag glömt av att ändra intervallerna på spar och i min frenesi så deletade jag mina egna två sparfiler.

Så, det var den kampanjen det. *idiotdj-vel jag är*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Har kommit en bit in i spelet nu, fick precis mina första investors! Men jag har börjat uppleva en hel del buggar nu. Till exempel genererar min första ö i The New World automatiskt cigarrer, choklad och champagne? Detta utan att jag har någon av dessa produktioner på ön, och inte heller accepterar jag att detta ska köpas via trades eller liknande. Det tickar uppåt lite långsamt, 1 i taget. Det har varit såhär ända sedan jag skaffade ön tror jag, dvs långt innan jag själv kunde skaffa dessa produktioner.

Jag har även haft problem med att inte kunna mobilisera brandstationerna eller sjukhusen ibland (edit: se bild här till exempel - placeholder text på knappen?? och på fel ställe), "mobilise" knappen är borta rätt som det är. Hade även problem med ett quest som var utan text och bild igår, var bara att slänga questet med andra ord. Och diverse andra mindre buggar...

Tycker även kontrollen över skeppen inte är klockren ibland, framförallt när man styr dom i grupp. Att välja 'passive stance' och 'individual mode' verkar lösa en del, men fortfarande verkar pathfinding lite halvtaskig vid vissa stunder.

I övrigt är det helt fantastiskt spel! Ser framemot alla DLC som skulle komma under året, överväger ett köp av season pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Har kommit en bit in i spelet nu, fick precis mina första investors! Men jag har börjat uppleva en hel del buggar nu. Till exempel genererar min första ö i The New World automatiskt cigarrer, choklad och champagne? Detta utan att jag har någon av dessa produktioner på ön, och inte heller accepterar jag att detta ska köpas via trades eller liknande. Det tickar uppåt lite långsamt, 1 i taget. Det har varit såhär ända sedan jag skaffade ön tror jag, dvs långt innan jag själv kunde skaffa dessa produktioner.

Jag har även haft problem med att inte kunna mobilisera brandstationerna eller sjukhusen ibland (edit: se bild här till exempel - placeholder text på knappen?? och på fel ställe), "mobilise" knappen är borta rätt som det är. Hade även problem med ett quest som var utan text och bild igår, var bara att slänga questet med andra ord. Och diverse andra mindre buggar...

Tycker även kontrollen över skeppen inte är klockren ibland, framförallt när man styr dom i grupp. Att välja 'passive stance' och 'individual mode' verkar lösa en del, men fortfarande verkar pathfinding lite halvtaskig vid vissa stunder.

I övrigt är det helt fantastiskt spel! Ser framemot alla DLC som skulle komma under året, överväger ett köp av season pass.

Kan instämma med kontrollen över skeppen, hinner ta massor med stryk innan man kommer i position att avfyra kanonerna och då har eventuella mindre båtar bara lite över halva HP kvar, lagom drygt =\

Har också märkt av att saker man lagt till för snabbåtkomst ibland blir utgråade så de inte syns men för man musen över så kommer ikonen tillbaka.

Men som du nämner, inget gamebreaking och det är ju ett väldigt trevligt spel.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Har kört en del nu och tycker verkligen om det, går typ förlust när det gäller pengar men bygger båtar och säljer så snabbt jag bara kan. Uppgraderade datorn nyss också, sjukt snyggt spel, och att man kan zooma in så nära och se när folket springer runt är riktigt häftigt.
Ska köra klart kampanjen men sen ska det bli kul med lite multiplayer.

Visa signatur

Chassi: NZXT H700 Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING PSU: Corsair RM750X CPU: Intel Core i7-9700k Kylare: Cryorig H7 Quad Lumi GPU: ASUS ROG Strix RTX 2070 8GB OC Gaming RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3000MHz

Permalänk
Medlem

Crap. Startade ny "sandlåda". Satte autosave på halvtimmes mellanrum. Lirade på och en bra bit in så kraschade liret, "DirectX". Googlade, tydligen någon Ubisoft är medvetna om.

Tyvärr så byggde jag som en galning efter autospar som nu "gick upp i rök". :/

Gillar liret rejält men det där var en knäpp på näsan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte köpt det. Backloggen är lite för lång, men hur står det sig kontra anno1404+venice tex?

Permalänk

Har ej köpt spelet utan testar på free week denna vecka och tycker det är lite lagom tidsfördriv med sandbox som man får tillgång till. Men hur är kampanjen i spelet? Har ej lirat något tidigare spel i serien så vad går kampanjen ut på? Öka befolkning till bestämt antal? Producera 5 miljoner korvar? Utplåna allt på kartan? En kort beskrivning skulle kunna göra det enklare för mig att bestämma om det blir köp eller inte

Permalänk
Avstängd

Nu har även jag hoppat på tåget för detta spel. Anno 1800 är de första Annospelet jag spelar och jag är såld. Om dom övriga spelen funkar likadant så har jag verkligen missat nånting :/

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315:

Alltså det är same men different, grundmekaniken är samme i de flesta men med lite skillnader. Kört en hel del 2070 med, men 1800 tycker jag är absolut roligast och en passande ålder i mitt tycke. Jag är en långsamspelare och har väl dragit på 30 timmar på ett game men jag har inte riktigt låstupp allt än

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Köpte precis Anno 1800 för 200 kronor på Epic Games. Tips till er som tycker 600 kronor är för dyrt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Köpte precis Anno 1800 för 200 kronor på Epic Games. Tips till er som tycker 600 kronor är för dyrt.

Samma här, köpte även Season 1 DLC för 75 kr med rabattkoden man får när man köper huvudspelet. Aldrig spelat något annat spel i Anno-serien trots att jag älskar såna spel, förstår inte hur jag missat det tidigare. Jäkligt kul!

Permalänk
Skrivet av voro12:

Samma här, köpte även Season 1 DLC för 75 kr med rabattkoden man får när man köper huvudspelet. Aldrig spelat något annat spel i Anno-serien trots att jag älskar såna spel, förstår inte hur jag missat det tidigare. Jäkligt kul!

Ja 1800 är verkligen bra! Ända jag kan klaga på hittils är grafiken och mini-kartan.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Någon som fick ladda ner en update på ca 550 mb idag eller igår? v. 8.0.936606

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har precis börjat spela och är inte van vid denna typ av spel.

Är i början och har kommit till bygg-menyn.

Har ingen aning vad jag ska göra här.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Varför får jag inget skepp när jag startar campaign? Ska man inte få ett skepp i början så man direkt kan utforska? Så är det för alla andra jag hittar som spelar, och hittar inget på Google om folk som inte fått skepp. K

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Varför får jag inget skepp när jag startar campaign? Ska man inte få ett skepp i början så man direkt kan utforska? Så är det för alla andra jag hittar som spelar, och hittar inget på Google om folk som inte fått skepp. K

Det ställer du in innan du genererar kartan i start options!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Det ställer du in innan du genererar kartan i start options!

Det gör man väl inte i campaign? Fick svar på annan plats att båtar kommer under campaigns gång. Det är väl i sandbox man gör som du tänker?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det gör man väl inte i campaign? Fick svar på annan plats att båtar kommer under campaigns gång. Det är väl i sandbox man gör som du tänker?

Ja jo sandbox menar ja!

Permalänk

Tja, aldrig varit mycket för forum! Men tänkte höra efter om det finns några i uppsala/sthlm som spelar eller har lust att spela multiplayer? Jag har spelat mycket i perioder och har ca 450 timmar i spelet. mitt första game hade jag 400 timmar och en population på 100000.

Har spelat alla ANNO från 1602 till senaste 1800, och måste säga att 1800 är det bästa! innan dess tror jag faktiskt att 1503 är det som föll mig bäst i smaken.

Hör av er om ni är sugna på ett multiplayer game någon gång!

Permalänk
Medlem

Halloj
Kanske lite offtopic men vad har ni för de dator setup som kan köra utan lag och att det blir segt efter tex 5000 investors och alla "worlds" öppna?

Permalänk

Hej, jag kör en lenovo y50-70 med intel core i7, nvidia geforce gtx 860M och 16GB ram, den är från 2015 och anno 1800 har aldrig hängt sig!